Salt i kattmat risk för urinsten & njursvikt
På Svt´s hemsida under Nyheter: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=728504 kan man den 28/12 läsa en artikel om att för salt kattmat kan ge sjukdomar. Framförallt kan det ge problem som urinsten/grus och njursvikt. Rapport har gjort en egen undersökning och funnit att det finns stora variationer i saltmängden för olika typer av kattmat. Det är dock inte lätt för kattägaren att se hur mycket salt olika sorters kattmat innehåller eftersom saltmängden inte redovisas separat.
Enligt Rapports undersökning är Friskies torrfoder med kyckling, lever och grönsaker det foder som har högst salthalt. Tillverkaren försvarar den höga salthalten med att salthalten gör katterna törstigare och får dem att dricka mera.
Det är statens veterinärmedicinska anstalt som utfört testet på uppdrag av Svt Rapport. Här kan ni läsa testet i sin helhet:
http://svt.se/content/1/c6/72/85/04/kattmat.pdf
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
JA, jag har hör att magnesiumhalten är den som är viktigast och ej skall överstiga 0,1
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ja, det är inte lätt att tyda innehållet på djurfoder, särskilt inte då saltet står som aska på förpackningen.
Har två katter som gåttbort på ggr dåliga njurar å ändock var jag med missarna på årlig hälsokoll, vad ledsen man blir om det är fodret som var orsaken. Sen har jag två hittekatter Ville som har höga njurvärden han äter Hills K/D nu. Och Katten Egon (10år) är fortfarande frisk, men man är orolig att han också ska bil sjuk. Katterna har alla ätit samma foder under flera år då dom var "friska" Friskies o Pussi o Mjau.
Svärfars katt har haft urinsten o ätit samma foder som våra kissar.
Mvh/Di & Kattgubbarna
Den sista länken funkar inte. Funkar heller inte på svt:s sida.. Den skulle ju verkligen vara intressant att läsa. Jag köper nu mjau, både torrfoder och blötmat. Fast blötmaten gillar de inte riktigt. Läste någonstans att mjau skulle vara bra även fast det var av den billigare varianten. Ja, jag vet inte jag..

Jag köper "finmat" till mina älsklingar då mina katter för hundra år sedan fick den andra maten. De fick fel på njurarna, något som kostade en massa, men värst - förkortade deras liv. Efter det så är det bara bättre mat som gäller. När det är torrfoder.
Kollar alltid halten av aska. Inte för att jag visste att det dels är salt. Men aska känns inte som något en katt behöver. Några andra saker jag undrar över är majs och sådant. Det finns i all kattmat, men de äter väl ändå inte majs i verkligheten. Är det för att binda fodret? /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Mjau torrfoder håller faktiskt låg och bra halt av aska och deklarerar alla olika beståndsdelar.
funderar på att byta till fodret,1 stchoice till min friska katt,
någon som testat om det är bra? hur är med salthalten?
/Di 
#6 Nää det är nog ingen bra idée så här står det på sidan
Förekomsten av salt får katten att dricka mer vatten
vilket dränerar njurarna på rätt sätt.
Bra då kan man utesluta det fodret…..
/Di
När jag var inne på sajten på förmiddagen fungerade även PDF länken. Jag passade då på att skriva ut den. När jag får tid och ork (måste sova nu) ska jag återge huvuddragen av testresultaten. Det var inte alla foder som var med. Hills samt de vanligaste fodren från matbutikerna.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#3 Ankie-länken fungerar men det tar tid..det är en pdf fil, de är seega..Den fungerade nu iallafall.
Annars kan du gå in på Cornish Rex ifokus-där har jag också lagt länk till denna pdf-fil under Mat-inlägg salt i kattmaten..Jag har även länkat så man kan se inslaget från nyheterna på video.
Tyvärr så var Mjau torrfoder inte bland de bästa-jag har också köpt Mjau i mellanåt..(tyckte om att det är ett svenskt foder)Blötfodrena var ju bättre..Mina katter har ändå fått mest Hills genom åren 7 och 11 år är dom, nu har ändå en av mina katter -11åringen, dålig njurfunktion- så han äter K/D och precis som Diana K så oroar jag mig och undrar om jag bara gett Hills (vanliga alltså..)hela tiden-hade han sluppit detta då??
Tyvärr visade ju undersökningen att de dyraste fodren är de bästa-så djuraffärerna har haft rätt hela tiden då..Ibland har jag bara tänkt att man blir lurad
Skrämmande …kollade in listan och det är ju rätt otroligt vilka skillnader.
Jag ger Mojje Pussi i bitar som blötmat och Hills och Royal Canin som torrfoder. Och ser till att han har flera vattenkällor att dricka ur. Så ta i trä. Jag hoppas att det inte kommer att bli ett problem med urinsten.
tass från Eva & Mojje
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Skrämmande, men ack så viktig information som jag tycker att vi ska sprida till alla kattälskare. Många tycker att det är så dyrt att skaffa bra mat. Men jag tycker för de första att det är drygare, sedan så blir det mycket billigare i längden. Både med veterinärräkningar och framförallt kattrns hälsa. Ack så viktigt. /Vanessa
Bara tt länken verkar fungera nu. Nej man får inte ha bråttom när man ska öppna en pdf fil. (De ger mig nästan nervsammanbrott de där filerna).
Vid undersökningen hade förekomsten av följande mineraler undersökts: Kalcium, Magnesium, Kalium, Natrium och Fosfor.
Vad man alltid tidigare hört är der för hög förekomst av Magnesium och Fosfor som kan vålla urinsten/grus. Men nu har man alltså sett att även för höga natriumhalter kan göra det.
Om jag förstått det hela rätt innehåller burkmat mera natrium än vad torrfoder gör. Fast å andra sidan är det lite svårt att avgöra om det är torrfoder eller burkmat för vissa fodersorter.
//Lena
Jag fråga min veterinär idag och han rekomenderade mig att köpa Hills science plan, neuteredCat. Det var speciellt bra för kastrerade katter så vi fick prova en påse. Är det någon som vet något om den?
Vet någon hur det är med Hills K/D som min njursjuka katt ska äta, det finns olika fabrikat här också, specific renal(kiddny support) äter han inte för stora bitar,har provat blötlägga men ikke det heller funkar. Lika så med hills k/d våtfoder han vägrar äta det också,men torrfodret det äter han.
Han är duktig på att dricka vatten, har flera vatten skålar utställda åt honom.Vad mer bör man tänka på med en njursjuk katt, han ska till veterinär nu i Januari på seniorhälsokoll.
/Diana& Kattgubbarna

