Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1436 ggr
vargmamman
0

ang löpning av honkatter,när och hur

ser man att en honkatt löper..minaär 22v nu..isa har börjat gnälla lite(inte mycke bara ibland) och är väääääääääääldigt kelegris..mer än vanligt..hon gnäller mest när hon vill kela..askungen är som vanligt,men de är lika gamla så skade inte börja löpa samtidigt då?

bananacosmicgirl
0

De behöver inte börja löpa samtidigt bara för att de är lika gamla. Det kan vara så att Isa börjar bli könsmogen redan nu. Ibland märks det inte alls särskilt mycket att katter löper, medan de ibland skriker, kråmar och åmar sig. Starka tecken på att katten är könsmogen är att urinen luktar starkt och att katten jamar/gnäller mer än vanligt.

vargmamman
0

ok tack för svaret..hon gnäller inte så värst annars bara när hon vill kela,vilket är ovanligt mycke just nu:)

urinen luktar illa (när jag rensar lådan)men svårt att avgöra ändå:)

Lena
0

Könsmogenheten kan inträffa vid olika tidpunkter även om katterna är syskon. Om jag inte minns fel var en av kattungarna betydligt mindre viktmässigt när du fick dem. Då är det inte ovanligt att den blir lite senare även ifråga om könsmogenheten. Sedan kan en huskatt ha olika anlag från inblandning av raskatter, vilket kan göra att de blir könsmogna tidigt eller sent. Löpningen styrs av ljuset, en honkatt kan t.ex. vara könsmogen redan på hösten utan att börja löpa. Sedan på våren när det blir ljusare tider sätter löpningen igång. Lukt av fertila hankatter kan också trigga igång löpningen.

Som du beskriver beteendet tycker jag det verkar vara de typiska symtomen på att hon börjat löpa. Första gången en honkatt löper brukar det inte vara lika påtagligt som det blir sedan. Honkatter kan bli könsmogna från ca 5 månaders ålder och framåt.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"