Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 3357 ggr
Gatukorsning
3

Råd vid infångning av katt

Hej!

Hoppas på att jag kanske kan få lite hjälp här av någon som är mer erfaren än vad jag är. Jag är engagerad i ett katthem som volontär och har varit så i ett par år snart.Nu det senaste halvåret har jag lärt mig mer om hur man fångar in utefödda hittekatter och hur jag ska gå till väga. Jag har mycket bra dialog med ansvarig på katthemmet där jag är engagerad och vet att jag fångar bara in katter om jag vet att det finns plats för dem där (då jag inte bor så till så attd et går att lösa på något annat sätt). Innan jag ska fånga katt så dubbelkollar jag alltid med katthemmet om plats först.

Just nu försöker jag fånga in en liten koloni på 6-9 katter, personen som matar katterna är lite osäker på hur många de är nu och om någon redan har hunnit frysa ihjäl. De får mat vid samma tic varje dag och de har även en isolerad koja att krypa in i.

Jag som är sådan nybörjar behöver nu lite hjälp med tips om hur jag ska gå tillväga.

1. Nu är det vinter och snö och kallt, är det bättre att försöka mata/gillra fällorna med mat i geleform? Har förstått att maten inte fryser lika lätt då. Vad tycker ni?

2. Hur ska jag göra med infångningen? Bör jag ställa burarna på samma ställe varje gång och hur ofta ska jag försöka fånga in? Är det för mycket att åka varje dag? Jag tänkte på om katterna skräms iväg mer av min närvaro?

3. Hur gör ni med Lotin-buren? Lägger ni en filt under det(i den så att den inte sjunker ner i djupsnön?

4. Personen som matar katterna varje dag ger dem mat precis ovanpå kojan. Bör jag placera en bur i närheten av kojan eller kommmer det att skrämma iväg dem därifrån sedan när det "smäller?"

Jag har tidigare aldrig fångat katt på vintern, utan enbart på sommaren/hösten och då tillsammans med någon annan. Nu är det första gången som jag gör detta själv, så jag är lite osäker på ovanstående frågor. Jag vet hur burarna fungerar och en massa andra saker som man ska tänka på.

Någon som har tips till mig? Oerhört tacksam för all hjälp!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[Skyggis]
14

Hej Gatukorsning!

Tonfisk i olja brukar hålla sig hyfsat i kylan. Brukar vintertid för säkerhets skull komplettera med extra smak- och doftrikt torrfoder (gärna kattungevarianter) vid de extremt kalla tillfällen då blötmat hinner frysa innan de riktigt skygga katterna är vid fällan. Men dessa båda brukar kunna fungera. Så länge de är något sånär hungriga och gärna har blivit inmatade innan är det inga större svårigheter.

Innan du fångar in bör man "räkna in" katterna, detta kan man göra på olika sätt för att veta antal och ungefärliga åldrar. Eftersom det är osäkert med antalet nu kan du gärna börja med detta. Eftersom vissa katter kan vara väldigt mycket skyggare än andra kan en bil som man sitter i under tiden spaning sker behövas. Då stör du mycket mindre och de vågar sig fram. Bättre för dig också :) Du kan också försöka få tag i en åtelkamera som hjälper dig att räkna in katterna och som också säkerställer att inga lämnas efter.

Lotinfällan kan man ställa på ett platt underlag om nödvändigt, t ex en träskiva eller EU-pall, i vintertid blir det också ofta skottning och en del enklare förberedelser vid infångningsplatserna så det är smidigare att ta sig fram med små tassar.

Brukar främst använda mig av infångningsmetoden spik och snöre där man styr infångningen manuellt. Därefter sätta fällan på automat när endast en eller kanske två katter är kvar. Det är bra med spik och snöre när antalet katter är större. Möjligheten att styra infångandet på ett enklare sätt ökar. Att inte fånga den allra självsäkraste katten först är en fördel. Man kan också med spik och snöre fånga två katter i ett svep. s.k droptrap finns också. Öva (inte vid infångningsplatsen) alltid först med dragläget så du känner dig säker, sedan testdrar du en gång ute när du ska fånga in så att allt fungerar som det ska.

(För att inte skrämma katterna runtom i onödan kan man lägga dämpning precis där fällans lucka slår ner mot metallen. Även en mörk filt över fällan håller katterna lugna/lugnare).

