Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 651 ggr
Alexej
0

Avlivning i Norge

av friska katter. finns lite att läsa under: http://www.kattforum.se/viewtopic.php?t=114214

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

rulda
0

var det dom två birma katterna du menade? Förstår inte varför de inte kunde få en chans… Katter kan vänja sig vi nya förhållanden även om de är gammla. Nu återkommer jag till min gammelkisse lucas. När han var 13så gifte sig min mamma och flyttade in i hans hus om sommarna. Det tog en timme innan Lucas hade gjort sig hemmastadd. Vist min mamma var där men han tydde sig mer till hennes karl, dom två var ofta ensamma på gräsö och mådde hur bra som helst.
Men det beror väll lite på kattens psyke också. Lucas var en katt som viste att han var störst bäst och vackrast och de som inte fattade att han hade rätt råkade illa ut…

miranda1
0

Det värsta tycker jag är att uppfödaren och veterinären rekomenderade avlivning….. Fundersam

/Miranda

Hawknestgrove
0

kopierade inläget som kom rätt långt ner i tråden.

Jag kan forsöka svara för Norges del…
Det är statliga "DYREVERNET I NORGE", som skall/kan "ta hand" om hemlösa katter/djur.
Hittar man en katt som inte verkar ha en ägara, skall man registrera den hos dom…(Om man inte lämnar in den till priv. katthem -presis som här!)
Man får ej ta livet av ett djur som man INTE SJÄLV ÄGER i Norge, (gäller oxå för katthemmen) för det faller under flera lager, som t.ex NABOLOVEN och EIERRETTSLOVEN,
(grannlagen, ägarättslagen) som säger att man inte får "skada" el. då ta livet av ett djur som (kan) ses som nån annans förlorade ägendom = man bryter då mot lagen, om man tar livet av en katt som man hittar, även om den ej är id-märkt eller bär halsband (som det HELLER inte är lag om att djur måste göra i Norge, ÄN -TYVÄRR)
Därimot kan DYREVERNET ta det beslutet att avliva vid sjukdom (smittspridningslagen) el om djuret på når sätt lider eller om ingen kräver sin rätt på djuret! Det finns (självklart, tyvärr) inte i heller i Norge, nog hem eller mnsk eller "stora, vackra anläggningar" där djuren kan få komma..(som det finns i Tyskland…verkligen???!!!???)
Så, problemet är mkt stor, även i Norge, presis som här…och lagerna är nog i prinsip nästan lika…RESULTATET är iaf. tyvärr, det samma…Att Norge inte har samma "tillåtelse till att ta livet av…", kan nog bero på att det är mera vild natur, gammal husdjurtraditioner och mindre mnsk och städer i Norge…men "we are getting there"…så det är bara en fråga om tid, förfarar jag!
Jag har inte superkoll över detta emnet, men jag har svarat så gott det går…fast kan ha fel i detaljer, bara så det är sagt!
Hälsning /En nordmann som ej vill ha äran över nåt som inte riktigt "existerar"…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

miranda1
0

Vet ni vad också är så bra i Norge? Hittar man t ex en skadat katt och ägaren är okänd kan man ta den till veterinären för behandling, staten betalar!!!Glad

/Miranda

vanessa
0

Och så använder de sig av TNR. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Hawknestgrove
0

Hmmm. men läser man inlägget, så fattar man, att det inte är mycket värt, egentligen. Nisse, Kurt, eller Bertil har fortfarande hela rättigheter, att avliva sin egen katt om han  vill.

Hawknestgrove
0

Saxat från www.dyrssrettigheter.com
Det er fastslått at det trengs positiv lovhjemmel for å avlive katter. Slik hjemmel for avliving av katt finnes bare i dyrevernloven § 6 annet ledd, og gjelder syke, skadete eller hjelpeløse katter som er i en slik tilstand at helbredelse ikke er påregnelig, og i Smittevernloven § 4-1, for å forebygge en allmennfarlig smittsom sykdom eller forhindre at den blir overført. Foreligger ikke betingelsene etter disse bestemmelsene, er avliving forbudt og kan ikke skje. Friske katter kan fremmede ikke avlive på egen eller andres grunn enten det dreier seg om eide, hjemløse eller forvillede katter.

Konklusjonen er kort fortalt at det er forbudt å avlive
- katter som er i noens eie (strl.§§ 291)
- friske katter (dyrevernloven § 6)
- hjemløse katter på egen eller andres grunn (strl.§ 407, viltloven § 3)

Alexej
0

Översätter jag rätt?

Det är förbjudet att avliva katter som har en ägare, friska katter och hemlösa katter på egen eller andra tomt. Bara om de är sjuka, skadade, smittsamma eller hjälplösa. Varför finns inte lagen här i Sverige????

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Men det är fortfarande inte förbjudet att avliva en egen frisk katt!