PROTESTLISTA! Stoppa Avlivning av Hemlösa Katter!
Varje år dödas tusentals friska, hemlösa katter slentrianmässigt på order av våra Länsstyrelser. Detta sker utan att katterna först har undersökts och bedömts på ett professionellt sätt. Som försvar hänvisas ofta till studier som - efter kontakt med forskarna - visat sig vara misstolkade av länsstyrelserna.
Bristen på relevant kunskap hos dessa myndigheter och oviljan att ta del av kunskap och relevant forskning om hemlösa katter är påtaglig.
Tjänstemännen, som får sina anställningar betalda av mina skattepengar tar således varje år - mot min vilja - tusentals beslut om att avliva katter som hade kunnat bli omplacerade om viljan att förbättra det skattefinansierade djurskyddsarbete hade funnits. Detta är inte acceptabelt!
Jag kräver härmed att Jordbruksverket ser till att ansvarig personal på såväl Länsstyrelserna som på de djurpensionat/katthem som inhyser de av myndigheterna omhändertagna katter har (eller får!) den utbildning som krävs, och som är baserad på rådande forskning, för att kunna ge hemlösa katter en rättvis och rättssäker bedömning. Bedömningen måste därtill göras på den plats där katten inackorderas efter omhändertagandet och inte på en veterinärklinik eller motsvarande, eftersom de flesta djur blir stressade av transporter och besök i främmande miljö.
Jag kräver också att Jordbruksverket kontaktar världens mest framstående forskare när det gäller hemlösa katter och hantering av dessa, Dr. Margaret R. Slater. Dr Slater föreläser i ämnet utomlands, och kan sannolikt bidra med lämpligt utbildningsmaterial till svenska myndigheter och djurpensionat/katthem.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Har självklart skrivit under.
//Pia
Bra Protestlissta! Jag har självklart också skrivit under!
115 underskrifter på bara ett par timmar - toppen!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Har också skrivit under
Toppen att ni skrivit under! Såg att det tillkommit ytterligare en del namn. 145 underskrifter just nu! :)
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
250 namnunderskrifter i skrivande stund!

Det ökar hela tiden! Jättebra 🙂
Självklart skrivit på!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Har självklart skrivit under. Hoppas så många som möjligt gör detta och visar att vi är en kraft att räkna med.
Är namninsamlingen utlagd på KKS Facebook och Kattjouren Facebook? Vi skulle säkert få in många namn där.
Inte på KKS men på Kattjouren! Hjälp mig gärna att dela på så många ställen som möjligt!

Har självklart skrivit på!
Toppen!!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Finns nu också på KKS facebook.
Mycket bra initiativ med protestlista. Självklart har jag skrivit på!
Har såklart skrivit under och bekräftat via mailen… som jag glömde först!
Delar på Fb också
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Snart 600 namn! 👍
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
600 namnunderskrifter nu!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Har självklart skrivit under och min man med. Kissarna behöver all hjälp de kan få❤️
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Skriver lite hastigt på min rast!
678 namn nu! 🥳
Kan samtidigt berätta att vi vet att 6 av de 7 senast infångade katterna är avlivade. 1 har klarat eldpovet på hundpensionatet och bedömts som möjlig för omplacering. 😭 💔
Satans mördare!
Nitton av tjugoen infångade katter dödade - för att de var smutsiga, toviga, magra och rädda.
Det här är katastrof! Det måste få ett stopp! Sprid och skriv på!
Nu är vi uppe i mer än 700 underskrifter ❤️!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
har signerat och sprider.
Medarbetare Hittekatter iFokus
799 i denna sekund! Heja missarna!
800!!! 🐱
😎Cool! 🥳
Här går det undan! Dunderkul! Jag hoppas det blir en gigantiskt diger lunta av namn i listan när den ska levereras till berörda 'parter'! ;)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Också skrivit under! Hoppas verkligen att många många skriver på! Är så ledsen för de avlivade missarna, så hemskt!
Putt!
Tack till alla som skriver på för en bättre morgondag för katterna!
872 underskrifter nu. Skriv på och sprid!
878 nu när jag bestämmer mig för att släcka ned för natten! 😴
Såg just nu att Änglakattens Lena gjort en översättning till engelska på sin delning. Är det så att andra länder också kan signera? Vet hon har många engelsktalande "kattvänner". Ser att jag skrivit "länder"… varför inte, kan man skriva på "barnkonventionen" som land skulle man väl också kunna skriva på "kattkonventione"!
#29 absolut! ❤️ Själv mailat till släkt och vänner i Indien, Usa och Frankrike.
Mycket bra! Det går att signera även utanför Svedala. 907 namn nu i arla morgonstund! ☀️
Försöker få brorsan att sprida det i Kina. Lite svårt kanske med tanke på hur djursynen är där… 😕 MEN bland t ex nordbor i Kina bör det ändå gå att hitta "kattmänniskor"!
Det finns starka djurskyddsorganisationer också i Kina men kinas syns på katt-och hundkött gör deras arbete extra svårt.
Ska se om jag kan översätta och lägga ut på tyska kattsajter.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Enligt brorsan är det inte kul där nere när det gäller synen på djur… Han har jobbat där i några år nu… Men självklart jättebra om det finns starka djurskyddsorganisationer!
Jag är så rädd, Rädd för att vår lilla hittekatt, som är skygg och nu bortsprungen kommer i Länsstyrelsens händer. Rädd att hon inte har en chans, hon skulle avlivats direkt, detta trots att hon är en älskad familjemedlem. Rädd att hennes kattvänner därute också går samma öde till mötes. Rädd för dessa människor som fattar avlivningsbeslut. Rädd att de som jag trodde skulle hjälpa katter i stället dräper de. Rädd att jag aldrig kan förlåta.
Bara 57 till och vi är uppe i 1000 namn! Bra gjort på så kort tid! 🐱
Har gjort en tysk översättning och förklaring och lagd ut på en massa tyska djurskyddssajter men blev varnad nu av FB för Spam. Får ta det lite lugnt annars blockar de mig.
Men ifall ni har tyska kontakter:
Schwedens Katzenfreunde brauchen eure Hilfe!
Hier gibt es auch viele herrenlose Katzen aber keine Untestützung vom Staat oder Behörden. Alle Tierheime sind privat und privatfinanziert durch Spenden.
Schweden plant ein neues Tierschutzgesetz und will das alle Katzen kastriert och registriert sind. Das wollen wir auch. Der Unterschied ist das die schwedischen Tierbehörden alle unkastrierte und nicht registrierte Katzen einschläfern lassen wollen. Und hier in Schweden dürfen auch total gesunde Hunde und Katzen eingeschläfert werden…
Und damit haben sie schon angefangen. Alle aufgefundene Katzen, egal wie zahm sie sind, werden durch die Polizei in Vertragsheimen untergebracht. Aber oft sind das Hundepensionen die nur schnelles Geld verdienen wollen, die keine Erfahrung oder Ausbildung haben und wo alle Katzen eingeschläfert werden wenn die Polizei nicht mehr bezahlt – meistens nach 5-15 Tagen. Egal ob die Katzen zahm oder ängstlich sind, Katzenkinder, trächtige Katzen, alles.
Zuletzt wurden hier 19 Katzen eingeschläfert nachdem ihr Besitzer gestorben ist, obwohl verschiedene Tierheime und Katzenfreunde die Katzen retten wollten.
Dagegen müssen wir protestieren! Alle Katzen haben das Recht auf ein gutes Katzenleben und keine Behörde darf sie grundlos einschläfern lassen.
Bitte helft uns mit vielen Unterschriften. Kopiert diesen Hilferuf an alle eure Freunde.
Wir müssen jetzt handeln!
Mit freundlichen Grüßen
Alexandra Gerhardt
http://www.skrivunder.com/sluta_avliva_katter_med_mina_skattepengar
1034 underskrifter!
Nu 1 058 underskifter! Gäller att sprida länken till så många kattsajter som möjligt. Svenska Katters Sida har nu en tråd om detta.
Fick bra kontakt med en tysk FB-sida: Gatukatter i Tyskland som önskar oss Lycka till:) https://www.facebook.com/pages/Stra%C3%9Fenkatzen-Deutschlands/185934028179723
Det rullar på 1100 namn redan! Och signeringar från utlandet börjar droppa in också. Strålande!
#29 Rödis. Hittar inte den engelska översättningen. Kan du länka el (om inte tillåtet) pm:a mig? Skulle behöva den!
Nu snart 1 300 underskrifter. Sprid protestlistan till olika sajter!
Underbart att siffran stiger och att ordet sprids!
❤️ 1450 underskrifter! ❤️
Toppen att ni sprider insamlingen till när och fjärran!
Signat!
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
Har bett min vän från sverige,som bor i Thailand nu,att sprida budskapet att skriva på,själv har hon fyllt upp med att kastrera gatuhundar,och katter där,helt ensam jobbar hon med detta :)
1500 underskrifter i detta nu 🙂
Sov i ro små missar❤️
Ursäkta, lille Theo gav mig magsjuka så jag är ganska "ur spel"!
Lena Rydström på FB, men jag kollade nu o hon har inte gjort en helöversättning. Vill någon av er göra det eller ska jag be henne… eller Elisabet Wärme?
www.facebook.com/page/Sta%L3%9pen
Inte kunnat göra franska översättningen heller, har kontakt med "Les Chats Libres de Chambéry" på FB. Inte bra på funktioner, lyckas därför inte alltid dela…
Underbart med alla påskrifter!
1554 nu!
#50 tack Rödis för länken - funkar inte för mig nu men kanske tillfälligt (står att inte tillgänglig, trasig el kanske tagits bort). Har inte facebook själv, kan det spela in?
Behöver inte vara helöversättning för min del, bara ngt proffsigare än mina hemsnickrade förklaringar till engelsktalande privata kontakter.
Tror det vore jättevärdefullt med en engelsk upplaga dock. Gångbart på många håll.
#37 Alexej - så snyggt!
1574 namn nu! 👍
Jag har skrivit en förklaring i den tyska översättningen:
Svenska kattvänner behöver er hjälp
Också här finns det många hemlösa katter men ingen stöd genom staten eller myndigheter. Alla djurhem är privata och privatfinanserad genom gåvor.
Sverige planerar ett ny djurskyddslag och vill att alla katter blir kastrerade och registrerade. Det vill vi också. Skillnaden är att svenske djurskyddsmyndigheter vill att alla okastrerade och omärkta katter ska avlivas. Och här i Sverige får man också avliva helt friska katter och hundar….
Och med det har de redan börjad. Alla upphittade katter, oavsett hur tama de är, lämnas genom polisen i deras kontrakthem. Men ofta är det djurpensionater som bara vill tjäna snabba pengar, som inte har erfarenheter eller utbildning och där alla katter avlivas när polisen inte betalar längre, oftast efter 5-15 dagar oavsett om katten är tam eller rädd, kattungar, dräktiga honor, allt.
Sist blev 19 katter avlivade efter att deras ägare dog, fast olika katthem och kattvänner ville rädda katterna.
Och mot det måste vi protestera! Alla katter har rätt till ett bra kattliv och ingen myndighjet får avliva de utan bra anledningar.
Snälla, hjälp oss med många underskrifter! Kopiera hjälpropet till alla era vänner!
Det är nu vi måste handla!

Jag skrev på nån av de första dagarna.
Men måste bara berätta nåt som hände här. Har en katt som inte vågat sig utanför arbetsrum och kök på ett halvår. Igår satt hon helt plötsligt under sängen, imorse vaknade jag av att någon tittade på mig, då satt hon i sängen. Och nu sitter hon bakom mig på fönsterbrädan och tvättar sig. Helt plötsligt bara över en natt så var resten av lägenheten inte farlig längre. Allting går helt enkelt:)
Känns just nu som vi behöver öka ansträngningarna att få in länken till namninsamlingen på ytterligare kattsajter. Kan någon som är mer teknisk än jag se till att detta blir gjort. Ju fler som skriver under ju starkare blir självfallet kraften i protesten.❤️
Jag tror också att det är viktigt trycka på, att man måste svara på bekräftelsemejlet man får efter att ha 'skrivit på' namnlistan. Jag vet några som har missat detta och de är nu borttagna från listan - förhoppningsvis blir de 'listade' igen när de klickat på 'bekräftelselänken'.
#57 viktig information du kommer med.😮
52. Jag har gjort en snabb översättning till engelska av Alexejs version, då jag tyckte den var väldigt bra. Kan lägga upp den här under dagen om det är OK för Alexej.
(#57 - De blev listade igen efter att de svarat på bekräftelsemejlet!)
Nu är jag tämligen peppad att göra franska översättningen! Underbara nyheter från "Les Chats libres de Chambéry", de har länkat till artikel från staden Pau i Pyrenéerna där man nu bestämt stötta dessa organisationer som jobbar med just "kattskydd" o på detta vis få beståndet under kontroll! Trodde inte sånt existerade, kommunstyrelsens beslut är helt underbart att läsa… det kommer antagligen petitioner för signering att vi ska låta oss inspireras av beslutet i Pau.
Ska kolla dina tolkningar till tyska vänner när jag översätter till de franska nu #54 Alexej! Har även bott i tysktalande länder men skulle inte klara översätta, dock kan jag läsa det.
#59 Tussematte #52 Carlas Lena Rydström (Änglakatten) gör gärna en korrekt engelsk översättning om den fattas. Men om din redan är gjord, Tussematte, är det ju onödigt lägga mer tid på detta, vet de haft en jobbig magsjuka bland sina katter inom Änglakatten så arbete saknas nog inte.
Jättebra med fler översättningar!
#61 Jag är tysk så det var lätt;)
Här är mitt försök till en engelsk variant. Kom gärna med synpunkter - jag är tveksam över en del ordval och svårt med myndigheters namn. De heldragna strecken i slutet ska inte vara där men kan inte få bort dem…
Sweden’s cat lovers need your help!
We too have lots of stray cats, but no subsidies from the Government or County Administration Boards. All cat shelters are private and privately funded by donations. Sweden is now planning a new Animal Welfare Act, which will require all cats to be spayed/neutered and registered. On that we agree. The difference is that Swedish Animal Protection Authorities want all unneutered and unregistered cats to be killed off – i.e. totally healthy cats and dogs would be euthanized…
And this has already started. Discovered stray cats are being trapped and brought to contract homes by the police. But those are often dog boarding facilities only wanting to earn quick money, lacking experience and training. The cats are then killed when the police stop paying - usually after 5-15 days. This regardless of whether the cats are tame, timid, feral, kittens, pregnant cats - everything.
Recently, 19 out of 21 cats were killed after their owner had died, although there were several cat shelters and cat lovers willing to receive all of the cats into their homes.
We need to protest against this! All cats have the right to a good life and no Animal Protection Authority should be allowed to kill them for no reason whatsoever.
Please help us with lots of signatures on this petition. Copy this call for help to all your friends.
We must act now!
Instructions: Choose “Storbritannien” for Great Britain and don't forget to confirm your signature in the email you will receive. Thank you!
Protestlistan är också översatt till spanska. Likaså förklaringen till översättningen.
Nu har jag skickat en fransk text, #54 Alexej, använde din förklaringstext som mall. Ska kolla på Les Chats Libres de Chambéry-s sida hur googleöversättningen ser ut på den ursprungliga texten i petitionen. De hann nämligen före mig för jag hade skickat länken… får de bara dit texten som beskriver bakgrunden till uppropet så kanske jag inte behöver översätta den. Är så långsam o kan inte ens kopiera. Får gå en kurs!
Finns det fler francofoner på Hittekatter i Fokus så säg till om ni vill se texten!
Glömde i mitt inlägg #63 att nämna att det givetvis är fritt fram för alla som tycker att den duger att kopiera och sprida texten. Jag har själv inga kontakter med utländska kattföreningar och klent med tekniska kunskaper, så jag kan tyvärr inte sprida den, förutom till några privatpersoner. Man får ändra landet bara, beroende på vart man skickar. Ja, och så bifoga länk till protestlistan, förstås.
#65 Rödis. Ja jag är, eller har iaf varit, francophone, så det skulle vara intressant att se texten…
#66 Tack för hjälpen!
Ingen orsak! Började göra en översättning av texten på petitionssidan men något hände med ordbehandlingsprogrammet, som jag inte kan klara av just nu…fortsätter i morgon…
Flera kattorganisationer saknar vad jag förstår länk till namninsamlingen. Var bl a inne på SVEKATT och Djurskyddet Katthjälpen Sundsvall och där hittade jag ingen länk. Fler underskrifter behövs!
Har lagt in på flera ställen men vissa verkar ha tagit bort dem. De som lyder inte Djurskyddet ser ut att ha tagit bort namninsamlingen.
Bägge organisationerna jag nämnde har skrivit om Vargökatterna. Såg nu att på Katthjälpen Sundsvalls Facebook finns ditt inlägg om namninsamlingen. Skulle du inte kunna be bägge, även Katthjälpen Sundsvall, att de lägger in länken på sin facebooksida för då syns den betydligt lättare för läsarna.
#71 Bra det ligger kvar! Har lite tidsbrist just nu - lagt jättemycket tid på att uppdatera på alla möjliga sidor. Men vem som helst kan ju kontakta Katthjälpen i Sundsvall och be dem skriva om insamlingen.
Självklart!!!
Har lagt in info om namninsamlingen på 4 kattsidor och 3 andra djurskyddssidor här på fb nu ikväll!
Katter sidan har sedan lagt upp länken själva för 2 timmar sedan!
På sidan katter har 30 gillat och jag hoppas att de flesta skriver på också!
En annan sida har också lagt upp egen länk ikväll!
Har också försökt hjälpa till genom att skriva min dikt på lite sidor och därigenom uppmana folk att skriva under protest-listan.
Så bra att vi är många som på olika sätt gör en insats för att få så många som möjligt att skriva under. Tack Lena och andra för allt arbete som görs! ❤️
Arbetet ger frukt! ❤️ Nu är det nästa 1 900 som skrivit under och under de senaste 8 timmarna har aktiviteten varit betydande! Spännande att se hur många underskrifter som kommer in under dagen!
Har också lagt in länk på flera katt-djursidor, även djurskyddets!
Måste man inte på protestlistor skriva under och ha med sitt personnummer? har för mig att jag hört det någonstans…
Det blir inte lättare, men DU blir bättre.
Har nu lagt in länk på katt/djursidor i Norrbotten o Västerbotten. Dom brukar ju vara militanta :)
#79 Nej då, inget personnummer behövs här, bara en mailadress.
Vet inte om detta kan vara till någon nytta, men har försökt översätta texten på prostestlistan till engelska, då google-översättningen blev helt oförståelig. Kopiera och använd som ni vill. Kan även skicka den som fil.
Stop killing cats with my tax money!
Every year, thousands of healthy homeless cats are killed routinely, by order of our County Administrative Boards. This is done without first examining and assessing the cats in a professional manner. In defence, the Boards often refer to studies that - after contact with the researchers - prove to be misinterpreted by the County Administrative Boards.
The authorities’ lack of relevant knowledge, as well as their unwillingness to take current research on homeless cats into consideration, is significant.
The officials - whose jobs are funded through my taxes - thus make thousands of decisions every year to kill off cats who could have been resettled, had the will to improve tax-funded animal welfare work existed. This is not acceptable!
I hereby demand that the Board of Agriculture ensure that the responsible staff at the County Administrative Boards and the pet boarding facilities/cat shelters that house cats taken into care by the authorities, have (or get!) adequate training based on current research, in order to give the homeless cats a fair and legally secure assessment. The assessment must be made where the cats are housed after taken into care, and not at a veterinary clinic or equivalent, as most animals get stressed by transportation and unfamiliar environment.
I also demand that the Board of Agriculture contact the world's most prominent researcher on homeless cats and their handling, Dr. Margaret R. Slater. Dr. Slater lectures internationally on this subject, and is very likely to provide Swedish authorities and pet boarding facilities/cat shelters with the proper educational material.
Bra Tussematte! Har bett Lena sätta upp min franska text här, hon ska men hade inte tid igår.
#66 Du kan gå in på FB-sidan "Les Chats Libres de Chambéry" o gilla den. Då kan Du läsa min "bakgrundsförklaring" tillsammans med petitionen där. Finns fortfarande nästan högst upp på deras tidslinje. Petitionstexten är fortfarande på svenska men med tillgänglig googleöversättning. Vet bara inte hur jag ska få ut det till fler föreningar, har bett om en lista men inte fått någon ännu. Även bett dem dela om de har tid, de är inte så stora tror jag. Får väl sätta mig att leta själv annars, det går ju men tar lite tid då man inte är snabb vid datorn.
http://www,larepubliquedespyrenees.fr/2010/05/12/les-chats-errants-de-pau-sous-protection,136168.php
Där kan du läsa om det strålande initiativ man tagit i staden Pau i Pyreneerna. Där finns googleöversättning lättillgänglig om någon icke "frankofån" är intresserad också!
Rödis! Nu hittade jag den. Jättebra! I England och speciellt USA verkar man ha kommit en bit längre med denna fråga, men det finns ju hundratals, om inte tusentals, kattföreningar där, vad gör man? Hoppas det finns någon/några som känner till någon stor förening där. Din länk om Pau fungerar inte för mig, står bara Server not found :(
#84 Jag brukar 'klicka' för att skänka mat på the Animal rescue site. Se länken: http://www.theanimalrescuesite.com/clickToGive/home.faces?siteId=3&link=ctg_ars_home_from_ths_thankyou_sitenav
När man klickat så kommer det upp en möjlighet att rösta på djurhem och där kan man söka alla möjliga hem. Det går att filtrera på stat och stad. Om du går in där och väljer ut några katthem så kan få fram mailadresser. Du kan ju välja någon större stad, hitta ett hem och sedan klicka på den länk som gör att du kommer till respektive hems hemsida för att få fram en kontaktuppgift.
RSPCA och WSPA är organisationer som kanske kan hjälpa oss sprida översättningar och länk.
Nytt inlägg: Länsstyrelsen Västra Götalands län skriver på sin fb sida om Vargökatterna.
#81 Nej, det jag menar är att det brukar krävas att man har med personnummret för att det ska anses vara giltigt när man har med myndigheter att göra.
#86 Länk, tack!
#86 Tack fför tipset, har börjat läsa men blir så upprörd så jag måste pausa o vill då berätta att länk till vår protestlista nu finns på deras sida. Jag har redan skrivit där om just vår besvikelse vad gäller VARGÖKATTERNA O "ICKESAMMARBETET".
#84. Konstigt, jag har alltid gått in genom att klicka på länken Les Chats Libres de Chambéry lade ut, då går det utmärkt! skulle jag inte skrivit ut "tilläggsfältet" kanske? Snälla, kan du gå till deras sida igen, Tussematte? Länken är ännu inte så långt ner på sidan, Du hittar säkert! Då kanske jag får veta om jag gör fel när jag länkr ibland.
Merci!
Vi känner vid det här laget till länsstyrelsens argumentering så låt oss inte " förstöra" denna tråd med reaktioner på det utan som tidigare full koncentration på¨vad som är väsentligt just nu, nämligen att sprida länken till namninsamlingen.❤️
#88 Här är länk.
Länk till Länsstyrelsens facebook sida där inlägget står:
https://www.facebook.com/lansstyrelsenvastragotaland
Länsstyrelsen skriver på facebook:
Länsstyrelsen har fått in en mängd frågor och kommentarer kring omhändertagandet av katter på Tallvägen i Vargön. Vi kan omöjligen svara på varje detaljfråga i ärendet. Det skulle ta orimligt mycket tid från vårt arbete med djurskydd i Västra Götaland.
Vi har istället sammanställt de vanligast förekommande frågorna i ett särskilt dokument, som bifogas här. Frågorna och svaren rör både det enskilda ärendet och för våra bedömningar i liknande fall.
Vi hoppas att läsningen ska skingra några frågetecken kring vårt beslut.
Länk till Länsstyrelsens dokument:
Svar på frågorna
Aktuellt ärende: Omhändertagande av katter i Vargön.
#89 De rien! Ja, när jag klickar på länken hos Les chats libres… går det bra men inte med din länk.
Jag med blev himla upprörd av att läsa länsstyrelsens inlägg. Samma goddag yxskaft som tidigare visserligen, men jag tappade sugen ett tag. Bra att du lagt in länk till listan iaf..
Ska se om jag hinner få tag i någon engelsk/amerikansk organisation men det tar tid och jag har mkt annat jag borde göra, men detta engagerar mig mer… Bra om några andra också försöker :)
#87 Källa, tack!
#93 Eftersom jag läste det i en skolbok jag inte längre har eller ens vet vad den heter så hittar jag tyvärr inte det. Men det är oerhört oartigt av dig att använda dig av ett utropstecken. Det handlar om att man inte ska kunna fuska när man gör en namninsamling. För det är ju enkalt att skapa ex antal mejlkonton och skriva under med "Ida Johansson". Detta är helt enkelt för att det ska vara en demokratisk process och folk inte ska kunna fuska. Så med den kunskapen kan jag nog ses som en källa.
#94 Personnummer har aldrig någonsin använts i någon namninsamling som jag träffat på. Och jag har sett många, många insamlingar ska du veta. Dessutom är det en risk att lämna ut personummer hur som helst. Det är inte tillåtet enligt PUL. Nej så det där måste du har fått om bakfoten helt enkelt.
Nu är det 7 namn kvar till 2000!
Det dödas fortfarande uppskattningsvis 3-4 miljoner katter i USA , ibland med räddningsgrupper utanför de stängda dörrarna.Det var inte längesen en räddare fick ta en kattunge av en en familj med mammakatt och 4 kattungar,alla friska.De hade plats åt hela familjen.
Men här kan man hitta NO KILL organisationer
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Nu har vi gått över 2000-strecket! 2005 namn!
Full fart mot 3 000! Ju större spridningen av länken blir desto större chans!🐱
#92. Tack för besväret, försökte via min egen länk o som Du sa gick det först inte men via ett förslag… "menade du…? kom jag vidare till en annan konstig "skripta", där behövde jag bara röra pilen över desamma så var jag inne på den eftersökta sidan. Jag förstår inte alls… men är rätt van att inte förstå vid det här laget!
Har surfat runt lite på franska djursidor o bland annat hittat liknande petitioner som den här. En kommun där borgmästarn bestämt att alla "strövarkatter" skulle fångas in, kollas om ägare fanns, o sen in i dödsugnen allihopa. Deras petition är "för kastrering och mot avlivnig"!
Helt dött på skrivunder.com :-(
#102 Tillfällig svacka tror jag bara :-)
Har själv en del kontakter som är tröga med datorer, plus jobbar vidare med usa - tiden inte riktigt räckt till.
Till helgen blir det fart igen. Höjd tass!
Det brukar vara så här med namninsamlingar att det blir många namn första dagarna och sedan stannar det av lite, för att senare få ny fart. Det gäller att puttar upp trådar och göra nya delningar hela tiden.
Glöm nu inte det här någon. Dela och sprid. Det här är riktigt viktigt!! Och det är nu det gäller.
Höjd Tass! 🐱
Vi fortsätter i evighet så klart. Men ser helst att det inte behövs. 💔
Den franska petitionen jag nämner i #101 är snart uppe 10.000 signaturer nu. De startade dock tidigare o är ju ett folkrikare land men tänk om man finge med alla deras röster,,, undrar om jag kan fråga initiativtagaren där? Ja men det kan jag naturligtvis. Har annars delat o påminnt här o där ikväll också.
#106 håller med, ja fråga! egentligen lite konstigt att inte många många fler röster redan. Tänk på alla kattägare i Sverige. Vad är det, över en miljon? Och ca 3000 medlemmar redan här på hittekatter. Som att ingen vill se att katter är katter. Och har rätt till liv.
Det kan göra en lite ledsen.
Men icke. Vi kör på. För katternas skull. Just nu är jag så rasande redan över Vargönkatterna att jag vill släpa varje "röstberättigad" till "valurnorna". En sak är faktiskt att massor av kattmänniskor har varken FB eller datorvana, och vistas inte på internetfora. Faktiskt. Så det är inte som att röstantalet är representativt för Sveriges kattälskare. Flertalet vet nog inte om vad lst håller på med, eller vad vi håller på med.
Ut på gatorna?
Nej, de informerar inte precis flket… o inte i klartext vad olika begrepp o ordval står för! Omhändertagande har blivit ett "fulord" för mig.
Nu när ledigheten infunnit sig för många finns gyllene möjligheter att ägna lite tid åt länkning och uppmaning att stödja protestlistan så förhoppningsvis många namnunderskrifter kommer in under helgen.❤️
Jag skrev på en namninsamling på Avaaz som gällde att Thailand skulle upphöra med handeln av elfenben.Det var oftast bara några sekunder mellan underskrifterna från olika delar av världen, det blev nära 1.4 miljoner underskrifter till slut tillsammans med WWF
Ministern i Thailand har nu sagt att elfenbenshandeln ska upphöra,hennes facebook kraschade visst efter tusentals mejl och kommentarer.
Jag är inte på facebook men av en slump fick jag veta att Leonardo di Caprio är en aktivist.Går ni in och kikar på sidan kan ni passa på att skriva på namninsamlingen
https://www.facebook.com/LeonardoDiCaprio
Vad har detta med våra katter att göra kanske ni undrar.Tja det finns väl kändisar här i Sverige som gillar katter,som kan skriva om det på facebook eller andra ställen.
Anna Lena Brundin har väl skrivit om katter tidigare.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
#110 Brukar också skriva på Avaaz i olika ärenden. Kändisar vore faktiskt en idé. Lite fega dock, brukar vara, eller. Alltså att öppet gå emot svenska myndigheter i det här fallet? Ngn m kontakter m kändisar? 😉
Har iaf ägnat lördagen åt mailing, länkning och uppmaningar (har ej FB dock). Bl a till USA. Egna kontakter. Men i ö inte helt lätt. Kanske för långt bort, och vårt plutteland. Få se vad det kan ge. 🙂
Även skrivit på svenskt forum, under husdjursdelen. Var 125 tittningar nu ikväll - en positiv respons, en avvaktande, en negativ, that's all. Skrivit igen. Varför skiter alla i allt? El iaf i katter, hemlösa. 😕
Vi kämpar på. Höjd Tass!
Caroline af Ugglas släpper ju en platta som heter " Jag har katten" nu…
Det hade ju varit perfekt! Fast har faktiskt ingen aning om var hon står i den aktuella frågan…
Bra med alla vägar ni kan komma på för att göra insamlingen känd. Vi behöver även aktualisera den på de forum/sidor/grupper vi själva varit inne och lagt ut insamlingen på.
Just nu är det 2159 namn på listan.
Fördelningen övre orter ser ut som följer:
1. Göteborg132
2. Stockholm109
3. Malmö86
4. Uppsala47
5. sundsvall40
6. Borås34
7. Lund33
8. Norrköping30
9. Halmstad30
10. Helsingborg29
11. Örebro27
12. Linköping22
13. Eskilstuna20
14. Höör20
15. Norrtälje19
16. Västerås19
17. Upplands Väsby18
18. Södertälje18
19. Karlstad17
20. Järfälla17
Har varit borta länge från ifokusgrupperna p.g.a personliga skäl men har nu återkommit.
Har skrivit under, delat på FB samt några grupper på QX där jag är medlem.
Har inte läst alla inläggen här men såg någon som skrev något om en bekräftelselänk….har jag missat något? Vart hittar man den?
Den kommer i ett mail till den mailadress du uppgivit. Viktigt att klicka på den.
# 115 Förstod det nu när jag kollade min hotmail. Hade varit bra om det funnits anvisningar om det på sidan där man skriver under.
Har bekräftat samt gjort ett tillägg i dom grupperna jag har delat om detta.
#116 Ja det hade varit bra om det stått klart och tydligt att man måste bekräfta via sin email. Många verkar missa detta.
2187 namn på listan nu. Snart 2200!
Lade in länken på Solgläntans Kattpensionat fb sida nyss, men nu är den borta och det går inte att skriva något där längre!
Jag ser att andra kan skriva men inte jag😡!
#118 Den här namninsamlingen är inte välkommen på alla katthems sidor. Har själv fått den borttagen på Trollhättans Kattsluss. Kan inte tyda det på annat sätt än att dessa katthem sympatiserar med Lst nuvarande hantering av hemlösa katter och vill att det ska fortsätta på samma vis. 😕
Vi har sett att det blivit som en mer tydlig vattendelare mellan Sveriges katthem utifrån inställningen till No-Kill. De som är för No-Kill och de som inte ställer sig bakom. I många fall kan det beror på att man missuppfattat vad No-Kill står för. Det finns folk som tror att No-kill innebär att dödssjuka katter ska få ligga och självdö och allt möjligt annat knepigt. Samma sak när det gäller TNR-metoden. Människor missuppfattar och blir emot metoden utan att sätta sig in i vad det egentligen handlar om. Eller också lyssnar de till någon annan som inte gillar TNR.
Personligen har jag svårt att begripa hur katthem kan tycka att nuvarande situation är godtagbar med löpandeband avlivning av katter? I Solgläntans fall kommer de ju själva vara uppstallningsplats för den här typen av omhändertagna katter och har även i avtalet med polisen förbundit sig att medverka vid avlivningen när sådana beslut fattas. Det är kanske därför inte så underligt att de inte gillar namninsamlingen. När det gäller Trollhättans Kattsluss har jag dock inte fått svar på var de står i frågan. 🤔
2200 namn nu! 🙂
2224 namn nu, men nästan inget norr om Sundsvall, trots att jag lobbat som 17 i norr. Skäms över att vara född norrbottning 😕
#121 Engagemanget brukar vara sämre i norr. Sedan kan det ha inkommit enstaka röster från orter som inte syns i statistiken.
#122 Dom kan nog vara nog så militanta när det handlar om "rätt" sak. "Bara katter" står inte så värst högt i kurs, enligt min uppfattning, men jag ska väl inte generalisera…
En röst från en ort i norr nu…Tack!!
Har lagt ut länkar på 14 av mig noga utvalda sidor här på fb och bara en länk har blivit borttagen (Solgläntan)!
Ett par sidor har sedan lagt ut länken själva också!
Men många gånger trycks det nog bara på "Gilla" och någon signering på själva namnlistan är det inte säkert att det blir, men jag hoppas!👍
Där jag bor ser det skralt ut med påskrifter!😢
Vad jag kan se så är det bara 1 person på 10 000 som skrivit på!😭
2 261 namnunderskrifter nu. Det går framåt!❤️
#125 Tror inte jag är borttagen som vän. Det var bara insamlingen de tog bort. Blev dock ganska besviken då de är det katthem som ligger närmast mig själv samt som låg i närområdet där det hemska med Vargöns katter inträffade.
#128 Ja det verkar inte som de har så mycket till övers för målgruppen lite skyggare katter. I alla fall inte vad den som skrev där gav uttryck för.
#119 Väldigt sorgligt detta, att namninsamlingen inte är välkommen på alla katthems sidor. Även om man själv inte anser sig kunna hantera inflödet av hemlösa katter (just nu), så behöver det ju inte betyda att man i princip stödjer länsstyrelsernas avlivningspolicy. Alltså kan man mkt väl välkomna protesten och stödja namninsamlingen. Jag tror att de skäms!
Väldigt nära 2 300 namn nu! Det blir 100 nya på ett dygn. Går framåt!
#130 Ja det är det jag tycker är tråkigt att man som katthem vänder namninsamlingen ryggen för att man själv inte befattar sig med skygga katter. Har full respekt för att inte alla anser sig klara av detta. Men man kan ändå stödja andra som gör det och vara med och arbeta för en bättre situation framöver.
#131 Absolut kan man vara med och arbeta för en bättre situation framöver. Det är hela idén med livet. 🙂
Sen undrar jag. Är det så att vissa katthem säger sig inte kunna befatta sig med "skygga" katter? Är det inte snarare så att vissa/flertalet (?) katthem säger sig inte kunna klara av "förvildade" katter? Och vad är detta? Det är naturligtvis berörda katthem som ska svara på detta.
För att lämna katthemmen en stund då, och övergå till det statligt reglerade "djurskyddet". Det är ju det vi protesterar mot i namninsamlingen. Vad vi behöver arbeta vidare på, intensivt, tror jag, är definition och förståelse av vad som där betecknas och/eller officiellt definieras - vanligen helt utan kriterier, och ALLTID utan välgrundade kriterier - som "förvildade" katter.
Tidigare hänvisades av myndigheter till "vildkatter" el "vilda katter", ja. Men faktiskt har varje lst förstått vid det här laget att detta är förlegat. Eller åtminstone har man förstått att detta är socialt icke-gångbart, alltså att det finns folk utanför byråkratin som kan rätta - med vetenskapens hjälp. Vad jag försöker säga är att lst - och jbv! - inte låtit sig rätta av vetenskap och/eller beprövad erfarenhet - utan av nödvändighet, i den lilla mån de alls rättat sig - enbart kosmetiskt. Så nu använder man beteckningen "förvildad". Utan att alls ha definierat. Och utan ngn som helst vetenskap el beprövad erfarenhet - som det statliga djurskyddet säger sig vila på - för att avgöra vad som är "förvildat". Eller hur man bäst hanterar det eventuellt "förvildade" (som TNR).
Dessutom likställer lst "herrelös" med "förvildad". Det är bara att kolla hemsidor.
Igen, drygt 2 300 signaturer nu. 🙂Har fått ngr fr USA. (Stort tack ni som bidragit med goda engelska översättningar!) Har även fått en länk med bön om hjälp därifrån. Situationen för hemlösa katter är svår överallt. Vet inte om jag kan lägga in den länken här?
Protestlistan är viktig. Alla katter tackar! Hur går det för er alla andra med spridningen? ❤️
#132 Det grå bra att länka till andra insamlingar som är närbesläktade.
Blev förvånad över att alla katthem inte stödjer namninsamlingen. Den är ett viktigt verktyg för att försöka förbättra kattens situation. Tycker att de borde göra det, även om jag förstår att de själva inte kan ta in skygga katter. De borde också hjälpa till att sprida listan.
Puttar!❤️
❤️Över 100 namnunderskrifter under det senaste dygnet och 5 timmar kvar till midnatt! 🙂❤️
43 namnunderskrifter igår!
123 namnunderskrifter hittills idag!🙂
Läste tråden i djurskyddet, diskutionen är ibland ungefär som mellan Lst o No Killanhängare. Tycker mig märka att de som hellre avlivar än använder sig av TNR och/eller socialisering av skygga katter inte vill/orkar titta ingående på hur man kan ordna för dessa katter så att stressen inte blir så stor för dem. De har som fastnat i sitt tänk o kan/vill inte ta in andras erfarenheter o den forskning som finns tillgänglig.
