Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 645 ggr
Ankie
0

Hem före den 20/7 annars avlivning

Vet ju att i dessa tider är det svårt men kanske… http://kattforum.se/viewtopic.php?t=116724

Anna77
0

sätter in denna på Cornish rex med hoppas det är ok??

Issa
0

Varför ska Länsstyrelsen göra tillslag just i juli som är värsta månaden på hela året att lösa akuta problem på?? Suck! Samtliga katter har dessutom öronskabb och är okastrerade. Verkar ikväll som vi får ett tillfälligt utrymme för en månad iallafall och då kan problemen åtgärdas under tiden. Sedan gäller det att snabbt hitta jourhem och slussa ut dom, steg 2.

Issa
0

#1 Jättebra. Ju fler som ser det ju bättre är det. Tack! Tyvärr så har länsveterinären redan avlivat 4 st som han ansåg skygga förståss! Det är som vanligt! 9 återstår.

Anna77
0

#3 en del katter behöver bara mer tid på sig än andra…de kan tom bli de som är gosigast sen…*suck* Varför ska allt handla om pengar…och bråttom ska allt vara med..

Varför är inte jag RIK!? Då skulle jag skänka mina pengar till katthemmen och starta nya med stoooora lokaler och massor med plats.. (får börja spela på hästar kanske)

Håller tummarna för katterna och ska höra runt lite med folk…

MVH Anna

Lena
0

Alltid lika trisst när katter står under avlivningshot på det här sättet. Varför kan de inte jobba med lite mera framförhållning Länstyrelensen och ge katterna en ärlig chans?

#1 Jättebra att du skriver om det även på Cornish!

En artikel i t.ex. expressen tror jag stenhårt på! Hoppas någon orkar ta tag i det. Såg att iden framförts inne på SKF.

#3 Blir grinig på Länsveterinären som redan avlivat 4 katter. :(

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Issa
0

Oftast är det ju så att Länsstyrelsen beslutar avlivning och vi i efterhand kan höra att en massa katter blivit avlivade. Att vi överhuvud taget blivit kontaktade är ju ett fall framåt!

Erika91
0

Men varför är det så brottom?? Det kan väl vänta några dar till?! Åh! Men jag hoppas att de som återstår får hem och slipper avlivas som de fyra katterna fick! Gråter

Lena
0

#6 Trisst attityd hos Länstyrelensen kan man ju tycka, men som du skriver ändå ett steg i rätt riktning att de i alla fall kontaktat er den här gången.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

miranda1
0

# 6 & 8:

Kan bero på nya föreskrifter om offentlig djurskyddskontroll:

**2 kap. Kontrollmyndigheternas organisation

Allmänna bestämmelser

1 § En kontrollmyndighet ska verka för ett gott samarbete med polismyndigheter, aklagarmyndigheten, veterinärer, organisationer och andra sakkunniga som kan ha betydelse för myndighetens djurskyddsarbete. Glad**

Denna paragraf är bra för att kunna trycka på myndigheter för att "tvinga" fram ett samarbete så att djur inte avlivas utan att ha kollat med t ex organisationer som katthem.

Lena
0

#9 Det var en positiv förändring i föreskrifterna! :)

//Lena

miranda1
0

ja det var det!

Nu gäller det att påminna myndigheter om det också! Bifogar föreskrifterna som PDF.

/Miranda

Issa
0

Men visst är det väl något knepigt iallafall! Först sätt katterna isolerade på ett pensionat och varken mask eller öronskabb behandlas de för. Polisen sätter in en pytteliten annons om att de har 9 katter för 50:-/st. När de suttit ett längre tag sätter de press på oss att hitta lösningar på några dagar och dessutom får vi lösa ut katterna med 100:-/st och sedn stå för alla kostnaderna för att få iordning katterna! Någonting är sjukt!

miranda1
0

det låter sjukt!

Anna77
0

Ledsen

Erika91
0

Dte låter verkligen sjukt :/