Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 750 ggr
Hawknestgrove
0

Gunilla filosoferar......

Om en hund är en korsning mellan två raser, eller är avlad utan registreringshandlingar, så kallas det för blandrashund, oavsett.

Om en katt är en korsning mellan två raser, eller är avlad utan registreringshandlingar, så kallas det för huskatt.

Varför? Varför heter det inte hushund elller blandraskatt?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Imasy
0

jadu, bra fråga ;)

Imasy
0

Du får förresten hitta på "Hushund" som ett nytt ord i svenskan då ;P

Hawknestgrove
0

Ja, för ryggskott och nackspärr är samma sak. Men man säger inte gärna nackskott, hahaha!

JosephineF
0

Hahaha.. Jag undrar om jag dragit den här här förrut? En gås, flera gäss. En smörgås, flera smörgäss? ;)

Hawknestgrove
0

Ja varför inte? Kan se de smörade gässen flyga iväg…..

Jenna-Gun
0

Ryggskott och nackspärr är det samma sak. köper jag inte.

Hawknestgrove
0

Japp, Jenna, fast det sitter på olika ställen…..

Ciiviic
0

åååh nu fick jag massa dumma tankar i skallen :(

Sidentass
0

hi,hii..vad jag skrattar…hushundar o smörgäss..ni är för härliga:-)))

Alexej
0

Det vore inte dumt om ordet huskatt försvinner och alla katter kallas för blandraskatter. Låter bra och alla blandraskattförsäljare på Blocket kunde stänga sina blandrasavelsaffärer.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Ja, Alexej, lite min tanke faktiskt när jag satt och fick det i huvet…..Berättade jag om min idiot till granne, som alltså är högt akademiskt bildad, men säljer "halvbirmor"? Alltså ena förälderna är inte ens birma, har bara en teckingne, så de ungarna som får birmateckning, de säljer han som halvbirmor…..

storAnnette
0

Bra förslag!Nu gäller det att få in det namnet i st f huskatt.Hur går det till tro?Sverak?Annat?Jordbruksverket har väl inget med sånt att göra?

Alexej
0

Vi kan väl själv börja med det! Också ett sätt att höja kattens status!

Jag har tom idag fina blandraskatter. Fast européuppfödare kommer inte att gilla det.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hennum
0

men alla huskatter är ju inte blandade av olika raser. huskatter är ju oxå sånna som "bara" är… huskatter.

men hushund låter trevligt tycker jag. lika mysigt som huskatter. ska börja kalla vår blandis det. hus är ett mysigt ord, känns hemtrevligt.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

storAnnette
0

Ja,jag har tre blandraskatter här hemma.En svart-vit långhårig,en grå med lite vita detaljer,en helsvart långhårig.Alla är fina på olika sätt.

Tror lite av anledningen till de olika namnen hänger ihop med synsättet på olika djur,att hundar har högre status i samhället (inte förstår jag varför).På grund av det så förväntar sig människor av någon som skaffat hund annat än av de som skaffat katt - "vad är det för ras" "jaså blandras"….det var hunden det - "var fick du den" "jaså är det en raskatt"…det var katten det.

Wiizy
0

ämm… Låter finare med HUSkatt än med BLANDRASkatt enligt mig.

Hennum
0

jag håller med. för det där med blandras har ju lite dålig känsla med tanke på hur många som är emot blandraser. blandras känns då som att det har med slarviga och oseriösa personer att göra… jämfört med hus- då. det låter bara mysigt.

alltså, nu är jag för blandraser. men ordet blandras känns lite så tycker jag. :(

vanessa
0

Smarta tankegångar här. Blandraskatter skulle sänka statusen från halv ras och så vidare. Som oftast är halvsemihåriga utan ras ursprung alls.

De som har raskatter och arbetar seriöst med det skulle inte gå ut och annonsera att de misslyckat där hemma. Egentligen är det ofta inte "ras" överhuvudtaget för det mesta, utan blandblandblandraskatt. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Alexej
0

Kanske borde vi kalla våra katter för raskatter då. Göra huskatten till en ras.

Erika91
0

jag tycker som en del här att huskatt låter bättre än blandras..huskatt låter mer hemtrevligt som hennum sa :)

Jag tycker att Sverker låter bättre som huskatt än blandraskatt. #19 Det vart en bra idé!

Hennum
0

ja! huskatten får bli en egen ras! :D perfekt.

lite mer som bordercolles, alltså dom avlas ju inte på utseendet, utan på att vara duktiga. så är det ju med huskatter med, det viktiga med dom är inte utseendet, utan att de kan sköta sitt jobb som huskatt bra. ^^

Hawknestgrove
0

Ja, för en del säger ju bondkatt utan pejoriserande verkan. Men råkar man säga bondhund, då tar de åt sig….. Men ingen tycker att blandrashund är att anses som nedsättande.

Jenna-Gun
0

Jag har 6 huskatter

och där med basta.

Jenna huskattägd

Hawknestgrove
0

JAg med. Tre huskatter…..Hihi! Men medge, att det blir roliga förvekclingar när man leker med helt vanliga ord som folk använder?

Faxlin
0

Jag har alltid sagt att jag har en huskatt (det är min vanliga bondkatt) och en blandraskatt (det är en blandning mellan birma och perser)
Men jag kanske bara är för hundinspirerad när jag tänkt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars