söker kattunge
Hej ! Hoppas att det är okej att lägga ut en sån här tråd :)
Men det är så att mina föräldrar söker efter en hankatt till deras familj :) Dom har redan en kastrerad lite egen honkatt och en kastrerad hankatt som är väldigt busig och behöver en liksinnad kompis att ha kul med ! :) Dom bor i hus med en innätad kattgård till katterna med lucka så dom får gå ut som dom vill :)
Kattungen ska vara väldigt busig och framåt så den inte tycker att Tusse blir för mycket, den ska inte heller vara helvit eller med för mycket vitt då min far blir lite tokig på allt hår då ;P hehe..
Kattungen kommer självklart att kastreras och vaccineras och inte få vara ute själv alls..
Anledningen till varför jag skriver här är för att dom vill hitta en katt så snart som möjligt men hittar inte "den rätta"
Helst så nära Örebro/Kumla/Hallsberg som möjligt :)
Den får inte vara skygg..
Mvh
Tror du att dina föräldrar kan tänka sig att vänta några månader? Många kattungar som föds nu är ju inte tillräckligt gamla än tänker jag. Måste det vara en ung kattunge? Eller går det bra med ett busfrö runt halvåret gammal? För i sådana fall tror jag att det är lättare att hitta en som passar just dem.
I Hallsberg finns ju Spinnhuset, och sedan i Örebro finns Örebro Katthem. Men kolla in denna lista här nedanför så kanske du får hjälp.
Har du sett den här tråden? En lista på alla katthem i Sverige, det kanske kan vara något.
http://hittekatter.ifokus.se/articles/4d7148b1b9cb46222705cd99-alla-katthem-i-sverige?bookmarks-1
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Hittar dom ingen katt så får dom ju vänta så länge som det krävs men då deras katt verkligen behöver en vän att busa med så tänker dom inte avvakta för att vänta på dom katterna som inte är klara än..
när jag kollade med Örebro sist så var dom kattungarna redan tingade + att personen som hade kattungarna var inte speciellt trevlig…
Och det ska vara en kattunge..

Ofta kan katthem och folk som hjälper hittekatter ha svårt att hitta hem till ungkatter på 6-12 månader eller så då de inte är söta små kattungar längre men samtidigt inte har den vuxna kattens lugn.
För dina föräldrar borde en sån kisse passa perfekt däremot, de är fortfarande tillräckligt unga för att det ska vara lätt att introducera dem till andra katter, och är i sin allra busigaste period dessutom så är tanken att nya kissen ska underhålla en annan väldigt aktiv katt…
Dessutom går det oftast att få dem helt "klara", alltså vaccinerade, ID-märkta och kastrerade 🙂
Fast dom vill ha en kattunge, dels för att, ja dom som många andra vill ha den perioden med katten + att tro mig, det fungerar inte med en "äldre" katt till deras hona..Alla säger att det går men det tar tid, men med denna katt är det fel..
Så jag håller med dom till 100% att dom måste ha en kattunge för annars kommer dom behöva omplacera den äldre katten eller kattungen ..
Vill även säga att jag är insatt i detta med hemlösa katter och hur det ser ut för huskatten i dagens samhälle men tyvärr fungerar det inte för alla att ta en äldre katt och för mina föräldrar är det inget alternativ..Så innan det blir massa tjat som jag kan gissa att det kommer att bli så vill jag bara säga att dom som sagt gör det dom kan, kollar på katthem med, för visst gör dom i alla fall något istället för att ta "första bästa" på blocket..
Så nu vet alla hur läget ser ut så vill inte ha några fler inlägg om äldre katter, kan ni inte acceptera att dom kan tänka sig att öppna hemmet för en hemlös kattunge så behöver ni inte skriva i tråden..
Kattungar brukar gå "som smör" och blir tingade snabbt. Sällan ett katthem har problem att förmedla en kattunge.
Så det bästa vore att kolla olika katthem och tinga snabbt.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Hur gamla är de katter som dina föräldrar har nu?
Honan är 7 år och hanen är strax över 1..
