Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1943 ggr
JenL
1

Gratis veterinärvård för hittekatter ?

Undra bara - finns det gratis veterinärvård för hittekatter i Sverige ?  Jag menar, vet ni om någon kattskyddsförening / Katthem får gratis eller mycket kraftig reducerat veterinärvård för sina katter ? 

De djurhem som jag jobbade med i tyskland hade alltid veterinärer som jobbade gratis i ideellt syfte eller gav 75% rabatt.

Vi har ju mycket höga veterinärskostnader i Föreningen 9 Liv Östergötland och det irriterar mig mycket att det är jätte svårt att hitta en veterinär som vill ens ger lite rabatt. När det gäller 120-150 katter per år är 10% rabatt ju ingenting !

Är det normalt ? Kan ni berätter era erfarenheter ? 

Jennifer
Föreningen 9 Liv Östergötland

Föreningen 9 Liv Östergötland
Email: foreningen9liv@hotmail.com
Hemsida: http://www.foreningen9liv.se

Facebook: http://www.facebook.com/foreningen9liv

majvi
0

När Samvetet startade 2004 var det en veterinär som jobbade ideellt i 1-2 år.Men det var inte helt gratis, materialet kostar ju.Veterinären hade ingen egen mottagning då .Ett företag betalade ut en klumpsumma för att få hjälp med sin kattkoloni ,pengar som gick till veterinärvårdsutrustning.

Jag vet inte hur mycket samvetet får i rabatt nu, men när jag var till henne för att kastrera ett par katter hade en av katterna kliat sönder öronen så det var svårt med öronmärkningen, då fick jag ett chip på köpet.Då var jag inte ens med i Samvetet längre.

Är det en veterinär som inte vill avliva friska katter måste det vara en fördel att ha ett samarbete med ett katthem/förening som kan hjälpa till med omplacering.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Katthemsmatten
2

Jag tror att det kan vara väldigt olika. Från att man bara betalar för material till att man får rabatter. Veterinärer har ju fasta kostnader som de måste få täckning för om de har egen klinik. En veterinär som är anställd kanske har större möjlighet att utföra pro bono arbete på katthemmen.

Finns det något större djursjukhus i er närhet som ni kan diskutera frågan med? I utbyte kan ni ju rekommendera dem till alla som köper katt via er.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
1

Det finns ju veterinärbussen som ska vara väldigt billig. Annars tror jag att de mindre veterinärpraxen är billigare än djursjukhus. Vi har en veterinär som har en liten praktik hemma och är väldigt billig. Hankastrering 350/hona 750 och vaccinering 150. Tror inte att det går att få det billigare.

Var jobbade du i Tyskland?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus