Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 2613 ggr
Jessicahagstrom94
8

Jobba på katthem.

Hej! :) 

Jag har börjat jobba som volontär på Gefle katthem, man får ingen lön men det är bland det bästa jag har gjort i hela mitt liv.

Att kunna hjälpa fantastiska katter till ett bättre liv inomhus och inte utomhus eller i ett hus där de inte får mat eller vatten, är underbart. Detta kommer jag aldrig vilja sluta med, man vet inte hur det känns förrän man verkligen har gjort det! Känslan när en katt blir bokad och får komma hem till ett bra hem är ju helt oslagbart.

Jag jobbar oftast på helger eftersom jag går i skolan på veckorna och inte har så mycket tid över. Igår jobbade jag dock 16-20 ändå för jag tänker hjälpa till så mycket jag bara kan, nästa vecka har jag lov men det stoppar inte mig från att erbjuda mig att jobba när som helst.

Om ni någonsin har haft en tanke på att börja jobba på ett katthem så tycker jag att ni ska göra det, för även om man inte får lön så är det helt underbart att kunna hjälpa både katterna och människorna. Så himla värt det! 

Jag har precis blivit ansvarig för deras facebook-sida och deras vanliga hemsida, så jag ska fota katterna och lite sånt på lördag🐱Vem vill inte mysa med en massa gulliga katter?😍

Har ni tänkt börja på ett katthem? 

Synd att man har 4 katter redan, annars hade helt klart flera stycken följt med mig hem direkt.

Vet inte vart jag vill komma med det här inlägget, men jag vill dels få fler att jobba/volontära på katthem eller bli jourhem till utsatta katter :) och dels ville jag dela med mig av vad jag gör för att hjälpa de små liven.. ❤️

Jag har ju faktiskt två stycken katter från Gefle katthem hemma, Dixie och Jonna som jag har gjort ett inlägg om här; http://hittekatter.ifokus.se/discussions/50f69fedd3b4fd1e61000256-dixie-jonna-langt

martdat
1

jodå viljan finns. men det enda katthem i närheten är djurensvänner och jag klarar inte av att samarbeta med dem fullt ut. vi har inte samma synsätt på hur det ska skötas.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Katthemsmatten
1

TS, kul att du börjat som volontär (volontär betyder att man arbetar utan lön. Volontär = frivillig 😉) Säkert väldigt uppskattat att du håller informationen på nätet uppdaterad. Det är ju ett viktigt sätt att få ut information både om föreningen och katterna för att de ska kunna få nya egna hem.

#1. Förstår vad du menar med att du inte vill befatta dig med dem, men det finns så många andra sätt att hjälpa hemlösingar på än att vara volontär på ett katthem som inte delar värdegrund med en själv. Och jag är säker på att du mer än väl drar ditt strå till stacken för de hemlösa och mindre sociala katterna.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Jessicahagstrom94
0

#1 Tråkigt! Finns inget sätt ni kan kompromissa lite saker på, komma överrens om saker till viss del och ta det vidare därifrån? Vad gör dom som du inte gillar? :) som #2 säger, hjälp till på något annat vis om du vill!😃

#2 Ja, det vet jag att det betyder🙂 Hemsidan deras är superdåligt uppdaterad, katter som inte ska finnas kvar, finns kvar ibland och katter som inte är bokad men har varit bokad står kvar som bokad väldigt länge. Katastrof! Så nu ska det bli ordning på detta så fort jag har lärt mig hur man använder programmet dom har till sin hemsida.

Katthemsmatten
5

#3 Om man inte anser att skygghet är en anledning till att avliva en katt så blir det svårt att jobba på ett katthem som anser att det är ett skäl till dödsdom. Dessvärre anser Djurens Vänner att skygga individer ska avlivas för att de anser att det är inhumant att hålla skygga katter inne. Och för att det tar mer än 3 månader att omplacera dem. Det ingår liksom inte i deras enbart pengastyrda verksamhet att omplacera en katt när rätt person kommer, utan det ska vara snabb och lönsam ruljangs. Jag skulle aldrig skänka ens 50 öre till en sådan organisation.

En uppdaterad hemsida är A och O för att locka potentiella kattköpare att följa sidan och komma till katthemmet, så du har en jätteviktig uppgift. Man måste uppdatera så fort man fått in nya katter, katter blir bokade och åkt hem. Det innebär att man kanske måste göra uppdateringar varje dygn. Finns det sedan några roliga saker som att man har öppet hus och liknande att skriva om så drar det också folk. Uppmana kattköparna att skicka in bilder och berättelser om de katter som åkt hem så får du fler besökare och ni får spridning för vad som händer till fler och fler.

Jessicahagstrom94
6

#4 Skygghet är absolut ingen anledning!! :o Nä, det var dåligt.. Då förstår jag #1! Aldrig i livet att jag skulle jobba där heller.

På Gefle katthem får katterna all tid som behövs, fanns två orangea grabbar, skygga, som levde där i över ett år innan rätt person kom och adopterade kissarna. Personalen på Gefle katthem gör verkligen allt för dessa katter och det är helt underbart att se och få vara en del i det.

Exakt vad jag också tycker och tänker om hemsidan och facebook-sidan! :)

Katthemsmatten
1

Det som är bra med att ha din uppgift är ju att du kan göra den hemifrån (gissar jag) och därmed behöver det inte ta så mycket extra tid från ditt skolarbete. Lycka till med din viktiga uppgift!

Jessicahagstrom94
0

#6 dom har en speciell dator för sin "huvudhemsida" med det där programmet som dom använder i, så jag vet inte om jag kommer kunna fixa den hemsidan hemifrån tyvärr.. Men jag ska höra efter.

Katthemsmatten
0

Du kan ju alltid försöka just med argumentet att du då kan hålla hemsidan uppdaterad varje dygn och att det kommer att göra den mer populär. Varje dag det hänt någonting kan de maila eller ringa dig och så gör du uppdateringen.

martdat
4

"2 ´ja jag frilansar när tiden finns o samlar in loppissaker till katthem o prackar på omivningen kattstatus:)

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Jessicahagstrom94
0

#8 Ja precis, får säga lite såna saker så jag kan få möjlighet att göra det hemma med.

Gatukorsning
2

TS - Det är jättekul att fixa med ett katthems fb-sida! Jag lovar, men det har tagit betydligt mycket mer tid än vad jag först tänkte…fast det gör inget. Jag väljer ju själv vad jag vill och inte vill/hinner med att göra.

Att volontära är fantastiskt!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Jessicahagstrom94
0

#11 Den vanliga hemsidan kommer nog ta mer tid eftersom den ska uppdateras så fort det kommer in en ny katt, en katt åker därifrån, eller kommer till jourhem. Info ska finnas på varje katt och därför måste jag ju ta mig tid hos varje katt och lära känna den och se hur den är mot människor och andra katter osv :) men det ska bli så himla roligt att komma igång med hemsidorna!