Kattföreningar gå samman (i en fråga)
Hej!
Nu svamlar jag en del men drar en liten fundering jag haft sedan ganska länge som spätts på mer och mer men kanske helt fel…
Som exempel:
Har ju läst och läst, åter och åter detta med den viktiga informationen ut till övriga invånare om vikten att ta hand om (allt vad det innebär, vi kattgalningar vet ju), lite händer, eller?
Stockholms kasteringsgrupps lyckade satsningar gällande samarbete med bostadsvärdar gällande hemlösa katter.
Djurskyddets viktiga kampanj som pågår under året
Härliga Infokanpanjen som sker i Stockholm via Stockholms katthem
etc etc…
Min lösa fundering är hur starkt ni tror det skulle vara om totalt alla landets kattföreningar går samman gällande detta med krav på lag ID-märning samt kastrering av katter som inte ska till avel (dock aldrig huskatter).
Borde ju ge större krav på aktuella myndighetspersoner om ett namn (ansvarig) från resp kattförening i Sverige kan skriva på detta då vi vet vad vi sysslar med än om allmänheten skriver under (vilket dock kan vara nästa steg…). Alltså kvalitetspersoner som kommer till tals.
Jaja, lösa funderingar, ni förstår väl ändå inte ;-) Men tror så! Tror detta om man kan diskutera fram det till saklig fråga och alla går med kan resultera!
PS! Kanske ska denna tråd även uppdaterat på kattforum.se?
Jag tror helt på din tanke Morgan, men jag tror att det skulle stupa på att vissa föreningar helt enkelt inte är upplagda för samarbete.
Vet bara hur jättesvårt (omöjligt) det var att få de 17 Djurens Vänner-avdelningarna att samarbeta i att ta fram en broschyr med allmänna råd om katter (det blev inget). Om "lokalavdelningarna" inom en och samma organisation inte klarar av att prata med varandra så tror jag det är ännu svårare att få något gemensamt över hela "kattsverige".
Annars hade det ju varit en tanke att prata lite snällt med upphovsmannen till kampanjen i Stockholm och bett att få använda materialet till en riks-Sverige-kampanj. Inte just att samla in pengar till någon katthem, utan mer att belysa frågan om kattens låga status. Royal Canin var ju med och sponsrade i Stockholm, och vi hade säkert kunna få med Hills eller Specific också, plus att företaget som har hand om affischerna i busskurarna kunde sponsra med lite gratis utrymme runt om.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

#1 Läst ditt svar, avvaktar ytterligare svar. Återkommer med svar till dig längre fram, håller dock med dig i mångt o mycket!

Är nu så trött att mina ögon går i kors och kan inte lämna ett vettigt svar. Men tror på den. Visserligen så var det rätt vettigt svar :-), men ändå. Sov gott. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Att gå samman över landet kan aldrig vara fel. Det finns säkert katthem/föreningar som ännu inte är mogna för att samarbeta, men det finns även lysande exempel i t.ex. Husbyprojektet som ägde rum i våras. Där samarbetatade 7 (tror jag att det var) olika föreningar/katthem i Stockholmsområdet med sponsorer och fick mycket handfast arbete gjort. Det visar att ingenting är omöjligt. Mitt försölag är man börjar med de som känner sig manade och låter det hela sprida sig.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
tycker att det skulle vara underbart om alla kattälskare/kattföreningar/katthem kunde gå ihop och hjälpa varandra och hjälpa katterna.
För i grund och botten vill vi ju alla samma sak.
Att våra älskade katter ska få den status dom förtjänar, och att dom ska må bra!

Nu är jag vaken igen. Abslout kan man gå ihop, det är det som bland annat Djurskyddet Sverige arbetar efter. De har 55 föreningar under sitt paraply och alla är villiga att ställa upp på detta, det kan jag lova. Vilket nu slog mig, kanske jag ska bjuda in dem alla hit. Vissa finns redan här märkte jag på ordförandemötet i höstas :-). Var stand in där, är inte ordförande själv.
Men det känns lite som att det blir kaka på kaka då det redan är på gång, och möte med jordbruksministern är bokad för höst/vintern.
Dock tror jag att det är otroligt viktigt att ta fram ett material somman kan gå ut med till de bestämmande i kommunerna för att visa vad som sker dagligdags, att de måste se till att gå med information till de boende i kommunen. Att de stöder katthem, TNR och andra saker. De lever i sin egen törnrosa värld och ser inte ut. Vi måste väcka dem.
Jag kan gärna hjälpa till att göra ett presentationsmaterial och tryckare, ja det går nog att ordna till mycket vettigt pris.
Planerar också att komma till riksdagen när de ska lägga rösterna om id-märkningens vara och icke vara. Visa upp de hemska bilderna och berätta kort om det så att de förstår att vi gör det för att lagar ska följas om djurskydd, och inte för att vara jobbiga. Utan att det handlar om liv. Att det är människans fel att vi har förvildade katter som skjuts, att vi har djursamlare som inte tas om hand och så vidare. Om jag är välkommen är en annan sak, men ska prata med en av de som stridit för denna lagändring år efter år. Jisses vad jag pladdrar. Over and out. /Vanessa

