Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1251 ggr
Destany
0

en hemvårdares tanke

varje dag i mitt jobb träffar jag på människor som inte kan ta hand om sin katt..Vi e i stort sätt maktlösa.. vi har bland annat en kattsamlare som vi övertygade för nån månad sen att göra sig av med sina inavlade sjuka katter.. hon gjorde det efter en lång tid… allt frid o fröjd….. trodde vi.. i lördags när jag kom till henne så hörde jag ett pipande..kollade under bordet o där fanns en kattunge.. blir så frustrerad vi som jobbar där jag jobbar vårdar inte bara de gamla vi vårdar deras djur oxå.. o våra hjärtan blöder för deras djur..

Jenna-Gun
0

Ok men om hon bara har en katt så borde det väl vara ok.

Hon kan ju behöva sällskap.

Jenna

Hawknestgrove
0

Åh, stackars dig! Säkert så börjar det om igen! Har hon/han inga vettiga släktingar, som kan sätta stopp?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

#0 Det är svårt det där när det flippar ur och blir kattsamleri utav det hela. Men om någon vill ha en katt borde de få bistånd med det så att hemtjänst kunde sköta den. Katter gör ju faktiskt underverk för hälsan och kan på så vis vara rena besparingen. De 30 minuter extra det tar att mata katten och tömma lådan per dag kommer garanterat att betala sig tillbaka. Tänk så många hemlös katter som skulle få tak över huvudet och samtidigt göra stor nytta.

Hur är det i kommunen där du jobbar har äldre rätt till hemhjälp för att sköta husdjur?

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mettan
0

Det är nog inte så vanligt att hemvården reagerar på djursamlarna, åtminstone vad jag har läst i en hel del rättsfall. Hoppas bara att fler reagerar på dessa sjuka människor, innan det går för långt. Går det bara att få henne att kastrera katten när det är tid, så kan hon väl få ha en enda. Men när det bara blir fler och fler, så går det överstyr. Själv hade jag 8 katter här samtidigt, när jag hade de 5 mammalösa. Det var i jobbigaste laget, så det går jag inte på igen.

Här i Sverige hjälper ju inte socialtjänsten till med djurkostnader, vilket de gör i Danmark.

Men jag ska prata med min granne och få honom att söka "annat bistånd" till djurkostnaderna. Naturligtvis får han avslag, men då blir det överklagat. Det skulle vara intressant att få det hela prövat, kanske ända upp i Regeringsrätten.

Det borde gå, tror jag. I alla fall är det värt ett försök. Jag tänker alltså på att djuren är familjemedlemmar och de behöver också både mat och vård. Alldeles för många människor som hamnar hos socialtjänsten får göra sig av med sina djur, därför att de inte får hjälp till deras kostnader. Nu menar jag inte att man ska ha huset fullt av djur, men ett eller två husdjur bör man väl i alla fall få ha. De är kanske den enda familj människan har.

Men åter till djursamlaren. Jag tittar mycket på Djurpolisen och efter vad jag har förstått ansr de att djursamlandet är en sjukdom och jag hoppas att det kan bli likadant här, för då får både djuren och människorna hjälp. De SKA ha det i alla fall. Det betalar vi för i våra skatter.

Alexej
0

Bra idé det med att ansöker/överklagar djurkostnader av socialen! Varför ska inte en socialbidragstagare har rätt till sina djur?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vanessa
0

Otroligt vad jobbigt. Det är ju en sjukdom, men inte klassad här u Sverige. Min mamma som har en katt vet värdet med den. Varje gång hon mår fdålgt så är han där för att ta hand om henne. När hon mår bra, du är han där för att glädja henne. Så varje djur är värd att tas om hand, men tyvärr så inser inte de högre upp att djur bör finnas, men under kontroll. Att djuren behöver hjälpen, då de hjälper sina ägare. Det känns lite som att springa runt och jaga svansen, man når inte fram. Hur man ska göra det vet jag inte, men förändring måste ske för djurens, ägarnas och hemhjälpens skull. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

alexis
0

Angående de som tycker att destany reagerar i onödan pga EN katt; Jag tolkar inte det hon säger som att det farliga är att kvinnan har en katt. Jag tror hon mer känner att den här kvinnan börjar om sitt kattsamlande. Det måste ju börja någonstans, kanske är denna katten just en början till det? Jag hoppas ju inte att det är så. Jag hoppas mer att det ni andra säger, att hon vill ha sällskap och att det räcker med en, är sant. Men hoppas kan man alltid göra.

vanessa
0

Håller med dig Alexis. Att de efter en massa arbete lyckats få det kattfritt, och så dyker det upp en kisse där. Som mycket väl är omstart för kattsamlandet igen. Så jag förstår dig Destiny. Du har mitt stöd i din frustration. Och du är en kanonperson som tar hand om både djur och person. /Vanessa

Hawknestgrove
0

Precis som Alexis säger. Det börjar alltid med en eller två… Så även för kattsamlarna i Strömstad, där antalet är 15 respektive 30

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Debattia
0

Håller med om att ett djur kan vara mycket värt för en kanske äldre, ensam människa. Helt klart beroende på hur pigg kvinnan är o.s.v.Fanns inte möjligheten att hon kunde behållit en av de andra som hon gjorde sig av med ?

