Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kastrering-idmärkning-vaccination
Läst 619 ggr
Lena
0

Vanessas affisch uppsatt på Björkö i Göteborg

En arbetskamrat kom idag och berättade för mig att hon sett en så bra affisch uppsatt på anslagstavlan i hamnen på Björkö* där hon bor. Hon talade om den affisch som Vanessa (från Djurhjälpen) gjort för Djurskyddet och som kan beställas från deras hemsida.

Affischen har texten: "En okastrerad katthona föder cirka 120 ungar under sitt liv, vart tror du att de tar vägen?"

Här kan du beställa affischen:
Djurskyddet

*Björkö är en ö i Göteborgs skärgård.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Pelusa
0

Vad glad man blir att höra det! En bra affisch med ett viktigt budskap som kan beställas via internet är ett alla tiders bra sätt att sprida kunskap.

Heders Vanessa m fl aktiva i kattsvängen - och visst är internet fantastiskt?

/Pelusa

Lena
0

Vanessa har gjort ett jättebra jobb med den här affischen. Det är inte det lättaste att får till ett slagkrafigt budskap i en form som folk verkligen tar till sig.

#1 Instämmer internet kan verkligen vara fantastiskt för hittekatterna!

/Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

evangeline
0

Jag beställde såna affischer så de finns uppsatta här i luleå också! Mest runt Björkskatan och Porsön, här dräller det av hemlösingar.

Evangeline

Jenna-Gun
0

Ska tapetsera hela byn med affischer. Här behövs det verkligen upplysning.

I går fick jag besök av två kattägare i från byn . De hade sett min hemsida och ville veta mer om den. Så fick jag bevisa att katter inte är sämre jägare för att de är kastrerade. Under den timme dessa två var här, kom två av mina kastrater med möss.

Jag fick verkligen ta ur dem de myter om katter som de hade.

Kul att få några att fatta beslutet att kastrera sina katter.

Det var nog den 10 :onde katten som blir kastrerad efter min inrådan.

Då är vi kanske en liten bit på väg att slippa dessa hemlösa kissar framöver.

En lite stolt och glad Jenna

Lena
0

#3 & #4 Bra jobbat tjejjer!!

#4 Så lämpligt att katterna kom med möss när besökarna var där. Precis som de också ville göra sitt bästa för att övertyga dem om hur bra det är med kastrering. Det kan man kalla Teamarbete!

Om man tänker på hur många kattungar som 10 katter kan producera är det ju vid det här laget flera hundra katter du räddat  Jenna-Gun!

//Lena

Jenna-Gun
0

Ja man gör ju vad man kan med det lilla man har härute i obygden

Det var ju som på beställning att katterna kom just då.

Det var riktigt kul med lite hjälp från dem :)

vanessa
0

Wow, jag har inte sett denna tråd. Vad lycklig jag blir av att läsa den. Super, super tack till alla som tapetserar Sverige. Och du Jenna, då får jag väl göra en affisch som säger att de inte förlorar sina jaktinstinkter! Så du slipper göra allt arbete själv med dina kissar :-). Duktiga katter förresten.

Tack igen alla.

www.djurhjalpen.nu, www.djurskyddet.se

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Jenna-Gun
0
vanessa
0

Puttar upp i denna tid, då information måste gå ut till alla som skaffar sig slit och släng katter. Sätt upp på alla ställen, speciellt campingområden och andra sommarområden. /Vanessa

Erika91
0

Åh vanessa är det du som gjort affischen? :)
Den är jättebra tycker jag!
Den sitter uppsatt i Oskarshamn på några ställen ibland :)
Ska sätta upp en nu :)

vanessa
0

Härligt att de sitter uppe i Oskarshamn, man får tacka å katternas vägnar.

Jag gjorde idéen, texten presenterade sedan det för Djurskyddet Sverige som tyckte om den. Så då formgav deras formgivare den. Minst sagt snyggare än det jag gjorde som skiss. Så jag vill tacka dem som tog sig tid att lyssna på min idé och tryckte den. Annars hade den endast funnits i mitt huvud och inte gjort någon nytta.  /Vanessa

Jenna-Gun
0

Suverän affisch,

gubben
0

En liten notering bara. Att kastrera katten garanterar ju inte automatiskt att de inte kan bli hemlösa. Jag har haft två stycken kastrerade katter här som hade blivit hemlösa.

vanessa
0

Men kastrerade katter skapar inte kattkolonier genom att föda kullar efter kullar, och det är själva saken med affischen. Hemlösheten får man hantera på andra sätt. /Vanessa

gubben
0

OK jag har nu inte sett affischen, jag bara gjorde en notering i största allmänhet.

vanessa
0

Fniss, så kan det bli. Nu har de även gjort en handbok för kattägare med den bilden på, som Djurskyddets föreningar kan beställa och ge till alla som adopterar kissar eller funderar på att adoptera.

Till broschyren

rulda
0

jag såg en affisch i öregrund (ungefär 20mil norr om sthlm)
Den var om sommarkatter stod ungegfär "vad händer med din katt när sommaren är slut?"