Nu vet jag inte hur ni brukar göra, men jag tar alltid katterna direkt till veterinär för koll, kastrering etc, med max nattens timmar emellan. Så till frågan hur många katter du kan fånga in i ett svep, så tycker jag att du ska begränsa dig till det antalet som kan komma till veterinär morgonen efter - med prioritet på kattungar, mammor och om du sett någon som verkar må sämre eller är tröttare än de andra. Och därefter fånga in igen kvällen därpå. Om du kan dela upp det på två infångningar vore det bra (beroende på antal katter givetvis). Skulle infångandet gå smidigt eller trögare märker du det själv bäst på plats. Allt går tyvärr inte att styra själv. Ibland får man mer jobb än man tänkt, ibland går det väldigt enkelt. Men lämna helst ingen katt ensam och lämna inte den skyggaste sist är mitt råd. Försök fånga de mer skeptiska först.. om det finns någon sådan :) då blir det lättare i slutändan.

Tycker du ska placera fällan i anslutning till deras matplats som de är vana vid. Men ha alltså gärna dämpning så det inte behöver smälla. Se bara till så att luckan inte går att trixa upp inifrån fällan på grund av dämpningen. Testa dig fram hemma i lugn och ro. Sommartid brukar jag alltid använda gräs, vintertid är det olika.

Jag skulle inte heller välja att låta luckan gå igen när en annan katt är alldeles precis vid fällan, som kan bli skrämd. Försök ha is i magen vid de tillfällena och invänta hellre ett bättre tillfälle. Det kan kanske bara ta några minuter extra för att få ett nytt läge igen.

Ett annat tips för fällan och för att göra det lite mer bekvämt för katterna vid transport är att man kan lägga en tillklippt bit dörrmatta (jag använder IKEAS för 4 kronor som passar som de är och hålls på plats) som läggs inuti fällan. Den ska då bara nå fram till plattan. Tidningspapper går också bra men hålls inte på plats lika bra.

Däremot bör man inte täcka botten om man vill kunna se kattens mage underifrån, för att kunna kolla tecken på om den diar osv.

Är det dålig belysning där du ska fånga och du behöver se tydligare vilka som kommer fram mot fällan och hur långt de gått in i den, kan du placera en ficklampa i närheten som lyser upp kring luckan.

Sist men inte minst, skriver för säkerhets skull, transportera katterna i fällan och för över i burar först när de är inomhus. Med din vana av infångning så mycket vet du säkert redan av råden här, fråga annars bara på om det är något mer du undrar över :)

Lycka till med kolonin och tack för att du finns!

Alexej
3

Här fick du jättebra tips:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

MSH
2

Jag blir så imponerad när jag läser:-). Har bara fångat två katter som var fel och inser med det vilket otroligt jobb det är att fånga in katter med fälla! Tack för att du hjälper dessa till ett bättre liv:-)!

Andina
1

Tack för en intressant tråd och frågeställning! Och tack för svaret! Jag önskar TS all lycka till med kattfälleriet! Och all lycka till berörda katter!

(Nu kan jag följa tråden)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Backarödbo
3

Här finns också tips och artiklar om hur att fånga katter i olika fällor, bland annat:

http://v3.goteborgskatthjalp.com/index.php/foervildade-katter-tnr/tnr-jobba

Gatukorsning
7

Hej igen!

#1 Tusen tack för tips!

Jag har nu varit ute vid tre tillfällen och lyckats fånga in två halvårsungar. Det känns jättebra! Detta betyder att det finns sju katter kvar enligt mataren. Två honor, två hanar och tre ungar på ca 7-8 veckor (den andra kullen ungar för i år av samma hona vad jag förstår). Jag har sett alla utom en av dem, troligtvis då en hankatt som är mer skygg. Det finns även en tamkatt i området. Jag vet vilken som är tamkatten och ska försöka se om mataren kan få tamkattens ägare att ta in den de gånger jag är ute med fällorna.

Kattungarna bor i mest i den vinterbonade lådan som mataren har ordnat med. Jag var tvungen att öppna lådan igår kväll för att dubbelkolla så att ungarna inte var ännu yngre än så. Men det är svårt att veta med åldern, då nästan alla katter i denna koloni är väldigt små. Enligt mataren har den lilla mamman alltid få små katter (jag menar ju såklart att de är mindre än vanlkiga katter i samma ålder då). I denna låda finns det tre kattungar nu. De två honkatterna som finns i området ser likadana ut så det är svårt för mig att veta bara på sikt vem som är kattmamman. Hela gänget brukar tycka om att vara i lådan i alla fall. Jag har ingen aning om hur jag ska gå tillväga för att fånga in dessa småkatter och deras mamma nu, ska ta reda på ännu mera tips från andra duktiga infångare, ansvarig på katthemmet vet om detta.