Hills är bra öberlag så vitt jag vet. All lite kostsammare mat hos veterinärer samt delar av sortiment på zoo-butiker är bra. Angående den sk blötmaten så btukar det slinka ner i katter om man häller vatten i det och blandar. Det är så torrt för dem att det smakar usch. /Vanessa
#15 Tackar för tippset, ska testa det:)
/Diana
#14 Hills KD torrfoder är jättebra foder. Sedan har även Specifik (Lövens från Danmark) bra dietfoder just för katter med njursvikt. Det var faktiskt lite mera smakligt än Hills. Vår njursjuka katt Lill-Pelle gillade det bättre än Hills. Vi växlade mellan torrfodret och mjukfodret från Specifik. Mjukfodret var smakiskt värre tyckte han så det fick vi ta till när matlusten sviktade.
Det är även bra att ge B-vitamin till njursjuka katter. Vi gav Jästex B-vitamin från apoteket som godis varje dag. Hörde dock här på forumet från en annan medlem att det innehåller lite för mycket mineraler för njursjuka katter.
Det är vanligt att det går lite upp och ned med aptiten på njursjuka katter. Men om man fjäskar och daltar lite extra med dem brukar man kunna få igång dem att äta igen. De får lättare infekterat tandkött så därför är munhygienen viktig. Mycket friskt vatten är viktigt då de dricker mycket för att kompensera den dåliga njurfunktionen.
Med de bra foder som finns är prognosen god. De gör att njursjuka katter kan leva bra liv i flera år. Veternärkontroll ca 2 ggr per år är bra att göra. Oftare om någon förändring skulle ske. Antibiotikabehandling kan hjälpa i akuta skeden.
Var envis och ge inte annat foder än dietfodret. Många tycker synd om katten för att den måste gå på dietfoder och sticker till dem andra godbitat. Men det skadar den njursjuka katten och gör tillståndet värre.
//Lena
#17 tusen tack Lena för hjälpen det betyder enormt mycket för oss
Mvh/Diana &Kattgubbsen.
En fundering…..Om en katt är ute och fångar mycket av sin naturliga föda, dvs fåglar, möss och sork, då måste det ju vara toppen? Sedan har jag hört, att kyla kan påskynda urinsten.
#19 Naturligt foder måste ju vara det bästa för det innehåller ju inga tillsatser. Jag har inte hört att kyla skulle påverka urinsten. Därmed inte sagt att det inte kan vara på det sättet. De katter som fått det hos oss har alla varit innekatter. Fast det där med urinsten och vad det är som gör att katter får det har de väl inte kunnat lista ut fullt och fast ännu. Tror säkert att det här med saltnivån kan vara en anledning.
//Lena

**#19 Barfmat är den bästa maten man kan ge sina katter. Ni kan alltid läsa mer här: *http://www.devonrex.se/kokbok/kokbok.html***
Dock så kräver det arbete men går även att köpa färdigfryst från olika. Dessa köper vi från ibland: http://www.jipotimas.se/butik/enter.html
Vanessa
Puttar upp! / Lena
Puttar upp med anledning av att vi diskuterade detta ämne nyligen.
//Lena

Jaa Sverker hade torrfodret Whiskas och det vart förmodligen det som gjorde att han drabbades av urinsten, så nu äter han specialfoder..
Ja säg åt Sverker att slänga Whiskas foder i soptunnan!