Katt i fara
Fick ett mail från en tjej om en katt som synts till i närheten av Korvgubben i Luleå.Katten satt bara utanför ett hus och sprang in i en spricka i grunden och gömde sig när hon kom närmare.Hon har gett katten mat två dagar nu.Hon har även ringt miljökontoret och polisen (jag gav henne det rådet) men de vill inte göra nånting alls,miljö tyckte t o m att inte hon heller ska göra nånting.Den enda som återstår att hoppas på är länsveterinären och hon skulle ringa dit också.
Ikväll har jag varit där och försökt få se katten (en bild hade suttit fint) men ingen katt fanns där då.Efter ett par timmar såg jag en katt en bra bit längre bort,den sprang över vägen och kom mot detta hus.Jag väntade och väntade men ingen katt…gick sedan runt huset och såg massor med sprickor i grunden och kryphål där katter kan slinka in och ut.
Det är mycket trafik i området,en cykelväg går rätt nära huset.Det finns iaf tre bostadsområden rätt nära som kissen kan ha förvunnit ifrån,ingen har iaf anmält det till polisen.Enligt tjejen var katten tovig,liten och jätterädd
.
Oj det verkar vara en katt i nöd i högsta grad. Stackarn! Hoppas det går att göra något!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hmm,det vi är mest oroliga för nu är om det är en hona.Dock kan det lika gärna vara en katt som släpps "vind för våg" det var bl a därför en bild vore bra.Den kan man då skicka till tidningen och be dem efterlysa ägaren.
Jag bor lite för långt bort och har svårt att vara borta hemifrån kvällar och nätter,som tur är bor denna tjej närmare så hon kan ge kissen mat.
Usch,det är inget bra ställe alls för en katt.

Dom som jobbar där säger att det är mycket katter som bor i grunden,förra sommaren såg jag en kattfamilj där jag försökte locka fram dom med mat men dom var jätterädda. Det var huset mittemot korvgubben/ Gabriella
Man får hoppas på att de som äger huset inte har planer på att mura igen sprickorna i grunden under den närmaste tiden. Håller med om att området är farligt för katter, industri med bilar från alla håll och kanter. Inte alls en trevlig miljö och frågan är inte om, utan när det händer en olycka.
Jag tycker det vore underbart om alla som på något sätt engagerar sig i det här ärendet får kontakt med varandra. På det viset kan man göra en mer samordnad insats, vi vet inte ännu om det rör sig om en katt eller en hel koloni.

Åh om jag bara bodde närmare så man kunde försöka att vara behjälplig med infångning osv…luleå är långt från linköping…
Sidentass

Hmm,om det har synts katter redan förra året kan det knappast vara fråga om bara en katt.Jag har pratat med 2 anställda på Korvgubben och de visste inget.
Nu gör jag såhär:
Ringer Korvgubben igen och ber dem ge mitt telnr till alla anställda (så jag får veta mer).Sen kontaktar jag företaget där katterna "bor" också.Efter det funderar jag vidare kring kommunen osv.
Ska vi hålla kontakten via denna tråd?Annars kan ni maila mig så försöker jag hålla i tåtarna.
Bra initiativ, jag har mailat dig!

Oj,nu blev jag överraskad!
Har pratat med företaget och kvinnan i växeln sa att de vet om katterna,att det brukar vara två katter inte fler (däremot sa hon att en kattunge ramlat ner i en container förra året och den har en anställd tagit hem).Att det fanns (minst) en kattunge betyder faktiskt att det finns stor risk för att det blir fler…det verkade hon inte inse.Sedan sa hon att en anställd brukar mata katterna och att "de har det nog ganska bra där varmt och skönt de är runda om magarna så det går ingen nöd på dom"…
Jag sa att det kan bero på mask om de är runda om magen och det hade hon inte tänkt på.Jag har telnumret till den som matar och ringer efter lunch.
Intressant är då vad kommunen säger en sån gång:
Vem äger katterna (husägaren,företaget,den som matar?)
Vem ansvarar för katternas väl?
Mjoh, fråga om de själva skulle vilja sitta i en källare och föda fram kull efter kull med ungar som i bästa? fall blir hemtagna av en anställd, blir man sjuk får man ingen vård (kattpest, parasiter, leverskador osv.), går man utanför husknuten blir man överkörd av bilarna som finns överallt och lyckas något fyllo som går förbi (granne med CoopArena, matcher/evenemang där spriten flödar) sparka på en så får man jäkligt ont/kanske lemlästad - ingen som tar hand om en och istället ger kärlek, värme och trygghet!!
Hoppas för katternas skull som vanligt, att detta löser sig snarast.

