Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 561 ggr
Hawknestgrove
0

Frångår mina principer....

efter att min mamma dog, så lovade jag mig själv, att aldrig mera gå på en begravning, inte ens min egen.Jag var och hälsade på Benny, Siws sambo på jobbet i fredags, frågade hur det var och gav honom en säck kattsand och lite kattmat, då jag lovat Siw, att se till att Tompen (katten) skulle kollas upp, så han hade det bra. Jag blev liksom gudmor för katten. Benny tog mig avsides och frågade, om jag och Janne ville gå på begravningen. Jag blev alldeles paff…. Det var sagt, att begravningen skulle vara bakom låsta dörrar, enbart för de allra närmaste. Inte ens hennes bröder får komma. Så jag kände mig hedrad. Så visst kommer jag gå, hur jag skall fixa det psykiskt är en annan fråga…. Siws gamla kisse Ragge, som säkert var över tjugo år, försvann  lade sig att dö någonstans ca 14 dagar innan Siw dog. Hon tog det väldigt hårt. det var precis som lilla Ragges själ var det som fick lasset at tippa. Tänkte, medans hon fortfarande levde, att jag som tröst, skulle ge henne "Regnbågsbron" att läsa, men jag hann aldrig….. Är det fel, om jag läser den vid kistan? Kan vara en tröst för alla och jag ville så gärna, at hon skulle höra den…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

maggan
0

Det tycker jag absolut att du ska göra,inget fel alls.

Hoppas det går bra för dig.  (Kram från en du inte känner)

karins
0

Tycker jag du ska göra! Det vore väldigt fint av dig! kramar!

Simson
0

Tycker absolut att du skall läsa den på begravningen! OM du orkar vill säga. Då får hon till slut höra den! Du är fin du Gunilla!!! Kram!! Och nosgos!

Förstår att det blev mycket för henne när Ragge dog. Trodde aldrig jag själv skulle orka mer när Simson dog. Det var alltid han som höll mig ovanför vattenytan sas.

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Lena
0

Det vore väl ett passande sätt att hedre din goda vän. Ledsamt att hennes katt försvann. Sådant tar man som kattälskare alltid hårt.

Kram Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

siberlina
0

jag tycker  du ska  läsa  den, när min pappa  dog  för  några år  sen   så visste  jag inte hur jag  skulle  klara  av  det, för   när jag väl börjar   gråta  då  tar det alldrig slut, så  dagen innan  jick jag till  simmhallen  och simmade 1 timma   och det  funkade  och  jag kunde   sitta  och titta  på  kistan   utan att  börja  grina   och  se  allt   som var   vackert  musik  mm,man   blir   lungn av  att   simma…..

Hawknestgrove
0

ja, berättelsen om Ragge är väldigt speciell….ni ka få höra den senare….

siberlina
0

kan man låna  boken  på biblioteket,jag skulle   vilja läsa den

Hawknestgrove
0

Siberlina, berättelsen om Ragge kommer jag att berätta bara här…. Regnbågsbron, den tror jag du fick av mig när du berättade om din kära Sotis. Här är en länk, så kan du läsa den igen….http://hem.passagen.se/caan99/regnbagsbron.htm

Alexej
0

Ju, den är fin!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

siberlina
0

gunilla det var  jätte  vackert  det du skrev till  mig när  sotis  hade  avlidit  , men jag viste  inte att  det  fanns   mer  av detta

modellflickan
0

Gör det Gunilla. Skickar dej en styrkekram…

gubben
0

Det tycker jag absolut att du ska göra om du klarar av det. Jag skulle nog aldrig klara att läsa den i det läget. Vad tråkigt att gammelkatten försvann så där, det måste ju ha varit jättejobbigt för henne i den situationen, det är ju illa nog när man är frisk och kan gå ut och leta :(

Jenna-Gun
0

Gör det Gunilla jag skickar dej en stor styrkekram.

Jenna

maggan47
0

håller med alla, läs den du, och nu finns ju både hon och kissen på samma sida av regnbågsbron, och är friska och glada att träffas kram Maggan47

vanessa
0

Det ska du absolut göra. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Hennum
0

usch vad jobbigt och tråkigt! jag tycker oxå att du ska läsa upp det. skickar en kram jag med

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Hawknestgrove
0

Ja, nu ligger regnbågsbron i min väska. Får se, om någon talar vid kistan, om ingen gör det, så tar jag den lilla texten och sätter vid min kistbukett i morgon, så får hon läsa den……

essut
0

Lycka till imorgon Gunilla. Ska tänka på dig.

siberlina
0

lycka till  gunilla  ,vi  tänker  på dig

Hawknestgrove
0

Tack alla söta vänner här inne! Ni är för goa!

