Varför heter katten så?
Katthemmet Kompis söker namnförslag i sin blogg. Det gjorde mig nyfiken på era kattnamn och nu undrar jag;
varför heter dina katter det dom heter?
Jag börjar..
Hamlet kallades Lillprinsen i sitt förra hem och jag älskar Shakespeare =) Så det blev Prins Hamlet av Danmark =)
Sigrid hette min gamla städerska på grundskolan. Hon var som en mormor för alla barnen och för ett år sedan träffade jag henne på en marknad, det blev ett kärt återseende, så Sigrid fick låna hennes namn för att hedra henne.
Hubert (hunden) är döpt efter min barndoms granne, en mycket rolig och snäll gammal farbror som gick bort strax innan Hubert föddes.. Därav det namnet..

Av mina 7 katter är det bara 2 jag givit namn åt själv. Har inte ändrat namn på dom andra. Gustav vår första katt som är hittad, tyckte min salige man, skulle heta Gustav efter seriefiguren som han gillade mycke. Sippan är ju vit och snövit tyckte jag var alldeles för vanligt. Så därför blev det Vitsippan som nu är nerbantat till Sippan:-)

Ängla: Ängla är en hankatt, trots att veterinären sa att han var en hona. När jag fick Ängla visste jag direkt att han skulle heta Ängla eftersom jag tycker att Ängla är världens vackraste namn.
Blixten: Blixten hette Hugo när han bodde på Katthemmet Kompis. Men eftersom jag hade en katt när jag var liten som hette så, ville jag kalla honom för något annat. Så det blev Blixten. Orkar inte berätta varför…
My: My hette så när hon kom från KKS och det passar vår lilla donna perfekt.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Sverker hette kort och gott Sverker när vi tog hem honom och vi ändra inte namnet :)
Och anledningen kan man förstå; han ser faktiskt ut som en Sverker ;)

Roligt att läsa hur katternas namn "uppkommit" :)
Jag är dålig på namn, som tur hade de flesta redan ett.
Men Bingo heter så för han blev en fullträff, Triss för jag tyckte hon hade tur att jag kom och räddade henne. Gustav fick först namnet Rambo, men han är världens snällaste katt(tyvärr blir han därför också mobbad), då blev det Gustav istället. Naquita kallas efter Naquita (Emma) som räddade henne. Och Elvis passar bara bra…Och katten utan namn får vänta tills ett passande namn dycker upp!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Spader kom hem till mig ca 6 månader gammal (avlivningshotad)
Han hette då Albert och det passade inte honom riktigt, tyckte jag. Funderade, så kom det: ingen ville ha honom, då fick jag spader. (Fast jag köpte honom.)
Myran var döpt (omplaceringskatt) och jag kan gissa på att hon var liten när hon var kattunge.

Vår första katt hette Cato. Han hette så för att min man är väldigt intresserad av historia, och Cato var ett bra kattnamn. Den ursprunglige Cato levde under romarriket och var talare. Varje tal avslutade han med att han ville förstöra Kartago. När vi sen hittade en stackars kattunge i skogen väntade vi oss en del spott och fräs, så den lille kattungen fick namnet Hannibal. Hannibal var nämligen Kartagos ledare. Dessa båda katter blev så småningom bästa vänner.
När Cato dog skaffade vi direkt en ny kattunge och fortsatte på romartemat. Denna gången blev det namnet Cicero. Cicero var också en talare, och den stämmer väl in på denne katt som kurrar och "pratar" jämt. Sedan har vi fortsatt på med fler romare. Vi har Titus (kejsare, han är helgrå och majestätisk), Hadrianus (som kallades för den svarte kejsaren i Rom, pga sin mörka hudfärg). Vår katt Hadrianus är också svart. Slutligen har vi Tiberius, även han kejsare. Han hette ett namn på T när vi hämtade honom från KKS och fick därför ett kejsarnamn på T. Alla våra tre kejsare är för övrigt KKS katter.
min Lucas heter i stamtavlan S*Sjölyckans Lucifer per n 3 och det vet väl alla att det är mörkrets furste, så det namnet fick han inte kallas, han blev Lucas kort och gott
Felicia är en hittis som vandrat lite, och hon fick namnet Felicia , för det passade henne, den lyckliga, för det är hon nu
Timjan var döpt till det redan, när hon kom från Örebro katthem, och det passade henne,
Maggan47