Maten som jag har använt mig av har varit i geléform och luktat en hel del. Jag tänkte på tonfisk tidigare men var osäker på hur den skulle klara sig i kylan. Idag handlade jag några burkar i alla fall som jag tar med mig vid nästa tillfälle.

Lotinfällan har jag lyckats ställa på ett ställe i närheten av kattkojan (som står vid en husvägg). Båda halvårsungarna som jag fångade in fångades på samma plats fast vid två olika tillfällen. Där är det förvisso snö, men inte full lika mycket som på andra ställen. Det positiva med snön är ju att jag kan se spår var katterna går någonstans, de håller sig verkligen till sina små stigar. Sist hade jag ingen filt i botten på lotinfällan, vilket jag nu tycker var en miss då katten blev helt galen och kastade sig runt med full kraft i fällan. Var rädd att den skulle göra illa sig faktiskt, för det hjälper det ju inte att jag hade en filt ovanpå. Det där med att lägga i en liten trasmatta var ett mycket bra tips, det ska jag göra nästa gång.

Jag hade gärna använt mig av spik och snöre men jag vet inte hur det ska kunna fixas rent praktiskt just i detta område då det är ett litet område vid en liten "berg/sten-sluttning". Finns liksom ingenstans för mig att gömma mig då området är smalt. Svårt att veta hur jag ska gå tillväga tycker jag.

Fällan har jag passerat i närheten av matningsplatsen (som mataren har i direkt anslutning till kojan/ovanpå kojan). Det är där jag har fått tag på två i alla fall. Men nu när jag vet att det bor ungar inuti kojan så blir det lite knepigare tycker jag. Tips på hur jag ska gå tillväga med detta?

Som jag skrev om i trådstarten så har jag mycket fin kontakt med ansvarig på katthemmet. Jag (försöker att fånga) fångar endast in katt om jag vet att det finns plats i katthemmets karantän. Jag vet hur man kollar kön på katten men vill inte göra detta själv med dessa som är utefödda. Jag är som sagt inte van att hantera katter som är så extremt rädda. Till katthemmet kommer det veterinär och djurvårdare som sedan kollar katten tidigt.

Jag väljer även att transportera katten i fällan då jag tycker att det känns bäst för mig och är det säkraste sättet. Jag har endast tillgång till två fällor (och bara plats för två fällor i bilen), så jag måste nog åka ut vid flera tillfällen eftersom det nu finns sju katter kvar.

Belysningen på stället är faktiskt riktigt bra då det är i direkt anslutning till ett flerfamiljsbostadshus. Det hjälper mycket! Alla grannarna som jag har pratat med är mycket positivt inställda till min närvaro där och har önskat mig lycka till, bara det är ju en schysst grej, för då vet jag att de inte kommer att vara elaka mot katterna.

Rådet om hur man dämpar fällan ska jag även använda mig av, särskilt nu när jag vet om att det finns kattungar inuti lådan.

# 5 Bra länk! Den ska jag lusläsa. Tack!

Så, nu vet ni lite mer om hur det har gått och mina fortsatta funderingar!

# 1 Hur i hela friden får man in den skyggaste katten först? Jag har en egen skyggis i mitt hem som har bott hos mig i över ett år nu, det är fortfarande ett mysterium för mig hur de fick in honom i en fälla. Han som typ inte litar på någon eller något och är galet observant på alla ljud och rörelser. Nu litar han på mig, min sambo och den andra katten i hemmet. Men han är fortfarande mycket mycket skygg av sig. Vågar aldrig vara framme när vi är hemma…men älskar att bli kliad under hakan och bakom öronen.

Tack för alla goda råd som jag har fått, men jag kan nog lova att jag kommer att återkomma med ännu flera frågor ich funderingar!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

MSH
0

Men oj vilken underbar uppdatering att två fina missar har fått komma in:-)! Förstår att det måste vara väldigt svårt att fånga så många!! En fundering? man kan inte "plocka" in de små kattungarna för hand? För att sedan ta mamman med Lotin? eller lägga en kattunge inuti fällan som "bete"? Detta är bara min alldeles okunniga fundering…. det kanske är helt galet? men jag bara tänker att de små liksom är för små för att fånga med fälla? Lycka till med ditt fina arbete! följer gärna tråden! Finns det någon bild på stället?

Gatukorsning
1

#7 Med mina kunskaper så kan jag definitivt inte plocka in ungarna för hand. Igår när jag lyfte på locket till lådan så skuttade en ut fort som attans och de andra två satt kvar och glodde på mig med stora kattungeögon. Men jag stängde lådan så snabbt jag kunde igen så att inte fler skulle skutta ut. Jag vet att dessa ungar är ute ibland eftersom mataren har sagt det.

