bortsprungna uphittade katter
hej är ny här på hittekatter,vart runt o läst i ca 1 månad.läste idag på ett inlägg om att ha ett ställe för bortsprungna - upphittade katter,det har jag saknat o tänkt på i flera år.ett ställe dår polisen o alla katthem kunde skicka folk o leta efter sina bortsprungna katter.jag hitta en katt för 2 år sedan och leta efter en ägare till katten,det fanns hur många sidor som helst att leta på .även många ej uppdaterade sidor.mina vänner har även blivit av med sina katter där jag har suttit på internet o letat efter dom ,det är hopplöst.som att leta efter en nål i en höstack.fanns det en sida som sköttes skulle det nog vara en statusupphöjning för katten.
Jag funderar också mycket på det. Jag ska kolla med killarna bakom iFokus om man kan lösa det.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Ja, en sådan sajt vore alldeles toppen. Men jag skulle nog rösta för en sajt med register uppdelat på område med daglig uppdatering istället för ett forum med trådar.. Frågan är bara vad för slags register man kan tänkas använda..
Ja det skulle ha ett annat upplägg en ett forum med vanliga diskussionstrådar. Kanske fokuskillarna kan klura ut något bra.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag vet bara att det inte skulle funka att en privatperson börja med det. Det finns redan absolut FÖR många av dessa.Alla katthem har egna mer eller bättre skötta, det finns massvis av just bortsprungna/upphittade kattannonser. Som du skrev, Stumpan, som en nål i höstacken. Det finns knappt någon chans att hitta rätt. Det är så skrämmande.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Hum hum..
jag var senast ute o sökte ett ung katt, som en kompis till mig hade tagit hand om hos en arb kompis till henne. arb kompisen hade låtit sina katter föröka sig helt okontrollerat .hon hade 12 katter i ett pyttelitet hus.kompisen tog 2 halvvuxna ungar,sen såg vi till att hon kastrera resten genom att fixa ett bra pris hos veterinären,iallafall så försvann ena ungen o jag sökte men hitta inget.sen hitta jag ständigt nya sidor med upphittade katter.blocket hade jag ingen aning om,fast jag dom senaste 3 åren kollat mycket på häst hund o kattsidor,det såg jag först när jag var ute här på hittekatter .sen sätter ju många upp en lapp endast på typ ica när deras katt försvunnit.jag tror dom flesta vet inte ens att man kan anmäla till polisen,och även där beror det nog på vilken polis man får tag på.här hemma har jag sett att folk sätter uopp lappar på typ ica precis där dom bor.vi har ett samhälle 1 mil bort här som har sin egen tavla men det är inte många som åker dit o handlar,fast för katter är det lätt att hamna i fel distrikt och här skjuts många katter som går o stryker omkring,så jag hade välkommnat ett ställe dit folk kunde samsas om sina upph-förlorade katter
Absolut en viktig sak. Skulle det finnas en rikstäckande sajt skulle vi kunna hjälpa många katter, katthem och kattägare.
Väntar på svar från iFokus.
hej hur har det gått
vore super med en sådan site, men jag tror inte på att den borde ligga på iFokus. dels för att det borde vara ett annat upplägg på sajten än på iFokus och dels för att det faktiskt är väldigt mycket tekniska problem på iFokus (vilket ju är en annan fråga, men faktiskt ett argument mot att använda den för ett sådant syfte).
jag skulle tro att det finns någon bra sajt där ute som skulle kunna användas för detta, jag tror att det stora problemet skulle vara att få alla att använda den, och det är det som jag tror att man skulle behöva arbeta med, inte själva sajtskapandet.
vill minnas att morgan skrev att kks haft sådana funderingar innan och försökt dra lite i det, kanske har han lite input….?

Jag tror också att problemet ligger i att få folk att använda samma kanal, inte i att det behöver bildas en. T.ex är ju SKK:s register med ägaruppgifter utmärkt om man hittar en katt, om bara katten är märkt och ägaren skickat in sina uppgifter. Om alla som hittar en katt kollar efter örontatuering eller chip samt söker i registret, och alla katter är märkta…
Här finns en tråd om det:
http://hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=dd57e3f6-64c4-478f-8fc9-324724e665ef