Blåskatarr el urinstenar??
Hej alla,
Hur märker man om katten har blåskatarr, urinvägsinfektion eller urinstenar? Vår katt, Gösta, har varit på lådan idag och både kissat och bajsat. Sen gick han dit en gång till och bara tittade (och vi hade gjort rent lådan). Sen gick han och la sig igen men efter en stund reste han sig och pratade lite och gick till lådan igen men gjorde inget utan tittade bara. Nu sover han igen. För övrigt är han pigg och när vi plockar fram leksakerna så kommer han direkt och han äter och dricker bra. Kommer det blod i urinet om det är ngt fel? Ska vi ta honom till veterinär direkt eller avvakta?
Om det är urinsten/grus brukar katten gå på lådan ofta, den sitter liksom och krystar utan att det kommer något alls eller bara små, små skvättar. Vid första anblicken liknar det förstoppning. När en katt har urinsten/grus kommer även urinvägsinfektionen som ett brev på posten. Gruset irriterar urinvägarna och blir en bra grogrund för bakterietillväxt. Sedan kan naturligtvis katter ha urinvägsinfektioner utan att ha grus.
Det som gör det särskilt allvarligt med grus/sten är att det kan bli urinstopp vilket är ett livshotande tillstånd. Därför behöver man komma till veterinären på ett tidigt stadie så att det inte blir så allvarligt. I båda fallen är antibiotikabehandling nödvändigt, samt om det är grus/sten även dietfoder. Dessutom går det lättare att komma tillrätta med besvären ju tidigare man kommer. Då kan det räcka med antibiotika och diet, i värsta fall kan det annars bli operation.
Blod i urinen är ett symtom som brukar komma när infektionen pågått ett tag. Det behöver alltså inte visa sig på ett tidigt stadie.
Det är bra och viktigt att vara observant om katten plöstligt börjar betee sig annorlunda mot hur den brukar vid kattlådorna. Katter med uringrus kan även börja kissa utanför lådorna.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Tack Lena för ett utförligt svar. Vi har ringt veterinären här på landet som tyckte att vi skulle komma in för säkerhets skull så vi ska dit kl 15.15. Man vill ju inte gärna gå och oroa sig över helgen.
Vad bra att ni åker till veterinären för koll och här håller vi tummar och tassar för bra prognos för kissen.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Ja det är alltid bättre att gå en gång för mycket än en gång för lite i dylika situationer.
Hoppas på det bästa!
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Nu har Gösta varit hos veterinären. De kollade bl a om urinblåsan var full men det var den inte så något urinstopp var det inte. Enligt veterinären kunde det vara små kristaller, urinvägsinfektion eller som en följd av stress. Stressen uteslöt vi direkt eftersom Gösta har semester och är på landet och det mest stressande här är nog att hinna före Pipen (vår andra katt) till matskålen. Veterinären beslöt att behandla både för kristaller och urinvägsinfektion så Gösta fick 2 sprutor och 2 olika sorters tabletter som ska tas i 9 resp 3 dgr. Hoppas att det löser sig med det.
Bifogar en bild ifall ni kanske tycker att Gösta verkar stressad.

Bra att det inte stod ngt kvar i blåsan. Håller tummarna att det löser sig med medicineringen.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

#5 Vilken härlig bild. Inte mycket stress där inte.
#5 Vad bra att det inte var någon urin som stod kvar i blåsan i alla fall. Även bra att du gick tidigt till veterinären för nu kan ni förebygga vidare utveckling av det hela. Det kan vara en så enkel sak som att han druckit för dåligt nu när det blivit varmare väder igen.
Undvik att ge torrfoder om han äter det. Det bästa är att ge urinstenslösande dietfoder med den andra behandlingen. Sa inte veterinären något om det? Mjukfoder av vilken sort som helst är bättre än torrfoder i detta läget nu den närmsta tiden.
//Lena

