Två av "mina" vildkatter
Tänkte bara visa bilder på två av katterna i ladan. Har kommit så nära som 30 cm med handen. Speciellt på den lilla tabbyhonan. Den svartvite är den som jag fått för mig är en kastrerad hane. Tror iallafall inte den är släkt med de övriga då hen inte har defekta tassar och en annan päls och kroppstyp. Men den är fortfarande lite skyggare. En tabby hona utan vitt och en svartvit hona (båda med defekta tassar) finns i krokarna också, men de är väldigt skygga.
Börjat ge dem burkmat för att de ska bli mer sugna att komma fram och äta. Funkar bra, även om det kommer ta tid. Ska se om jag kan fixa fram p-piller och lägga i nåt gott och kasta till honorna.
Tror det finns ungar uppe på loftet, men har inte sett några ännu.
/Elisa
Kul att dom kommer så nära, jag hoppas att det går fint med fånga in dom sen :)
Skaffat p-piller idag och hoppas jag kan lura i minst en av dem detta. Risken är att de redan är dräktiga, men om de inte är det så skadar det inte att ge dem lite piller. 🙂
/Elisa
Tänk på att p-piller inte är någon garanti för att de inte blir dräktiga. Det hindrar bara löpet, men dräktiga kan de bli ändå dessvärre. Sedan finns ju också problematiken med att man aldrig kan vara säker på att de får i sig pillret, inte kräks upp det, har diarré som gör att omloppstiden blir för kort för att man ska få önskad hormonpåverkan osv. Men det är ändå klart bättre än att inte göra någonting alls.
Min gissning är att om de inte är dräktiga så har de ungar någonstans. Jag vet att det är svårt på avstånd, men försök se om de har svullna juver. Har de ungar blir de fort av med pälsen kring juvren.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Jag är nästan säker på att de har ungar uppe på logen. Men hitta dom är som en nål i en höstack. Ska se om jag kan ta mig upp dit med mat och ev. locka fram ungarna.
Troligtvis är väl risken stor att de även är dräktiga igen. Men det skadar ju inte att försöka. För hellre att de får p-piller och man slipper göra abort på dem samtidigt med kastrering. Sen är det ju som sagt ingen garanti.
/Elisa
Som sagt, det är jättebra att du försöker hjälpa dem. 🌺
Medarbetare Hittekatter iFokus
Men bör man ge p-piller till honor som har ungar som de ger di? Min f d granne som var veterinär avrådde bestämt från att ge honor p-piller om de hade ungar som diade.
Och om honorna redan är dräktiga på nytt så är det väl inte bra för fostren med p-piller?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Det är ingen fara att ge p-piller när katter är dräktiga eller ger di. Men såklart kan man undvika det är det ju alltid en fördel.
P-piller är aldrig bra, varken för människa eller djur, men man måste väga fördelarna mot nackdelarna.
Sen kastrerar iallafall mina veterinärer hellre en hona som inte är dräktig än gör abort. Vilket jag mycket väl förstår.
/Elisa
Vill minnas att min granne pratade om missbildningar, att förlossningen fick svårt att komma igång (risk för att kattungarna dog i magen), att det aldrig är hälsosamt för kattungar att utsättas för hormonpåverkan utifrån o s v.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.