Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 777 ggr
Lena
1

Räddaren i Nöden blev Döden!

En tragisk historia om en hemlös kisse som trots att den var tam och kastrerad blev avlivad.

Kissen sökte sig till en bondgård vars ägare inte gillade att han slogs med de andra katterna där. Ägaren tog kontakt med Göteborgs Djurskyddsförening som tillsammans med sin veterinär gav dem rådet att avliva katten. Detta skedde efter att katten vistats i tre dagar på gården. Troligen har katten en ägare någonstanns då den varken var det minsta skygg eller såg vanvårdad ut.

Läs mera här!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
1

Fruktansvärt!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lena
1

Att Göteborgs Djurskyddsförening inte har något till övers för skygga katter är ingen nyhet. Men i det här fallet var det en mycket tam och kelig kisse som dessutom var kastrerad.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2

Jag blir så f----d när jag läser det här! Innan du stödjer en förening - kolla vilken värdegrund de står på så dina pengar inte går till avlivning av katter istället för att vårda dem.

Medarbetare Hittekatter iFokus

annebeate
1

Läste om denna stackars katt i natt på KKS facebook. Blev både upprörd och ledsen. Katten ser ju välnärd ut på bilden och kan ha haft ett hem i närheten. Undras om någon ställt dem mot väggen och begärt en förklaring?

När det gäller kattorganisationer är det inte helt lätt att klara ut hur förhållandena är i en organisation. Därför försöker jag alltid kolla upp så gott det går och vänder mig till organisationer jag känner till och fått referenser om. Flertalet av allmänheten tror säkert att om man lämnar en hemlös katt till en kattorganisation så är det ett kvitto på att katten behandlas väl. Vi som är aktiva på olika kattforum vet att så långt ifrån är fallet.

Sidentass
1

Såg detta på facebook…så fruktansvärt att man blir mörkrädd!!!

Lena
2

Fallet är uppe på Göteborgs Djurförenings egen facebook sida. Folk är upprörda och vill veta vad som händer. Föreningen skriver inte så mycket utan uttrycker sig i ganska svepande ordalag:

"Det har kommit till vår kännedom att vi rekommenderar avlivning när människor ringer till oss om upphittade djur, vilket vi absolut inte gör. Vi rekommenderar alltid samma råd som ni kan se på vår hemsida".

Även om de inte bemöter kritiken så mycket tar de i alla fall inte bort de kritiska inläggen som vissa andra föreningar har som vana att göra.

kattassen
2

#6 Det var mycket intressant läsning i den tråden på Facebooksidan.

Bra att diskussion har kommit igång där då många som läser där går i tron om att denna förening är en ledstjärna för djurskydd vilket uppenbarligen icke är fallet.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Alexej
1

Kan ju har varit grannens katt…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus