Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1755 ggr
hamsternlukas1
0

Ansvarslös djurägare = jag

Jag borde inte ha djur

borde leva utan

aldrig skaffa nya

kan inte ekonomiskt sörja för eller ta det ansvar som krävs

kärlek räcker inte

är så arg

så ledsen

så full av

SJÄLVFÖRAKT

Mina djur är verkligen allt

Betyder så mycket

Beredd att ge allt och ger också allt jag kan av allt

förutom EN

bit där jag brister 

en

VIKTIG 

bit :(

Ska man behöva känna panik vid minsta tecken på ev. sjukdom

Ständig ångest för att något ska hända

och när något händer går jag sönder inombords…

då jag 

vet

ATT

jag 

inte har pengar

inte har försäkring

pga av en annan person som sagt upp den

utan mitt medgivande

kunde skaffat ny…

OM

jag haft pengar till hälsoundersökning etc. som krävs för äldre katter

FAN 

som sagt…

Borde inte ha djur

ska aldrig skaffa nya heller :(

Mina fem marsvin är iaf försäkrade..

alltid något..

Djurvårdskonto kan man få

OM

man inte har betalningsanmärkningar :(

som sagt

inga fler djur för mig…

Ska ägna resten av livet

till att vara stödhem/jourhem åt djur i nöd där andra står för veterinärkostnader.

Synd att det ska gå så långt innan man når insikt och förnuft bara

Älskar min katt

och hatar mig själv nu

Önskar inga påhopp, jag är mycket väl medveten om min bristande förmåga osv. Och borde tänkt till innan men…

Löser detta hur som helst i veckan på ett eller annat vis, min katt mår inte bra och jag vet inte om det "bara" är kattungarna som är orsaken eller något annat.

hamsternlukas1
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ibland behöver man se sanningen i vitögat precis så krass och kass som den är och även bikta sig :( Under åren har jag ställt mig frågan om det är värt det utan att komma fram till ett självklart svar…Min gamla hund levde gott och var frisk i 13 år, min katt är nu 14 och har aldrig varit sjuk.Men känslan som jag känner nu…känslan och önskan att kunna ta mitt djur till veterinär så fort man känner oro, och då inte har möjlighet…Den känslan gör så ont så jag nu bestämt att jag måste sluta att ha djur.På ett sätt känns det vansinnigt orättvist och hårt för jag älskar djur och kan inte tänka mig ett liv utan.En tanke jag haft ett tag, och ett alternativ är att i stället ställa upp som jour(stödhem åt utsatta djur, då man har en förening i ryggen som står för vet.kostnader.Hatar denna känslan som hindrar mig från att göra rätt och strider mot allt vad mina personliga värderingar säger…Ofta undrar jag och blir upprörd över systemet som råder när det gäller djursjukvård…ungefär samma system som är för människor i Usa…Har du inte pengar, är du fattig får du ingen vård :( Jag älskar djur och kan inte leva ett gott liv utan dem, men varför ska det vara så svårt??? Ska försöka göra det allra bästa för de djur jag har kvar och har en underbar syster som brukar rycka in när det kniper. Men man önskar ju att man på egen hand kunde åka till vet direkt när man känner att det är befogat i stället för att dra ut på det på djurens bekostnad :( Förstår om många blir besvikna och upprörda av mitt "erkännande" jag som på ett sätt kanske låtit mig framstå som djurens samarit/ängel…Till mitt försvar får jag väl hävda att jag brinner för djur och deras välbefinnande men att mina egna resurser inte motsvarar eller lever upp till det jag önskar.Och det känns skit.Punkt.

carlas
6

Men vännen, vad är det som händer? Är din 14-åriga katt sjuk och behöver till veterinär? Vi vet väl här att du gör ditt yttersta. Be om hjälp då (pm går bra). ❤️

hamsternlukas1
0

Ja jo han har tappat gnistan…vet inte om det r psykiskt eller fysiskt.

Jag förtjänar inte att ha djur helt enkelt.

hamsternlukas1
4

Och som sagt, jag kommer aldrig ta mig an några nya djur så länge jag inte har ekonomi för det.

Men glad att det finns en möjlighet att fortsätta ha djur i mitt liv som stödhem etc. 

För ett liv utan djur eller framförallt katter är inget liv alls för mig.

Vet inte om någon kan förstå känslan…att man älskar djur och tex hellre köper en påse hö till marsvinen eller en burk kattmat i stället för ett paket mjölk eller ett paket toapapper och i stället torkar sig med servetter eller i värsta fall tidningspapper…

Vill inte alls ursäkta mig utan bara nå viss förståelse för hur det kan vara ibland. Att man kan vara djurvän med rätt tankar och värderingar men att verkligheten inte är svart eller vit utan ibland en oigenomtränglig jädra sörja :(

LillKira
11

Jag började gråta nu…Jag har varit där :'( . Jag var tvungen att lämna mina killar till katthemmet jag adopterade dom ifrån. Precis så som du skriver kände jag! Jag drömde mardrömmar om skador och död för att jag inte hade pengar till försäkring och vård! Tvivlar inte alls på din kärlek till djuren och dina värderingar. Nu gick det ju bra för mig och killarna. Efter tre månader på katthemmet var dom deprimerade. Föreståndaren ringde och sa att om jag ville så kunde hon komma hem med dom igen. Jag fick mat o sand så att det skulle räcka lääänge och jag skulle få all hjälp jag behövde av katthemmet tills jag hittat ett jobb. Killarna kom hem och jag fick jobb på katthemmet :-). Det är svårt att vilja ge det allra bästa och veta att man brister pga pengar!! Jag hoppas innerligt att du kan få hjälp med din misse

MSH
3

Men vännen! Du är en fantastisk djur-ägare! Tvivla inte på det! Be om hjälp! Pm går bra!

LillKira
0

Allt kommer inte med när jag skriver på telefonen. Grr. Försöker igen när jag kan sitta vid datorn!

Alexej
7

Bullskit!

Jag har inte heller mina katter (och min hund) försäkrade för jag räknar på ett annat sätt. Mina katter har sällan blivit sjuka-bara smågrejer och jag har sparad många pengar i alla försäkringar. För man måste ju också betala rätt så mycket i egenavgift. Ingen aning-kanske 1000-1500 kronor.

Jag har en bra och framförallt billig veterinär och jag har ett sparkonto där jag kan ta i nödfall.

Visst är det bra med försäkringar men samtidigt har just försäkringar drivit veterinärpriser till lyxpriser. För har man nu en sjuk katt och den är försäkrad kan man lägga in katten på det dyraste djursjukhuset och låter den genomgå en massa dyra onödiga tester och undersökningar. För det är ju ändå försäkringen som betalar….

Här på djursjukhuset har de vansinnespriser och bättre undersökningar, utrustning och veterinärer än vad vi människor kan få på ett humansjukhus. Ingen utan försäkring har längre råd att gå med sin katt till ett djursjukhus.

Så jag bojkotera också försäkringar. Sjuka katter ska inte bli ett klassproblem. Men det kräver att ha resurser i form av lånemöjligheter, sparkonto osv för att i nödfall verkligen kunna hjälpa sitt djur. Många katter avlivas alldeles för lätt för att ägaren inte vill betala en behandling.

Så för oansvariga djurägare är det bättre med en försäkring annars föredra jag ett sparkonto.

Försök att hitta en bra och billig veterinär. Ibland blir det billigare att hitta en på landet.

Och man är ingen sämre djurägare för det!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
1

jag har heller inte försäkringar., billigare i längden att betala själv. men sen har jag som alexej en bra o hyffsat billig vette. har kontanter undanlagda för akuta situationer och bli det mer så är jag kreditvärdig o skakar fram pengar den vägen. 

Vad är problemmet jusst nu ts?

är katten behov av veterinär NU?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

martdat
0

sen ang att vara stödhem och att katthemmet betalar. det låter så fint på pappret. men i verkligheten så tar veterinärer inte faktura och det är du som stödhem som måsste lägga ut pengarna först offta.i allafall när du åker in akut. jag har vart där, så jag vet .

lillmymlan
1

Stopp och belägg!

Man kan söka ur fonder… Chickas och Snuffefonden… vilka är det mer?

Hjälp mig!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

lillmymlan
4

Om missen är sjuk så ska den såklart få vård och den hjälp som den behöver, vi får helt enkelt hjälpas åt… eller hur?