Sidentass
0

#17 åh..är det imorgon..funderade just när det skulle bli..men nu vet jag..och jag kommer att tänka på dej imorgon!…

karins
0

Ska tänka på dig i morgon Gunilla!

Simson
0

Skickar ett gäng stöttande cyberkramar från oss också!! Skall tänka extra varmt på dig i morgon!

Hawknestgrove
0

Ja, en cermoni i det tysta. ingen annons, ingenting…..Avsked tas i kyrkan, trots jordbegravning.

Hawknestgrove
0

Idag så följde vi Siw till Regnbågsbron. Vi var inte många, det var så vackert…. JAg är på sätt och vis glad, att jag gick, hade inte velat haft det ogjort….Jag frågade alla om det gick bra om jag läste en sak för Siw vid kistan och alla samtyckte. Så svårt det var! Men Siw fick höra hela Regnbågsbron och alla både Benny och barnen tyckte den var underbar. Jag fick även ett tack av prästen för den fina lilla texten. Benny  ville absolut behålla texten, så jag tror, att alla som känner för  att läsa den kan göra det om det passar sig….

Simson
0

Vad fint gjort för Siw och hela hennes familj, Gunilla!! Starkt gjort av dig att orka! Kramar!!

Mettan
0

Har du ett ex av texten? Skulle du vilja maila den till mej på mettan@comhem.se

Hawknestgrove
0

Metan du har fått den.

För andra, som kanske missat, så kommer den här..

Det finns en bro, Regnbågsbron, som förbinder Himlen och Jorden.

När ett husdjur dör, kommer det till en plats bortom Regnbågsbron. Där finns kullar och dalar med mjukt gräs, där våra älskade vänner leker tillsammans  hela dagarna. Där finns vattendrag med friskt vatten, massor av mat och solsken som håller dem varma. De gamla och sjuka djuren blir unga och friska igen, precis som vi minns dem i våra drömmar.

Djuren är glada och lyckliga, men de saknar någon som betydde mycket för dem, någon som blivit lämnad kvar.

Varje dag springer de och leker, tills den dagen kommer, då en av dem stannar upp, och tittar bort i fjärran. Blicken skärps, öronen spetsas och plötsligt flyger han iväg över det gröna gräset. Hans ben bär honom fortare och fortare tills han återförenas med den han älskar. Ni möts i en omfamning som varar för evigt. Ditt ansikte blir kysst om och om igen, dina händer smeker hans huvud som så många gånger förut och du tittar än en gång in i ögonen på ditt trogna husdjur som så länge saknats i ditt liv, men aldrig i ditt hjärta.

Sedan korsar ni Regnbågsbron tillsammans för att aldrig mer skiljas…

-Okänd-

solweig
0

jag blev alldeles tårögd när jag läste den. den var otroligt vacker.

Hawknestgrove
0

Ja, jag grät hela tiden, när jag läste. Kunde inte hjälpa det….

Sidentass
0

tänk att du orkade detta Gunilla..den är så oerhört fin den här dikten..var nog någon mening med att just du skulle få läsa den..har tänkt på dej idag..

Emmsa
0

Jag har aldrig läst regnbågsbron innan….men nu när jag väl läste den så rullar stora tårar på mina kinder. Tänkte på djur jag haft som har gått bort….och kunde inte låta bli att tänka på alla djur som lidit och gått bort i tysthet utan att någon vänligt sinnad vetat om deras existens.

Tycker definitivt att du ska läsa den på begravningen, speciellt när den avlidne (hu sicket hemskt ord egentligen!!) var en djurmänniska.

Kram på dig!

Jag blev som jag blev när jag blev som jag inte skulle bli!

Hawknestgrove
0

emmsa, jag gjorde det! Hänvisar även till en anna tråd, som har med detta att göra…..

http://hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=97f08ec2-9aa1-48eb-86be-4a6082ea81c0

Hawknestgrove
0

Här är en bild från kyrkan, fick den av en av Siws döttrar. Så ljust och fint….

Alexej
0

Vilken vacker bild!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Ja, lilla Siw…Var och hälsade på henne i dag och hon fick mina sista fina astrar…..På hennes födelsedag så ska jag ta med mig kaffe på termos och en bakelse och fika med henne….

anebit
0

Så fint gjort av dig Gunilla!   Så skönt att du orkade…..

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna