Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettmedia
Läst 2954 ggr
Mantissa
3

Massavlivning i Hudik

Hörde på radion i morde (radio gävleborg) om att de skulle fånga in 30talet katter som uppehöll sig "i håligheter runt en skola" och avliva dem "på annan plats". Någon som vet mer?

majvi
0

Kattsamariten i Hudiksvall sysslar tydligen inte med förvildade katter

Hudiksvalls Kattsamarit är medlem i Djurhemsföreningen. Vi har ett bra samarbete med Hudiksvalls kommun, länsstyrelsens djurskyddsinspektörer och polismyndigheten. Om plats finns tar vi emot katter som omhändertagits enligt djurskyddslagen. Vi sysslar inte med förvildade katter och omplaceringar.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Mantissa
0

Nej jag vet. Men finns det någon förening som kan prata för dessa katter? Om de endå ska fångas så kan de väll lika gärna tas om hand?

Lena
4

#1 Är de medlemmar i Djurhemsföreningen är det i regel godnatt och adjö vad  gäller alla former av lite skyggare katter. Djurhemsföreningen tycker ju inte katter ska få mera än 3 månader på sig på katthem. Även om man nu efter hård kritik tagit bort att katter ska avlivas efter den tiden är det nog tyvärr fortfarande så man tycker det ska skötas även för tama katter. En skygg katt göre sig inte besvär alls i det läget…..

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MewTwo
0

Det är väl bara att lyssna på SR Gävleborg:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=318&artikel=5480225 

Katter i Stocka är "en sanitär olägenhet"… "Katthemmen kan inte ta hand om förvildade katter eftersom de inte går att göra tama igen" säger man liksom att de är farliga mot tama katter och sprider sjukdomar!?? Karln låter helt svävande och okunnig!

http://helahalsingland.se/nordanstig/stocka/1.5697663-vildkatter-ska-avlivas

Lena
1

#4 Blir så trött på alla dessa som far med skrönor om skygga katter som inte har med sanningen att göra för fem öre. 

"Risk för folks hälsa"

"Problemen med katterna har plågat Stockaborna i flera år och många katter har tidigare avlivats, men ett fåtal blev kvar och har nu förökat sig".

Precis som vanligt med andra ord. Ett skolexempel på vacumeffekten! Man skjuter och tror det hjälper! Synd de inte fattat galoppen med TNR!

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mantissa
3

Vad jag inte kan förlika mig med är när man fångar katterna bara för att "avliva dem på annan ort". Man har ju gjort det svåra jobbet, varför inte låta någon ta hand om dem, förutsatt att det skulle finnas någon villig att läga ned resurser på dem. Då känns det faktist bättre att de skulle skjuta katterna på plats än att fånga dem och transportera dem med all stress det innebär bara för att göra slut på dem.😕

Katthemsmatten
3

Kommentera på sr's hemsida och på Helahälsinglands. Vi måste passa på och göra våra stämmor hörda där det går. Gävleborg är ett u-land när det handlar om att ta hand om katter.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Mantissa
0

Ja man skäms för sig:(

Mari
2

Men vad är det jag läser! 😢 😢

Redan har 7st katter fått sätta livet till… Jag brukar vara glad över att bo i Gävleborg men nu skäms jag ordentligt ☺️ Att de inte ens har kollat upp alternativ? Vår förening har inte blivit kontaktade, kattsamariten tar som sagt inte hand om dessa sortens katter men flera andra i gävleborg gör det!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

carlas
2

Igen! 😢😡Detta fallet och länkarna är bland den värsta okunnighet jag sett - och då är jag ändå i Västra Götaland.

Kolla

http://www.hudiksvall.se/Bo--leva/djur/katter/?mode=share

Övergiven eller förvildad katt

I lagen om tillsyn över hundar och katter, SFS 2007:1150, står att: "En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne." Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av Polisen. Tillstånd av Polisen krävs för varje enskild katt som ska avlivas.

• Om du misstänker att en katt är övergiven eller förvildad ska du kontakta Hudiksvalls kattsamarit och polisen för att ta reda på om det finns någon saknad katt i området med samma kännetecken.
  • [etc bullshit

Kollar då Hudiksvalls kattsamarit enl råd där följande meddelas:

http://www.hudiksvallskattsamarit.se/

Hudiksvalls Kattsamarit är medlem i Djurhemsföreningen. Vi har ett bra samarbete med Hudiksvalls kommun, länsstyrelsens djurskyddsinspektörer och polismyndigheten. Om plats finns tar vi emot katter som omhändertagits enligt djurskyddslagen. Vi sysslar inte med förvildade katter och omplaceringar.

#9 Vilka katthem i Gävleborg finns det då? Snälla agera! Flera goda kommentarer med tips i kommentarfälten där. Inte ska NI skämmas (#8 + #9 🌺)

Och så fattar jag inte varför det inte drösar in tusentals signaturer i protestlistan men jag måste vara ovanligt trögfattad.

Ett tidigare ärende fr just Stocka är förresten symptomatiskt:

http://helahalsingland.se/hudiksvall/bjuraker/1.2947479-oupplockat-bajs-gor-uteplats-till-kattlada  Fr 2011. Det är uppenbart rådjursskit - vilket också påpekas i kommentar - klicka bara på bilden för egen bedömning.

Mari
4

#10 Djurskyddet Bollnäs/Ovanåker och Djurskyddet Bill & Bull vet jag hjälper även skygga katter

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mantissa
2

Vem är ansvarig för det här beslutet? Känns som att det bör vara effektivare att kotakta den personen direkt än att bara klaga på kommentatorsfälten på sr gävleborgs hemsida och helahalsingland.se

Lena
3

Det som ni bör göra är att kontakta aktuell Länsstyrelse och begära ur handlingar i ärendet. Sedan kontaktar man den Polismyndighet som fått i uppdrag att verkställa beslutet. De har sannolikt i sin tur anlitat någon som de har avtal med.

Mantissa
0

inget att göra innan måndag med andra ord…

carlas
5

#12 Enligt artikeln, som jag fattar, är detta ett kommunärende (inte länsstyrelsen), dvs katterna ses som en sanitär olägenhet (inte ett djurskyddsproblem). Så ansvarig för beslutet verkar vara "Staffan Ivarsson, miljö- och hälsoskyddsinspektör på Norrhälsinge miljökontor" =

Norrhälsinge miljökontor

Hudiksvalls Kommun, Telefon: 0650-190 00, Postadress Trädgårdsgatan  4, 824 30 Hudiksvall

Här finns mer om Staffan Ivarsson och hans arbetsuppgifter http://www.hudiksvall.se/Demokrati--kommun/Organisation/Forvaltningar/Norrhalsinge-miljokontor/  (bl a *klagomål djur som stör).

carlas
2

Finns det ngn som har information om hur det gått i detta ärende? Är samtliga katter avskjutna nu? Eller? Kunde ngt katthem/kattförening gå in för att hjälpa? Hoppas.

Nog ska 30-talet katter åtminstone få en sorgedikt … Och en plats i protestlistan: 

Till Namninsamlingen!

carlas
0

Ingen med info rörande massavlivning av katter i Hudiksvall mars-apr 2013?

carlas
1

Hur har det gått? Ingen som vet el kan länka? Kan/vill inte glömma! 😢

Mantissa
0

Jag har inte hört någonting..