Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 1152 ggr
Cremello
1

Skygg katthemskatt på ingång

Tidigast i veckan får jag hem en skygg katthemskatt. Hon har bott i ett hem där det gick över styr. En godhjärtat person som ville ta hand om katter som behövde det, men som sagt det gick för långt och personen sökte hjälp hos katthemmet som nu placerar ut katterna pö om pö. 

Jag håller nu på att förbereda mitt hem för denna lilla kattfröken. Låda, sand, mat, borstar, tovskärare (långhårig) osv är införskaffat. Hon har i sitt jourhem gjort stora framsteg och inte bara legat under soffan längre utan varit framme och trivts med livet även om människor varit läskiga. Godis lockar så mycket att hon glömmer den värsta rädslan vilket jag tänkt utnyttja. 

För upplysningsskull kan jag tillägga att hon är nio år och har varit tam en gång i tiden. Hur tam vet jag dock inte. 

Borsta och klappa får jourhemshusse göra när hon äter men hon blir skygg vid besök, men kommer fram efter ett tag. 

Har läst på en hel del om hur man ska göra med en skyggis +att jag har stor kattvana sen innan. Men det är en sak jag funderar på: 

Är det bra eller dåligt att ge katten möjliga krypin som den kan känna sig trygg i (förutom det populära tillhållet under soffan som verkar vanliga bland skygga katter :p) Eller cementerar det bara det skygga beteendet? 

Övrigt tänk och tips är väldigt välkomna, jag vill göra allt för att lilla fröken ska bli trygg med människor och må bra, fysiskt som psykiskt  Sen om hon inte blir en kelig katt gör mig inget.

kattassen
3

Har du katt innan? En tam kattkompis brukar "visa vägen" väldigt bra och hjälpa skyggisarna på traven.

Har hon varit tam från början och låter sig klappas och borstas tror jag inte att hon är någon direkt skyggis och särskilt långt borta till att slappna av och komma fram. Låt henne få lagom mycket gömställen. Bygg inte en massa skrymslen - de hittar hon nog själv när det blir för mycket. Under soffa och säng brukar de allt husera ett tag men förmodligen kommer hon att komma fram och upptäcka hemmet mer nattetid när det är tyst och lugnt.

Försök att hon får vara med i sovrummet (alltså stäng inte ute henne från sovrummet) så kommer hon säkert att på lite sikt komma upp och värma dina fötter. Man är minst farlig när man ligger ner 😉

Sedan kan en Feliway-dosa i vägguttaget göra gott. Den utsöndrar något som liknar kattens egna feromoner och gör katten lugn och trygg. Köps på Apoteket men är inget läkemedel.

Man får nog dock räkna med att en sådan här katt kan bli väldigt trygg snabbt med dig som matte/husse men gå och gömma sig när det kommer folk. Sådant kan sitta i hela livet. Det får man stå ut men och katten lider inte för det. Du är kattens trygghet och det kommer hon snart att upptäcka. Vägen till kattens hjärta går via kylskåpet - muta och locka med godsaker😃

Lycka till med kissen! Tack för att du hjälper en katthemskatt!🐱

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Jourhemmet
3

Jag tycker att blygisar ska ha små krypin att gömma sig i första tiden. Låt katten landa några dagar när den kommer och låt den vara. Ställ låda mat och vatten där den gömmer sig. Vuxna blygisar brukar jag låta ta första steget själva då jag märkt att det är det bästa.

Katthemsmatten
2

Härligt att höra att du ska ge en medelålders skygg dam ett alldeles eget hem! Du har mycket att se fram emot, men också mycket arbete vilket jag uppfattar att du har helt klart för dig.

Du ska definitivt ge katten en plats där den kan känna sig helt trygg. Det behöver inte nödvändigtvis vara att man ger den någonstans att gömma sig, men en plats där den vet att man inte tvingar den till umgänge. Min egen skyggis valde mitt sovrum. Först ett mycket litet utrymme mellan en vägg och en garderob som doldes av de långa gardinerna. När hon tröttnade på att sitta trångt flyttade hon in under sängen, men där var ju aldrig den tama kompisen, så det har slutat med att hon nu har en öppen kattbädd placerad längst bort från sovrumsdörren skyddad av sängen och det golvlånga överkastet. Där vet hon att hon kan hålla koll på allt som sker utanför rummet och att hon själv bestämmer när hon vill antingen sätta sig så hon ser ut i det angränsande vardagsrummet eller om hon helt sonika vill kliva ut.

Jag har tur som har en lägenhet där man inte behöver gå in och ut ur ett rum via samma ingång, utan kan gå ut. Det utnyttjar mina katter för att jaga varandra eller för att kunna smita undan sådant som är en liten aning för läskigt. Min erfarenhet är att om katten vet att den har en plats som är alldeles 'min egen', så kommer den att finna ro där så länge vi respekterar detta.

Lycka till med din nya familjemedlem. Hoppas du kommer att skicka en uppdatering så småningom.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Cremello
2

1. Alltså, hon är snabb på gömma sig om man råkar vara för snabb i rörelserna och det går bara att klappa och borsta när hon äter. Och det här efter tre veckor, men det ÄR snabba framsteg så jag har gott hopp om att hon kommer bli bekväm med männsikor. 

Jag kommer garanterat med uppdateringar :) Tack för tankar och tips.

Issa
0

Aha, nu vet jag vilken kisse det är! Supersnygg är hon ju! Skaffa en bra stålkam till henne ex. Mirakelkammen. Hon har så pass mycket päls så du bör komma ner i pälsen då tovor bildas nedifrån. Borste sliter bara på ovanpälsen, men det kan ju vara bra att börja med så hon blir van.

Lycka till med pärlan! 😉

Issa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser hon ut, eller hur?

Cremello
0

Busted! Det är hon :) Jag har införskaffat kam, borste, tovskärare och också och en karda. Sen är pälsen fet, skiktad och allmänt trist men bad får bli en senare kostnat. Fokus framöver för bli att få bort tovorna, en del skall redan vara borta och sen normal pälsvård. Bad får komma framöver. 

Hur kunde du komma på det? Koll på katthemmet hon kommer från?

Alexej
4

#6 Issa jobbar där;)

Du fick bra tips och det blir säkert bra. har du en lägenhet kommer katten ändå att hitta sina gömställe. Se bara till att hon inte går till olämpliga ställe som under ett badkar eller under köksbänkar osv. Jag fick rycka bort hela köksbänken med diskbänk när en katt kröp in där avloppet går ner i skåpet. Problemet var att hon också bajsade och kissade där…

Är en katt väldigt tovig brukar jag åka till veterinär så att katten antingen sederas eller sövs ner för att raka och kamma igenom katten. Kommer du med en borste hela tiden och det gör ju ont på katten kommer hon bara att unviker dig.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Slampen
3

Hej Cremello!

Känner också igen lilla damen! Jag och en annan person gick igenom katterna från stället där dom levt ett tag. Sedan var jag till jourhemmet som hon är i nu. Det var så roligt att se henne komma ut ur buren och börja inspektera lägenheten. Gick med svansen i vädret var inte ett dugg blyg. Jourhusse och jag bara njöt av att se henne. Hon hade ju sällskap av en annan katta från samma ställe som är helt tam. så hon svansade med henne en del.

När jag skulle åka därifrån, så låg hon på soffan och bara tittade så gott!

Grattis till en go kisse!

Cremello
2

6. Jag har tänkt på det där med att om hon är jättetovig, vilket jag inte vet än, så får vetten hoppa in med en hjälpande hand, just för att det inte ska göra ont att vara nära människor. 

9. Hon var skygg när jag kom på besök i jourhemmet, men tydligen var hon framme mycket annars när hen inte hade besök. Vi var dessutom två på besök till en början, men sen så tittade hon som nämnt fram. 

Tycker hon är bedårande söt och längtar till hon kan komma gem till mig :)

Gatukorsning
0

Vilken spännande grej! Och vilken fin katt!

Jag tycker att Alexejs förslag med a ttåka till veterinären var ganska så bra. Du verkar ha bra koll på läget och har fått många goda råd. Lycka till!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Sidentass
1

Men det var minsann en vacker drottning som är på intågande hos dej..om hon är mycket tovig så tror jag nog att det är bra att låta söva henne hos vet för att få bukt på dom, som andra också skrivit här ovan..när jag haft skygga katter här hemma har jag gått o småpratat när jag kommit in i rummet där katten varit, sagt samma saker i samma tonläge varje gång..första tiden har jag låtit katterna gömma sig som dom önskat, med tiden har dom själva vågat sig fram mer och mer…ofta har jag undvikit att direkt klappa när dom tassat fram, unviktigt att titta dom i ögonen, och ibland använt "blinkningsmetoden";-)

Önskar dej allt lycka till, ser fram emot uppdateringar!:-)

Andina
0

Vilken vacker dam som ska flytta in hos dig! Jag tror att det kommer att gå jättebra, du förbereder dig ju så bra. Lycka till! 🌺

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

lillmymlan
2

Härligt att kunna läsa om din planering 😍

Jag har en långhårig fröken… en blygis… hon har fått magen rakad hos veterinären och nu har jag känt att den lilla fröken har fått en bolltova vid sidan av halsen…

Nu gillar hon inte mig nåt vidare sedan vi fångade in henne och tog henne till vet för rakning… men igår.. så fick jag komma nära (mina tamisar var med och åt godis) och då kunde jag få tag i tovan och faktiskt klippa bort en bit… :) sedan gick hon undan, men kom snart igen så jag fick pilla lite i tovan närmst skinnet… då kunde jag sära på håret iaf… hon ser ut som en tofslisa nu :) jättesöt!

Spännande att få följa din blygis, det gillar vi här inne ❤️

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Cremello
6

Jag ser jättemycket fram att få hem henne. Jag blev kär så fort jag såg henne och hennes ålder stör mig inte det minsta. Jag har blivit förvånad över hur många som tycker det är bra att jag vill ta mig en såpass "gammal" katt som dessutom än så länge är tillbakadragen.

För mig känns det helt rätt med min blivande kattfröken på alla sätt och vill såklart göra så rätt som möjligt. 

Har läst på en hel del om skygga katter +att jag har stor kattvana sen innan, men det är alltid bra med flera verktyg och tips i verktygslådan :)