Ingen kan leva utan stress, vi kan/bör inte skydda våra husdjur från allt… livet ger ibland stimulering man aldrig får om man aldrig utsätts för något! Så tror jag iaf!
Har rest ca 50 mil med två katter idag, de älskade att komma in i huset hos min bror o få snoka runt!
Det var en hel del Gävlebor som skrev på idag, eller om det var igår.
#139 Nej vissa verkar vara helt inkörda i sina egna föreställningar och vägrar lyssna på dem har mer erfarenheter än dem själva. Trisst att det ska vara på det viset. Men det är ett informationstekniskt problem att få människor som har sin uppfattning klar att ta till sig fakta som strider mot denna.

Jag skrev på, och passade på att skriva på några till när jag endå var igång😉
#142 Tusen tack!
Just nu är det 2533 namn på listan!
#143. Bra! Det går stadigt framåt. Hoppas att det nu i helgen kan tillkomma ett stort antal namnunderskrifter!❤️
#144 Det gäller att aktualisera insamlingen hela tiden på de olika facebook sidor/grupper eller andra internetsidor/platser man lagt upp den.
Låt oss nu inför helgen pusha på olika kattsajter för namninsamlingen så vi får in maximalt med namnunderskrifter. Vi är många så vi kan göra underverk🐱❤️
#146 Ja det får bli helgens uppdrag! 👍
Just nu: 2571 namn på listan!
Första delmål 2600 namn innan kvällen!
Har nu gjort en stor insats för att aktualisera namninsamlingen på massor av Facebookgrupper och sidor! Detta istället för att vara ut i vårsolens glans! 😇
Signera och dela! Snälla gör en jätteansträngning alla ni som bryr er om hemlösingar.
Absolut, fortsatta jätteansträngningar!
Bravo Lena! Det är iaf svinkallt ute kan jag meddela.
I brist på facebook och ytterligare massa mailkontakter trycker jag ut och lappar på strategiska platser. Till vad nytta det hava kan.
Efter senaste vidrigheter i tråden "NYTT: Vargöns katter" växer bedrövelsen och ilskan, inte förlamningen.
Höjd Tass _ så länge det finns några tassar kvar!!
#151 Ja det gäller att inte hamna i handlings förlamning!
Tyngda av sorgen för de 19 små liven från Vargön som dödades av Lst i VG, trots att alla hade väntande hem.
Mycket bekymrade över de minst 3 katterna från Vargön som Lst i VG kommer att börja fånga om några dagar, och kanske också att döda, trots att de också har väntande hem.
Men inte förlamade.
Vi kommer aldrig att glömma er, 19 kära små pälsklingar ❤️.
(Se tråden: "NYTT: Vargöns katter").
2596 namn på listan nu! Snart uppe i 2600!
2599!
… och nu blev det 2600 🍸 🎂
👍 minst 3000 till borde vi kunna få, eller hur?
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
#157 Minst 6000 har vi som mål! Vi får jobba på - hej och hå! 😓 Göra PR för insamlingen med jämna mellanrum!
❤️Fortsätt propagera för protestlistan! Ska vi nå 2 700 under dagen?! Ingen omöjlighet om vi ligger i. Målet minst 6 000 ska vi uppnå eller hur! ❤️
2633 namn just nu! Nästa delmål är som sagt 2700! Kanske till kvällskvisten! 🌛
Härligt att det går framåt igen!
Nu 2646! Nya namn tillkommer på listan även om det inte är den farten som det var första dagarna. (Men det kan man nog inte vänta sig)
Signera mera!!!!!!! Och dela ännu mer 😃
2658 namn nu. Det verkar inte bli 2700 idag men imorgon kanske!
Nu har Stockholm gått om Göteborg ser man när man tittar på statistiken. Sundsvall ligger på 5:e plats.
Kom igen nu kära Stockholmare! Vi kan mer än så här, eller hur?!?
Nu så har vi gått över 2700-strecket! Just nu är det 2728 namn! 🥳
En bra dag för protestlistan! 70 namnunderskrifter och än är dagen inte slut!🙂
#167 Ja idag tog det sig igen!
2765 är de nu lagom till läggdags! Snart 2800! 😃Stockholmarna har stärkt sin ledning något.
45 påskrifter igår!
113 påskrifter idag!😃
Nu har räknaren slagit om till den 19/3, -en timme före vårt 12 slag!
Kom igen nu Stockholmare! Landets största kommun ska stärka sin ställning, eller hur? Och har ni vänner och bekanta norr ut, se till att 'väcka' dem också så Sundsvall, t ex kommer högre upp i protesterande antal.
KOM IGEN!!!!!
2795 - bara 5 kvar till 2800 och 205 till 3000!
Skickat listan till alla mina nära och kära. Detta måste stoppas:(
#175 Tusen Tack!
Nu när det är dags att släcka ned för natten har vi 2812 namn på listan!
Tack alla som skriver under!
❤️ En ny dag närmar sig med nya namnunderskrifter. Snart kommer vi att passera 3 000! ❤️
Hoppas vi har passerat 3000 nu!
Lite trögare idag! Just nu 2842 namn på listan!
#179 Ja vi får pusha mer för protestlistan.
Signera, bekräfta och dela!!!!!!
Kommentera gärna (går att göra längre ner i artikeln):
2862 namn på listan! Vi närmar oss 2900!
Fortsätter att dela och pusha men är som att spotta i motvind…Vad är det med alla som kallar sig "kattälskare"?
Det går trögt nu.😕 Bara 12 namnunderskrifter hittills i dag. Hoppas alla gör vad den kan för att sprida budskapet om protestlistan.❤️
I dag fredag har aktiviteten varit större än motsvarande tid i går. Om vi alla hjälper till att pusha på olika kattsajter och i övrigt sprider budskapet om protestlistan skulle vi snart kunna passera 3000. ❤️
#186 Det var en positiv nyhet!
2909 namn just nu! Inte så långt kvar till 3000! ❤️
_Är vi bäst i världen på att avliva djur?
_
När det handlar om hur djur behandlas i Sverige så brukar i första hand politiker från Alliansen och då främst från Centerpartiet påstå att vi är bäst i världen på djurskydd för vi har världens bästa djurskyddslag.
Dessa politiker brukar däremot inte vilja diskutera varför så många andra länder har förbud både för vilda djur på cirkus och för pälsdjursfarmer, men inte Sverige.
Men det finns ett område där Sverige kan tävla om att vara bäst i världen. Det handlar om att välja att avliva ett djur eller djur- slag som påstås medföra problem, till exempel ett rådjur innanför vägstängsel, en älg på en gata eller i en trädgård, en genetisk viktig varg utanför varg- tillåten mark och inte minst alla våra hemlösa katter. Så vad dessa politiker verkligen kan skryta med är att Sverige kanske är bäst i världen på att lösa problem med djur genom avlivning!
_http://arbetarbladet.se/torget/1.5500407-ar-vi-bast-i-varlden-pa-att-avliva-djur-
_
#189 Så sant som det är skrivet! Tyvärr inte vidare smickrande. 😭
2925 namn på listan just nu! Snaart 3000!
Jag har länkat till namninsammling från vårt facebook sida (www.facebook.com/foreningen9liv).
Jennifer
Föreningen 9Liv
Föreningen 9 Liv Östergötland
Email: foreningen9liv@hotmail.com
Hemsida: http://www.foreningen9liv.se
Facebook: http://www.facebook.com/foreningen9liv
#191 Det tackar vi för! 🌺
Nu på morgonen behövs 27 namnunderskrifter för att under dagen komma upp till 3 000. Det ska ske under dagen eller hur! ❤️
Tack alla som kämpar för och stödjer protestlistan! 🐱❤️
Nu behövs det bara 9 namn till! Har gått ut direkt till olika vänner på FB. Flera av dem hade missat namninsamlingen men har nu skrivit under och delat.
