Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 3630 ggr
Saffran0Spice
3

Hjälp med övergiven hankatt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er!

Jag har en övergiven hankatt i mitt område och efter att ha väntat på plats hos djurskyddet i över 6 månader så vänder jag mig nu hit och frågar om någon finns som kan hjälpa till?

Katten det gäller är en äldre (8-10år kanske), kastrerad hankatt, väldigt liten i storleken. Han är korthårig, men i behov av att rakas på sina ställen pga tovor och ingrodd smuts i pälsen.

Ruben (som jag kallar honom) är snäll och väldigt försiktig innan han accepterar dig, men sedan vill han gärna ha massa kärlek och mat!
Han tycker inte om att bli upplyft, men accepterar det när han accepterat dig. Han verkar vara en hundvan katt då han gärna hälsar på min lilla hund när vi träffas ute.

Ruben har bott utomhus nästan 24/7 de sista 2 åren och han är nu verkligen i behov av ett hem och omvårdnad.

Jag har varit i kontakt med x antal katthem och alla har fullt, djurskyddet erbjöd en plats men fick tyvärr in ett jätte ärende från polisen och enligt kontrakt med dem så måste djurskyddet då sätta dessa katter före Ruben. Detta har gjort att hans väntetid nu varit ca 6 månader och det verkar inte bli plats inom snar framtid.

Då jag själv har två katter som inte accepterar andra så kan jag inte ta Ruben själv, men jag ser till honom varje dag och försöker ge mat när jag har möjlighet - uppenbart är att inte jag bara matar då Ruben inte är ett skelett!

Om du har möjlighet att hjälpa Ruben och bor i närheten av Uddevalla-Munkedal-Lysekil-Trollhättan så skicka gärna ett PM till mig!

[[eskils_]]
6

Snällt att du förbarmar dig över söta Ruben och matar honom!

Förslag: ta honom skyndsamt till veterinär så han kan bli av med sina tovor och fästingar. Samtidigt kan han ohyrebehandlas om det behövs. Och det finns ju en liten chans att han är chipmärkt, med en ägare som letar efter honom - be veterinären kolla detta! 

Och ställ ut en frigolitkoja så han får skydd för väder och vind medan han väntar på ett nytt hem/katthemsplats.

Hur vet du att han är kastrerad?

Håller tummarna för Ruben! ❤️

Saffran0Spice
2

Hej

Ruben's familj vill inte ha honom, dom flyttade och lämnade honom kvar ute =(
Djurskyddet sa att jag inte ska ta Ruben till veterinär om jag inte kan betala för det ur egen ficka och tyvärr har jag inte dom pengarna, men jag ska höra av mig till veterinären och fråga om man kan lösa det på nått sätt!

Han har skydd han kan gå till, men han vill inte vara där, utan kryper under altaner och i luftschakt vid tvättstugorna - där han får varmluft blåsandes i pälsen ( så han STINKER tvättmedel…) Men jag ska prata med en byggare om ett isolerat katthus, finns många katter som tvingas vara ute på nätterna här tyvärr.

Jag är ganska säker på att han är kastrerad, när jag kollade om Ruben var en hankatt så var hans pung väldigt liten, den såg ut som på min kastrerade hankatt - så om han inte har sveriges minsta kulor så finns inget där ^^

[[eskils_]]
7

#2 Ja, hör dig för bland veterinärer. En del har snällare priser för nödlidande hemlösa katter och hos en del kan man få det på avbetalning.

Frigolitlåda kan man få gratis hos t ex vårdcentraler, zooaffärer och fiskaffärer. Bara såga ut en öppning för katten nära hörnet på ena långsidan. Frigolit värmer bra! Om man målar lådan på utsidan så syns den inte så mycket i terrängen.

(Om du vet vad Rubens elaka familj heter tycker jag att du ska anmäla dem till Länsstyrelsen. Man kan vara anonym. Då kanske de tänker sig för innan de gör likadant mot en ny liten katt. 😡)

annebeate
3

Tack för att du bryr dig om Ruben! Hoppas du kan få hjälp med att skaffa honom ett kärleksfullt hem. Så upprörande att man kan lämna sin lille familjemedlem åt sitt öde. Saknar tydligen helt känslor! Ruben förtjänar verkligen kärlek och omsorg. ❤️

Jourhemmet
3

Har du ens provat att ta in honom till dig? Och hur vet du att dina katter inte kommer att acceptera honom? Klart du måste ta in honom. Det kan bli lite fräs och morr ett par veckor.