hejsan ,min katt sotis hade urinsten för 2 år sen han blev tillslut opererad efter att jag hade åkt in och ut med honom, han blev hur pigg och frisk som helst,men i juni fick hann en annan sjukdom och avled.vill du veta mer så kan du skriva till mig,men din katt såg ut att må bra på bilden,mvh siberlina
# 6 Ja, jag hoppas det går lätt att lura i honom tabletter. Funderar på att krossa och lägga i messmör eller leverpastej.
# 7 Tack!
# 8 Nej, veterinären sa ingenting om att vi inte skulle/skulle ge torrfoder eller ngt dietfoder. Dumt nog frågade vi inte heller, ska ringa imorgon och höra om det.
Gösta har inte varit på lådan sen i morse och har inte heller gått dit och "tittat" så kanske är det något simpelt som tex att han har druckit för lite. Hur ofta kissar en katt per dag ungefär??
# 9 Vad tråkigt med din katt siberlina. Det är jobbigt när de blir sjuka. Vår Gösta är hur pigg som helst, han har hoppat och lekt här hela kvällen. Just nu sitter han ute på vår innätade altan och tittar på kaniner i trädgården.
#10 Just dietfoder är det allra viktigaste om det nu verkligen skulle vara uringrus. Det handlar om att få bort gruset för det är det som gör urinvägarna irriterade. Om det är uringrus han har råkat ut för är det sannolikt i ett tidigt stadie. Kombinationen torrfoder och att de dricker för lite brukar vara det utlösande. Sommartid kan vara en riskabel tid om det blir varmt och det dricks för lite plus äter torrfoder. Att bara ge antibiotika och inte ge dietfoder brukar inte vara tillräckligt när det är uringrus. Dietfodren är mycket effektiva och de som ger susen. Specifics mjukfoder FSW är det bästa neligt våra erfarenheter. Man ger det under det akuta skedet max i fyra veckor. (har några ståendes här i Mellerud)
//Lena
# 11 Är det OK att ge det mjukfodret även till vår andra katt tror du? Ska Gösta inte få ngt torrfoder alls i 4 veckor då?? Behöver han bli tillvand igen när han ska börja äta torrfoder då?
Vi är tveksamma till om det är ngt fel på Gösta alls. Vi kanske åkte till veterinären alldeles för fort. :-) I morse gick han på lådan som vanligt och kissade en pöl och sen sprang han iväg och busade med Pipen. Så han går inte och vankar runt lådan nu. Givetvis tänker vi ändå fullfölja kuren med antibiotika och ge honom de andra 3 tabletterna (Tolfedine) som han ska börja med imorgon.

#13 Tror inte ni åkte till vetten för fort. Det är antibiotikan (sprutorna) han fick som har gjort att han har blivit snabbt bättre. Fortsätt kuren ut som du skrev, det är jätteviktigt.

jag vill inte skrämma dig men du måste va uppmärksam med din katt, vilket jag ioförsej tror att du är, som sagt jag åkte in med sotis ,han blev pigg ett tag ochså kom det tillbaks, det va så jobbigt att se honom må så dåligt ,men sen blev han bra efter att dom tog bort snoppen på honom,och allt va så bra i 2 år. jag hoppas verkligen det går bra för din katt,jag håller tummarna för dig och din katt, för jag vill inte att nån ska behöva gå igenom det som min lille sotis genomled. sköt om er från siberlina
#13 Det är viktigt att vara på sin vakt precis som #14 & #15 skriver. jag skulle också tro att det är behandlingen som gjort susen. Om det nu är uringrus med i spelet har det en tendens att komma tillbaka. Särskilt första tiden. Mitt råd är därför att fortsätta med behandlingen och inte ge torrfoder på minst en månad och att vara observant. Börjar de krångla igen ge honom Specifics FSW som löser upp stenarna. Det verkar snabbt och fungerar oerhört bra. Ni kan köpa det på Blå Stjärnans Djursjukhus i Göteborg som har en välsorterad foderbutik. (Visst bor ni väl i Göteborg?)
//Lena
Tack för alla svar. Vi har idag varit på djurkliniken här på landet och köpt Specifics FSW och gett Gösta. Vi bor i Gbg men är i sommarstugan i Laholm ytterligare en vecka innan allvaret börjar igen. :-/ Vi har stenkoll på Gösta nu och tänker fortsätta med det i alla fall så länge vi är här. Sen är det ju svårt när man börjar arbeta igen.
Bra att det gick bra! Arne kissar två till tr ggr/dag. Redigt skvalande och sitter läääänge…. Flickorna däremot är snabba och med mindre pölar, men lite oftare. Sedan har jag märkt en markant förändring sedan jag köpte fontän. De dricker mer och kissar mer. Sedan är Arne den ende, som använder lådan i kattgården. Flickorna springer in.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....