Kastreringen av kattungar
Lägger in länken från Sophia-doos hemsida:
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Tack för länken! Mycket intressant läsning. Nu går ögonen i kors på mig =)

Jag skulle definitivt inte låta kastrera en liten kattunge.
Näe inte jag heller
Men om man läser artikeln, då står det att det är inte farligt för kattungar. Jag lärde mig först att en katt ska vara 1 år, nu är det ok redan med 6-8 månader. 12- veckors kattungar är 3 månader, "om" det nu verkligen inte är farligt för de skulle det vara en bra alternativ för alla katthem. Jag tror att många förmedlade kattungar inte blir kastrerade. Och så länge det finns en sån kattöverskott och eländet här vore det kanske en tankeställare. Kanske det är bara vi som har svårt för nya tankar?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Själv ser jag fördelar med tidig kastrering. Och önskar att det blir vanligare även här. Ser inga risker då de överallt annars i världen gör det och deras katter utvecklas normalt. Om detta gjordes så skulle antalet katter minska och vårt arbete bli lite, lite enklare för man bryter cirkeln. Men dyrare. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Jag är mycket skeptisk till tidig kastrering, dessutom undrar jag lite angående urinsten mm.
Vissa kastrerade hanar får ju problem med det, hur är det med hanar som kastreras som kattungar tex, har det forskats något om det ???

det är ju klart värt att undersökas grundligt.. bra att det finns många andra länder att titta på… för jag tror som andra här att om kattungarna levereras kastrerade så kommer antalet hemlösa katter att minska lite iaf…. men det behöver forskas seriöst om hur katterna ev kan påverkas av så tidig kastrering…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Jag kastrerade min hona vid 5 månaders ålder pga att hon SKREK hela nätterna i en månads tid. Jag blev väldigt ifrågasatt av hennes uppfödare, men ansåg ändå att jag gjort rätt då jag såg hur katten betedde sig och då jag även rådgjorde med en veterinär. Katten mår hur bra som helst och hämtade sig otroligt snabbt efter kastreringen..
#6 Forskingen har visat sig att det är helt motsatt mot vad man tidigare trodde. Risken för urinsten minskar vid tidigare kastrering. #7 Det finns redan mycket forskning på detta eftersom 3 månader varit vedertaget i många länder världen över under lång tid.
Förr hette det att katten skulle bli ordentligt könsmogen och helst börja skvätta och få ett väl utvecklat fertilt beteende innan det var dags för kastrering. Det här gamla synsättet lever kvar i Sverige. Det finns flera nackdelar med sen kastrering. Risken för urinsten ökar som sagt, hankatten kan hinna producera x antal kattungar innan han blir kastrerad, revirstrider och osämja kan uppstå inom kattgruppen om man har flera katter tillsammans som inte alltid går tillbaka efter kastreringen, hankatten kan fortsätta skvätta även efter kastreringen eftersom det beteendet blivit invant.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Då är det kanske dags att även vi propagerar för tidig kastrering!

Jag tycker att man ska ta till sig ny information, men även granska den kritiskt. Jag ser personligen bara fördelar med tidig kastration hitintills, men om det kom motbevisning tar jag självklart åt mig av detta. Tidig kastration kan, som Vanessa sa, försäkra att alla katthems-katter inte bidrar till vidare födslar av oönskade kattungar och det tyvker jag är jätteviktigt!!! Viktigt nog för att inte helt rata och vända ryggen till en "ny" metod bara för att man vill göra som man gjorde förr.
För mig är dethär en viktig sak man måste ta till sig för att få bukt på problemet m hemlösingar.
Jag hade en het diskussion om detta på sks och dom flesta uppfödare ville att vi katthem skulle kastrera våra kattungar. jag ringde då 3 stora djursjukhus, 3 mindre och 3 privata veterinärer och alla ifrågasatte varför jag ville kastrera en 13 veckors kattunge. Jag förklarade då varför jag ringde eftersom uppfödare förespråkade detta för huskatter och dom sa att vi isånt fall fick vända oss någon annanstans. Detta är då både nyexaminerade och gamla veterinärer som tillfrågades.
Det kanske är relativt nytt för oss i Sverige, men det har som skrivits tidigare i tråden förekommit i andra länder ett bra tag. Det har redan undersökts grundligt med olika studier.
Sedan läser jag om olika uppfödare också som säljer sina kattungar kastrerade-dvs de som säljs som sällskapsdjur.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

Ja majvi det stämmer att uppfödare säljer ungar kastrerade ibland om de inte skall gå i avel. Jag tror inte veterinärerna vill göra det pga att de anser att de inte har kunskapen om det. Det är ju ännu inte "inne" i Sverige. Hoppas kunskapen om detta ökar i sverige.