Saffran0Spice
1

#3 vet inte vilka de är som haft Ruben, det var en som sa detta till mig när hen såg att jag matade katten. Så tyvärr vet jag inte vilka puckon som lämnat honom =(

#4 Tack, ja de e så hemskt att en del kan göra så här! Det tog tid innan Ruben slutade vara rädd för mig - och nu när jag ''känner'' katten lite så kan jag inte förstå hur man kunnat lämna en så go och charmig liten gubbe…

#5 Av tidigare erfarenhet vet jag att det inte går, mina katter har bitit ihjäl en kattunge som jag hade tillfälligt - så att sätta in en vuxen hankatt finns inte på kartan. Annars hade Ruben absolut fått flytta in, för en så charmig liten gubbe finns det definitivt bara 1 av!

Jourhemmet
3

Och du lät det gå så långt att de bet ihjäl kattungen??? Hmm….

Saffran0Spice
5

#7 Ursäkta, var du med när det hände?
Nej, det var du inte.

Så jag tänker inte fortsätta diskutera detta då tråden inte har med det att göra.

Katthemsmatten
4

#6 Kan du inte kontakta den som gav dig informationen om att Ruben övergivits och på få reda på vad de heter. Ratsit kan ge svar på nuvarande bostadsort, vilket kan underlätta vid en anmälan till polis och länsstyrelse. Man ska inte kunna komma undan med vanvård av djur!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Saffran0Spice
4

#9 Jag har försökt att hitta personen, satt upp lappar osv men ingen gör sig till känna, så jag har gett upp att anmäla.

Nu är enda prioritet att se till att Ruben kommer till ett bra hem där han kan va trygg och få kärlek =)

Saffran0Spice
5

Ny bild på Ruben tagen idag.

Saffran0Spice
13

Ruben har nu fått en inbokad plats på ett katthem senare i Maj.

[[eskils_]]
2

#12 Underbart! 🌺 Hoppas han orkar fram till dess, med alla tovor och sannolikt fästingar.

Saffran0Spice
4

#13 ja verkligen!

Jag ska fjäska riktigt nu så att han är framme när vi ska försöka fånga honom! Så glad för hans skull, 2½ år av elände snart slut 🥳

Katthemsmatten
1

Nu håller vi tummarna för att det inte ska dröja allt för länge innan ni kan fånga in honom.

Saffran0Spice
4

#15 Planen är att han ska hämtas den 26e, så jag ska försöka fånga honom under 25e och morgonen 26e, så han inte behöver bli stressad flera dagar innan dom kommer =)

Saffran0Spice
4

Idag ska Ruben fångas in!

Vi håller tummarna att han kommer fram ikväll som han gjort i 2 veckor nu för att få mat - så jag kan ta honom.

Imorgon kommer djurskyddet och Rubens nya liv kan börja =)

annebeate
2

Håller tummarna i kväll så att ett nytt liv kan börja för Ruben! 🙂

Tack för ditt engagemang Saffran0Spice!🌺

Saffran0Spice
2

#18 Tack, vi håller tummar och tassar att det går bra!
Imorgon hämtas han och får en välbehövlig rakning.

Skönt att veta att imorgon kväll är han på en säker plats 😃

Saffran0Spice
3

Tyvärr gick inte infångandet som planerat då en idiot till granne kom ut och skrämde iväg Ruben…

Men vi ska ge det en ny chans idag - så vi får hålla tummar och tassar än en gång!

[[Boris Sager]]
3

TS, håller tassarna för Ruben och för dig! Du gör ett jättejobb!🙂🐱

[[eskils_]]
3

Även här hålls tummar och tassar!

Lena
1

Håller tummarna att det lyckas bättre idag. Typiskt att någon ska komma och skrämma på det där viset.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Saffran0Spice
6

Lyckades just fånga in honom!
Försöker få tag i djurskyddet just i detta nu 😃

[[Boris Sager]]
2

Härligt!🏆 GRATTIS!

Fortsätter förstås att hålla tassarna!🙂

Saffran0Spice
5

Djurskyddet kommer ev kl 19 idag!
Ruben har fått lite mat, vatten och husrum nu medans vi väntar =)

Äntligen, efter nästan 2 år av ensamhet och ute liv, efter platsbrist på katthem och djurskydd - nu ska Ruben äntligen få chansen att hitta ett eget hem!

Måste erkänna att det kommer en och annan glädjetår 😢
(tofsarna i pälsen är tovor, han behöver helrakas!)

[[Boris Sager]]
2

Jag förstår dig, får glädjetårar fast jag inte känner honom.

Vilken härlig känsla för er båda!🌺

Saffran0Spice
3

#27 Tack ^^

Och tack alla andra för erat stöd!
Återkommer senare när djurskyddet hämtat Ruben och berättar vad hans närmaste framtid blir =)

[[eskils_]]
2

Härlig nyhet, bra jobbat och söt kisse!! 🐱🌺🏆🎈

Var jättenoga nu bara så han inte smiter ut genom någon dörr eller fönster….. Följer utvecklingen.

Saffran0Spice
10

Ruben har nu blivit hämtad av djurskyddet och är påväg mot en bättre framtid!

På tisdag skall han undersökas av veterinären och där kommer hans öde att avgöras - tyvärr om veterinären hittar något allvarligt fel på honom så kommer beslutet tas att låta honom somna in. Annars är hans framtidsutsikter för adoptering mycket goda då han visade djurskyddet direkt sin underbara charm och sitt lugn för omvärlden.

Vi önskar Ruben en trevlig framtid och att han snabbt får en egen underbar familj Hjärta

Katthemsmatten
5

Då får vi hålla tummarna för att hans skavanker är just bara små skavanker.

Lena
1

Men så fint att ytterligare en katt kommit in! Bra jobbat! Hoppas inte han har några allvarligare skavanker!

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Saffran0Spice
3

Tråkiga nyheter

Efter ett besök hos veterinären konstaterades att Ruben hade väldigt svåra reumatiska problem i sina bakben och höfter. Han hade även ett magvirus och trots antibiotikakur så blev Ruben bara sämre.
Så det beslutades att Ruben skulle få somna in och detta fick han lugnt göra 5 Juni.

Tyvärr fick Ruben aldrig ett nytt hem, men han fick mycket kärlek och omsorg på katthemmet under sin sista tid iallafall Blomma

Vi kommer alltid komma ihåg lille Ruben som kämpade så hårt.
Vila i frid nu lille gubben Hjärta

Jassan
2

Det var tråkigt att höra. 

Men tack vare dig så fick han mycket kärlek sista tiden.

Nu hoppas vi att han vilar i frid. 

709966i6ex0thbn5.gif

https://jazzans.wordpress.com/

Katthemsmatten
5

Det är alltid lika tråkigt när det visar sig att en kisse som äntligen får hjälp är i så dåligt skick att den är bortom all räddning. Det känns så orättvist. Vi får trösta oss med att han slapp dö ensam och osedd, hungrig, smutsig och frusen. Rufus fick känna sig älskad sin sista tid i livet. ❤️

[[eskils_]]
3

Mycket tråkig nyhet.

Sov i ro, lilla söta Ruben! Och tack till dig som hjälpte honom in från hemlösheten! ❤️

Jourhemmet
2

Kan inte låta bli att undra om han verkligen fick den veterinärvård han behövde 🤐Ts han gick väl inte konstigt under den tiden du såg honom? Och magproblem brukar ju lösa sig med hjälp.

Saffran0Spice
1

#37 Jodå, han gick konstigt, han satt fel och var uppenbart stel. Han hade en passgång så det var tydligt att något inte stämde i bakdelen av honom.

Lena
2

Så synd att det inte riktigt ville sig för honom när han äntligen fock komma in. Tyvärr inte allt för ovanligt att det slutar så här. Man får trösta sig med att han slapp lida mer och att han fick ett värdigt slut lilla Ruben.

[JeanetteK]
0

Vilket sorgligt slut. 😕 Men vad bra att du tog dig an honom Saffran0spice.❤️

Lena
0

Han var ju så snygg Ruben!