Nu 3 016 ❤️
#195 Ja nu har vi gått över 3000-strecket med råge. Bra fart på aktiviteten idag. Just nu 3035 namn! ❤️
Igår var en kanonbra dag med många många namnunderskrifter. Idag tyvärr hitintills bara 18. Vi låter oss inte nedslås av detta utan nya friska tag! Nu 3 118.🐱❤️
Går lite trögare idag men stadigt uppåt! 🐱❤️
Underbart med den internationella uppmärksamheten också! (Hör efter telefonkontakt med några av mina att mail tydligen hamnat i skräplådan så ej uppmärksammats.) Vi kommer igen! 🙂
Finns en facebooksida "För djurens talan". Ser inte vår protestlista där, och där hör den helt klart hemma! Ngn med facebook som kan länka, tack? 🌺
Bra om någon som är mera teknisk än jag kan lägga in länken till namninsamlingen på facebooksidan "För djurens talan" som carlas skriver om i #198.
Tass för katternas rätt att leva!
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Det är nu dags att vi alla gör en insats och pushar för proteslistan på olika sajter. Nästan ingen aktivitet alls i dag, endast 8 namnunderskrifter hitintills, och lite i går¨också. Snart är det påskhelg och människor är lediga och har då förhoppningsvis tid att gå in på olika sajter trots påskfirandet med släkt och vänner.🐱❤️
Det gäller nu att protestlistan inte faller i glömska. Ännu bättre kan vi eller hur! 🙂
#201 Ja det är ett evigt puttande som behövs för att hålla grytan kokande så att säga. Har själv varit lite upptagen av annat ett par dagar. Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få angående detta.
Nu har det tagit lite ny fart igen. 3193 ligger det på nu! 😃
Härligt att siffran stiger igen!
Puttar! ❤️ Hjälp gärna till att samla underskrifter under påsken! ❤️
Påsken är en bra tid att träffa familj och vänner, och få dem att skriva på också! De tycker nog lika som vi våra vänner, men de kanske inte vet om listan helt enkelt.
Påsken kommer gå åt att ragga underskrifter!
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
#206 "Påsken kommer gå åt att ragga underskrifter!"
Helt riktigt! 🥳
Nu 3274 namn! Vi närmar oss 3300!
Nu är det 3298 namn!
Nu 3325 namn!
Nu är det 3 340 namn!
Och nu 3348! Jag körde en drive tidigare idag med uppdateringar på FB-grupper och sidor. Bad även större föreningar att sätta ut uppropet på sina sidor.
Jo, jag såg det. Ska försöka igen på "min" katthemssida!
3374 namn vid läggdags!
Nu har Kattjouren lagt ut namninsamlingen på sin FB-sida och det har tagit rejäl fart igen. Just nu 3650 namn!
Över 230 nya namn före lunch…..!! 😃
Över 3 700 nu! Tack alla kattvänner! 🙂

Vad är målet? När ska listan skickas in?
Minst 6000 namn. Man blir det fler inom skälig tid är det bar bra. Vi har tänkt ha den igång minst till midsommar.
3837 namn just nu! Tack Kattjouren och andra sidor som hjälper oss med namninsamlingen!
3914 namn nu i arla morgonstunden = 454 nya namn på ett dygn! Med raska steg mot 4000-strecket! Heja, höjda tassar! 🐱❤️
#55 Jag hade missat det du skrev tidigare om missen. Kärlek!
I går var en fantastiskt bra dag för insamlingen. Hoppas på fortsatt bra aktivitet så vi kan komma över 4 000 under dagen.🐱❤️
#223 Ja det var riktigt bra igår! Nu ligger det på 3918 namn! 4000 är inte så långt borta!
Puttar upp! ❤️Skriv under och sprid!
Just nu 3 964 namn. 4 000 bör vi kunna passera till midnatt. Fortsätt sprida protestlistan och uppdatera! Det gäller hela tiden att hålla intresset för listan uppe. Ju fler namnunderskrifter självfallet mera tyngd åt budskapet.🐱❤️
Få namnunderskrifter idag, vi når inte 4 000 idag om det inte sker en markant ökning i kväll.😕
Hoppas alla som kan nu ger järnet för protestlistan!🐱❤️
Finns det någon här inne som inte signerat, bekräftat och gärna också delat? Tjata på dina vänner att de delar och delar och ……..
Nej idag har det svalnat av rejält efter en fantastisk aktivitet under helgen. Just nu 3980 namn på listan!
I morgon blir vi åtminstone 4 000 och sedan full fart framåt!🙂
Heja på nu!!
Det var väldigt vad trögt det går nu helt plötsligt! Får försöka pusha på i de olika facebookgrupperna och sidorna igen verkar det som.
Nu gick vi över 4000-gränsen! JIPPII! Just nu 4004 namn på listan!
Tror det öka ytterligare ikväll! Jag har gjort en drive!
Nu 4 060!🙂❤️
Ja vi lyckades visst väcka aktiviteten vid liv igen! :)
Tyvärr är det pga att en älskad familjekatt med ansvarig ägare blivit döda. Låt inte denna kisses död vara i onödan! Väck debatten igen! Prata med folk! Berätta! Skriv under!
4334 namn på listan! Så bra! :)
Nu har närmare 4 500 stött protestlistan! En riktigt bra dag idag- just nu 337 nya namnunderskrifter🐱❤️.
Det finns en stor potensial och jag är övertygad om att vi kan få väldigt många flera att stödja listan. Tänk så många kattvänner det finns runt om i vårt land och även utanför våra gränser. Ju fler som skriver under ju fler lockar det att göra detsamma. Det blir en så kallad snöbollseffekt. Det gäller för oss alla att hela tiden ligga i och sprida protestlistan för tänk så många som fortfarande inte känner till den och säkerligen direkt skulle ge sitt stöd. Det gäller nu eller aldrig.
Vi ska inte vara blygsamma utan jag tycker att vårt första delmål bör vara åtminstone 10 000. Tillsammans är vi starka!❤️
Jag ska fundera ut hur jag ska kunna lobba för listan på mitt katthem. För visst går det inte att skriva ut och be folk skriva under med vanlig namnteckning? Lite synd att man måste bekräfta via email, men jag har full förståelse för varför det är så. Jag tänkte mest på några av våra fina tantvolontärer som inte är så haj på datorer men som är grymt duktiga med katterna! De skulle nog gärna skriva under omd et gick att ordna på något annat sätt.
#240 Kan du inte låna ut en av katthemmets datorer och skapa varsin hotmail/gmail adress åt damerna för detta ändamål?
Jag skrev ut Protestlistan på ett A4 blad. Skrev nätadressen och bad folk att gå in och skriva deras namn och inte glömma att bekräfta när de får e-post meddelandet. Bad de också att hjälpa oss att sprida listan. Längst ner på listan lade jag ”rivtungor” med länken till e-adressen så att folk kan rycka loss de och ta med sig. Har nästan alltid en bunt med mig och hänger bladet lite överallt + delar ut. Innan jag hänger den vid livs, bibliotek, vissa anslagstavlor, … ber jag om lov att göra det. Ingen har hittills nekat.
Nu har protestlistan passerat 4 500 och vi står inför en helg då många människor har tid att engagera sig. Påskhelgen var fenomenal sett till hur många som stödde protestlistan och även denna helg kan leda till att många människor ger sitt stöd åt listan. Nu gäller det att sprida den! Lenas och andras fina och viktiga initiativ förtjänar att vi alla gör vad vi kan för att sprida kunskapen om protestlistan!🐱❤️
#240 + #241 Har alldeles samma huvudbry. Använt min egen dator och mailadress för att hjälpa folk/grannar som inte själva har tillgång (men då blir det ju färre ip-adresser vilket kan ge fel intryck). Bäst är nog att skapa som #241 säger.
