ny hund viktigare
Happ, ska svara på denna annons för den är i Uppsala-området, som jag bevakar. Det är ju bra att de har katten försäkrad och kastrerad, men jag fattar inte att de verkligen gör sig av med katten för att "det finns en liten hund som tar all uppmärksamhet från henne". Blir så less på de som gör sig av med katter pga hundköp. Svarade en sådan för ett tag sedan, men det gick sisådär. Vad kan man skriva för att låta vettig?
Låta katten äta maräng dessutom!
Är inte så diplomatisk när det gäller sådana grejer. Min erfarenhet av sådana människor är att de är oemottagliga för argument och betraktar djur som föremål endast värderade efter inköpspris.

åh så less man blir. Man ska ju tänka först på djuren man haft innan och inte på det nya djuret! För det "gamla" ska gå före det nya tycker jag. Om inte katten får uppmärksamhet pga hunden så ska hunden lämnas tillbaks. Så svårt tycker inte jag det är..
Jag hoppas iaf att hon kommer få ett bra hem.. och att de håller kontakten, det bästa vore också om de höjde priset förstås!
Nu har jag skickat ett mail och skrivit att vi själva har både katter och hundar och inga problem att dela uppmärksamheten mellan dem.
Skriver också att jag har svårt att förstå varför man ratar en kelen tillgiven katt för hundens skull. Slutar med att jag hoppas för kattens skull att de hittar ett bra hem där den blir älskad för sin egen skull och som den förtjänar.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Det är ju för bedrövligt det här! Aldrig att men ser det omvända, att någon omplacerar en hund istället för katten. Där har vi det där med kattens låga status igen.
#3 Bra skrivet av dig. Om man ska lyckas att nå djurägare som är inne i en sådan här omplaceringsprocess så gäller det att hitta någon sorts gemensam nämnare. Går man bara på och skäller (vilket är lätt gjort i dessa trissta situationer) kommer man i regel ingen vart. De är helt enkelt inte mottagliga för ett öre.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
jag hamnade framför något hunduppfostringsprogram härom veckan, och där var det ett par som sa att det inte hann uppfostra sin hund som han sa för att de hade ett barn. och det som hunduppfostraren då svarade tyckte jag var superbra och passar faktiskt in här med:
"om du hade haft två barn, hade du bara tagit hand om det ena och sedan tagit det andra om du fick tid över? nej, du hade hittat ett sätt att ta hand om båda två samtidigt"
superbra kommentar!
#5 Kalaskommentar verkligen!
#5 Verkligen superbra sagt och det skall jag lägga på minnet för den kommer nog behöva sägas många gånger.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Jag såg en annons på Blocket som fick mig att tappa hakan. Stor blandrashund 1½ år bytes mot liten blandrashund. HALLÅ?? Tycker dom inte om den dom har!?!? Innan man skulle BYTA djur!?
#5 Det var klokt sagt av hunduppfostraren. Sådant skulle behövas sägas oftare.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Tycker att det låter i anonsen som om dom redan har provat att ha katten och hunden tillsamans och att katten inte tycker om detta.
Jag tar absolut inte ägarens parti i detta fallet men om det är bättre för katten att flytta så borde den flytta.
Det är väll samma sak här om man har en katt och sedan får in en katt till och någon av katterna börjar må dåligt av situationen så blir det oftast så att en av katterna måste omplaseras.
Ta exempel på mina kissar Trötter och Toker. Dom kunde inte bo kvar i sitt förra hem för att dom inte kom överens med dom andra kattera. Då fick dom komma hem till mig istället.
Det är bättre att dom väljer att omplasera katten istället för att bara släppa ut den eller avliva katten.
Hon har även skrivit vad kissen behöver och jag tror (förhoppningsvis) att dom inte kommer att sälja katten till vem som helst.
#10 Visst är det bättre att vederbörande omplacerar katten än att de avlivar eller bara slänger ut den. Det jag reagerar på är att det nästan alltid är katten som är den som blir omplacerad. Detta även när katten var först på plats.
//Lena

#5 Superbra kommentar!!
#8 Va???! Jag tappa hakan här nu när du skrev det! Du skicka ett mejl till de också va?
#10 Ja menn jag tycker att katten skulle ha stannat eftersom den var först där och inte hunden..

#5 Mycket bra kommentar, den ska jag komma ihåg!

#8 Ja du jag såg den också..Smidigare med en liten knähund eller???

#5 mycket bra och träffande kommentar! Man blir så less på annonser av denna typ…så fort det händer något "intressantare" i familjen så har plötsligt den rara, mjuka tillgivna missen inget värde längre…det känns verkligen inte kul…usch…fruktansvärt helt enkelt..
ang. att man borde omplacera hunden för att katten var där först. VET vi att katten var där först? jag håller med om att formuleringen får det att låta så, men det kanske är en chihuaha (hur SJUTTON stavar man nu till det igen :D ) och de är ju små i storleken. kanske var det hunden som var där först?
jag tror bara att det är viktigt att inte tolka in mer än vad som faktiskt står. jag kan förstå att man gärna tolkar det till det sämsta när man ofta ser bevis på det, men jag tror också att det gör att man får ett dåligt utgångsläge när man ska diskutera med folk.
#16 Jag tänker väl mera på omplaceringssituationer överlag, där det tyvärr finns ett allt för tydligt mönster. Fungerar inte katten och hunden ihop så är det i 99 fall av 100 kissen som får flytta. Där menar jag att kattens status spelar in.
I ovan nämnda annons är katten fyra år och blir nu såld för hundra spänn för att vovven tar för mycket tid. Jag antar att detta inte pågått i 4 års tid….
//Lena
#17 men bara för att katten är 4 år så vet vi inte att de har HAFT katten i fyra år. jag säger inte att det nödvändigtvis INTE är så, jag menar bara att vi faktiskt inte vet…
#18 Nej vi kan naturligtivs inte veta om hela den här familjens levnadssituation och historia med anledning av denna annons. Faktum kvarstår dock att katter i allmänhet pga sin låga status ligger mer illa till när situationer likt denna uppstår. Det tycker jag är trisst, likaså alla annonser där katterna slumpas bort för en hundring.
//Lena
#19 DET håller jag däremot helt och hållet med om. katter är Skatter som ska värderas därefter!

Tycker att de ändå låter vettiga. Visserligen löjlig summa pengar, men den är kastrerad, försäkrad och så. Det är synd om den som är först in är den som får flytta.
Angående marängen så är det knappast en middag utan en godsak som de gärna vill äta. Mina kissar älskar maränger har jag upptäckt, och får ställa undan det hela. Det som är dåligt för dem är sockret. Ägg är bra. Lägger in en bild på Findus som jag hittade smaskande på maränger ur påsen. Innan jag lärde mig att ställa undan dem. Katter har en förmåga att servera sig själv med saker som man minst anar att de ska gilla. Som hallonkräm som Findus tycker är kanon och också måste ställas undan när jag inte har det under uppsikt. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.