Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 3957 ggr
Debattia
0

Djurskyddet Sverige !

Kommer jag att träffa någon av er på Djurskyddet Sveriges Föreningsdagar ???

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Katthemsmatten
1

Jag är inte medlem i föreningen och 'mitt' katthem är

'Vi' är anslutna till SVEKATT.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Debattia
3

Okey !! Swekatt är bra !!!!

Debattia

Katthemsmatten
12

Tycker jag också. De har varit verksamma mycket kort tid men ändå lyckats göra intryck. Håller tummarna för att de lyckas påverka alla de katthem som inte omfattas av en no-kill policy. Alla behöver kanske inte vara medlemmar. Det är ju vars och ens ensak i vilken form man vill driva sitt katthem, men jag hoppas att man ställer upp på grundtanken om att alla katter har rätt till ett gott och värdigt liv.

En död katt lider inte, för den känner inte öht! Ge den en chans att få njuta av det alla katter har rätt till: en varm, torr och trygg plats att vila på. Mat och vård efter behov. Är det för mycket att begära, egentligen?? TNR eller ett familjehem, vilket som kan fungera bäst för stunden. Min grundinställning är ändå att ett kärleksfullt hem med mycket tålamod är det allra bästa. TNR med isolerade boplatser, regelbunden tillsyn var 12:e timme, mat, kastration och veterinärvård vid behov är det näst bästa. Och det kommer också hjälpa oss att på sikt begränsa, förhoppningsvis avskaffa, hemlösa katter.

Alexej
5

Bojkoterar Djurskyddet Sverige för de förspråker ett "realistisk djurskydd" som innebär avlivning av oönskade katter. Deras chefguru Åsa Hagelstedt har fullt förtroende till sina anslutna katthem oavsett pm det är Eskilstuna eller Skånekatten. Och det är tex Eskilstuna som avlivar mycket och gärna.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Debattia
2

Kom gärna med fler åsikter som jag kan fundera över och ta med mig.

Det kommer att diskuteras katter…

Ingen som ska dit?????Hade varit kul träffa någon av er kattamarer!!!

Debattia

[eskils]
4

Är nog lättare att få svar om du skriver var det är någonstans, och när… Glad

(Propagera gärna för Svekatt och No-Kill!)

Debattia
0

Dom har nog bara ett möte i hela Sweden, tror jag.

Debattia

[eskils]
7

#5 En åsikt som du kan ta med dig om du vill är att Djurskyddet gärna kan köra med fler och längre kastreringskampanjer, med rabatt på kattkastreringar, i synnerhet för hemlösa katter! De var bl a med och sponsrade en sådan kampanj i Västmanland under mars i år, men då enbart för ägda katter. 

De lär ju ha mycket pengar på banken, så de har nog råd att avhjälpa problemet med hemlösa katter! T ex i form av kastreringsbussar, minst en i varje län. 🙂

[Mustangcab]
0

# 8 Det är inte Svenska Djurskyddsföreningen du menar  som har pengarna?

http://www.djurskydd.org/

Alexej
1

#9 Det är Djurskyddet Sverige som sitter på en del pengar och aktier. Något som diskuterades i den här tråden efter #70.
http://hittekatter.ifokus.se/discussions/4edfc59488f4724cf80067c5-yippie-skanekatten

Här är deras sista? årsredovisning, börjar s 26.

http://www.djurskyddet.se/media/86923/vb%202010-2011_webb.pdf

Såg att åsa Hagelstedt inte finns kvar dom ordförande, undrar hur de nya är? Beskrivningen av sig själva låter ju bra…
http://www.djurskyddet.se/se/om-djurskyddet/styrelse

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mystroll
4

Stjäl tråden lite här men, jag bor i Umeå och vill jättegärna börja engagera mig och hjälpa hittekatter. Däremot finns det enbart djurskyddets kattjourhem här såvitt jag kan se och om dom stödjer avlivning av katter etc känner jag mig lite tveksam till dom. Någon som har tips på hur man kan börja hjälpa på andra sätt än genom dom eller som kanske har en annan bild av djurskyddet?

[eskils]
3

Visst har Djurskyddet Sverige mycket pengar! Enligt balansräkningen i årsredovisningen i #10 hade de i slutet av 2009 ca 27.800.000 kr i eget kapital. Ett år senare hade kapitalet vuxit till ca 28.800.000 kr. (Med reservation för att jag fattat fel, är ingen expert på ekonomi.)

Så nog har de råd med en kattkastreringsbuss i varje län!!! Säg åt dem att börja i södra Sverige, där problemen är störst. 🙂

[Mustangcab]
5

Ja ibland undrar man om det inte till just djurskydd som dessa pengar ska användas för det har skänkts av människor till det ändamålet.

Alexej
0

#11 Mystroll, var bor du?

Mystroll
0

Jag bor i Umeå Alexej =)

catfoot
0

Till lägga. .. Vi i Bill och Bull. . jobbar för alla katter. . skygga eller Tama. ….

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Saffranskaka
0

#10 Åsa Hagelstedt har aldrig varit ordförande. Hon är generalsekreterare.

Mantissa
8

Nästan 29 miljoner! varför har vi okastrerade katter överhuvudtaget?😮

Vad hjälpta alla skulle bli om vem som helst fick söka kastreringsbidrag därifrån för infångade katter.

Backarödbo
4

En av Djurskyddet Sveriges styrelsemedlemmar, Johan Beck-Friis, har suttit i utredarens "expertgrupp" som har tagit fram förslaget om en ny djurskyddslag. "Expertgruppen" kom fram till att avlivning är den bästa lösning för hemlösa katter och att TNR (som förespråkas av samtliga stora djurskyddsorganisationer i världen) inte är något att ha.

http://tnr-metoden.se/kampanj/bristfallig-utredning/

http://tnr-metoden.se/kampanj/bristfallig-utredning/genomgang-av-utredningens-referenser/

Råkar veta att Beck-Friis personligen är motståndare till TNR. Han är även emot att man hjälper hemlösa hundar utomlands. Döden är den bästa form av djurskydd för dessa djur enligt honom.

Katthemsmatten
7

#19 Det är väl med sådana styrelsemedlemmars hjälp man får ihop en jätteförmögenhet. Ju mindre som går till behövande djur, ju mer blir det på kistbotten för föreningen. Det är en skandal av stora mått att han får ingå i en expertgrupp när det handlar om djurskydd!

[Mustangcab]
0

Sven Stenson är ordföranden i Djurskyddet Sverige.

http://www.djurskyddet.se/se/om-djurskyddet/styrelse

Mantissa
2

mörkrädd.. 🌛

snacka om att ha hamnat i fel styrense!

Backarödbo
8

Alexej, Åsa Hagelstedt har aldrig varit ordförande, hon är generalsekreterare.

Det "roliga" är att just Djurskyddet Sverige vid flera tillfällen har lämnat kritik att arbetet med den nya djurskyddslagen tar för lång tid. Inte så konstigt kanske då ju utredningen har fått MYCKET kritik just för kattdelen som deras styrelseledamot har lämnat sitt bidrag till…
http://www.aftonbladet.se/debatt/article16444830.ab

Att det inte alls kommer bli någon ny lag, såsom Djurskyddet Sverige vid flera tillfällen har gett sken av, stämmer inte heller. Departementet jobbar för närvarande för fullt med all information och protester de har fått in efter att utredningen lämnades, med förslaget att avliva de hemlösa katterna.

Djurskyddet Sverige borde först och främst skylla sig själv att en ny djurskyddslag drar ut på tiden! Lämnar man ett dåligt arbete så får nån annan fixa det.

mumin79
1

Jag ska dit :) Jag kommer i min roll som vice ordförande i en förening inom djurskyddet Sverige. Så jag hoppas till gudarna att jag inte kommer bli en person som får sitta på skampåle för vad alla tycker att de olika länsstyrelserna inte gör eller gör i hela landet. 🤔😭

Mumin

[ollesbodega]
6

Är positivt att Djurskyddet slutat stödja Djurhemsföreningen ekonomiskt. De var dock tvungna för att få sitt 90-konto. Djurhemsföreningen spenderade för mycket på intern representation. Tyvärr har Svenska Kennel Klubben tagit över finansieringen då de skänker 10 kronor för varje reggad katt till Djurhemsföreningen. Kan inte vi som bryr oss om hemlösa katter sluta registrera katter hos SKK? Finns ett ett gratis alternativ hos Sverak. Blir den den nya föreslagna lagen om obligatorisk id-märkning av katter som jag hoppas blir verklighet vill jag inte se SKK som förvaltare av registret. De har förbrukat mitt förtroende genom sitt stöd till Djurhemsföreningen! Hoppas Djurskyddet kan använda sin kassa till kastreringsbussar runt om i landet. Varje kastrering hjälper oss som jobbar med resultatet av okastrerade katter

Mantissa
1

Kan någon förklara lite mer om vad djurhemsföreningen är och varför det inte är bra?