#242 Jättebra. Har också försökt sprida på så sätt! Förutsätter igen att tillgång till dator men det når ut till många som har men bara inte hänger på kattforum el facebook etc och därför inte råkat känna till. Så det är viktigt!
Är säker på att det finns många många som vi inte når med internet. Hur kan vi göra mera?
Väldigt bra att det kommit upp en diskussion om hur vi på olika sätt kan sprida kunskapen om protestlistan. Det finns säkert fler här på forumet som kan ha förslag så skriv gärna om detta här i tråden. Viktigt att vi nu i helgen också påminner på olika kattsajter för det har börjat lite trögt idag men ska självfallet bättra sig ordentligt lördag-söndag.🐱❤️
Klart jag skrivit under.Tvekar inte en sekund. Bra jobbat, nu är det ett par tusen underskrifter!!!!
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
4547 namn på listan! Aktiviteten på listan går lite upp och ned. Man behöver påminna om den lite då och då.
4560 namn på listan! Och nu kommer en hel del folk hem igen efter påsklov och det är också bra - för då kan de påminnas resp få kännedom om petitionen. 🙂
Har förresten fått mail i dagarna fr vänner i USA som undrar över "tillkännagivandet" (övrigt har de ju fått översatt), typ "I have no idea what this says. Help!". Bara att tala om att det är ett tack samt en bön att fortsätta sprida. 🙂
Signera, sprid och dela!
Just nu behöver vi påminna om protestlistan extra mycket. Så var aktiva på olika kattsajter, det kan ge stor belöning.❤️
Ja det kan nog vara dags för en påminnelsedrive igen!
Har nu gjort min insats för idag! Vi får hoppas det sätter lite fart på ruljansen igen! :)
Nu över 4600!! 🥳
Japp 4.636 i sena natten.
Skaparkatten bless you all! 🐱 Och vill ha 5000 imorgon 🙂
Just nu 4663 namn!
Fler underskrifter vill vi ha! 🙂
Är inomhus mest, på grund av förkylning och har försökt lite mer med Frsnkrike o Schweiz. Signerar deras liknande petitioner o sätter upp denna samtidigt med liten fransk textförklaring. Vi jobbar för samma saker o tillhör samma union. Har också tänkt igenom o hittat fler vänner som både bör skriva på och dela! Vore det en papperslista funnes det fler att värva!
#256 Vilket bra sätt att tillbringa en förkylningsdag på!
Nu måste vi alla hjälpas åt att åter få fart på protestlistan! Nu 4 680 Dålig aktivitet de senaste dagarna. Sprid listan och gå in pusha för den på olika kattsajter. Tack alla!❤️
Signerat, bekräftat och delat idag??
6 kvar till 4700!
Hoppas vi kan nå 4800 det här dygnet!
Kattvänner!
Nu står vi inför en ny helg. Hoppas ni andra är med på att göra en ordentlig insats nu för att sätta fart på listan. En liten insats från var och en av oss kan göra underverk! ❤️
Som situationen ser ut behövs protestlistan mer än någonsin!❤️
Puttar!❤️
Skriv på (om det inte redan är gjort) och dela! 🌺
Trägen vinner. 4761 engagerade myror nu, är satans så många flera än en betongkloss. Det ger sig. Heja framåt!! 🐱
Och putt i natten för alla utsatta vilsna katter. Älskade 19 namnlösa missar dödade av lst i Vargön, vi glömmer er inte. Höjda tassar! ❤️
4 762 nu men ändå inget att jubla över därför att aktiviteten på listan är så oerhört dålig just nu, 8 namn igår och 2 hitintills idag och även låg ett antal dagar dessförinnan.😕 Det oroar åtminstone mig mycket. Vi måste ligga i från olika håll nu för att bryta trenden annars faller snart tråden helt i glömska. Ju fler som ger sin namnunderskrift ju tyngre självfallet får protestlistan. Vi får inte missa chansen nu och visa vad i själva verket oerhört många anser när det gäller våra värnlösa katter!❤️
#266 Aktiviteten avtar när man inte gör PR för namninsamlingen hela tiden via FB-grupper och sidor. Jag har nu gjort en ny drive och hoppas det ska ge lite resultat under helgen. Ser alltid ett samband med mina driver och antalet nya påskrifter.
#267 Helt rätt Lena. Nu har aktiviteten ökat….❤️ Önskar att de stora kattsajterna igen kunde lägga in ett anrop om protestlistan.
#268 Har bett dem om hjälp och fått svar från några att det kommer att göra det. Jag har även gått ut med påminnelse via massmeddelande härpå Hittekatter samt via själva namninsamlingen.
Köpte även annonsplats för några dagar inne på Skrivunder.com. Vet inte hur effektivt det är men värt att pröva i alla fall.
4800 namn blev det nu! ❤️ 🍸 🎂 🥳
4887 nu vid läggdags! Ganska bra fart på namninsamlandet under eftermiddagen-kvällen!
Fantastiskt bra Lena! Din drive har verkligen satt fart på aktiviteten. Närmare 130 nya namnunderskrifter hitintills idag! 🙂❤️
Nu har jag såklart skrivit under för kissarna!!! :)
Många Goa Kramar
Annisangel
Nu har vi gått upp i 5201 namn! 😍
Hurra, fin utveckling senaste dygnet. 🌺 Tusen tack Lena för extradriver! Hoppas det fortsätter på detta sätt, med allas vår hjälp. Den måste till så klart.
(PS. Kan vi hjälpas åt att ladda in stålar för "extra synlighet" tro? Det gäller ju antal dgr så hur hjälps vi åt där?)
Tror att vi fick mest skjuts av att Kattjouren och några andra föreningar lagt ut namninsamlingen på sina FB-sidor.
Nu har det stannat av lite igen. Just nu 5239 namn.
och nu 5 251!🙂❤️
#278 Det artar sig! 10 till har kommit innan läggdags!
Hoppas att onsdagen ska ge många fler signaturer!
Snart 5300!
Nu är det 5 303 på väg mot 6 000!🙂❤️🐱
#282 Ja det ser inte alls illa ut! 😃
Snälla, hjälp till litet extra nu när vi börjar närma oss det magiska 6.000 underskrifter!
#284 Ja nu har det stannat av igen och det behövs nya puffar.
Ja det behövs nya puffar. Protestlistan behövs mer än någonsin. Nu 15 katter i Kalmar som ska avlivas för lite öronskabb. Ingen tanke alls på att omplacera dem och därmed hindra inavel. 😡
Vet inte om det är någon som har tid/ orkar puffa på listen lite inne på olika forum? Hinner inte själv just nu.
Nu 5.350 underskrifter. Putt! 🐱
Nu har det gått lite trögt igen med namninsamlingen. Vi får försöka hjälpas åt så det blir lite fart på det hela igen.
Brukar man få verifieringsmailet fort eller kan det ta en stund? För jag har försökt skriva under ett antal gånger nu men inte fått något mail… :(
#290 Det brukar komma med en gång. Har du kollat din skräppost? Det har hamnat där ibland har jag föstått.
#290 Har du kollat att du skrivit din mailadress korrekt?
Jag har trippelkollat både e-mailadress och skräppost utan resultat… :( Men jag delar listan vidare.
Prova att skriva på en gång till o se vad som händer då!
Putt

Synd att listan bara är digital. Jag har både en mor och en mormor som inte använder sig utav e-mail
Men du kan väl hjälpa dem via din mail? Det är väl inte att beteckna som fusk? Det finns säkert åtskilliga familjer med bara en ip-adress skulle jag tro.

Ok får göra så:)
Det är dumt att skriva på flera gånger med sitt eget namn. Det kan lätt göra att listan inte tas på allvar om det blir för mycket av den varan. Att man däremot hjälper andra som inte har egen internetuppkoppling/dator är en annan sak.
Jag ser att denna tråd nu är uppe i maxtalet 300 inlägg. Startar därför en ny.