Det är ju alltid en större risk att söva en kattunge än en vuxen katt så redan där är jag skeptisk men jag kan också förstå varför katthemmen gärna skulle vilja kastrera alla katter de säljer men personligen skulle jag inte kastrera en så ung katt men så skulle jag heller aldrig komma på idén att släppa ut en okastrerad katt heller. Att vissa uppfödare kastrerar vissa ungar före försäljning är nog något som kommer från USA där många uppfödare helt enkelt inte vill att deras "linjer" ska spridas utan att de själva är inblandade så det har nog ingenting med kattens bästa att göra alls.
För min del är tidig kastrering inte något alternativ utan väntar tills katten visar första tecken på könsmognad. Skulle aldrig köpa en katt som är tidigt kastrerad heller.
Senast vi kastrerade våra flickor så tog jag upp frågan med veterinären och fick svaret att tidigast vi 6 månaders ålder.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
jag vet flera raskattsuppfödare som låter kastrera kattungar för att de inte vill att den ska få flera kullar om året i åratal framöver. Det kan stå i kontrakt att kattungen säljs som sällskapskatt och att den ska kastreras vid 6 månader eller vid 1 års ålder men om köparen inte gör det står uppfödaren maktlös. Det finns en hel del annonser med blandraskattungar där priset ligger på 1500-2000 kr utan att kattungarna ens är avmaskade. En del vill tjäna pengar på raskatten de köpte.
På en del katter är väl avelsbasen ganska liten och då gäller det också att man kan inte låta alla kattungar gå till avel för det kan bli inavel till slut.
Sedan tror jag att även om uppfödarna vill ha kattungar med vissa färger och maskningar hit och dit så älskar de kattungarna som inte passar in i mallen lika mycker som dom som gör det.De vill inte att kattungen ska dö på operationsbordet.Man kan också se ekonomiskt på det - även en raskattunge som säljs som sällskapskatt får de in pengar för.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

§17 Vad menar du med att de inte vill att kattungen ska dö på operationsbordet? Nu tror jag iofs att de uppfödare som kastrerar sina kattungar ofta gör det för att de vill ha fullständig kontroll över sina linjer men det är väl inte vanligt i Sverige utan i USA för här kastrerar man ju inte kattungar. Inte ofta i alla fall. Enligt alla uppfödare som jag har haft kontakt med så tjänar de inga pengar alls, de får vara glada om det går jämt upp. Det är i alla fall vad de själva hävdar. Sen kan man väl knappast bestämma över vad köparen ska göra med den katt de har köpt.
Jag förstår om man skriver in sådant i kontraktet om det är något fel på kattungen som man inte får avla på, men då står det väl i stamtavlan att den har avelsförbud. Men det är ju väldigt många som köper raskatt för att själva ta ett par kullar på den och starta uppfödning i mindre skala och det har jag svårt att tro att en uppfödare kan bestämma över faktiskt. Sen att det finns idioter som avlar fram blandraser som de sen säljer på blocket - ja man måste ju verkligen försöka sålla bort agnarna från vetet när man säljer kattungar, även om det är raskatter helt enkelt.

#12 Minns den diskussionen, ville att de skulle säga exakt vilka veterinärer som gjorde det men då tystnade de. Suck.
#15 Det är mer tvärtom om jag förstått det hela rätt. De klarar sövningen enklare än de vuxna. Sedan så lät det intressant att de läker snabbare och har mindre blödning under operation.
#10 Om man ska propagera för tiig kastrering så måste nog en massa information fram och sedan lämnas till Ultuna där de utbildar veterinärerna. /Vanessa

Om inte jag är helt fel informerad hade man en veterinär från USA som föreläste om tidig kastration på Ultuna i höstas eller om det var förra hösten. Det Ivory skriver ovan att man vägrar kastrera kattungar - undrar om dessa veterinärer skriver ut p-piller, inte minst med tanke på risken för cancer. Den veterinär jag använder mig av vägrar skriva ut p-piller, just med tanke på cancer. Rätt eller fel??
Då läget är katastrofalt vad gäller hittekatter måste något göras, detta är ett alternativ som förhoppningsvis på sikt ger resultat. En av mina kattmedarbetare sa: -Detta är något som måste komma via veterinärerna. Nu förstår jag vad hon menar! Skulle fakta framkomma att kattungarna på något sätt far illa av tidig kastration kommer jag att ta detta till mig. Det viktigaste för mig är kattungarnas väl.

