Intressant tråd av en djurskyddsinspektör
Hittade på flashback en tråd där man kunde ställa frågor till en djurskyddsinspektör. Och han/hon är inte alls nöjd med sitt jobb, se #23.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Ja du, verkligen!
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

"Allt från Elsa, 80, som hamnat på sjukan och lämnat en katt i lägenheten till white trash-Natalies vanvårdade ponny som knappt kommit ur det gamla garage den stått i sista åren."
Är det här på riktigt? Uttrycker sig en inspektör så när den svarar på frågor utifrån sin befattning?

Detta citat får mig att få kalla kårar på ryggen:
"Mitt förslag är att jaktförordningen justeras en aning så att katt inkluderas bland kråka, mås, råtta och andra skadedjur som får avlivas av markägaren om de ställer till skadegörelse. Detta kommer att resultera i mindre djurlidande. Katten är ett djur som inte klarar av en tillvaro i det vilda i nordiskt klimat och de allra flesta vildkatter går ett fruktansvärt öde till mötes. Den dagen det blir möjligt att bedriva jakt på dem igen sker en stor vinst för djurskyddet."
😡
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
#3 helt makalöst! 😡
"råtta och andra skadedjur" 🤫
"Mindre djurlidande"? Nej, absolut inte!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#3 Gav även mig kalla kårar. Kolla inlägg 28 och 29, där skriver någon bl a:
Mycket intressant läsning, men jag undrar varför du benämner djur som "kräk, djävlar, sopor" osv. Får känslan av att du avskyr djur!?
Du skulle kanske passa bättre på Anticimex?
Obs tråden är från 2011.

läste bara grann. slutade när djurskyddsinspektörn kallar katterna för sopor….
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Jag tror inte det är en inspektör. Visst finns det väll rötägg där också som överallt annars, men detta känns mer som en provokatör.
#7 tänkte detsamma vid närmare eftertanke.
De är lite väl mycket åt det överdrivet provokativa hållet.
Tror nog det är sant. Djurskyddsinspektörer är också människor. Och en del har nog en del egna problem. De gör ju inte direkt någon karaktärs-eller mogenhetstest under utbildningen.
Och glöm inte Kent2´s inlägg på djurskydd. Han är förmodligen också djurskyddsinspektör och skrev: Förvildade katter är ohyra och ska bekämpas med alla medel…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#9 helt ofattbart om det är sant. Man tror ju att en person som väljer ett yrkesområde där man ska skydda djur, ska tycka om djur.
Men iofs, ibland söker människor upp sin "skugga".
Men många djurskyddsinspektörer är hund- eller hästmänniskor och har där sina kunskaper och intresser.
Jag önskade att de kunde dela upp deras jobb lite mer efter område de är kunniga på. Grovt exempel, en gillar Amstaffar, en annan skulle helst se att de blir förbjudna.
Katter är inte populär hos alla, jag har vänner som aldrig skulle skaffa en katt. Och inställningen mot förvildade katter hos allmänheten är ganska känd - en död katt lider inte.
Det är ju så att är man engagerad i en sak tror man lätt att alla andra tycker likadant men det gör de inte. Tycker det är skittåkigt när en kompis börja berätta om sina nya häftiga bilar, jag fattar inget och vill inte heller veta. Och han tycker nog samma när jag börjar om mina katter.
#11 Det är ju sant. :-) Eller när någon börjar prata om datorer…*gäsp*
Men en inspektör som valt djurskydd som arbete borde kunna hålla sina privata antipatier lite mer diskret. Vi som älskar katter har vårt sätt att se det, de som älskar något annat har sitt. Men djuren ska skyddas, om man har det som arbete.
Jag känner ett par människor som arbetar med djurskydd och de har så mycket värme och omsorg om djuren inom sig att de skulle bli förfärade om de hörde något sådant som det som återgavs här. (men alla är inte lika, det förstår jag.)
OM det blev lättare att helt lagligt avliva andras katter kan jag på rak arm komma på ett flertal fall i grannskap eller längre bort, där personer utan att blinka skulle kunna delta i utrotande av "ohyran". Jag tycker det är som en mardröm att ens tänka sig.
Djurskydd betyder inte djurskydd.
Djurskyddet Sverige stöder avlivning av förvildade katter (av djurskyddsskäl!!!). Flertal av deras anslutna katthem avlivar skygga och förvildade katter för att "minska deras lidande" med godkännande av riksorganisationen och deras chefguru Åsa Hagelstedt.
Många gömmer det i sina stadgar: xxx verkar för att arbeta för ett realistiskt djurskydd där man av olika skäl även måste avliva djur".
Realistiskt djurskydd betyder alltid avlivning av rädda katter eller fel färg, fel ålder osv.
Kruxet är också, var börjar djurets lidande?
Alla är vi nog överens att en hemlös katt lider av svält, kyla och sjukdomar.
Men många tycker att infångade förvildade katter mår sämre när de blir tvingade att leva inomhus och i människors närhet och mår bättre som död katt. Begreppet: en död katt lider inte används gärna och ofta.
Så det är inte bara att det finns folk som inte gillar katter så värst mycket utan också mångas inställning till att en hemlös katt mår bättre död än inspärrad.
#13 Det är alltså en skillnad mellan djurskydd och realistiskt djurskydd!
Inställningen till det realistiska djurskyddet kan variera. Det kan dels vara att man har olika inställning till liv, vad som är ett gott liv och dels att realismen är en täckmantel för förvridna känsloinställningar och nonchalans.
Vad kan man göra? En viktig sak måste vara att jobba som ni gör, sprida information om att skygga katter KAN få ett bra liv (har själv en skyggis som snabbt blev en tam och lycklig kisse.) och att man inte så lätt kan avfärda en rädd katt som en omöjlig-att-rehabilitera-katt.
Rädsla är en övergående och naturlig reaktion på en situation man inte kan kontrollera. Förändras situationen, förändras känslan.
Den andra gruppen är nog inte mycket att göra åt, de som skyler över katthat med omsorg om kattens bästa.
OM den här djurskyddsinspektören är äkta tycker jag det är illavarslande, tyvärr.
#14 🙂
Man måste ta allt man läser på Flashback med en stor nypa salt.

