Nitton liv till salu..
I går kväll var jag in på Blocket och kikade det län jag håller ögonen på, Västernorrland. Nyss var jag in där igen och upptäcker då flera nya annonser. Den sorgliga sanningen är att NITTON kattungar lagts ut till försäljning för 100:- sedan igår.
Hur många av dessa kommer att leva/bo inomhus i höst? Hur många kommer att kastreras? Vaccineras? Id-märkas? Få mat?? Kommer någon av dessa små vara tvungen att bo i mitt vardagsrum om ngt år - då som jourkatt?
Jag blir så ledsen.. Och samtidigt glad över att vi kan få ut budskapet via de mail vi skickar. Så TACK för att ni tar er tid; katter_e_mitt_liv, Milka, anebit, GunillaH, Landfreak59, Naquita, Nicka, CarolineO, Maria83, MorganP och allra mest Sonja36 (som fortfarande har hand om 4 områden) Ni är guld värda!

Verkligen, tack för ert arbete. Och det är sorgligt, samma sak varje år. Om ändå folk kunde lära sig att det finns en sak som heter kastrering. Djupa suckar. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Är det någon som har avlastat Sonja36? Annars kan jag ta ett område till. Nu i kväll så lämnar jag datorn till på söndag, men sen är jag där igen….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Hon har till och med fem områden upptäckte jag.. Men eventuellt kan modell-flickan hjälpa till med ett område =)
jag har faktiskt inte fått ett enda svar från mina mail, varken blekinge lr östergötland..hehe..hoppas mailen blir lästa bara!
#4 Ibland undrar jag också om man skickat så många att man blivit blockerad av Blocket.. Men då borde det inte gå att skicka alls väl? För jag har inte fått svar på länge heller..

Vad har ni för ide annars om de inte annonserar sina ungar?
-Självklart hoppas man ju att folk kastrerar,tar bättre betalt,föds färre ungar,att folk tar ansvar men om katten ska få status måste vi komma ihåg att annons marknaden inte behöver vara till ondo.
Hällre 19 liv a 100:- än 19 liv halvdränkta räddade ur plastsäckar…:(
# 6
du har missat själva poängen. det finns en lång tråd om det vi sysslar med. försöker höja kattens status. Vi vill inte få väck annonserna, utan få ägarna att tänka till lite!

#6 Hällre 19 liv för 1 000 kronor än för 100 kronor. Har du nån gång sett en hundvalp till salu för 100 kronor?
Är dom kattungarna oönskade ska ägaren se till att dom inte föds öht. Sen är det väll ingen som tvingar dom att överge ungarna?
Är man så snål eller t.o.m. dum att inte kastrera sin katt ska man *** ta sitt ansvar när det föds ungar!!!

jag förstår att ni e upprörda över detta med att katter säljs så billigt men ni kan ju inte dra alla som köper kattungar så billigt över en kam.. jag köpte Zorro för 100 kr o han e kastrerad o väl omhändertagen..
#9 vi pratar inte om köparna, utan om uppfödarna som bidrar till huskattspopulationen i sverige på ett oseriöst sätt. Sedan kan vi ju inte sticka under stolen med att de som köper katt (jag har själv en husis jag köpte för 25 kronor för för 5 år sedan när jag inte visste bättre) från sådana oseriösa uppfödare bidrar till att en del inte börjar vaccinera osv, eftersom köparna inte ställt det kravet
Nånstans måste man börja. Och vi försöker övertyga kattsäljare att tex först vaccinera och/eller kastrera sina katter och säljer de sedan till ett bättre pris. Det finns så många oansvariga kattägare som inte kastrerar och istället säljer/avliva kattkullar hela tiden. Många kommer inte ens på tanken att äntligen kanske kastera katten.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Varför är det så svårt att förstå att katten har rätt till samma status som hunden? Skänks hundar bort? Nej. Säljs hundar för 5 kronor tass? Nej. Säljs hundar ovaccinerad? Nej. Säljs hundar utan id-märkning? Sällan. Blir hundar dumpade, skjutit, valparna ihjälslagna? Sällan. Varför inte? För att dom har ekonomiskt värde = status i denna värld.
Katter som skänks bort eller säljs för nästan ingen pengar löper många gånger större risk att hamna hos en oseriös djurägare. Så enkelt är det. Har katten inte kostat nåt är det oftast inte meningen att den ska kosta något på framtiden, många gratiskatter blir inte kastrerade pga detta, vilket resulterar i hoppsannkullar, vilka skänks bort……en ond cirkel.

Puttar upp! Vill att folk fattar varför katter ska kosta!
/Miranda
HAr också undrat, vaför jag inte får några svar längre. Skall kanske ta en ny mailadress…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Idag har det kommit in FEMTON nya kattungar på Blocket i Västernorrland. Och då menar jag de för 100-150:- Det har kommit in halvskogisar och annat för 2000-3000:- också. Men just dessa små.. Vad dåligt jag mår över dom.. Det är lätt att sätta skygglapparna på när man tagit in tillräckligt för en dag.. Men det är väl bara att kämpa på?
Jag säger som Simson brukar uttrycka sig ;) PRUTT! För oupplysta människor..

Jaa Jossan det är många annonser med kattungar i Kalmar också.. men Gotland är det inte så många som kommer in som tur är..