vi tyckte sotis var ett passande eftersom han var så svart, när jag efter 4 år hittade den första hussen till sotis så fick jag reda på att han hette sotis redan då.
Trötter och Toker hette Rocky och Roffe i deras förre hem. Men dom namnen passade inte riktigt här hemma då min kusins hund hette Rocky. En väldigt älskad blandras vovve som ingen kan ersätta så därför kändes det namnet väldigt fel. Mitt ex kallade min katt Lucas för Roffe så därför var det nej där också.
Jag har berättat förut varför Trötter och Toker fick sina namn men jag kan ta det här också (jag älskar att skriva om mina kissar)
Min sambo ville inte alls ha katter från första början men det var ett krav för att vi skulle flytta ihop. Jag kan inte bo utan katt.
När vi åkte och hämtade kissarna så låg Trötter under en filt och sov medans Toker var helt galen i sin bur. Han hoppade runt, sträckte ut tassarna ur alla burens springor och jamade högt.
Min sambo sa inte ett ord under hela bilresan hem utan satt bara och surade. Jag tänkte hela tiden "nu vänder han, nu vänder han…."
Men när vi stannade bilen utanför vår port här hemma vände sig sambon om och pekade med ett ilsket finger på Toker "Han ska heta Toker för att han är helt j*vla galen"
Då viste jag att kissarna skulle få stanna :)
Trötter fick sitt namn efteråt för att han låg och sov hela tiden. Tror iofs inte att han sov utan att han var för rädd för att röra sig.
Namnen har visat sig väldigt passande då Toker fortfarande är helt j*vla galen och Trötter är den gosigaste och ligger gärna och sover i mattes knä i flera timmar :)
Min förra katt hette Lucas och jag vet faktiskt inte varför han fick det namnet. Det var min syster som döpte honom.

ISA va yngsta dotterns förslag
ASKUNGEN va den stora tjejens förslag..
enklare än så kan det ej va:)

Kisse och Lillan (eller Gumman som vi också kallar henne) har vi inte direkt döpt, utan vi kallade dem det från början och det har fastnat. Men tyckte det skulle bli lite tråkigt med sådana namn på alla, så med Pluto funderade vi. Jag hade Sputnik som förslag, det tyckte jag passade. Sambon gillade inte det, utan föreslog Pluto, som precis blivit degraderad från sin status som planet. I början kallade vi honom även Klaus ibland när han var på bushumör. :) Grizzly fick också lite funderingar. Han såg ut som Pinhead i Hellraiser med alla klösmärken på huvudet, han var stor och go som en Bamse… Till slut blev det Grizzly, björn som Bamse, men kan också vara farlig, liksom Grizzly ibland verkar vara mer vild än tam.
Saga - hette Shiela när vi köpte henne från en privatperson som tog hand om hemlösa katter. Min son tyckte dock att Saga var ett mer passande namn.
Tessie - är Sagas dotter, Saga var nämligen dräktig när hon kom visade det sig vid veterinärbesöket. Tessie fick det namnet redan som nyfödd efter en hund som jag känt när jag var liten.
Linus - passade bra på vår vita kisse tyckte vi. En arbetskamrats son hette Linus så jag frågade henne om lov först. Sonen blev glad att kissen fick hans namn.
Tristan - hette Tåren på katthemmet (Hittekatten i Piteå) pga av att han har en tårformad fläck under ena ögat. Koert döpte honom sedan till Tristen efter operan Tristan och Isolde. Tristan var en gråtmild karakträt. Sägas bör dock att vår Tristan inte är en svårmodig katt på något sätt, han är glad och lätt att ha att göra med. Älskad av alla de andra katterna.
Othello - har också fått sitt namn från operans värld. Eftersom han är mörk passade namnet bra tyckte vi. Operan bygger i sin tur på Shakespeares drama Othello. Historien utspelar sig på Cypern.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Luffar´n Fick sitt namn eftersom han alltid ligger och sover i rabatterna och ser ut som en riktig luffare.
Johnny uppkallad efter pojkvännen till tjejen som fångade honom. Har själv inte döpt honom.
Tingeling hette så när hon kom till mig.
Smilla påminner i sina färger om en fjäll-lämmel. Hade länge arbetsnamnet "snöugglan" här hemma innan hon fick sitt namn från boken Fröken Smillas känsla för snö
Mina Silkestass Har silkeslen päls och riktigt lurviga lena "pälstofflor" under sina tassar.
Tabitha Finns det något mer passande på en klassisk tabby-tjej?
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Miss,- är ingen miss utan var från börgan två systrar.Miss och Missis. från engelskan, kan dock inte stava, så jag stavar som det låter, hihi,.
Baloo -var från börgan min X sambos katt och han heter det efter ett tv spel, djungelboken, då han spelade just det spelet när jag sa till han att han måste ge katten ett namn,,,, ja därför kunde jag ju INTE lämna honom när vi separerade SÅ engagerad var X sambon,,
Mini - heter Mini därför att hon är en liten mini Miss, samma teckning, fasst korthårig,
Kerstin- hette så när jag plockade in henne från gatan men vet ändå hur hon fick sitt namn, När förra ägaren nyss fått henne och skulle döpa henne hade hon besök av en kille som inte kunde svenska språket så bra, svenska namn var grångliga så han kallade alla svenskar fär Kerstin därför att det var det enda svenska namn han kunde uttala, så han tyckte katten oxå kunde heta Kerstin, Och så blev det,,, 
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Vad kul det är att läsa om historien bakom era katters namn! Jag har bara valt namnet på en av mina katter. Hon kom med ett namn som jag tyckte var alldeles för mesigt, eftersom hon är en mycket kavat ung dam. Så namnet gav sig själv, Kajsa Kavat! 
Tycker också namnet harmonierar bra med mina andra kissar som flyttat in som vuxna med namn som de fått av sina förra ägare och som de lystrar till. Så här bor numera Alice, Soysa och Kajsa.
Min äldste katts namn, Bosse (10 år ) var inte helt självklart, det tog flera månader innan han fick sitt slutgiltiga namn.
Min andre katts namn däremot, Snoddas (8 år ) var givet från början, tyckte jag. Han är född av en förvildad hona vid en sommarstuga ( inte min, dock ) och han hade 6 bedårande fula syskon. Ja, du läste helt rätt, de var så gulligt fula att man bara inte kunde motstå dem. Det hör ju inte till vanligheterna att katter är fula, precis. Den ena katten var mer pittögd ( skelögd, om nå´n undrar ) än den andra, med groteska överbett,de hade mask och var i allmänt dåligt skick. Vid det högtidliga tillfället då jag skulle få välja en var det 3 kvar - (de andra hade placerats ut och en hade dött) två stålgrå honor och en brunsvart hane. Jag tog hanen och Bosse accepterade honom direkt. Till en början trodde jag det var något fel på benstommen på lillmissen för han var böjlig som en gummisnodd. Han var också väldigt snabb på att sno mat från Bosse vilket den store inte satte sig emot. På det skelögdheten och att det är en "sjungande" ( han snackar mycket ) katt gjorde namnvalet mycket enkelt (Gunnar "Snoddas" Nordgren ).
Idag är han en lite korpulent katt
men med en fantastisk päls som inte fäller. Han har också en väldigt vacker profil och en sällsynt charmig personlighet, den lille gummisnodden!