Tänker också på om hon har hög ålder. Vad skulle kunna hända katten ifall kvinnan inte kan bo kvar hemma ? Kanske bör finnas ett stödhem efall det skulle inträffa.

Men ifall ni som hemvårdare träffar på misskötta djur som ni anser har det jobbigt, tycker jag ni ska kontakta någon djurskyddsförening och diskutera problemen, det som är just då.

Miljö och Hälsovårdskontoret är också ett alternativ.

Det här är kanske ett större problem än man tror. Kan du inte berätta lite mer ingående om problemen utan att nämna namn o.s.v.

Vet själv om en katt som levt med sin matte i 10 år, kvinnan är c.a 76. Har fått hjärnblödning, ligger på lasarettet och katten är ensam hemma i lägenheten, en av barnen går och matar den.

Jag har frågat ifall ingen av barnen vill ta hand om den så mamman  och katten får möjlighet  träffas igen, när mamman är hemma. Tänker att det kanske känns hemskt för mamman, det räcker inte enbart med en hemsk sjukdom, utan hon mister även sin älskade katt.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Lena
0

#7 Jag utryckte mig kanske lite oklart. Naturligtivs är det inte bra med djursamlare. Just dessa personer bör nog inte ha några djur överhuvudtaget eftersom det är en slags sjukdom som de inte kan kontrollera.

Jag tänkte mest i största allmänhet. Att kattägare som bli blir gamla och sjuka borde få hjälp med skötseln av sin katt liksom av sig själva.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
0

#10 Hennes katter var tydligen inavlade och sjuka. Men vet inte hur det är.

Sedan så vet jag inte hur tystnadsplikt och sådant är inom hemvård. Om de kan gå till djurskydd och sådant. Vet inte. /Vanessa

Destany
0

Jag uttryckte mig nog lite oklart. hon har inte bara denna kattunge utan hon har nog 5-6 andra katter oxå.. känns som varenda gång jag kommer dit så e där en ny katt…grejen e att jag har för mig att vi sa till henne inte skaffa fler kattungar..vi säger till vår områdeschef sen e det hennes jobb att kontakta myndigheter o dylikt.. självklart försöker vi övertyga vårdtagaren att inte ha så många men det går liksom inte in..

ni som tycker jag reagerar i onödan har tydligen inte varit i ett hus som allt o jag menar ALLT e ingrott i kattbajs o dylikt.. det stinker så mycket så att kläderna luktar hela dagen efter man varit där i endast 2 minuter..det e inte en bra miljö för katterna o det e inte e n bra miljö för tantan o hennes gubbe eftersom de båda har öppna sår..

Faxlin
0

Det här låter som ett yttest tragiskt fall av kattsamlare. Och det måste göras något. Klart det vore en annan sak om det rörde sig omen tant med en katt, men det rör sig om värre saker än så. Det blir inte hälsosamt för varken katter eller människor. Och ärligt talat inte för de som jobbar heller. De som jobbar tar skada psykiskt av att vara i sådana miljöer.
Vet att det i en av komunerna nära mig har de sagt ifrån att jobba vid sådana fall och de har då förvägrats hemtjänst om de inte ändrar sig. Vilket gör att socialtjänsten blir inkopplad och ärendena har löst sig med samarbete mellan komun, socialtjänst och hemtjänst. Konstigt bara att det ska behöva till så allvarliga åtgärder för att få hjälp att hjälpa.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

elena
0

#12 Tror jag skrev om det i en annan tråd. Tystnadsplikten gäller inte när djur far illa. Om det även är extra smutsigt eller så ska man säga till sin chef som måste vidta åtgärder.

Lena
0

#13 Jag förstår att det här handlar om ett svårare fall av kattsamlare som fortfarande pågår i högsta grad. Trodde först att alla katter var borta och att det nu kommit en ny kattunge. Illa nog i och för sig i ett sådant här ärende.

En sådan arbetsplats som den du beskriver kan stoppas med hänvisning till arbetsmiljölagen. Då sätter men vilkor vad som behöver göras för att hemtjänst ska kunna erbjudas. Det är fullt möjligt och en effektiv metod för att få ordning på svåra situationer.  

Det finns andra lagar som är överordnade tystnadsplikten, t.ex när det handlar om brott mot andra lagar. Då brukar tystnadsplikten gälla även inom den andra myndigheten.   

//Lena

vanessa
0

Tack Lena, nu lärde jag mig det om tystnadsplikt. /Vanessa

Debattia
0

Det här måste ju vara jobbigt för er alla. Håller med om att  här måste arbetsmiljölagen gälla, Har ni inget skyddsombud som ni kan kontakta ? Om djur far illa kan man också ringa Miljö och Hälsovårdskontoret , man kan vara anonym, dom måste ändå ta det på allvar och kolla upp. Sen ringer man om några dagar igen och frågar vad dom har gjort, fortfarande anonym. Är ni flera på en och samma arbetsplats kan alla ringa och vara anonyma, det tar mer ifall flera ringer. Är man anonym så kringgår man ju tystnadsplikten. Vad gör områdeschefen, har det hänt något från hennes sida ? Undrar var dom får katterna från ?? och vad deras anhöriga säger ifall dom har några  som vet om detta??

Debattia

Debattia
0

Hemvårdare !

Jag är nyfiken på hur det har gått??????

Debattia