Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 1316 ggr
Mymlan
0

Vacker väldigt vacker katt kille..

**Ca 1 år gammal, kan vara yngre. Russian blue färg gråblå inte ett vitt hårstrå på han, slank ej akut mager men kunde ha vägt lite mer. Väldigt kelig, pratar mycket. Denna katt går på våran gård sedan ngra veckor, skriker är hungrig. Han är inte panik rädd för hundar. Han behöver få komma in. Vi ska ta in han så fort våran honkatt slutat löpa och går på p-piller men han kan ej stanna hos oss. Han skulle passa bra till barn familj, äldre par.. Vi kan kela med han, lyfta han etc. Idag ger vi han mat *ute*

Finns det någon som kan öppna sin dörr för han?**

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

gubben
0

Det är nog lättare om du skriver var katten finns någonstans.

Mymlan
0

Rimbo men kan ta in till stockholm.

Hawknestgrove
0

Puttar upp

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

anebit
0

putt

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

storAnnette
0

Du har väl anmält till polisen?Satt upp lappar?

vanessa
0

Anmäl till polis
Sätt upp lappar överallt, gärna med bild.
Sätt upp annonser på olika hemsidor.
Titta igenom hemsidor
Om du kan så kolla om du kan få honom skannad för att kolla efter id-chip.

Inte en hankatt, men påminner om kissen du beskriver och kommer från norra delen av Täby.
www.djuurhjalpen.nu under efterlysta. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Mymlan
0

#6 Lik hankatten som går här..

Engla
0

Kan det vara samma katt?Fundersam

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Mymlan
0

#8 Detta är en hane till 100% fertil dessutom, synd jag ej har fungerande digital kamera, kan bara ta bilder om jag har elsladden i.

Mymlan
0

Han har fått ett tillfälligt hem nu.

modellflickan
0

#10 Vad bra!!

Sidentass
0

#10 Så skönt att höra att det ordnat sig!!

Erika91
0

#10 vad bra att det ordna sig!!

Erika91
0

Men du skrev ju att din katt går på p-piller. Låt henne inte äta det för länge för det kan leda till nått problem (vilket var det?).. kastrera henne istället!

Mymlan
0

#14 Jag vet, har haft katter sedan många många år tillbaka. Hon ska kastreras.

Erika91
0

#15 Det är bra :)
Det är ju bättre att säga det en gång för mycket än en gång för lite :)

Mymlan
0

#15 Jag har än inte bestämt om jag ska ta en kull på henne eller inte. Renrasig är hon.

Hawknestgrove
0

Bara du gör det enligt Sveraks regler, dvs med samma ras, så är det väl helt godkänt av oss andra här inne, eller hur? leta rätt på nån fin pojke, du får räkna med språngavgift förstås, brukar vara priset av en kattunge.

Mymlan
0

#18 Snälla ngn jag har fött upp perser, norsk skogkatt + Burma. Jag kan allt + att jag är uppväxt med hundkennel.

Hawknestgrove
0

Då så, MYmlan! Förlåt om vi missförstod varandra. Man blir bara lite miljöskadad när man är här inne….Du fattar? No hard feelings???? är hon snygg? Då tycker jag absolut du ska ta en kull på henne! För avsättning av raskatter finns det ju jämt. Har själv föttt upp Helig Birma en gång i tiden…..

Mymlan
0

Nu är jag ARG mkt arg. De som sa till R att de skulle ta denna katt kille de hade tydligen släppt ut han igen, dvs inte gett han ngt hem.

Så nu tog vi in han fast vi egentligen inte kan. Och för denna kille inte ska bo för länge i ett enda rum så måste han finna ett tillfälligt hem medans ägarna söks. Nu har jag, vi ska försöka skrapa ihop 500:- + 230:- för kastrering och vaccinering men vi har det väldigt knapert denna månad och ev nästa.

Men våran veterinär har nu semester stängt i 2 - 3 veckor.

Mymlan
0

#20 Ingen fara, nu skrev jag inlägget då jag var arg men ej på dig utan de som skulle ha tagit katt killen.

Hawknestgrove
0

Hah, Mymlan! Ingen fara, jag fattade. Är arg med dig! Grrrrr! Men det mest akuta är väl kastrering. Vaccineringen är trots allt sekundär. Nu när det är panik, menar jag…. Då skriker vi väl ut, alla som kan i närheten av Rimbo, kan ni ta er an en fin kille? Andra veterinärer som är humana med priser? tips önskas!

Mymlan
0

#23 Just nu så är det mal i pluskan, R får lön på onsdag men vi har väldigt mkt skulder just nu. Så om ngn möjligen kan bidra med pengar till kastrering så vore det bra, kvitto på det visas givetvis upp.

Hawknestgrove
0

Då får du göra så här…. Lägg in en ny tråd, där du tigger. Be om att de som vill kan PMa dig, så kan du lämna ut ditt kontonummer. Jag lovar att starta med en liten slant!

gubben
0

Mymlan: ingen kan allt, det tror jag bara inte på. Sen när jag har sett bilderna på honom, borde du inte åka till en veterinär snarast och scanna honom, det kostar inget, för av bilderna att döma så kan han mycket väl vara en renrasig Russian blue och då kan det ju vara stor chans att han är märkt. Det KAN ju vara så att han har smitit och att det sitter en ägare någonstans som är jätteorolig. Dessutom kan det ju i så fall vara en katt som de inte har tänkt kastrera utan har tänkt ha som avelshanne. Katter kan ju faktiskt komma bort av andra skäl än att de är utslängda.

storAnnette
0

Bilderna är på en annan katt och Russian brukar ha gröna ögon vad jag vet (ingen expert men tycker de är sååå snygga).Sedan så kan de väl boka tid för kastrering mm och veterinären söker efter ev märkning.En Russian Blue ägare borde ha anmält sin katt saknad till polisen kan man också tycka och tro (det gör iaf jag).

Mymlan
0

Som om jag inte vet att katter kan komma bort av olika andledningar. Jag har inte ens påstått han ska bo kvar här. Jag har tillräkligt med egna katter behöver inte plocka in katter utifrån för det. Vi ska ta han till veterinären då våran kommer tillbaka från sin semester. Det jag menade kan allt var ang avel på renras etc. Tänker inte sitta här och försvara mig, jag har haft katter sedan jag var 10 år. Och konstigt att det inte finns några efterlysningar på denna katt varken i butiker, tidningar m.m. Är man en väldigt orolig kattägare så går man ut med efterlysning på sin katt, skulle jag ha gjort om ngn av mina hade smitit ut.

Mymlan
0

Sedan så  har jag pratat med polisen och det finns ingen efterlysning/anmäld försvunnen katt i hans färg etc. Men polisen har nu fått att en sådan är upphittad och bor här tillsvidare.

gubben
0

Men jösses Mymlan vad du var snarstucken då! Naturligtvis trodde jag att bilderna var på den upphittade katten för annars förstår jag inte varför du la ut dem, fast jag kan naturligtvis ha missat något. Det kan ju också vara så att katten har kommit bort genom att t.ex hoppa upp i en bil och åkt många mil hemifrån. Sånt händer titt som tätt och då har såklart ägaren i så fall anmält till polisen där de bor och inte där du bor. Jag försöker bara komma med lite kreativa förslag och det första är ju att man kollar om katten är märkt först och det är ju helt gratis. Polisstationer brukar väl också ha scanner har jag för mig. Men tänker du bli sur så fort man skriver något så önskar jag dig lycka till med katten och lämnar härmed den här tråden.

gubben
0

§27 Det är ju visst den katten som Mymlan har tagit hand om som är på bilden "sotis" och nog tycker jag att han har gröna ögon fast det kan vara svårt att avgöra på ett foto.

Mymlan
0

Bilderna är på den katten som vi tog in. Sedan så tror inte jag denna är en äkta Russian för jag tror de är kraftigare och har de gula ögon? Denna hane är slank mer en oriental liknande. Polisen sa inget om att de kunde scanna av han, sedan så har vi ingen riktig polis station här, händer det saker så kommer de antingen från Norrtälje eller Täby. 

Skulle aldrig falla mig in att lägga ut bilder på en annan katt.

Börjar ångra att jag överhuvudtaget la in denna tråd.

storAnnette
0

#31 och 32 Nu fattar jag ingenting.Var finns bilder på katten ni tagit in?De enda bilder jag sett är dem Vanessa lagt in och det är en efterlyst hona.Vill gärna se hur han ser ut!

storAnnette
0

#32 Poliserna vet inte alltid att det finns en scanner på stationen.Om de vet det vet de inte alltid hur den ska användas.Mina dåliga erfarenheter som talar här.

Mymlan
0

#33 I tråden bidrag till kastrering där finns bilderna. Har pratat återigen med polisen finns ingen sådan här katt anmäld försvunnen.

gubben
0

Alldeles nyss sa du ju att du kunde allt om rasavel etc. Skickar en länk om russian blue där det finns rasbeskrivning (höga ben, smal kropp etc samt gröna ögon) + bilder på katter. Jag är definitivt ingen expert men på dina bilder ser han faktiskt ut som en äkta ryss. Jag bara tänkte att det kunde vara värt att prova i alla fall. Te.x lägga ut en blänkare på något ryssforum, för sådant finns säkerligen, och se om du får napp. Vad jag inte förstår är varför du blir så sur över att få förslag om vad du kan göra. Jag har också haft katt i hela mitt liv och jag är 60 nu men jag skulle aldrig påstå att jag kan allt om katter, vare sig de är raskatter eller huskatter.

http://www.russianblueklubben.se/rasbeskrivning.htm

Mymlan
0

#34 Tar det hos veterinären då hon kommer tillbaka ska ändå dit med en kattunge som ska vaccineras.

Mymlan
0

Rasklubben har jag nu mailat till samt sänt över bilderna, se om de har hört ngt. Synd de inget forum hade.

storAnnette
0

Hittade bilderna.Vacker katt tycker jag som har Russian Blue som min favorit,alltså när jag tittar på bilder.I verkligheten har de katter som finns här bara hamnat här p g a dödsfall och sedan katter i behov av hjälp.

Jag håller med om att Sotis ser ut som en ryss men det kan även huskatter göra.Håller tummarna för att ägaren hittas!

Mymlan
0

Jag kan inte göra mer än efterlysa men jag kan inte ha fertil hane hemma då riskerna är stor för en tjuvparning, nu står de på p-piller men de kan löpa igenom. Han ska scannas av, han ska kastreras, vaccineras, avmaskas. Jag kan under tiden leta nytt hem så ett sådant finns om inte ägaren hittas.

gubben
0

Det finns en uppfödare i Uppsala, det är ju inte så långt från Rimbo. Hon kanske kan ha något tips.

**S*HALMBYLUNDS
**Lena EkenBerg
Vackra Birgersväg 97
756 50 Uppsala
018-59 21 44
070-777 39 44
E-post: S*Halmbylunds
Hemsida: S*Halmbylunds

storAnnette
0

Å nej,det var inte bra för mig att titta runt på dessa Kyssryss-sidor.Jag blir jättesugen…men jag ska inte för det finns så många katter i behov av hjälp och jag vill hålla en plats till dem (fast det blev utökat till två platser).

Mymlan
0

#41 Har nu pratat med henne i telefon och hon sa det är ingen Ryss då de alltid har gröna ögon. Sedan sa hon att den ej är anmäld till polisen talar oxå emot, för betalar man flera 1000 så efterlyser man sin katt.

supermoccine
0

#41 Där ser man! Samma gata som jag är uppvuxen på och där pappa, syster och gammelkisse bor kvar :) Kanske inte är så förenligt med PUL dock att publicera personuppgifterna..

storAnnette
0

Wow,jag såg att denna upfödare donerar 10% av försäljningspriset (minus omkostnader) till föreningen Samvetet!Hon förtjänare en ros för det!