Nu har jag pratat med den som matar katterna.Vi kommer att behöva hjälp från honom när katterna fångas in.Han brukar mata katterna inne på gården och de är skygga (kommer inte fram utan väntar tills han gått innan de kommer fram).Däremot har han en gång plockat upp en av katterna ur en container men visste inte vad han skulle göra med den så han släppte ner den igen…lite synd men inget att göra åt.
Tänker så här - att killen ska få en bur (ev en fälla OM det går att få tag på) och försöka få in en katt i taget.Kanske kunde det gå att lura in katterna i containern?Jag och helst Xena om hon har tid måste göra ett besök på plats för att se hur det ser ut och sen utifrån det föreslå en handlingsplan.När katten är inne ringer han och nu kommer problemet….det måste finnas någon som tar in katterna!
Katterna är 2-3 år,jag får veta mer ikväll,de har en ur samma kull hemma hos sig.Den katten hade ramlat ner i en container,är nu kastrerad och har fått amputera en bit av svansen p g a förfrysning.Jag får även bild på en av katterna ikväll,han fotade medan vi var i telefon då katten fanns inne på gården!
Katterna är födda ute,troligen tredje generationen (om jag förstod rätt).Det finns en varm och torr källare under huset som katterna har skydd i (hjälper ju tyvärr inte om de ramlar i en container och det är -22 grader ute).
Här kunde ev TNR komma ifråga (i sista hand) om vi inte hittar någon plats till katterna,det finns ett slags husrum och mat,veterinärvård är väl det som saknas då.
HEM SÖKES TILL MINST TVÅ KATTER!

Vi kommer att dra igång en aktion här uppe nu och hoppas hoppas att vi hittar ett skygghem eller två till dessa. Samt att vi trycker på hårt hos miljö för att få ett beslut snarast. Tjejen som ringde dem fick inte så bra bemötande.
Uppdaterar bara lite här så alla vet att det händer saker.
Helen

Hon är ju jättesöt. borde inte vara så svårt att hitta hem åt en sådan söt flicka. :) Hoppas det löser sig för katterna.
Stackars lilla söta…….Som sagt jag hoppas också tt det fixar sig!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Åh, stackars liten! Hoppas att någon dyker upp som kan ta in kissen. Vi får höra oss för allihopa.
Hoppas det löser sig! 
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hoppas verkligen att det löser sig för de små liven. Att ni hittar tillfälliga hem till dem. Annonsera gärna om det med lappar och sådant. Sedan angående miljökontoret så kan ni dänga djurskyddslagen i deras bord. Behöver ni påtryckningshjälp så kan vi säkert lösa det med de som är insatta i lagar med mera.
När det gäller ägar ansvar så går det över till de som matar katterna. Då tar de på sig ett ansvar de inte tänkt sig så att säga. Håller tummarna. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Det där med att man tar på sig ansvaret då man börjar mata katter är det inte många som tänker på (inte denna kille heller).
Dessa katter är iaf helt klart hemlösa och har bara denne "beskyddare".Han är iaf mån om att katterna inte ska avlivas - det är vad han tror att miljö gör om de blandas in.Det har han tyvärr rätt i att det är det vanliga så jag förstår honom där.
Vi hjälps åt nu att hitta hem till dessa katter,nästa vecka får vi förhoppningsvis veta om det finns fler katter och/eller kattungar också.Katterna är skygga så det krävs lite mer av hemmet.