*Nalle Puh*

lillmymlan
2

Hamsterlucas ❤️

*Nalle Puh*

Mantissa
4

#10 prata med din veterinär. Det gjorde jag och de ringde upp katthemmet och kom överens om fakturering så jag behöver aldrig oroa mig för jourkatternas veterinärkostnader (sjukt skönt). Det är tillräckligt med vet kostnader för mina egna djur just nu..

Gatukorsning
3

Jag har bara två katter i mitt hem. En som jag äger på pappret, och hon är försäkrad. När jag pluggade räknade jag ut att det var billigare för mig att försäkra henne för en femhundring om året än att inte göra det om något skulle hända. Den andra katten är jag jourhem åt, och inget försäkringsbolag kommer någonsin att låta mig teckna en försäkring för honom om jag vill köpa loss honom från katthemmet då han har alldeles för många medicinska problem med sig i bagaget. Men min kärlek till honom är gränslös!

Vad är det som har hänt med din lilla katt? Skriv opch berätta så kanske vi här kan försöka hjälpas åt att hjälpa dig!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

kattassen
1

#14 Fast här rör det ju sig om en privat katt och inte nåt katthem som är inblandat. Hade det varit jourhemskatt hade ju ändå katthemmet gått in.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Alexej
2

#16 Samtidigt har också katthem begränsade resurser och inte alla lägger mycket pengar på dyra undersökningar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

kattassen
2

#17 Ja kära nån, menade förstås bara rent generellt att detta ärende  inte avser någon katthemskatt (vilket verkade antas i #14) så att fakturera något katthem finns ju inte här.

Fast om vi (som katthem) sätter ut en katt hos ett jourhem som vi ansvarar för så ansvarar vi ju även för att katten kommer till (vår) veterinär om så erfordras (och tar kostnaderna förstås). En jourhemskatt är en katt som fortfarande ingår i katthemmets vård anser jag.

Sedan beror ju allt på hur man skrivit i jourhemsavtal odyl.

#0 Om nu katten bara verkar lite deppig och hängig kan man ju pröva med lite kosttillskott i form av Omega3 eller så - en gammal kisse kan behöva lite extra skjuts i form av vitaminer mm.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

martdat
1

# 14 jag hadde en kks katt. hadde stödhemskontraktet med mig men djursjukhuset vägrade ens ta emot henne utan att jag skrev på . med mig själv som betalningsansvarig. självklart en söndag på juortid ,och kks får INGEN faktura varken där elr hoss de mindre veterinärerna här. och hadde jag fått fatt i kks så hadde det inte hjälpt för vi har inte samma bank utan det tar ett par bankdagar innan pengarna når mig och katten hadde fått plågats om inte jag betalat själv. elr dött vad vet jag . jag betalade i stället.  akut är ju akut och det kan handla om minuter och då måsste pengar fram o inte ens ett katthem kan trolla.

martdat
2

Hamsternlukas hur är dte med katten??

lillmymlan
4

Nu är inte jag (Östgötakatterna) någon förening, men vi ansvara för alla våra katter till dess att de går ut i permanent hem, så också sjukdomar eller olyckor osv. Nåt annat är för mig helt galet!

Jag får heller ingen faktura utan allt ska ske kontant, eller det vet jag inte förresten, för jag har alltid lagt ut själv om det inte finns pengar på kattkortet, nu tror jag att jag skulle kunna få på faktura, men jag vill betala direkt för att någonsin slippa vara skyldig.

Men visst är det skit om missen blir sjuk och man måste åka utan försäkring och med inga pengar i plånboken… ingen att låna av osv, vad gör man då?

*Nalle Puh*

Lena
2

Om jag förstod det rätt trodde du kissen var vissen för att han inte trivdes med dina jourhemskatter. Om så är fallet tror jag det kommer att rätta till sig av sig själv nu när dem har fått permanent hem. Det händer ibland att katter inte trivs tillsammans. Om de yngre katterna är mer dominerade än den äldre kan det yttra sig i depressionsliknande beteende hos den äldre. Har haft det två gånger. Efter omplacering av dessa dominanta ungdomar blomstrade mina äldre katter upp igen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mantissa
1

Hoppas det ordnar sig för er!

hamsternlukas1
6

Stort tack för ert fina bemötande, detta trodde jag faktiskt inte ❤️

Orkar inte skriva så mycket nu men Vilda och Vackra är nu installerade i sitt nya hem och det känns förvånansvärt bra!

Riktigt riktigt bra känns det, underbara och varma människor är de nya ägarna.

Så mycket som släppte inombords nu..

Direkt när min dotter och jag kom hem gick vi och tog upp Tuffe i famnen och berättade att nu är allt bra igen, inte för att han förstår människospråk men tror han kände och ändå förstod :)

Hade köpt extra lyxig kattmat som jag la upp i köket och han åt(!) utan att ens se sig oroligt omkring ❤️

Nu ligger han och sover tungt bredvid mig i soffan och jag känner hur mycket jag har saknat honom, han har ju dragit sig undan så mycket den sista tiden och mest legat i min dotters rum.

Han drack också ganska mycket vatten tidigare i dag så nu känner jag att jag kan slappna av lite och inget är i dagsläget akut.

Nu håller jag alla tummar och tår att han repar sig och att allt går åt rätt håll närmaste dagarna.

Så får vi se därefter om han verkar frisk eller ej.

Absolut önskar och vill jag oavsett få honom undersökt och genomgången av veterinär framöver.

Han åt också 4-5 små räkor förut som jag köpt för att locka hans aptit 🙂

Tack för ert fina stöd, det betyder väldigt mycket!

martdat
3

Gosa du med Tuffe och ägna han en massa egentid.

hamsternlukas1
4

Ja det ska jag absolut göra, han ser så avslappnad ut nu, man ser verkligen på sättet att ligga/sova att han mår bättre än på länge.

Lena
0

#27 Om du redan märker en så stor skillnad var det nog som du trodde - kattungarna som var det som var orsaken.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
4

Hamsternlukas, det låter som om det var en depression. Massor av uppmärksamhet och kärlek i några dygn så är han förmodligen sitt vanliga jag igen snart. Sedan får du försöka spara en liten, liten peng varje månad på ett konto för honom så du slipper känna dig så värdelös. Du är definitivt en ansvarstagande kattägare. Hade du inte varit det hade du inte sett dina egna brister. Som inte är ovanliga.

Skönt att det verkar gå väl för V&V dessutom. Det hade det inte gjort om inte du arbetat så mycket för och med dem! ❤️

Medarbetare Hittekatter iFokus

hamsternlukas1
0

Maten jag la upp i gårkväll var uppäten i morse och jag hörde i natt att han drack vatten 🙂 Och han åt igen förut och har bajsat bara små pluttar men han har ju inte ätit stora mängder så det är väl i sin ordning.

Dessutom bara blötmat för jag har inte vågat ge honom torrfoder på ett tag när han varit dålig.

Han är en väldigt kräsen katt så jag har köpt såna där pyttesmå burkar "gourmetnånting", förr åt han gärna mjau men endast kycklingsmak men efter de lanserade de där tetrapaketen i stället för burk vägrar han äta mjau.Bilanx torrfoder är hans vanliga kost innan han mådde dåligt.

Hoppas det kommer rejäla vanliga korvar snart så man vet att magen fungerar helt ok.

Jag har sedan lång tid ett sparkonto som var meningen skulle växa till sig så  jag skulle ha det som en buffert om djuren blir sjuka.(skulle varit en rejäl slant på det nu egentligen)

100 kr per månad men dessa 100 tas alltid tillbaka i slutet av månaden :(

Funderar på om man skulle kunna sätta någon form av spärr på det, är så urbota dumt att jag gjort så, man kunde ju lika gärna vara utan den där hundringen när det kniper.

Annars får jag sätta över en hundring till min syster varje månad och att hon håller i pengarna för mig kanske..

Enda anledningen att jag upprättade kontot var att det skulle vara mitt "djurvårdskonto" för att det aldrig skulle uppstå såna här situationer.

Jag vill kunna ta ansvar helt själv för mina djur och drar mig in i det sista för att tex belasta min syster eller föräldrar, min syster har ryckt in när min hund behövde dra ut 29 tänder(omplacering, fd spansk hund).

Lena
2

Om han varit mager i maten en tid tar det ett tag innan det visar sig i lådan att han börjat äta igen. Det viktigaste just nu är att få igång hans matlust igen. Och det verkar du ju redan ha lyckats med.