Mymlan
0

#45 Borde alla uppfödare göra.

supermoccine
0

#46 Tror att det är en hel del som gör det också, men jag håller med om att det borde vara alla.

gubben
0

§43 Vad har Sotis för färg på ögonen då? Du sa ju att du trodde att ryssar hade gula ögon så det har han alltså inte och inte gröna heller dåFundersam. På korten ser det ut som om han har gröna ögon. Att han inte är efterlyst hos din polis betyder ju inte att han inte kan vara efterlyst någon annan stans, han kanske inte hör hemma i dina trakter öht. Det är ju inte så att polisen har något rikstäckande register för efterlysta katter. Skulle jag inte tro i alla fall. Sen kan man ju faktiskt inte uttala sig så kategoriskt som att alla som betalat tusenlappar för en katt skulle polisanmäla ett försvinnande för människor kan då reagera på de mest märkliga sätt, det har man ju kunnat konstatera här inne på forumet åtskilliga gånger.

Mymlan
0

Nu sa jag vad uppfödaren sa till mig i telefon så ta det med henne.  Sedan är han anmäld som upphittad nu hos polisen och jag bad de kolla även på andra orter i Sverige då han kan ha varit med sin ägare på semester i dessa trakter. Jag sa oxå till polisen att veterinären ska scanna av han utifall att han är chip märkt och jag återkommer då hon är tillbaka från semestern.

Diskuterar detta ej mer.

gubben
0

Herregud! Jag trodde att målet var att hitta ägaren till katten om det finns någon och inte att värna om sitt ego. Om du läser dina inlägg så kan du själv se att de är väldigt motsägelsefulla.

Mymlan
0

Jag ger upp här försöker jag finna ägaren, mailar rasklubben för ryss, pratar med en uppfödare av ryss som sa det är ej ryss då den har gula ögon. Jag anmäler katten till polisen som upphittad, ska ta den till veterinär för se om den är chipad. Lagt ut ang denna katt även på 3 andra forum. Har även lagt ut den i min blogg jag har på nätet.

gubben
0

Ja det är jättebra allt det du gör, ingen har påstått något annat så jag förstår inte varför du har taggarna utåt hela tiden. Om du inte ville ha förslag på vad du kan göra så förstår jag inte riktigt varför du startade tråden.

När jag skrev att jag trodde att det kanske var en ryss så svarade du att det trodde du inte eftersom du trodde att ryssar hade gula ögon (alltså har sotis gröna) och sen skriver du att uppfödaren har sagt att detta inte kan vara en raskatt eftersom de alltid har gröna ögon (så då har sotis alltså gula ögon). Ursäkta att detta blir lite förvirrande för mig.

Angående ev chip så tänkte jag närmast på att om kissen har en ägare någonstans som är jätteorolig för sin katt, för den verkar ju helt tam, så kanske det kunde vara onödigt att vänta två veckor på att en speciell veterinär kommer tillbaka innan man kollar om den är chippad för jag kan lätt sätta mig in i hur mycket två veckor extra skulle betyda för mig om min katt försvann.

Hawknestgrove
0

Mymlan, Polisen har scanner för chip också!

Gullan402
0

Mymlan, om nu inte er lokala polisstation har scanner så undrar jag om det finns ngn brukshundsklubb på orten. Brukshundsklubbar brukar ha en scanner. Prova hos dem.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Mymlan
0

Katten ska scannas men tar det då han ska kastreras.

Hawknestgrove
0

När kommer din vet tillbaka? Jobbigt för dig om du ska behöva vänta länge….

Mymlan
0

#56 Om 2-3 veckor mer troligt om 2 veckor.. Han har än inte strilat eller gått och sjungit som hanar kan göra. Kulorna finns kvar, känner dem.. Nu bor han i Rogers sovrum och där är endast han, katten med sällskap av Roger. Mina fertila honkatter är satt på p-piller. Även dessa ska kastreras den ena ska till 100% bli det och mkt troligt så kastrerar jag min yngsta skogis med.