Visst skulle man kunna använda sig av en av ungarna som något slags bete eller vad man ska kalla det för, men jag vill nog i sådana fall ha hjälp med hur jag ska gå tillväga. Och nu på vintern är det ju så kallt ute så jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att att ungen/ungarna inte ska bli helt skräckrädda/vilda och göra illa sig och frysa i fällan. Svårt tycker jag…

Jag har ingen bild på stället tyvärr. Jag har beslutat mig för att inte åka ut och fånga nu under helgen eftersom jag redan varit där i tre dagar i rad. Vill inte skrämma bort de mer skygga vuxna katterna för mycket med min närvaro. Åker bara ut om det blir galet tokkallt och om jag då tror att ungarna inte kommer överleva helgen. Men det tror jag att de gör, de är ju lite äldre nu och rör på sig mycket som kattungar ska göra. Och så bor de i en jättefin koja.

MSH
0

Förstår att det är klurigt…. Det var bara en fundering om kattungarna, de måste ju få vara tillsammans med mamman, samtidigt som man inte vill riskera att de fryser ihjäl eller blir tagna av rovdjur eller dyl. Om de är såpass snabba så kan de säkert skada sig i fällan. Tänkte att fällan skulle skötas manuellt då men läste sedan att du inte kunde gömma dig för att sköta den manuellt…, synd! Var är detta någonstans ? Ingen trefärgad liten mamma? (letar själv som en galning över hela Sverige typ, efter en "mamma-katt"?!

Gatukorsning
0

# 9 Såg din tråd nu om den lilla trefärgade katten du söker. tyvärr är detta långt därifrån, och desutom är ALLA katterna i denna koloni grå. Vartendaste en av dem…inte så lätt attvete vem som är vem kan jag lova…

Jag önskar dig all lycka till med din lilla katt! Ge inte upp!

[Skyggis]
8

Till frågan hur man kan försöka få in en skyggare katt först:

Katter i kolonier som är mer framåt är här till hjälp, de som får andra att våga och ta för sig. Några gånger då det funnits tydligare skillnader har därför den skyggaste katten blivit infångad i början, tillsammans med/tack vare den som är mer framåt. Istället för att fånga in den modigaste och enklaste först i t ex en kull och att den som är räddast kanske blir sist kvar, så har det känts bättre med att göra på det sättet de gånger man kan styra det den vägen.

De tre små samtidigt in i en fälla är förstås bra för dem alla, men då är det droptrap eller spik snöre som man får försöka med vilket jag förstått är svårt att använda sig av där du jobbar. Kan man stå stilla eller huka en bit från fällan med snöret i beredskap är det värt sina försök, om inte det går att sitta i bil och jobba därifrån. Blir de små liven införstådda med att fällan är en rätt trevlig makapär med smaskig tonfisk i så kan det gärna bli snabba spring dit när den riggas upp.. Att det inte verkar finnas något för dig att gömma dig bakom, som vid vinkeln på en husvägg, var ju jobbigt läge förstås.

Vet inte hur långt du kan stå ifrån fällan och om snöre helt är uteslutet - för god uppsikt måste du förstås ha.. fördelen annars här är att kattungarna är unga och kan vara väldigt nyfikna.

För att veta hur gruppdynamiken ser ut är det lite förarbete innan och är det svårare platser som det jobbas på som här där det är smalt och sluttande blir det knepigare. Åtelkamera visar annars på filmerna mycket av gruppdynamik.

Jag har ibland fått flyttat ett invant matställe som någon haft åt katter, en bit bort (kanske 50 meter).. till en bättre plats för att kunna fånga in. Maten flyttas då några meter successivt till det nya stället.

Finns många fungerande sätt och råd i detta, mina är bara några :). Hur vi vill och framförallt kanske kan jobba är olika. Terrängen spelar roll och andra faktorer. Tur, som med vädret, är inte heller dumt att ha.. Något bra med platsen där du jobbar och som gör arbetet enklare på DET sättet är att du har bra folk omkring dig när du arbetar. Boende och matare som förstör infångningar och skrämmer katterna är annars fruktansvärt stressande…

Grattis till ett fint jobb hittills, med två kissar infångade :)

Gatukorsning
4

Återigen, stort tack för all hjälp! Du kommer verkligen med många bra tips på hur jag ska göra. Ska se om jag kan få tag på en droptrap fälla, katthemmet där jag är engagerad har tyvärr ingen. Nog för tat jag skulle kunna bygga en själv, men vet inte om jag hinner med det nu. Ska se vad jag kan göra.

Jag är vet att jag verkligen har tur som jobbar i ett område där grannarna är så hjälpsamma och vänligt inställda. Det underlättar verkligen jättemycket!

Tyvärr kan jag inte alls sitta i bil för att utlösa någon fälla, då området är bakom ett flerbostadshus med parkering endast på andra sidan. Det finns inga vägar alls på baksidan som har en bergsluttning och sedan skog. Hur långt ifrån bör man sitta med en drop trap fälla ungefär? Man måste ju även kunna se så att alla tre ungarna är i fällan. Tror ni inte att katterna reagerar på om jag skulle stå en bit längre bort längs husväggen (vilket jag tror är i princip mitt enda alternativ här).

Jag har sett tre katter komma ner från skogen, så jag vill juinte heller ställa mig vid bergsluttningen då jag kommer at stå mitt i deras väg i princip.

Det där med att succesivt flytta matplatsen är juinte heller det en diúm idé, ska se om jag kan få med mataren på det, men det skulle ju kräva att mataren måste ut och pulsa en bit i snön. Ska prata med henne i alla fall.

Det känns som att jag borde fokusera på att få in kattungarna med mamman först. Och sedan ta de mer skygga katterna. Just med tanke på att det är vinter och kallt ute. Om jag fångar kattungarna i en drop trap, hur ska jag då göra för att få in mamman på bästa sätt? Om jag låter ungarna vara kvar en stund i fällan tror ni då att mamman lockas ut? Nu diar ju inte ungarna längre, vilket underlättar men jag tror inte att de är över 12 veckor än eftersom de är ganska små.

Tack för alla råd som jaghar fått här, verkligen guld värt!

Krullsvans
2

Jättebra tråd!

Gatukorsning
4

Hej igen!

Vill bara berätta att jag tyvärr inte har lyckats få in fler än de två katterna jag fick in andra veckan i december. Jag vet med, ja vad ska man säga…ganska stor säkerhet att det finns sju katter kvar. Kattungarna har överlevt och verkar må bra, jag har som jag berättat om tidigare bra kontakt med mataren som har koll på läget där ute varje dag.

Jag återkommer och berättar mer om hur det går lite senare. Kanske låter det litye knäppt….men jag ser faktiskt fram emot att försöka få in den här lilla kolonin nu i början av året innan våren kommer.

Alla katterna är grå, vartendaste en av dem, och de är ganska så små i växten vilket gör det lite svårare för mig att bedöma hur gamla de kan tänkas vara.

Återigen, tack för många bra och goda råd!

Katthemsmatten
2

Vi är nog många som hoppas att du lyckas få in kolonin före våren Glad Hoppas att du först och främst får in honorna och deras ungar. Hankatterna får du ta som prio 2.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
1

Bra jobbat Gatukorsning! Även fint att du är envis och målinriktad. Det behövs verkligen i den här typen av verksamhet!

Kanon med så goda råd med som Skyggis givet. Länkarna som Backsröd tipsar som är också mycket matnyttiga i sammanhanget.

Det är inte ovanligt att katter i en koloni är små tillväxten. Det brukar ha med inavel att göra. Ibland kan en vuxen katt se ut som en halvstor kattunge.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gatukorsning
1

# 16 Är det så? Att kolonikatter katt vara lite mindre till växten alltså? Det visste jag faktiskt inte, bra att veta. Ja, då var det inte så konstigt at tjag trodde att de jag fick in var yngre än vad veterinären på katthemmet trodde. Hmmm…ja, det gör ju tyvärr inte saken lättare för mig. Fast jag vet att två av hankatterna är större, ganska så mycket större faktiskt. Och så verkar det som att hankatterna (som jag tror är hanar i alla fall) är de mest skygga.

Så, jag har fått tips om att detkan vara bra att försöka få in de skyggaste först samtidigt som jag tänker att det är viktigt att få in honkatterna så att de inte hinner para sig igen och föda ännu en kull ute. Lite klurigt det här tycker jag.

Och som jag berättade tidigare idag så verkar det som att kattungarna fortfarande mår bra och alla lever. Det har ju heller inte varit någon riktig vargavinter här med -15/-20 grader en månad i sträck så det är klart att det underlättar med det lite mildare klimatet.

Katthemsmatten
1

De hanar du sett som är större och skyggare kan mycket väl vara överlevare från tidigare försök att skjuta av en koloni. De smartaste lyckas hålla sig undan skytten, återkommer och parar sig med nya honor. Innan man ånyo uppmärksammar att det finns en koloni har det hunnits med mycket inavel……. Så fortsätter cirkusen, eftersom LST framför allt i Göteborg har fått för sig att TNR inte är bra och inte fungerar.

[Skyggis]
4

#17 För att bringa lite mer klarhet om jag varit otydlig: Prioritera mammor, ungar och ev om du ser någon sjuk - bland dessa kan man sedan, om man t ex försöker hjälpa in en kull och inte kan få in alla samtidigt med droptrap, försöka undvika att sist lämna kvar den katt som man uppfattar som skyggare än de andra.

En skyggare hane med hälsan i behåll skulle jag alltså inte prioritera att ta in framför en mamma/ungar. De kan bli dräktiga året runt och fertila från väldigt, väldigt ung ålder - så hoppas verkligen att det löses i vinter.

Stort lycka till med kissarna framöver Glad

-Cissi-
0

Tass :) Lycka till med infångandet :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Gatukorsning
7

Så ÄNTLIGEN är det dags igen!

Pga att en inte så snäll person i mina ögon dumpade ett gäng katter utanför katthemmet i början av året så försvann de karantänsplatser som jag blivit lovad till den här lilla kolonin. Usch fy och blä för sådana oansvariga människor.

Så, katterna har nu varit ute i vinterkylan längre än nödvändigt tycker jag, men som sagt, jag har ingen karantänsmöjlighet för dem där jag bor så jag vill ju naturligtvis åka med dem direkt till katthemmets karantän när jag får in dem. Det finns karantänsmöjligheter under en kortare period även för kattungar så det är bra. Och där blir de omhändertagna på rätt sätt av vana och duktiga volontärer.

Men nu ÄNTLIGEN ska jag ut i veckan igen och försöka fånga in några av dem, och jag ser verkligen fram emot detta! Hoppas hoppas jag får in någon i alla fall.

Katthemsmatten
1

Håller tummarna för att du raskt får in dem du har karantänsplats till! Det är så j-igt av folk som inte tar ansvar för sina katter utan dumpar dem utanför katthemmen. Ungefär som om de tycker att de då gjort vad de kunnat. Det har de INTE!! Allt de gör är att förvärra lidandet för de katter som redan har det sämst ute i kylan.

Läste igår på Wikki-bloggen om stackars lilla kissen Någon i 'Morrbotten' som i sin jakt på skydd i den 20-gradiga kylan grävt ned sig så långt att han fått litet barmark under sig. Eventuellt kan han få behålla sin svans, öronen har börjat svullna och vätska sig…… Katten är enligt veterinärens bedömning ca 5 månader! Vem släpper ut en så liten kisse? Och om han inte är utsläppt, varför är inte samhället fullkomligt tapetserat med lappar om att han lyckats försvinna?????

Andina
0

#21 - Vilken härlig kämpaglöd du har för katterna! Jag håller alla tummar också för att du får in 'så många som möjligt'!

#21 - 22 - Ja… vad säger man… det gör så ont att läsa om hur somliga människor kan vara gentemot djur… Något som är helt oförståeligt… Gråter Vad har hänt med människosläktet - håller vi på att tappa våra hjärtan?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Katthemsmatten
1

#23 Det tror jag inte, men jag tror att 'jag, mig och mitt' mentaliteten har brett ut sig alldeles för mycket. Inte ta hänsyn till någon eller något annat än vad som gagnar MIG………

Andina
2

(#24 - Då 'tappar' man sitt hjärta, tycker jag… Kärleken är inte egoistisk - kärleken är inte tagande, endast givande… )

Gatukorsning
0

Äsch…inte en enda kisse någonstans. Men tack vare snön så kan jag se var de går. Och ja….nog är de ett litet gänga alltid. Många spår i snön såg jag. Till slut tittade jag tom i lilla lådan där de bor, och det var tomt. Var är de? Och varför i hela friden vill de inte ha mat när jag kommer? Hmm…Förhoppningsvis kan jag sätta mig i en bil och spana lite över granngården om ett par dagar, jag såg många spår åt det hållet. Och även många spår åt skogen till…men där inne i skogen sätter jag mig inte.

Tror de blir matade även på ett annat ställe…men var?

Katthemsmatten
0

Spaning efter matplatser nästa gång du kan åka iväg. Eller om du har någon i området som kan hjälpa till med den 'detaljen'. Håller tummarna för att du hittar var de håller hus och dessutom kan få kontakt med den mataren så ni kan enas om ett enda matställe och att göra uppehåll inför försök med fälla. Är de inte hungriga är det svårare att få in dem.

Gatukorsning
0

Åker ut i morgon igen och får se då. Byter plats på en av fällorna tror jag i alla fall, sätter den på granngården så kan jag kanske spana från bilen (det går att göra det där).

Finns det något som lockar mer än tonfisk? Nu är det kallt så det får bli tonfisk i olja så att det inte fryser. Kan inte komma på något som skulle kunna lukta mer heller…

Katthemsmatten
1

Makrill i tomat, grillad kyckling, speciellt skinnet.

Gatukorsning
2

Efter nästan tre timmar i -15 igår frös jag så att tänderna skakade. Såg några nya spår, men ingen katt. Tror de ligger och trycker någonstans. Kanske har de hittat en håla uppe i skogen. Placerade en fälla på ett nytt ställe, vid grannhuset där det är mycket kattspår från skogen. Där kunde jag spana från bilen så det var ju bra. Det enda jag såg var en skata och en granntant som gick ut med sopor.

När jag gav upp igår kände jag mig ganska så dämpad och besviken. Under natten har det varit -20 och jag hoppas hoppas att ungarna har klarat sig, de är så små allihopa där ute så jag tycker att det är svårt att veta hur gamla de är. Näe, usch…hoppas att de lever. MEn jag ger inte upp förrän jag har fått in alla, det får ta den tid det tar.

Tonfisk i olja var det enda som jag kunde tänka som inte skulle frysa alltför mycket, men det frös ändå. Vad andvänder andra när de ska fånga katt i vinterkylan?

Sen när jag kom hem och möttes av hoppetossan här hemma så tänkte jag att "Fasiken va hon är bortdkämd!" Kräsen som få, äter bara vissa saker, det mesta duger inte för då blir hon dålig i magen. Är det jag som curlar henne så här? Hon hade inte överlevt en dag ute i den här kylan så kräsen som hon är. Just nu så lyfter hon upp mjaubitarna med ena tassen så att de fastnar och sedan tuggar hon från tassen liksom. Hon kanske vill ha bestick också Foten i munnen? Knäppa katt. Katterna här hemma är så sjukt bortslämda med mat och värme och kärlek…

Gatukorsning
1

Som jag skrev tidigare idag…vist är de bortskämda de små som jag bor med. Med jag älskar dem brutalt mycket, det kanske inte framkom tidigare.

[maliimaloo]
1

#31 Det förstod nog alla! Glad

Gatukorsning
0

#32 jo…jag hoppas det! Kände bara att de fick oförtjänt mycket kritik från mig. Tur att de inte kan läsa!

Krullsvans
0

Lycka till med infångningen, Gatukorsning. Håller också på med infångning i kylan utan resultat. Men jag har det lyxigt med möjlighet att vara inne under tiden. Tonfisken blir ju stenhård. Kattan är svårfångad. Är framme vid fällan men försöker inte gå in. Funderar också på om hon har en annan matplats. Eller är det kylan? Nåja, vad ska man göra mer än att fortsätta.

kattassen
1

#30 Ett väldoftande torrfoder är nästan bättre i denna kyla som råder.

RC Exigent tar vi med ut i fällorna nu på vintern. (Ja även sommartid faktisk) för det luktar mycket och verkar oemotståndligt på katternaFlört

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Lena
1

Kylan är en svår fiende så här års i hittekattsbranschen!

#35 Det där med väldoftande torrfoder var ju ett bra tips. Vet andra som ställer maten på en slags värmedynor som man värmer i micron och som sedan håller värmen i några timmar. Men när det är så förskräckligt kallt hjälper inte det heller någon längre stund.

Kylan borde i och för sig göra katterna ännu hungrigare då de behöver mera mat för att hålla kroppvärmen när det är kallt ute. De ligger säkert och trycker på något "varmt" ställe och drar sig för att gå ut mer än till säkra matplatser. Därför viktigt med regelbunden matning. Samt att all matning sker på samma ställe. Att få eventuell andra matare att samverka är A & O i det här skedet. Men det gäller ju att lokalisera dem först i så fall. Obestämd

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gatukorsning
0

#35 Ok, då ska jag se om jag kan få tag på det fodret. Tack för tipset!

#36 Jo, de får mat regelbundet, samma tid och samma plats. Grannen som matar är jättebra att ha att göra med.  Hon var runt i området häromdagen och kikade runt, men kunde inte lokalisera någon annan matplats åt dem någonstans. De har ju en koja precis vid matplatsen som de har tillgång till, men där har de inte varit senaste gångerna jag har varit ut. Mataren säger dock att de definitivt använder kojan fortfarande, vissa kvällar ser hon flera av dem gå mot kojan och andra kvällar inte nån. Jag tänker att de kanske har hittat ett annat ställe att trycka ihoåp sig på, någonstans där det kanske finns varmluftsutdrag från en tvättstuga eller nåt.