Alexej
2

#25 Så rätt. Fattar inte hur SKK kan stöder Djurhemsföreningen.

#26 Djurhemsföreningen har en del katthem ansluten till sig och delade ut bidrag. Men de hade den sk 3-månadsregeln i sina stadgar. En katt skulle avlivas efter 3 månader. Och som tyskarna skyllde på att de var tvungna kunde katthem också med bra samvete använda sig av 3-månadsregeln för det var så "chefen" sa.

"Inga djur ska stanna längre än tre månader på ett djurhem. Inom denna tid ska djuren antingen omplaceras eller avlivas."

Efter många protester tog DHF 2011 bort det från sina stadgar och ändrade ordet ska till bör.

Inget djur bör stanna på djurhemmet längre än 3 månader. Djuret bör inom denna tid omplaceras".*

http://hittekatter.ifokus.se/discussions/4d7176bab9cb462244084842-svar-fran-djurhemsforeningen-ang-90-dagarsregeln

Här finns en lista med alla anslutna katthem, 37 stycken.

http://www.djurhem.se/index.php?option=com_content&task=view&id=143&Itemid=99

Tyvärr finns också en del på listan som är med i Svekatt. 😟

Mantissa
0

Fast att ha målsättningen att omplacera katterna inom 3 månader är väll inte dåligt? Nu när de inte längre förespråkar avlivning?

Alexej
3

Tycker inte det låter bättre med bör-regeln. Ett no-kill-katthem har sina katter kvar tills de får ett nytt hem också om det kan ta år. Att bli stressad av en tidsregel är aldrig bra. Och 3 månader räcker inte för en skygg katt, så regeln utesluter skygga katter.

Jag gillar inte när katthem säljer ut sig bara för lite bidrag. Skulle de tar bort regeln helt är det kanske en annan sak men samtidigt har den kostad livet på tusentals katter och det skulle vara anledning för mig att bojkotera föreningen för alltid.

Mantissa
1

#29 ok, jag trodde att det bara gällde katter inne på katthemmet, inte katter i jourhem. då fattar jag

Debattia
3

Har inte varit inne och kollat på några dar men det har blivit en intressant tråd. Då träffas vi Mumin, trevligt.

Det med kastreringsbuss låter bra.

Debattia

Saffranskaka
1

Backarödbo skriver: "Djurskyddet Sverige borde först och främst skylla sig själv att en ny djurskyddslag drar ut på tiden! Lämnar man ett dåligt arbete så får nån annan fixa det."

Djurskyddet Sverige är en ideell förening. Djurskyddet Sverige har haft EN representant i expertgruppen. Att skylla på honom och föreningen för att det blivit en försening är ju bara trams.

Varför läggs skulden för allt som har med utredningen att göra på Beck-Friis och Djurskyddet Sverige öht? Varför kritiseras inte t ex Roger Pettersson (tidigare verksamhetschef på Djurens Rätt, numera generalsekreterare för WSPA), som satt med i samma expertgrupp?

carlas
1

#32 Har läst diverse bidrag till utredningen och är kritisk, alldeles som Backarödbo. Och är fullt redo att vara dito kritisk till andras, inkl RP:s. Det är inte personerna utan saken. Se'n tycker jag som sagt att "förseningen" är av godo eftersom utredningen i sig, och resultaten, är undermåliga. En annan sak är vem man ska "skylla på". Berätta vad denna Roger Pettersson bidragit el inte bidragit med då.

Alexej
3

#32 För det är inte Djurens Rätt som ser avlivning av hemlösa katter som lösning på problemet….

Backarödbo
1

Ja precis Alexej. Samt att Djurens Rätt inte förestår en massa djurhem, vilket Djurskyddet Sverige gör. Beck-Friis har helt uppenbart inte förestått djurhemmen då det i en senare enkät visade sig att precis 0% har tänkt att utföra det jobbet som utredaren har föreslagit.

Däremot så kan jag hålla med om att Pettersson inte heller verkar haft någon tyngd vg just utredning av "kattdelen".

[Mustangcab]
0

Djurens Rätt har visst katthem fast de kallar sig något annat.

Alexej
1

#36 Vilka då??

[Mustangcab]
0

KKS.

Debattia
1

Jag tror inte KKS har djurhem till Djurens rätt.

Tror heller inte man kan påverka synen på skygga katter genom att neka medlemskap, tror mer på att kunna vara med och diskutera problemen.

Debattia

[Mustangcab]
1

KKS har katthem och dessa startades ett av Djurens rätt. 2005 blev KKS självständigt från Djurens Rätt. Det är en person som varit ordföradnen i Djurens Rätt som driver ett av dem.

"Kattkommando Syds grundsyn är densamma som Djurens Rätts - För ett samhälle som inte förtrycker djur. Vi anser att ett djur har rätt till sitt eget liv. Därför avlivas inga katter även om det kan ta lång tid att hitta ett nytt hem.

Den 25 september 2005 beslöts ett möte med förmedlare och andra funktionärer att KKS skulle bilda eget. Eftersom livräddnings-verksamheten snabbt spred sig till andra kommuner och förutom hela Blekinge numera omfattar delar av Skåne och Småland samt Västerås och Stockholm (en kontaktperson), var det inte längre självklart att vara organiserade i en lokal organisation. Enligt Djurens Rätts stadgar kan lokalavdelningar omfatta en kommun eller flera som gränsar till varandra"

Man kan inte bli medlem där utan endast stödmedlem utan rösträtt. Ingen offentlig redovisning sker av räkenskaperna och då avser jag inte det som visas på hemsidan utan själva handlingarna.

Jag har bevis på att Djurens Rätt är inblandade i verksamheten i form av transaktioner.

Lena
2

#40 Vad vill du säga med detta?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Mustangcab]
0

# 41 Svarade på förra inlägget.

Debattia
1

Tack för intressanta diskussioner och information. Jag har skrivit av och skrivit ut som jag tar med mig till mötet.

Debattia

Alexej
2

#40 Det är väl bra att några aktiva inom Djurens Rätt startade kattverksamhet. Djurens Rätt har en bra syn på djur-dvs no-kill-policy.

Men deras anslutna katthem är KKS-katthem och inte Djurens Rätt-katthem fast några aktiva inom KKS är också aktiva inom Djurens Rätt.

Och att medlemmar inte ha rösträtt är för att det finns tusentals stödmedlemmar eller ska de alla få rösta nu? Många föreningar jobbar enbart med stödmedlemmar utan rösträtt. Och vill du veta mer om deras redovisning får du säkert mer information som stödmedlem om du kontakta de ansvariga ekonomistyrelsemedlemmar.

[Mustangcab]
1

# 44 Det startades i egenskap av Djurens rätt. Det var först 2005 som de bildade eget. De har en konstig syn på katter. En del kan ingeting men startar ändå katthem utan att ha tillstånd. Detta skedde 2004 nu 2013 har denne fått tillstånd. De måste få tillstånd för att söka veterinär därför har nu de olika katthemmen egna plusgiron så att de vet att pengarna går dit de är ämnade. En del katthem har brutit sig ut och bildat eget.

Tro mig jag har sett verksamheten på hemmaplan. Kastreringar är det också si och så med beronde på vem det är som har katten precis som vaccination. De lyckades dra in kattpest här och flera andra katter smittades i stödhem då de inte var vaccinerade. En del dog andra blev "bara" sjuka men pengar kostade det.

KKS är ingen organistion utan ett nätverk. Jag har haft kontakt med flera personer inom detta. De styr med hjälpa av regler som de själva bryter mot bl.a hur stor styrelsen ska vara. Vill man så kan man dela upp det i flera mindre organistioner och ha representantskap.

Nej jag får ingen information från ekonomiansvarig det lovar jag dig men det är jag inte ensam om.

[eskils]
4

#31 och #43 Är nyfiken på hur det gick på mötet, Debattia. Tog du upp frågan om kastreringskampanjer eller kastreringsbussar för att hjälpa de hemlösa katterna? Vad blev reaktionerna? Någon annan intressant diskussion?

Backarödbo
1

#45 "Det startades i egenskap av Djurens rätt." Ja, precis, och nu är de fristående, så Djuren Rätt har inga katthem.