Det är en bra idé, om bara kattföreningarna kan samsas. Kan de inte det, så kan ju de som vill vara med.
Jag tror också det är en bra idé. Kommuner är beroende av katthem, om alla deras ordförande skulle skriva under ett krav om id-märkning, skulle inte ens jordbruksministern kunna ignorera det
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

ska man då skapa en ny organisation eller vad är meningen? Kanske lättast att alla föreningar anslutar sig till Djurskyddet Sverige?
/Miranda

Det är nog mer ett nätverk Morgan tänker på,som arbetar tillsammans för en speciell fråga t ex obligatorisk IDmärkning och kastrering.
Detta nätverk kan bestå av representanter för katthem och kattföreningar ä-v-e-n kattklubbar (tycker jag) och så många veterinärer som möjligt (tycker jag också vore bra).
Undrar om det skulle vara möjligt att starta upp som ett projekt?Någon som vet?
Annars kanske några villiga helt enkelt kan starta upp med att fråga efter fakta från föreningar,klubbar och veterinärer i olika städer/områden?
Tänker mig att första steget blir att samla ihop information (det man bestämt ska ingå) och fakta från olika katthem,föreningar,klubbar och veterinärer.Sedan ska det sammanställas och utifrån det görs till sist ett manifest,en motion till riksdagen eller liknande.
Tror det är viktigt med en bred och enad front om något ska hända.Då måste alla gå samman eller i vart fall vara så stor uppslutning att det av motparten uppfattas som "alla".

Har fått PM och jag medger att det kanske är ett ganska "dumdristigt" förslag då, om man skulle ge sig på det både tar för mycket tid som inga aktiva har (samt tar man blir allt annat kattarbete lidande) samt att vidden för Sverges katthems sätt att arbeta är alldelles för stor beroende på hemlösa (förvildade) katter etc etc.
#10 Ligger lite i det jag menar i dina två första skrivna stycken.
Men som sagt, sedan är det tiden…
Jag hade mest tänkt på en mamninsamling där alla ordförande av Sveriges katthem och föreningar skriver under, så att ministern fattar allvaret i våra krav.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Samtliga ordföranden skulle kunna skicka en skrivelse till olika myndigheter mm. och kräva en utredning av problematiken och åtgärder som ska tas. Vi kan basera vår skrivelse på SLUs rapport DJURHEMMENS VERKSAMHET I SVERIGE:MED FOKUS PÅ KATTER där de bland annat uppger att:
"Det kommer in ungefär 5600 katter per år till de 47 djurhem vi undersökt. Om man antar att de 15 som inte svarat får in lika många katter i genomsnitt, så blir det totalt 7400 katter per år.Eftersom vi inte tog med förmedlingar och jourhem så har vi inte hela bilden av hemlösa katter. Dessutom framgår det i vår studie att djurhemmen upplever att platsbrist är ett problem. Vi vet däremot ingenting om hur många katter totalt som överges och förväntas klara sig på egen hand och det finns endast en grov uppskattning om hur många hemlösa katter det finns i Sverige (i Manimalisrapporten från 2000 beskrivs en siffra på 40 000)."
Hemlösa katter är Sveriges största djurskyddsproblem och inget händer!!!
/Miranda

Hmm,det jag tänkte på var att andra än de (mest) aktiva skulle jobba på detta,givetvis ska inte det praktiska arbetet bli lidande!
Jag skrev representanter för katthem men det kan vara någon medlem vilken som helst,kanske någon som älskar katter…är allergisk och inte kan hjälpa rent praktiskt.Jag är säker på att resurserna finns någonstans!
Det vore säkert en väldigt bra början om alla ordföranden i katthem och föreningar skriver under….
dock vill jag än en gång säga att det skulle ge en helt annan tyngd om även kattklubbar och veterinärer finns med (dvs så många kattälskare som möjligt).ALLA katter tjänar på en lag om obligatorisk ID-märkning och kastrering.Veterinärerna kan vittna om de lidanden hemlösa katter utsätts för så de är viktiga.
Den här idén är väldigt bra och förtjänar att förverkligas.Om inte nu så senare när den mognat lite (dvs när några personer får lust och tid att starta upp)!

Jag tyckte att Morgans idé va bra

Mitt problem är att jag inte förstår detta. Som jag skrev tidigare blir det kaka på kaka. Namninsamling är på gång genom Djurskyddet Sverige. Där finns det 55 föreningar med. Om fler vill hjälpa till att påverka, så skriv gärna till djurskyddet och säg att ni vill hjälpa till utan att vara medlem där eller i deras föreningar. Alla av er som har hemsidor, kan be dem om deras namninsamlingsbanner att sätta upp där.
Sedan kan vi samla ihop material som kan skickas till alla som påverkar. För att ta hand om Sveriges största och värsta djur djurlidande. Att de ska ta upp problemen och komma underfund med hur man kan komma tillrätta med det hela.
Gärna i stuket som GBG och Tigerharen gjort om TNR. Och jag är villig att hjälpa till att sammanfatta det hela. Som jag skrev tidigare så kan jag nog skaffa bra pris på tryck, och kanske rent av åt gratishållet. /Vanessa

Håller med Vanessa….
(Det är inte Kattfoten men Tigerharen som vi gör TNRkampanjen tillsammans med.)

Ändrat till Tigerharen. Så går det när man har en teflonhjärna. /Vanessa

hihi