De går längs med husväggarna ser jag, och de vill gärna gå i redan upptrampade stigar verkar det som.

MSH
0

Åh vi följer med spänning! Hoppas hoppas att de får komma in snart…!! Rackarns katter att de inte vet sitt eget bästa; bara att gå in i fällan nu….

[Skyggis]
5

Torrfoder och tonfisk i olja är ganska så oslagbart vintertid. När minusgraderna kryper neråt fryser även tonfisken snabbt men kan funka några timmar om det inte är alltför kallt.

Annars funkar alltid torrfoder, det är ju fördelen med det, att det inte blir som en stenkaka i kylan..

Har precis som kattassen föreslog använt Exigent men Kittenfoder från Royal funkar väldigt bra det med. Båda har finfint "stinkinnehåll" Glad

Önskar god fångstlycka framöver! Det kommer gå bra med din envishet och kämparanda.

Gatukorsning
4

Tjoohooo!

Vilken tur jag har. Är på katthemmet just nu och har gått igenom den skänkta kattmaten som vi har fått. Häromdagen kom det in en hel kartong med RC exigent! Ja, nu är det ju sådana här små gratisprover i kartongen, men det är säkert 200 påsar. Perfekt!

Hoppas det luktar tillräckligt i kylan nu. Tack för tipset allihopa!

Katthemsmatten
1

Vilken tur, #40! Och det är ju en fördel att det är småpåsar så du kan ta med ett lagom antal varje gång du är på kattjakt och slipper ha en stor påse stående i bilen. De brukar alltid välta och en massa rinner ut i bilen.

Gatukorsning
3

Skitkallt ute och jag har inte lyckats få in fler än…hoppas hoppas att det inte är så att kylan har tagit dem…De är ju utefödda hela gänget och så har de en vinterkoja att bo i, dessutom får de mat varje dag. Så de har ändå bättre förutsättningar att klara sig än andra katter utomhus, det vet jag.

Vi har dessutom fått förkylningar på katthemmet hos katterna…suck…

Jag önskar så att jag bodde i ett hus på landet med en vinterbonad lekstuga eller något som jag skulle kunna använda som karantän, tyvärr bor jag inte så till så att jag kan ta in katter direkt utifrån. Det vore heller inte schysst mot den ganska så speciella Leon och hans svaga hjärta.

Lena
0

#42 Ja du det är en tuff tid att vara ute och fånga katter i. Denna hemska kyla. Men som du skriver har ju katterna skydd och mat vilket bör göra att de klarar sig någorlunda tills de låter sig fångas in.

Håller tummarna!

Andina
1

Följer tråden och håller alla tummar för att ni lyckas med infångandet, Gatukorsning o Krullsvans! Katthjältar är ni! Kyss

Gatukorsning
1

Åhhh…så frustrerande!

Nu när jag har en period med mycket tid och möjlighet att fånga katt så har vi intagningsstopp så klart. Inte för att vi har många katter, men för att vi har flera katter som är sjuka och vi vill inte att det sprider sig såklart. Så har det varit ett tag nu…hoppas hoppas på klartecken att få fånga in igen från veterinären i morgon!

Katthemsmatten
1

Håller tummarna för att du ska få fånga in!

Gatukorsning
1

Men asså hur svårt ska det vara att gå in i fällan!

Det är fyra stycken kvar, två ser exakt likadana ut. Hela gänget är ganska småväxta och ljusgrå i färgen. Jag ser dem nästan varje gång jag är där. Men…de vill inte gå in i fällan.

Suck. Om de bara visste va fint det är ordnat för dem om de går i fällan.

Mantissa
2

Kanske om du låter fällan stå ute (så att den inte kan slå igen) och matar dem i den i några dagar så de vänjer sig vid själva fällan?

Gatukorsning
0

#48 Ingen dum idé alls. Kruxet är bara det att jag har en ursnäll tant som matar dem, och jag har bara möjlighet att åka dit på helgerna nu. Men jag ska prata med henne och se om hon skulle kunna hjälpa mig med matningen på så sätt.

Katthemsmatten
1

#49 Kan du fåt mataren att mata där du säger och bara de dagar du säger? Det kanske inte känns så kul att lämna en dyr fälla på plats (alla ställen runt huvdstaden är så bra att lämna saker obevakade på, för er som inte bor i grannskapet) och istället skulle du kunna lämna en utjänt transport.

Hör av dig om du behöver en dito. PM fungerar bra.

Gatukorsning
0

#50 Jag har tänkt på det där med fällan, inte jättesugen på attbara lämna den där obevakad heller, även om grannarna är bar att ha att göra med. Men man vet ju aldrig med folk annars.