Sedan ska jag ändå till veterinären då för vaccinera Herkules *bild i dagboken*

Mymlan
0

Uppdatering.. Nu har en Ryss uppfödare från Knutby varit här och tittat på katten och han är en ÄKTA ryss i åldern ca 1½ år. Så de ska kontakta klubbar och så ang denna katt.

gubben
0

Vad skönt det känns att få rätt Cool

storAnnette
0

#58 Hur kan de säga det?Utan märkning och stamtavla?Utan gröna ögon?Konstigt tycker jag fast viktigast är att kisse får komma hem om det finns en ägare som saknar honom.

essut
0

#58# håller med dig, hur kan man säga att den är äkta när det inte finns nån stamtavla??

supermoccine
0

#60 & 61 Antar att det handlar om att uppfödaren tittat på katten och utifrån dennes perspektiv ser det ut som en renrasig ryss. Då är det ju ett klokt drag att göra som de gjorde att kontakta klubbar osv. Vore kanske onödigt om uppfödaren trodde att det inte var en ryss alls. Hursomhelst kan de ju inte säga att det verkligen är en ryss förrän ägaren (och stamtavlan) är funnen. Tills dess är det en huskatt som ser ut som en ryss :)

Mymlan
0

Katten var INTE chip märkt, inte efterlyst hos polisen ngnstans i Stockholms Län. Då katten började kissa och bajsa i sängen pga protest att den fick vara i ett rum så har han flyttat hem till Russian Blue uppfödaren i Knutby där han nu springer på 140 kvm. Så än är ingen ägare funnen men fortsätts letar.

#62  Jag tror nog uppfödaren kan och vet detta. Och vi hoppas att ägaren hittas.

supermoccine
0

#63 Jo, det borde uppfödaren sannerligen känna till, jag svarade #60 och #61 som funderade kring det. Det var ju lite knepigt skrivet att uppfödaren konstaterat att det är en ÄKTA ryss, då det ju knappast går att säga innan papper finns, men åtgärderna var ju jättebra.

Trist att han börjat protestkissa- och bajsa. Tur att han fick komma till uppfödaren med så gott om plats då ^^ Där var det inga protester?

Mymlan
0

#64 Vi har inget annat hört än att det går bra hos dem.

supermoccine
0

#65 Så bra!

essut
0

Har han blivit kastrerad än? Tänkte på alla bidrag du fick för att han skulle bli det?

Lena
0

Vad bra att en uppfödare öppnat sitt hem. Skönt att höra! :)

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mymlan
0

#67 De ville ej kastrera han än då de sa ägaren kan ju köpt han som avels hane men hon ska få pengarna idag av mig det som satts in. Hittar de ej ägaren så kommer han nog få bo kvar där och då blir han mkt troligt kastrerad och då får jag kvittot *kopia* så jag kan visa upp att han är snöpt.

Alexej
0

Bra att han kanske hittar hem nu! Tack att du tog in honom! Sedan det med polisen. Jag hittade engång en katt här i lilla Skara och anmälde det hos polisen, samma gjorde ägaren. Men polisen reagerade inte på det utan hon kom hem med hjälp av en annons.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mymlan
0

#70 de letar fortfarande efter ägaren.. Så allt görs..

evangeline
0

Har ni provat med att be lokaltidningarna sätta ut en bild av kisse?? Här uppe brukar det fungera förvånansvärt bra. Även om man annonserat på kattsidor, satt upp lappar osv…sånt kan missas om man har otur.

Senast för två veckor sedan gick upphittaren och ägaren om varandra och missade varandras lappar, men när det hamnade i tidningen så fann de varandra och kisse fick komma hem.

Bara ett tips…kanske redan är gjort?

Mymlan
0

#72 Ska framföra det till dem.

storAnnette
0

Putt,Gunilla H!

evamojje
0

Har läst tråden nu och måste säga att han har haft tur som hittade dig. Stackarn

Du ska ha ett en eloge för att du öppnade ditt hem och att du lagt ner sådan energi på detta :-)

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Hawknestgrove
0

JA, hur har det gått?

Alexej
0

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus