Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 764 ggr
Yeay
4

Vad ska man göra?

Hej!

Jag har lite funderingar angående att ta in hemlösa typ förvildade katter. Runtom där mina svärföräldrar bor springer det en del katter som inte längre har någon ägare (har fått berättat för mig att det beror på att ena grannen ska ha haft en katt han ej tog hand om, den har sedan förökat sig med andra katter i området och dessa har ju heller ej haft någon som tagit hand om dem). Någon av grannarna ger katterna lite matrester och sådant då och då men det är enda "tillsynen" de får.

Alldeles nyligen har en av katterna fått ungar (vet ej hur gamla de är men 2-3 månader tror jag de borde vara) som springer runt mina svärföräldrars garage. Jag tycker hela situationen känns så fruktansvärt tråkig och jag vet inte riktigt vad jag kan göra åt det hela. Har funderat på om jag inte kunde fånga in åtminstone de två ungarna, ta hand om dem, låta dem vänja sig vid människor och så och ev. omplacera dem sedan. Men känner samtidigt att situationen förmodligen kommer se likadan ut nästa år om ingen går något åt resten av katterna.

Vad ska man egentligen göra? Jag vill så gärna göra något, men att fånga in alla katterna (vet i och för sig inte alls hur många det är eller så, men det vet nog inte ens alla som bor där) och ta hand om det kan jag helt enkelt inte. Det kostar ju en del med kastreringar, mat och annat som behöver göras och dessutom har jag inte plats hemma. Känner dessutom att jag inte har tillräckligt med katterfarenhet för ett sådant jätteprojekt. Så vad skulle ni råda mig till? Är det en dum ide att ta hand om bara två? Är det bättre att bara försöka med en i taget då jag aldrig gjort detta innan? Ska jag bara låta det hela vara?

liindaahh
1

Tycker du kontaktar närmaste katthem som sysslar med kolonikatter

Lena
8

Det mest effektiva och primära i det här läget är att få katterna som springer i området kastrerade så att det inte föds ännu flera kattungar. Sedan kan man börja jobba med omplaceringen. Det viktigaste är alltid att få stopp på förökningen. 

I vilken del av landet bor du? Det bästa är alltid om man kan få hjälp av ett katthem eller av andra eldsjälar som har erfarenhet. Eller lära sig av andra och försöka bli några flera som kan hjälpas åt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
5

Ja, var bor du? Det är inget som en person kan klara av eller betala.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Eine
2

#2 Håller med dig! Kastrera alla fertila först!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Rödis
3

Kära nån, hoppas verkligen Du får hjälp med detta Yeay! Om Du bara meddelar var i landet detta är får du råd av kunniga personer härinne om vart du kan vända dig i just detta område. Och kastrera är absolut primärt!

Sidentass
1

Ja..jag säger som övriga skrivit här..kastrering är A och O…annars så har man snart flerdubbelt med katter igen..skulle rekommendera att du finner övriga på din ort som liksom du brinner för att hjälpa missarna att finna stöd/permanenta hem..

Yeay
0

Hej!

Oj, har haft fullt upp nu i några dagar så jag har inte varit inloggad men jag ska kolla upp vart det finns något katthem här i närheten och kontakta dem! Tack för tipset! :)