HannaAkutgruppen
0

jag får inte länken att fungera

vanessa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då lägger jag in den så här:
http://www.djurskyddet.se/material/kattfolder.htm 

Och det jag  tänkte visa var broscyren från Djurskyddet Sverige. För affischen ligger inte uppe på deras sajt just nu, fast den går fortfarande att beställa.

Rulda, den jag gjorde nämnde nog inte sommarkatter alls. Men ser nästan ut som det jag lägger nedan :-). Det kan vara från kattägare i samverkan, underbar sajt det också. /Vanessa

medde
0

Har också satt upp lite posters runt om där jag finns
Trot´eller ej men några sitter kvar efter ett par veckor
Vilket är toppen

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Lena
0

#17 & #20 Här är länken till Kattstatuskampanjen som också innehåller flera flygblad som kan skrivas ut och sättas upp i området där du bor. Kattstatus för ett bättre kattliv

#13 Man kan säga att hemlösheten får allvarligare konsekvenser om katten dessutom är okastrerad. Några garantier finns dock inte för att katten inte ska bli hemlös, även om jag tror att det minskar. Inte allt för sällan släpps katterna ut vind för våg när de blir könsmogna och "besvärliga" i ägarens ögon. Ägare som inte vill kosta på gratiskatten en kastrering, eller inte fattar att det är vad som behövs för att den ska bli ett harmonisk och trevligt husdjur. Sedan är det ju mycket vanligare att okastrerade katter springer bort och den vägen blir hemlösa. 

Det allra bästa är om katten dessutom är ID-märkt för då kan ägaren som övergav sin katt ställas tills svars.  

//Lena

gubben
0

§21 Tyvärr så är det inte alltid ägarna kan ställas till svars i alla fall. I går träffade jag en som äger det lokala stallet/ridskolan här och hon berättade att de hittat en katt med bruten rygg hos sig. Till saken hör att motorvägen går en bit bort så det troliga är att katten blivit utslängd på motorvägen för att bli påkörd men lyckats släpa sig med bruten rygg ner till dom för att få hjälp. De fick naturligtvis ringa en veterinär som kom dit och avlivade katten men till saken hör att katten var ID-märkt och bodde inte i närheten men när de ringde ägaren så sa de bara, nej det är inte våran katt för vår katt ligger här och sover och så var det med det. Inte heller hade det ju gått att bevisa något om hur katten hade hamnat på motorvägen heller.

Alexej
0

Hoppas att de berättade för "ägaren" att katten hade brutit ryggen och släppad iväg sig.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

gubben
0

Det är jag övertygad om att de gjorde. Hon var mycket upprörd. Men det är ju tyvärr ett vanligt sätt att bli av med sin katt på, att slänga ut den på motorvägen så den ska bli påkörd.

Alexej
0

Fattar inte hur man kan leva med det samvete, en sån sak skulle förfölja mig hela livet…Ledsen

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

gubben
0

Nej jag förstår inte heller hur de klarar av att ta sin sommarkatt och dumpa den i närheten av någon bonde, men antagligen så intalar de sig att bönderna blir jätteglada över att få en ny katt och självklart kommer att ta hand om den - eller också så är de helt enkelt onda. Eftersom jag inte tror på att alla är stockdumma och lyckas undgå att läsa om och höra talas om vilket öde dessa sommarkatter går till mötes så håller jag mest på det andra alternativet. Jag har inte mycket till övers för den mänskliga rasen tyvärr.

anebit
0

Men det är ju tyvärr ett vanligt sätt att bli av med sin katt på, att slänga ut den på motorvägen så den ska bli påkörd.

Gubben menar du att det är vanligt att dom slänger ut katter på motorvägen så att dom skall bli påkörda?  Det var det värsta jag hört på längeSkrikandes Herregud jag skäms över att vara människa!

Stackars kisse som släpade sig med bruten rygg Gråter

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

gubben
0

Tja, sist jag hörde en sån sak var det en kattunge som i rena skräcken hade hoppat från en bro och simmat i land på en ö där några personer sen hämtade honom. Jag tror att den historien var med i "hitta hem". Jag har hört flera andra sådana fall och det är ju knappast troligt att katterna skulle ha tagit sig upp på starkt trafikerade vägar på eget initiativ. Det verkar inte finnas någon gräns för människors grymhet tyvärr.

vanessa
0

#20 Kul Medde att de sitter uppe fortfarande. Mina här hemma åkte ner på ett par dagar. Tror jag vet vilka som dragit ner dem, för de får kattungar på löpande band…

#22 Om de står registrerade och inte har sagt upp det, så äger de fortfarade katten. Skulle nästan posta katten till dem… /Vanessa

gubben
0

§29 Absolut, det skulle jag också gärna vilja göra men eftersom vi har en sådan tandlös djurskyddslag så vet man ju att ingenting kommer att hända ägaren i alla fall. Det skulle ju inte hjälpa om man hade tio vittnen till att någon slår ihjäl sin katt så skulle personen inte få något straff i alla fall Ledsen