#19 Å vilken vacker bild på söt kisse!!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

Jag hoppas att allt löser sig!
#11 Liten i växten ser jag men ändå lika söt :)
#19 Söt misse där med :)

Här kommer nya bilder och det är samma katt enligt killen på företaget!De är så små att de ser ut som ungkatter!

Nästa bild!

Men vilka sötnosar….borde väl inte vara svårt att finna dessa gobitar seriösa hem….som sagt…en liten bit kvar tills dess dock..Lyckat till!
Hälsningar Efvis

Såna sötnosar. Hoppas verkligen att ni får tag i dem och att dom får ett hem,
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Ja,de ser söta ut men man måste komma ihåg att de är skygga så det är svårare att hitta rätt hem.Det går inte att göra nånting alls egentligen förrän det finns någonstans att placera missarna.

Puttar upp med anledning av att det kan vara en av dessa katter som är upphov till kattungarna det skrivs om i artiklar i NSD och NK.Den som vill kan ju roa sig med att jämföra utseenden.Den jag hade kontakt med som jobbar åt företaget i huset och som matat katterna ringde mig då jag kom hem ikväll och berättade att han tyckte ungarna i tidningen ser ut att vara ungar till de katterna…

Det är en av dessa katter som hade fått kattungarna som togs in på midsommarafton (artikel i NSD).Mamman är nu inne hos kattungarna.Den andra katten (troligen pappan) kommer att fångas in av Kattakuten nästa vecka och ska enligt mannen på företaget få vara tillsammans med sin syster,givetvis efter kastrering.
En sak som känns trist är att folk genast är så villiga att hjälpa till när det handlar om små söta kattungar (många har erbjudit hem till dom efter tidningsartikeln)….medan de vuxna katterna inte är lika lätta att hitta plats till.
Kan meddela att ungarna är glada, rultiga, trygga och hur gosiga som helst. När vi fått in mamman i går kväll fördes hon och ungarna till det hem där de ska vara tillfälligt. Jättefint fick de i en nybyggd bastu med stor glasruta så att de kan titta ut. Mjuka dynor på golvet, mat och vatten. Mamman somnade nästan bums medan småttingarna lekte som små tokar! Bäbisarna är döpta till Dylan, DeNiro, Diaz, Stiller och mamma Garbo ("I just want to be left alone")…
Vi har tät kontakt med stödfamiljen och uppdaterar…

Så underbart att höra att det löst sig såhär bra såpass långt..!

Härligt, jag blir så glad att kattungarna har fått tillbaks sin mamma och mamma katt som var så slutkörd att hon somnade direkt. Så skönt för henne att vara inne i värmen och få tillräckligt med mat i fortsättningen….. 
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Vad härligt att det gått så bra!!

Så bra at katterna är infångade! Lycka till i fortsättningen också.

Vad?Läste på Kattinorrs forum att någon (ni?) hittat en kattunge till där?Inlägget skrevs 3/7 av Evangeline?Har någon kollat nu hur många katter det finns där?
#35 Vad vi vet finns inga fler, men det är svårt att veta säkert då utrymmet under byggnaden är enormt stort. Men vi har spanare ute och ingen har sett någon fler efter denna. Sista ungen fångades in så fort den blev sedd. Den är med sina syskon och mår bra.
Helen

Får ni in de två vuxna katterna snart?
De har inte synts till på ett bra tag. Cammo och Rebe har varit och krupit under huset med P från Selga. Massor av kattspår men inga katter….P hör av sig så fort det händer något.

Har ni tagit hjälp från tjejen som anmälde det hela och bor i närheten?Eller den som tog in kattungarna?Det är lättare för dem som ofta går förbi att upptäcka katterna.P i huset han jobbar ju och är bara där under arbetstid.