Strömmensberg/Härlanda: Ännu en hemlös katt?
En katt som vet var den bor springer inte jamandes mot främmande. Kan bara tänka mig att katten inte hittar hem. Nu när det är så kallt ute skulle jag ta med katten och sedan söker ägaren.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Ser ut att vara en ägd katt. Ägarna kanske har åkt bort över helgen och struntat i katten. Om jag vore du skulle jag gå ut igen och pröva att ge den blötmat och kolla öronmärkning.
Har samma situation här. En kompis berättade om en katt som sprang jamandes till alla. Hon tog med katten till sitt badrum, hittade ägare. Men ägaren vill inte ha katten inne…Men det är ett bostadsområde, ingen plats för katten att krypa in på natten.
Nu söker hon ett bättre hem, om någon är intresserad för hon kan inte stanna kvar hos min kompis. Liten kastrerad sköldpadd.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Hej. Jag har varit ute men katten syns inte till och nu börjar de bli mörkt. ägare är jag nästan 100 på att den har men frågan är hur bra ägare! Har aldrig sett katten här tidigare. Brukar vara en stod röd hankatt och en mindre svart honkatt som jag sett i närheten bara men det jag reagerade på var att den var så otroligt "jamig" och verkligen överkelig! Vill ju inte ge den mat för då är de ju mitt ansvar att se till så katten har det bra och i nuläget är det svårt för mig att ta in den då jag inte bor själv längre, annars hade jag såklart gjort det!!!
Såg ingen öronmarkering, tittade faktiskt efter det när jag klappade den förrut… kan jag sätta upp lappar i området och be ägare höra av sig? så jag kan prata med ägaren att iallafall ha halsband på sin katt?
Så här säger Lst "Om du har matat en katt under en längre period, så ses du som ägare till katten. Du har då fullt ansvar för katten och får inte överge den."
Alltså kan man mycket väl ge en hungrig katt mat ett par gånger utan att ses som dess ägare.
Den kanske har följt med på en lastbil el dyl och inte bor i området alls. Ring polisen 114 14 om du ser den igen.
Ok trodde det var om man började ge katten mat så ses man kanske inte som ägare men iallafall skyldig att fortsätta mata…
Får springa till affären och ge den lite blötmat nu då.. eller ställa i en skål där jag hittade katten..
Bättre att du bara håller ögonen öppna ifall katten skulle dyka upp igen. Om katten är i fint skick och är tam så ska du inte börja mata den. Inte ovanligt att katter söker sig hemifrån om de får mat på andra ställen. Jag skulle bli mindre glad om jag fick veta att mina grannar matar min gamla Klara. Hon är en madam som gärna snackar med folk som kommer förbi. Finns som sagt ingen anledning att rusa efter mat till en välnärd katt som man ser första gången i området.
nej det var lite det jag kände också att man vet ju inte hur andra reagerar på det som kanske känner ägaren, bättre jag håller "span" i ett par dagar efter katten och skall försöka se en gång till om den har öronmärkning och hittar jag den på samma plats kan den ju bo i närheten. Är ju ett bostadsområde den var vid.
Uppdatering: Jag har nu sett katten i flera dagar och den har sprungit fram till mig varje gång, jag ser ingen öronmärkning. har pratat med grannar runtomkring och enligt dom så är katten hemlös…:S Jag har ringt polisen och meddelat detta och jag har just nu katten hemma hos mig för vill gärna inte att den blir påkörd då det är himla trafik här ute.
Jag tog in katten igår kväll, den vill vekrligen ut.. så bad killen köpa nät till balkongen så vi kan ha inhägnad balkong iallafall. Tror den är kastrerad faktiskt, så antar någon tröttnat och släppt ut. Satt upp lappar i närheten och mitt nummer om ägaren vill ringa.
Kan inte någon sätta ut, i rubriken, var någonstans katten är upphittad? Tänker ifall någon söker sin katt.
Hoppas ägaren hittas snart! Håller tummarna! 🌺
(När min första hittekatt kom till mig, skrev jag "Ring" + mitt telefonnummer i örat på honom med spritpenna - ifall han skulle ha setts av någon som visste var han bodde. Även fast jag förstod att han var övergiven… men man vet ju aldrig. Han var skygg o höll helst till i skogen i början, men fick mat o flyttade snart in.)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Hoppas hoppas att det dyker upp en ägare!
Tack för att du tog in den och efterlyser husse eller matte ❤️
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
Vad snäll du är helenal! Tack för att du bryr dig. ❤️🐱❤️
Hoppas också att ägaren återfinns.
dessvärre tror jag inte ägaren bryr sig… då jag pratade med en granne igår som sagt att katten sprungit såhär sen förra sommaren… och den får mat ibland av grannar som tyckt synd om den.
Jättesnällt att du tog in den! 🌺
Lägg en efterlysning på kattpolisen.ifokus också. Sätt upp lapp i närmaste mataffär. Och kolla om den är chipmärkt.
Vad förbannad jag blir. Stackars misse. Springer runt och jamar efter folk för att den blivit utslängd. 😭
Tur den är kastrerad så det ev inte blivit en massa kattungar under dessa 1,5 år. Fy för de ägare som dumpar katter så.
Lille fine kissen (min favoritfärg på katter). Hoppas någon vill ta den som sin så den får ett permanent hem. Jag får tyvärr inte ha fler hemma. :(
Tack återigen för att du tog in den så länge. ✨
17# ja man blir förbannad. väldigt hungrig kisse. Skall till veterinären imorgon och kolla upp allting som behövs.och chipmärkning.
#18 Vet du vem ägaren är? Gör i så fall en polisanmälan för vanvård och (om du har möjlighet) säg att du tar hand om katten så den inte hamnar i länsstyrelsens vård.
Medarbetare Hittekatter iFokus
varför skulle den hamna i länsstyrelsen vård? kommer absolut inte höra av mig till dom! då man vet vad dom gör med katter,fy!
Polisen har en tendens att lämna ärenden till lst, därav min kommentar. Något måste i alla fall göras för katten.
21# jag har sagt till polisen att jag tar hand om katten om inte ägaren dyker upp. så ingen lst inkopplad här inte. Dom kommer väll se den som förvildad bara för den är lite halv skygg emellanåt*suck*
var iväg hos veterinären imorse och denna katt är en okastrerad hona*suck* hon är nu kastrerad och han kollade igenom både kroppen och tänderna, allt ser bra ut. Mask i magen hade hon dock.
Hon är ungefär sex år gammal. Ingen Id.
Enligt överenskommelse med TS har jag lagt in i rubriken i vilket område katten befinner sig för den händelse en ägare skulle söka efter den.
jag är lite orolig att jag kanske gjort fel som kastrerat en ägd hona? får man göra de?
Hur vet du att hon är ägd? Fanns det någon märkning? Om du annonserat efter ägare (lappar och anmäld som upphittad) och inte fått något svar får du utgå från att hon inte är ägd. Bra att du kastrerat henne så hon slipper föda oönskade ungar som ytterligare spär på antalet hemlösa katter i Göteborgsområdet. Katter som lst säkerligen skulle låta avliva om det kom till deras kännedom att de existerade.
jag vet inte om hon är ägd såklart, men tror hon varit ägd tdigare iallafall. Nåväl, har iallafall försökt söka ägaren utan resultat… men får hoppas dom hör av sig om dom vill ha tillbaka henne.
Hej!
Hittade ett inlägg på Västerkattens fb.
Är det någon som saknar en brunspräcklig katt? Jag tror det är en hankatt, lite midre i modellen, korthårig. Ser ungefär ut som den på bilden, lite mörkare och lite plattare ansikte kanske. Den strosar omkring vårat hus i Björkekärr och äter mat av folk som lägger ut mat, som vildkatterna i området äter.
Finns även bild på den där. Ska se om jag kan föra över den.
Fast björkekärr ligger inte här :)
Extremt lik!!!! Men detta är en hona..kanske är från samma kull eller något?? Identiska
Tror det finns fler här i närheten då:( likadana också..
Säkert är det fler = (
De var ju dock inte säkra på könet på katten.
Fast den helenal hittat har vita tassar såg jag..
ja vita tassar ja, på bakbenen:)
var ute och gick med hugo nu å såg ytterligare en katt här i närheten, inget halsband kunde jag se:(
tog ett foto på katten med.
Putt