Honor kan vara bitchiga och brukar vara högst i rangordningen. Se till att ni skaffar en kille:)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Ja det är endast kille dom är intresserad utav :) dels pga att hon är som hon är men även för att Tusse verkligen leker som en kille ;) hehe
Detta var helt nytt för mig: "verkligen leker som en kille"! Har aldrig sett den skillnaden på kattungar… att tjejer o killar leker olika, däremot att olika individer kan leka väldigt olika!
Hoppas ni finner det som passar familjen! Kolla alla sidor Du hittar på nätet, i Eskilstuna har man tydligen dumpat flera kattungar alldeles nyligen och alla var nog inte skygga om jag fattade rätt, inte så långt från Örebro ju!
Jag har dock många många gånger sett hanar som brottas mer och är allmänt mer hårdhänta i leken än tjejer, bland annat min egna hane..Sen kan jag ju då även tillägga att Tusse inte är någon kattunge som du skriver "har aldrig sett den skillnaden på kattungar" - det har inte jag heller gjort när dom vart små..
Nej Eskilstuna är inte för långt, dom åker självklart en bit för rätt katt :)
Om Tusse är en vuxen hårdhänt tuffing så är det kanske inte så lämpligt att skaffa en liten kattunge som han kommer att slänga runt med.
Ne men så bra då.. Då drar vi slutsatsen på denna sida att dom inte kan skaffa någon mer katt då ;)
1. Dom kan inte ta en äldre katt vilket inte passar folk här
2. Deras honkatt kommer aldrig acceptera en äldre katt
3. Tusse kommer döda den stackars kattungen med sin lek..
Snälla lås denna tråd, var ju ett skämt att tro att man kunde få hjälp här :)
Och på svar på endast #13 så tar jag inte åt mig ett ord av vad du säger längre då ALLA i ALLA trådar ska anpassa sig efter vad du säger och du har åsiker om allt, efterom du tydligen är den enda som kan katt..
#14 Vad har du förväntad dig? Som jag skrev är det inga problem att hitta nya hem till kattungar från katthemmet. De flesta är bokade långt innan de kan flytta.
Så tittar rund, finns också många seriösa på Blocket. Men kräv att kattungen är dubbelvaccinerad, id-märkt och avmaskad innan omplaceringen.
"Vad har du förväntat dig" ?
Ja kanske att få hjälp istället för dumma kommentarer ? förstår inte riktigt vad problemet är..Förstår om folk blir lacka på alla som omplacerar sina katter stup i kvarten men mina föräldrar vill ju ha EN TILL katt och kan dessutom hjälpa en hemlös
#14 Men det var ju hemskt vad du tar i. Är det för att du känner att jag egentligen har rätt, som du blir så upprörd? Jag har mina åsikter och jag har mina erfarenheter, och dem delar jag med mig. Sen vad andra gör med det är upp till dem själv. Jag har aldrig tvingat någon anpassa sig efter vad jag säger. Men det betyder inte att jag ändrar min åsikt bara för att andra blir sura pga den. Jag står fast vid den.
Nej jag känner absolut inte att du har rätt då jag kan sätta mitt liv på att Tusse inte kommer "slänga runt" med kattungen.. Min syster bodde där ett tag med sin kattunge och han var hur snäll som helst..
#18 Att han var hur snäll som helst kan jag inte uttala mig någonting om. Men du skrev i tidigare inlägg att han VERKLIGEN lekte som en kille. Och sedan som förklaring att killar leker hårdhänt.
Ja han leker hårdhänt och brottas ganska mycket, men det första som händer när en kattunge kommer hem till dom är inte att han flyger på dom och gör nacksving utan som dom flesta andra katter så tar han det lugnt och lär känna katten i början och sen börjar han leka försiktigt..
Plus att han lyssnar om en katt säger ifrån..
#20 Jo men visst. Naturligtvis gör han ju så. Men han gör inte så om katten är ett halvår äldre?
Vad han gör med en katt som är ett halvår äldre spelar ingen som helst roll då det inte går att ta in en äldre katt till deras "gamel" katt..plus att dom VILL ha en kattunge och jag ser inga som helst fel i det..Det passar inte för alla att ta en lite äldre katt..
TS har bett mig låsa tråden då föräldrarna har ändrat sig. Jag låser härmed tråden.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Tråden låses på TS begäran.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"