Jag hade ingen fantasi när jag fick Puma så en kompis döpte henne.. sen när jag skaffade Zorro så skulle han egentligen hetat nåt som nike addidas eller nåt men fastnade för Zorro

Min systerdotter då 7 år 1994 fick den stora äran att döpa vår första katt. Hon tyckte katten såg ut att heta Tusse.
När Milou kom till Örebro katthem hette hon Milou, men på hemmet hade dom en Milou förut så dom döpte om henne till Diana. Min sambo tyckte hon skulle heta Milou som hon gjorde förut.

Tara hon hette redan så när hon kom till oss.Tingeling fick sitt namn för att hon är söt som en liten älva.
Måns hade redan sitt namn och är 8-9 år så han slipper byta.Knyttet fick heta så för att han är liten och rädd.

När jag var liten hade vi katter som hette Murre, Tusse, Emma och Gosan. Kommer inte ihåg vem som kom med idéer och eventuella historier från det. Pjatten, Pippi och Torsten känner jag också. Torsten är en honkatt, och får ibland heta Toaborsten istället efter som hon gärna tar sig ett dopp om någon glömt locket…
Men jag kom på att jag döpt en till katt. Det var exets mamma som hade en grårandig liten hankatt, och hon ville ha ett namn på S, eller med S i. Jag var direkt inne på berömda klassiska kompositörer, och hon är dessutom finsk så då fanns det ju bara ett alternativ. Katten fick heta Sibelius.
Arne för att farbrorn som bodde i huset här innan hette det. esther av samma anledning. Ebba-Pipis för att Jannes sonson döpte henne till Ebba och Janne tyckte att hon skulle heta Pipis
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Vilken underbar tråd med härliga namn! 
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Två av mina katter har jag haft sedan jag bodde hemma, men jag kommer ändå ihåg hur jag valde deras namn…
Skrållan fick sitt namn för 18 år sedan, jag var själv liten och tyckte det var så flickigt.
Rudolf fick sitt namn för att han är grå med en vit prick på nosen, och jag tänkte direkt på Rudolf med "gråa" nosen.
Higgins - min bästa killkompis döpte sin katt till det, och från första stund gillade jag hans val. Nästa katt fick heta som han.
Grålle - han har en nos som är grå, resten av katten är väldigt grårandig och vit.. men nosen, den fick styra namnet..
Svårt att välja namn, men ändå lyckas man varje gång man blir tillfälligt stödhem. Lika kul varje gång.. =)
Aahhh, barndomsmissar! Ok, den förste Filur (Fille) en blåsvart, grönögd skönhet, helgalen och fullkomligt oberäknelig. Den andre Plurk, svart med vit stjärna, blyg och lite nervös. Den tredje Julle, svartvit, lugn, bamsesnäll och bamsestor. Min första egna, gråtabby, fick heta Mimmi men fick behålla namnet trots att det visade sig vara en hankatt. Då hade hon redan flyttat ut till farsan och Julle och trivdes, naturligtvis, där bättre jagandes fjärilar och sländor. Som var helt obefintliga i min lilla löjliga etta. Julle älskade henne ( honom ) och kärleken var besvarad! =)