Avelsförbud kan bara Sverak sätta, inte uppfödaren. Däremot man man skriva i kontraktet att katten ska kastreras, men det finns inget tvång att köparen följer det. Därför kastrerar vissa uppfödare kattungarna som inte skall gå i avel…det måste inte va fel på dem men man vill som sagt ha koll på sina linjer för att minska inavelsrisker. Detta sker även en hel del i Sverige Gubben.

§21 Tyvärr tror jag inte att det handlar om inavelsrisker utan om helt andra saker. Frågan är bara var de hittar veterinärer som är villiga att kastrera små kattungar.
§19 Man tycker det skulle säga sig självt att det måste vara svårare att dosera narkosmedel till en liten kattunge som ännu inte har utvecklat sitt immunförsvar ordentligt och alltså är "skörare" än en vuxen katt. Det finns ju väldigt liten felmarginal att vinka på. På samma sätt är det ju med människor. Det är vanskligare med små barn än med vuxna.

Jag vet att det finns veterinärer som gör det så det är inget fuffens m det om du tror att de söker i slummet…

Nej jag tror inte att de söker i slummen men veterinärer brukar gå efter vad som rekommenderas och jag har aldrig hört talas om någon som gör det på små kattungar.
#18 skulle det vara en stor risk att kattungarna skulle dö på operationsbordet då de kastreras tror jag inte att några uppfödare skulle kastrera sina kattungar. jag har förstått att uppfödare inte tjänar pengar på katterna men de vill ju sälja kattungarna för att åtminstone täcka det mesta av underskottet.
Sedan är det inte lätt alla gånger när man letar hem åt raskattungarna. Det kan vara hem där katten får det bra men där de parar den med en huskatt där framtida ättlingar kanske en dag bidrar till hemlösstatistiken. En del människor ljuger så bra.
De som vill starta en egen uppfödning kanske inte ska göra det med en kattunge som har sålts som sällskapskatt.Det kanske inte finns någon defekt som syns på katten men det kan finnas genetiska sjukdomar och defekter som man vill undvika i framtiden.

Tror att den enda anledningen att det inte sker i Sverige är att vi jämt ska ligga efter i all utveckling. Tror inte att det är problem med att söva kattungar. Snarare tvärtom om jag förstod det hela rätt.
Så jag tror att detta kommer till Sverige en dag. Eftersom kissarna utvecklas bra ändå, och enligt Lenas info dessutom är mindre benägna att få fel på urinrören. Så vilka är nackdelarna? /Vanessa
#26 Håller med dig Vanessa, det är så typiskt Svenskt att vi ligger långt på efterkälken och vägrar ta till oss vad man i andra länder redan kommit fram till med avancerad forskning och många ård erfarenhet. Nej för att vi ska tro på det i Sverige måste vi göra vår egen forskning först. Kom igen om 10 - 15 år, då först kanske vi är mogna för detta i vårt land. Vi är ganska konservativa i vårt land.
#16 Ja 6 månader är vad man håller sig till i Sverige på hankatt, honkatt efter första löpet. Fast det innebär ju inte med automatik att det skulle vara det ända rätta och att andra länders forskning skulle vara helt fel.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Vanessa och Lena jag håller med er om att Sverige många gånger ligger hopplöst efter i många saker. USA däremot kan göra mycket bra men definitivt inte allt. Tänker då på de veterinärer som opererar bort klorna på katterna när kattägarna är rädda om sina möbler. Det är något som jag aldrig någonsing kommer förstå och det gör att jag inte litar helt på deras forskning heller.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

§28 Håller med, jag har också lite svårt att tro på att speciellt USA alltid har så bra saker för sig. Man vet ju inte heller om forskningen runt katters tidiga kastrering mera har att göra med att man helt enkelt vill minska antalet oönskade katter, vilket iofs är en bra sak, och kanske inte är så noga med kattens hälsa (som när det gäller declawing t.ex) eller om det verkligen bedrivs seriös forskning i ämnet. Som bekant så är det ju inte så noga med katter och det kanske är fallet även när det gäller detta.