varför har isaoch askungen börjat trampa
och sutta på mitt täcke när vi gått och lagt oss..?..3 kvällar i rad har de börjat trampa och börjat sutta på täcket så fort det lagt sig hos mig,detta har de inte gjort innan..och jag har aldrig haft en katt som gjort så förr heller..nån som vet?

Min första tanke är om dom är tidigt tagna från mamman…i sådana fall brukar dom trampa mer och snutta på textielier..

Men jag har för mig att de hämtades tidigare en tolv veckor efetrsom de hittades vid en sjö.. det kan ju vara så att eftersom de inte har varit hos mamman till de var tolv veckor att de fått det beteendet.. men det verkar ju konstigt att det börjar så pass sent.. man tycker ju att de ska börja när de är små med detta beteende om det är den anledningen att de försvunnit från sin mamma för tidigt och inte efter några månader.. eller kan beteendet komma senare?
Jag har inget svar..det var bara det jag tänkte på..
Eller så kanske de bara vill ha uppmärksamhet..

jo jag tänkteoxå på det att de blev "tagna" av mamman förtidigt men att de börjar nu vid 22v ålder är ju helknasigt..dehar inte gjort så förr..jadet är ju inget fel iofs men jag blev bara så konfunderad..kanske ser mig som deras mamma:)..tack för era svar..

Haha ja det kanske de gör :)

Många gånger har jag märkt att snuttandet börjar senare. Trampandet tror jag är en vanlig mysreaktion. Men snuttandet ligger det mer bakom. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
När katter trampar så där brukar man säga att de mjölktrampar. Det är ett instinktivt beteende som kattungar har när de diar mamman. De trampar på mamman för att stimulera mjölkproduktionen. Det här beteendet brukar sedan sitta kvar till viss del så att även den vuxna katten mjölktrampar, ofta när de sitter i husses/mattes knä eller liknande. Hemma hos oss varierar det mellan katterna om de trampar eller inte samt hur mycket.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#5 ok vad är det som kan ligga bakom det..stör mig visserligen inte men ändå,nyfiken som manär..de är för goa.ligger gärnaoch sover hos mig,iallafall halva natten*S*
Thindra trampar när vi går o lägger oss. Ligger då bredvid mig o trampar mot min hals o spinner för fullt. Tror det är en social mysfaktor där de känner en gemenskap.
//Pia
#8 Tror också att det är något de gör när de känner sig tillfreds med tillvaron.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

jo men snuttandet,varför börjar de med det nu??? sånt brukar de väl göra redan från början eller?