Antal katter färre!
I en artikel i dagens lokaltidning läser jag att antalet katter har blivit färre. Det handlar om att färre barn växer upp med något sällskapsdjur och den finns säkerligen i någon annan tidning som inte man behöver logga in på. Det är nämligen tagen från TT.
Enligt tabellen så har katterna ökat med +3% sen 2006 men jag tror att det kan vara antal hushåll som har katt. För i artikeln står att antalet katter är nere i 1.159.000 katter mot tidigare uppskattning av 1,3 miljoner år 2006.
Det är statistik från SCB och Statens jordbruksverk,SJV.
Jag har svårt att tror på det. Men vem vet? Tycker nog också att det är färre barnfamiljer som har djur. Men jag har 10 gånger så många katter sedan sista undersäkningen och mig har ingen frågad…
Mer finns här: http://www.svt.se/nyheter/sverige/fler-hundar-och-farre-katter
"Totalt finns i dag 784.000 hundar och 1.159.000 katter i Sverige."
SCB-undersökningen genomfördes under hösten 2012 på uppdrag av Svenska Kennelklubben, Jordbruksverket, Agria Djurförsäkring och Royal Canin. Senast SCB gjorde en sådan undersökning var 2006.
http://www.skk.se/Global/Dokument/Nyheter/Pressmeddelande-SCB-statistik-antal-hund-och-katt.pdf
Undersökningen gjordes av SKK men många katter är registrerade hos Sverak, Jordbruksverket-vad vet de?, Agria - fins fler försäkringar och många katter är inte försäkrad, inte heller alla hemlösa, Royal canin-finns som tur andra fodertillverkare…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#1 Visserligen kan man ha åsikter om dem som betalat för att få intervjuundersökningen gjord, men det är inte primärt deras kunder som har tillfrågats om jag förstått det hela rätt, utan drygt 21000 mer eller mindre slumpvis utvalda hushåll. Att jag skriver 'mer eller mindre' beror på att man sett till att det inte blev 21000 hushåll i samma stad eller län utan man har försäkrat sig om att det blivit geografisk spridning.
Men precis som vi alla här inne vet, så har inte de hemlösa någon som talar för sig och därmed får vi inte veta hur situationen i den populationen ser ut. Dock kan det ingå skyggisar i den undersökta gruppen. Det finns ju hushåll som adopterar våra små hjärtan.
Medarbetare Hittekatter iFokus
# 1 Tack för det förtydligandet för i min tidning stod det att det var SCB och SJV. Och källan var TT.
#2 Så du tror att antalet katter bara kom fram genom att fråga 21 000 hushåll och att det finanserades av SKK, Royal Canin osv?
Antalet hushåll låg 2011 på 4 656 000. Och då skulle svaret av 21 000 hushåll ger rätt svar?? Låter inte speciell seriös…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#4 Det räcker för att få fram ett statistiskt säkerställt underlag. Majoriteten av svenska hushåll har trots allt inte några husdjur (om man inte räknar silverfisk, pälsengrar och mal).
Antalet ägda katter verkar ha minskat. Antalet hemlösa katter har säkert inte gjort det.
#6 Det känns tråkigt nog som om du har alldeles rätt. Men ingen frågar oss som ägnar tid åt dem. De är ju inte köpstarka de små som går där ute.
Kan inte tro annat än att antalet hemlösa ökat katastrofalt de senaste …15 åren kanske? Vad säger ni? Verkar dessutom som att de flesta länder har samma utveckling vad gäller katter… När man sedan följer med i utvecklingen kring alla katt-o djurföreningar ser man att många hushåll tar in många katter (själv har jag 4, varav en jourkatt, just nu). Är ibland oroad för alla dessa katter… om det blir försämrad ekonomi här som iGrekland o andra länder, vad händer med alla katter? Det är ju inte alls kostnadsfritt om man är seriös kattägare! När jag växte upp på landet i Ångermanland hade vi underbara friska katter som inte kostade annat än tillsyn o husrum/kärlek. Men det var istället fruktansvärt plågsamt, för både människor o katter, med alla kattungar som inte fick leva vidare. Hade slälv ändå den lyckan ha en pappa som skötte detta så bra man bara kunde, både för katt o människa… tror jag led mer än vad vår kära Trippan gjorde…