Råd ang. hemlös katt
För lite mer än 5 år sedan flyttade jag in i min nuvarande lägenhet. Redan samma dag märkte jag att det satt en svartvit katt nedanför min balkong och ropade. Jag tänkte att hon kanske tillhörde någon av mina grannar men tagit fel på balkong. Jag slängde ut lite torrfoder och hon åt glatt, och sen tänkte jag inte mer på det.
Men tiden gick och kisse fanns kvar. Verkade vara bosatt i cykelskjulet utanför mitt hus. Efter ett tag fick jag veta att hon var hemlös, och hade bott utanför vårt hus sedan den grannen flyttade in för flera år sedan. Kanske har hennes före detta ägare bott i vårt hus tidigare, men lämnat henne kvar.
Ingen vet hur länge hon bott där ute. Men minst 8-10 år nu. Kanske rent av mycket längre. De kallar henne för hon, men jag undrar om det inte är en han. Ibland har den små krigsskador, och jag har aldrig sett den med ungar. Visserligen kanske den är kastrerad. Jag kallar den för hon i alla fall.
När jag flyttade in var hon jätteskygg mot människor, samtidigt som hon var väldigt nyfiken. Hon ville sitta och se vad man gjorde, men närmade man sig så stack hon. Med tiden har hon fattat tycke för en granne som matar henne dagligen och ser till så att hon har det varmt och gott i skjulet. Frigolit, filtar, vatten och mat. Hon är tjock och go och har alltid sett frisk ut.
Nu ser hon inte frisk ut längre. Hon ser mycket gammal ut. Kniper med ögonen, reagerar inte på en förrän man kommer precis framför henne, så jag gissar på att både syn och hörsel är ordentligt nedsatta nu. Hon haltade med ena tassen under en lång tid tidigare, men nu verkar det vara okej med benet igen.
Däremot har hon en stor böld på slutet av ryggen nu. Jag har svårt att avgöra om det är en böld i skinnet, eller om det är en enorm tova. Men eftersom hon är korthårig tror jag chansen på tova är rätt liten.
Jag vet inte riktigt vad jag vill med inlägget. Jag vet inte huruvida det skulle gynna eller skada en katt som levt ute i så många år, att plötsligt bli intagen. Den borde ju få sig en ordentlig koll hos veterinär, och ett varmt och kärleksfullt hem inomhus att spendera sin sista tid i. Men jag vet inte. Jag har inte heller möjlighet att ha henne hos mig då jag har 2 egna katter som inte är snälla mot en tredje.
Är det någon som har några råd?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Var i landet är detta? Låter absolut som om missen behöver kollas upp av veterinär tycker jag.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Instämmer med föregående talare. I och med att katten verkar har försämrats drastiskt är den i stort behov av veterinärvård. Den skulle helt enkelt behöva tas in. Ta kontakt med närmsta katthem och be om hjälp och råd. Vänta inte för länge.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Blekinge finns hon i, jag har inte så stor koll på katthem här, men har sett att något som kallas Ronnebys hittekatter florerar en del på blocket. Huruvida de är en okej förening (eller vad det är för verksamhet) har jag ingen erfarenhet av. Jag läser så ofta om alla dessa hittekatter som bara blir skjutna och avlivade, och jag är rädd att hon utgör stor risk för avlivning med tanke på hur skygg hon är?
Jag hittade förresten deras hemsida precis och det står att där är fullt.
I trådstarten skrev jag att hennes tass verkade ha blivit okej nu, men ikväll när jag gick förbi henne satt hon återigen med sin ena framtass uppdragen, så jag tror inte hon är okej i den ändå.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Ronneby Hittekatter är en mycket seriös förening som arbetar med No-Kill policy. De arbetar även med skygga katter. KKS finns även i Blekinge.
Katthem i Blekinge län
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ronnebys hittekatter är SVEKATT-anslutna så det är grönt! Ta kontakt med dem och be om råd tycker jag, kanske känner de till någon annan som kan hjälpa till. Låter ju som ett rätt akut läge för katten. När det gäller sjuka hemlösa katter brukar man kunna höra med Chickas minnesfond (Djurens rätt) om de kan hjälpa till med veterinärräkningarna. Dessvärre tror jag att man måste kunna lägga ut pengar först, men kontakta Djurens rätt och hör med dem hur gången är och vilka möjligheter som finns. Går du in på SVEKATTS hemsida hittar du fler katthem som har en no-kill policy. Känns som att den här missen bör kollas av veterinär snarast.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.