Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 2479 ggr
Lena
0

Dumpad kattunge i Göteborg (Majorna)

Idag har min arbetskamrat hittat en liten kattunge som någon dumpat utanför entrén till äldrecentrumet där hon jobbar. Kattungen satt i en stor blomurna vid huvudentrén och har knappast kommit dit av egen kraft. Den är långhårig och påminner mycket om en Norsk Skogkatt. Vi bedömmer den vara högst 8 veckor gamal och det verkar vara en honkatt. Kissen är tam och ser ut att vara i fin form både fysiskt och psykiskt förutom lite mager. (trogligen mask) Öron och ögon är utan anmärkning. Nu har min arbetskamrat tagit den med hem till sig där det redan finns två vuxna katter och en vänlig hund. Det verkar tyvärr vara ytterligare en i raden av tråkiga hittekattshistorier. Lappar är uppsatta i området - men vem låter en så liten kattunge gå ut på egen hand i ett område med mycket trafik.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Engla
0

Hur kan man göra något sådant? Ger mig fanken på att ingen ägare hör av sig även om lappar sätts upp. Självklart ska man sätta upp lappar, men tyvärr finns det folk som inte kan ta sitt ansvar!!!Skrikandes

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Lena
1

Vi vill helst inte att ägaren hör av sig för det verkar bortom all tvivel att det kan röra sig om en seriös person……Ledsen

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Engla
0

Lena; Jag håller med!

Cammo
0

Ja detta är ett dilemma Lena! OM ägaren skulle anmäla sig, och man bedömer att ägaren inte är lämplig, hur gör man då? Har ägaren förverkat sin rätt till katten genom att inte sköta den?

Jag har haft ett liknande "fall"…ägaren "anmälde sig" och kunde bevisa att kisse var hans(foto) Tyvärr kunde jag inte göra annat än att fortsättningvis hålla koll på ägarens agerande med/mot katten!

Katten var ju inte direkt vanvårdad, men hade alldeles för lite omvårdnad…

Så som sagt, hur ska man agera?

Cammo

Lena
0

#4 Mycket svår situation det där! Ja hur ska man göra och vad kan man göra utan att själv åka dit för någon form av lagbrott. Egenmäktigt förfarande brukar det ju heta……. om man tar lagen i egna händer alldrig så lite. Ibland får man nog trots allt vara lite lagvidrig för djurens bästa och den goda sakens skull.

//Lena

Pelusa
0

Vill man som upphittare av en misse driva det hela till sin spets så tror jag knappt att uppvisande av ett foto av missen räcker rent juridiskt som ägarbevis.

Så vitt jag vet så måste missen vara idmärkt och registrerad hos ägaren för att man utan knus ska kunna hävda "egenmäktigt förfarande" om man någon omhändertar din katt.

/Pelusa

Lena
0

#6 Det låter ju bra i de här fallen! Dessutom ytterligare en morot för alla som verkligen bryr sig om sina katter;

"Har du inte ID-märkt din katt - gör det redan idag, imorgon kan det vara för sent."

//Lena

Lena
0

Pratade just med min arbetskamrat som gav mig en liten rapport om hur det gått med den lilla kissen. Allt väl med hittekattstumpan. Hon har ätit bra och busat massor i sitt nya hem. De andra två katterna har tagit det bra. Vovven blev nästan för glad och fick sig då en liten klotass på nosen av den lilla kattungen. Ingen har ännu svarat på lapparna och om de gör det kommer de att få stå till svars för hur det kunde komma sig att katten hamnat där den gjorde.

Jag skulle nästan misstänka att kissen får ett permanent hem där hos min kompis. Hela familjen har smält för kissens charm. I annat fall får vi hjälpas åt att hitta ett riktigt bra hem när hon blir mogen att flytta. Hoppas kunna få några foton att presentera.

//Lena

evangeline
0

Om man inte märker sin katt, får man ta mig f-n skylla sig själv.

Det kanske låter hårt, men hur många katter är det inte som rymmer och aldrig kommer hem igen för att de inte är märkta? Sen kanske någon tar hand om katten och gamla ägaren dyker upp efter x tid. Ska man då vara tvungen att återlämna kisse? Aldrig i livet säger jag. Kan man inte visa den omsorgen om misse att man märker den och har koll, har den inne mm, så tycker jag att man inte har rätt att återkräva kissen. Därmed basta.

Evangeline

Lena
0

#9 Instämmer fullständigt! / Lena

miranda1
0

Ur: "Djurskydd fakta och tips" från Helena Striwing, jur. kand. och fil. kand. med specialitet i djurskyddsärenden:

Beträffande omärkta katter: " Man kan ifrågasätta om inte en kattägares egna åtgärder borde inverka på besittningsfrågan. En kattägare, som aktivt söker efter sin försvunna katt, som annonserar efter den, hör av sig till polisen, sätter upp lappar på anslagstavlan i snabbköpet, talar med sina grannar och kontakter eventuella katthem, hävdar äganderätt till sin katt som rimligen borde tillmätas betydelse vid prövning av frågan om äganderätt till dylik katt övergått till annan person, som hävdar detta. Det är lättare att acceptera, att besittningen till en katt vars ägare har förhållit sig passiv sedan dennes katt försvunnit, kan anses ha upphört vid någon tidpunkt med åtföljande möjligheter för annan att hävda äganderätt till katten på grund av "ockupation".

" Katter som verkligen är övergivna eller förvildade, har inte längre några ägare. Härav följer, att en sådan katt inte kan vara hittegods och vidare, att den som först tar hand om en sådan katt förvärvar äganderätt till katten på samma sätt som man gör, när man plockar åt sig en tidning, som ligger slängd och använd i en tågkupé. Äganderätten uppstår genom själva besittningstagandet, som kallas "ockupation"."

Det var mycket va? :()

Vi har haft en liknande fall; en katt togs emot, mager, eländig, okastrerad, ej märkt, ingen halsband. Efter veterinärbehandling satt vi upp henne på hemsidan. "Ägaren" hörde av sig och mejlade en bild på katten, och krävde tillbaka den. Det var onekligen samma katt. Personen var även känd hos ett annat katthem där grannarna hade lämnad in en av hennes andra katter, även mager, okastrerad, ej märkt, ingen halsband.

Efter kontakt med en jurist som hjälper oss ideellt, krävde vi att , om personen ville ha tillbaka katten, att han/hon skulle stå för alla kostnader vi har haft på katten medan den var i våran förvaring, vilket man få göra enligt hittegodslagen. Då var intresset helt borta!

Vi har även gjort en anmälan om djurplågeri hos polisen. Katten hittade ett bra hem sen!

Gud vad mycket jag tjatar, slutar nu!

/Miranda

Cammo
0

Hej Miranda!

Det var mycket intressant läsning tycker jag! Bra att ha en jurist som kan hjälpa till när man strandat i någon fråga. Det är mycket att hålla reda på, och en juristkontakt ska man tydligen värva också när man startar katthem!

/Cammo

Pelusa
0

Sitter och funderar på följande stycke:
" Katter som verkligen är övergivna eller förvildade, har inte längre några ägare. Härav följer, att en sådan katt inte kan vara hittegods…" 

Klart att en misse som man hittar ute alltid måste få lämnas till polisen som hittegods! Man kan väl inte genast veta om missen "verkligen" är övergiven (om det nu inte står skrivet i pannan på honom).

Jämförelsen med en använd tidning sticker i ögonen och haltar verkligen! En katt är ju inte färskvara på samma sätt som en tidning! Tidningar blir ju gamla så fort man läst dem.

Önskar hon hade dragit en jämförelse med en bil eller en cykel… dvs "hittar man en cykel som verkligen är övergiven och har inte längre några ägare så kan den inte vara hittegods.

/Pelusa

miranda1
0

Hej Pelusa och alla andra!

Jag har haft en del kontakt med Helena Striwing och hon är jätteangelägen att höja kattens status i Sverige. Jag torr att hon har dragit fram jämförelsen med tidningen för att betona kattens status. Hon tycker också att det är bedrövligt att katter fortfarande ingår i hittegodslagen. Sen är jag inte säkert på att en cykel eller en bil också kan bli någons egendom genom "ockupation"….

/Miranda

Pelusa
0

Oki, Miranda, jag förstår att det finns en tanke bakom texten.Skrattande

Men jag blev bara litet rädd för att de juridiska krumelurerna sprider sig så att folk slutar omhänderta nödställda missar - och slutar lämna in hittade missar till polisen pga att man befarar att missen ifråga kan ju verkligen vara övergiven av sin ägare - och då kanske man står där med en misse som man har "ockuperat".

/Pelusa

Lena
0

I förra veckan hade en kvinna ställt sig på ett torg i Göteborg och skänkt bort sina 7 veckor gamla kattungar. Hon hade mer eller mindre skrikit ut "kom och ta en kattunge jag har massor av dem och klarar inte av dem längre".

Misstänker nu att den dumpade kattungen min kollega fann utanför Äldrecentret kommer därifrån. Idioter finns det tyvärr gott om, särskilt i Göteborg som det verkar just nu. Någon har antagligen tagit en kattunge och sedan ångrat sig. En plats bakom galler hade varit passande!

Kissen i fråga mår mycket bra och trivs hos min arbetskamrat.

//Lena

Sidentass
0

Snart sitter man för jämnan o gapar som en fågelholk efter den ena vansinniga händelsen efter den andra!!

Vilken oerhörd tur att missen får vara hos din arbetskamrat o känna sig älskad…

Sidentass

vanessa
0

Åh, Miranda, nu blev jag alldeles varm i hjärtat för att du har Striwings bok och kontaktat henne. Hon är min idol så att säga (egentligen har jag inga idoler, men beundrar vissa människor). Läser djur som brottsoffer igen och igen. Dock aldrig långa bitar utan det jag slår upp för tillfället.

Som sagt var Pelusa, de räknas som hittegods. Hur fan kan ett djur räknas som det? Jo, de kan de för de räknas inte som människa, och annat än människa blri sak. Det Helena då funderar över hur djur kan vara saker - typ en tidning.

Senast idag ringde det på dörren, och två stycken grannar från ett annat område hade sett mig på tv och visste att jag hjälpt till att omplacera katter. De hade en ca 7-9 månaders katthona med sig. Alla i området har matat den, och den vill så gärna in. Den gråter på nätterna, och vill ha kärlek på dagarna. Självklart ska jag hjälpa. Men de tog den till polisen, kommunalt. Bad dem skanna efter id. Sedan ville de att de skulle ta hand om den. De snoppade av och sa att de inte har någon möjlighet, plus att de inte hade "tid" att ta en anmälan.

Berättade för grannarna vad som gällde, och de ska återigen kontakta polisen och dänga lagtexter i huvudet på dem. HA!

www.djurhjalpen.nu

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Jenna-Gun
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Lena
0

#19 Vilken fin skylt du gjort Jenna! Den får vi at och använda här på sidan sedan! :)

#18 Polisen får verkligen ta och rycka upp sig nu! Vad är det för slö attityd de presenterar?

//Lena

Jenna-Gun
0

Gjorde den till min hemsida.

Men insåg att det kanske var fler som kunde använda den.

Ta den om ni vill.

Jenna

Lena
0

Måste bara berätta att denna hittekatt fått det mycket bra hos min arbetskamrat. Hon är nu kastrerad och har växt upp till en vacker kattdam som är djupt älskad och uppskattad i sin nya familj.

//Lena

Hawknestgrove
0

Lena, platsar bland solskenhistorierna här inne!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Sidentass
0

#22 så oerhört gläjdande att höra detta!:-)

Jenna-Gun
0

Underbart

Engla
0

Kul att höra! Glädjer mig!Glad