Första kommentaren jag läste:
"Varför måste man ha ett paragraf 16-tillstånd för att få ha mer än 9 vuxna katter o fler än 2 kullar per år? Har man 1 hane och t.ex. 3 honor är det ganska självklart att det kan bli mer än 2 kattkullar per år ….."
Kastrera kanske?
Skynda långsamt så går det fortare.
Oj vilken läsning… undrar om den djurskyddsinspektören känner till TNR? Saknade även rekomendationer till lagförändringar vad gäller kastrering, id-märkning etc. Verkar mest som att den inspektören ville ge fria händer till folk att göra vad de känner för, skjuta av vid egen önskan! "Vildkatter" skrevs det också hela tiden, inte skygga, förvildade eller herrelösa…
Samtidigt fanns nåt uns av "sunt förnuft" ibland. Kan inte någon sätta ut det långa svaret om katter på t ex Hittekatter i Sverige eller Sveraks FB-sida så många får läsa denna utljutelse!
Det uns sunda förnuft den här inspektören säkert har någonstans tycker jag överskuggas av uttalanden som:
"Mitt förslag är att jaktförordningen justeras en aning så att katt inkluderas bland kråka, mås, råtta och andra skadedjur som får avlivas av markägaren om de ställer till skadegörelse. "
Man kan också undra över en persons förhållningssätt till sitt yrke när han sitter på flash-backforum och utgjuter sig ganska så svulstigt detaljerat som han gör!
Samt detta exempel på……..kan det vara kvinnoförakt dessutom? "Akademikerflickor" (= yngre person av honkön med adekvat utbildning) omtalas på detta nedlåtande sätt:
"De åtgärder som sätts in är närmast rörande valhänta. Man skickar ut några akademikerflickor in i stenrösen, skrothögar och hopfallna ladugårdar för att titta efter katterna"
Har "akademikerflickorna" visat för mycket omsorg om katterna kanske?🐱

#19 (ang första citatet) tja.. människor kanske skulle få en ordentlig anledning till att hålla sina katter under uppsikt. Men till vilket pris? Nej tack, finns bättre sätt!