Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 474 ggr
[Liinda]
0

Hur veta att den är hemlös?

Hur ska man kunna veta att en katt är hemlös? Alltså vad är det som gör att man ser att den är hemlös? Det är nämligen så att vi för 2 veckor sedan flytta till en lägenhet 10 min från centrum. Och här springer det alltid en katt som verkar lite konstig. han sitter utanför samma port varje dag och vill in men det är ingen som släpper in han för han bor inte där säger dom. Jag frågade några barn och dom trodde han hade en ägare som bor längre ner på gatan men dom var inte säkra. Och varenda förmiddag sitter katten där och vill in. Han verkar vilja att folk klappar på honom men han är samtidigt lite skygg. jag tycker nämligen det är ett väldigt konstigt ställe att ha ute katt på. Det är därför jag reagerat. Och så är det en efterlyses annons ute på blocket om en katt som stämmer väldigt bra in på hans beskrivning. Jag har mejlat dom men inte fått något svar. Om det är så att det är en hemlös katt så är det väldigt synd om honom för nu har det kommit snö och börjar bli väldigt kallt ute.

NisseHult
0

Har du möjlighet att ta in katten. Sätta upp lappar i trappuppgångarna. Och på så sätt se om någon vet?

Kittekatten
0

Det här är en vuxen katt? Ett sätt att ta reda på om det finns en ägare är att sätta på katten ett halsband där man sätter en id-tub. I tuben lägger man ett meddelande och ber att kattens ägare tar kontakt för att man oroar sig för katten. Sedan hoppas man på att det dels finns en ägare och dels att den ägaren bryr sig så pass mycket att hon/han tar kontakt. Tama katter man ser ute har oftast ett hem för tyvärr är det många som inte ser det olämpliga i att släppa en katt lös i tätbebyggt område.

JosephineF
0

Ja, sätt på kissen ett halsband med meddelande till eventuell ägare! Det är jättebra knep!

[Liinda]
0

Jag har inte möjlighet att ta in katten för jag har 2 egna katter och mamma skulle gå i taket om jag tog in den. Och så skulle jag nog få skit från eventuella ägare om han har några sådana.

Tack för tipset om halsbandet! :) Det ska jag nog göra ska bara prata med mamma först så hon vet om det. Jag funderar på att fråga någon mer granne om dom vet någonting så får jag se vad dom säger.

Nu sitter den där igen! Vid samma port och vill in och ser frusen ut stackarn :( Men han ser välmatad ut måste jag säga.

Jenna-Gun
0

Fota kissen och sätt upp lappar med foto och be dem som vet något höra av sej till dej.

Jenna

Alexej
0

Ja, det är alltid bra att göra för mycket än för lite. Många katter dör framför andras ögon för att många tänker: Den har säkert en ägare eller det får nån annan ta.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

tantsotis
0

Tycker man alltid ska ringa polisen först och främst, om man ser en katt som  verkar vilsegången. Det är ju dit man ska anmäla saknade katter och förhoppningsvis har ägaren gjort det. Isåfall är ju saken ordnad på direkten.

Tror också att det rent juridiskt är det korrekta. Man kan ju inte plocka in katter hursomhelt som har ägare, till och med ta dem till sina. En granntant till mig är ett skräckexempel på hur det kan gå till.

Sätta upp lappar, kolla annonser osv kan man ju göra utöver.

Alexej
0

Polisen bryr sig ofta ingenting, ibland undrar jag om de verkligen skriver upp anmälan.

Jag hittade en katt en gång och anmälde till polisen, samma gjorde kattägaren. Men det var genom en annons katten kom hem.

Jag skulle alltid ta in en katt som verkar vara övergiven. Letar ägare kan man göra sedan.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Liinda]
0

Jag kan nog komma med en bra nyhet. Jag gick ut för att kolla efter katten men jag hittade honom inte. Så då gick jag bakom lägenheterna till balkongerna och skulle kolla och då såg jag en sån där katttrappa upp till en balkong och det var just det huset som ungarna pekade och sa att dom trodde katten bodde. Så ja han bor nog där:) Men för att vara säker så ska jag fråga grannarna som bor över oss om dom vet något när jag ser dom.

JosephineF
0

Angående polisen, ring iaf, oavsett om dom verkar skriva upp det eller inte. En bekant till mig ringde och anmälde en upphittad katt. Två dagar senasre ringde hon igen och bad en ny person kolla upp, den hade mycket riktigt inte blivit inskriven. Ligg på, för polisen SKA agera! Dom har banne mig betalt för det!

Wiizy
0

det är bra Linda att du ens kollade det dära :)

[Liinda]
0

Tackar wizy det passade jag på att göra när jag gick och köpte godiset hehe.