Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: katthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 2462 ggr
Alwyn
0

Hjälpa finns i Knivsta

Hej, jag har jobbat mycket med hemlösa katter i mina dar och upplever det som något jag vill fortsätta med. Förr hade jag oftast flera jourkatter hemma, och mina egna katter hanterade det bra! Men jag har märkt att de nu för tiden inte klarar det lika bra. De har blivit äldre, och genomgått perioder utan att ha jourkatter i hemmet vilket gjort en stor skillnad i hur de bemöter andra katter.

Vuxna katter accepteras inte längre, de mobbas hårt trots stora ansträngningar, Felliway och diverse metoder samt tid. Min hona har blivit en riktig bitch som ska sätta andra på plats om de kommer hit. Kattungar går dock fortfarande bra (alltid något). Även om det inte direkt är kattungetider just nu.

Nu har vi inga jourkatter men jag saknar det verkligen! Min hane är en känslig kille som är i stort behov av närhet och tidvis lek. Jag har lite svårt att ge honom tillräckligt då jag jobbar och pendlar. Honan vill inte kramas eller leka med honom.

Så jag känner att en liten kompis eller två skulle va bra för honom. Men vilken kattförening placerar jourkatter i Knivsta? Visst, det är bara 10 min från uppsala m pendeln, och 40min till Stockholm, men föreningar vill ju ha katterna i "city".

Så hur ska jag göra? Vilka katter ska jag kunna hjälpa?

I mars har jag bättre möjligheter att ta in tex vuxen hona plus kattunar då vi flyttar till en stor fyra, men nu då?

Jourhemmet
0

Finns väl ett katthem i uppsala?

Katthemsmatten
0

Kontakta föreningen Samvetet i Uppsala.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alwyn
0

Såklart redan gjort men fick till svar att de föredrar uppsala city.

Uppkatten
0

Kolla med Musses vänner?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

mitzerl
1

Vad??? Säger Föreningen Samvetet nej till hjälp från ett jourhem pga att man bor lite utanför stan? Det låter helt absurt. Vad är problemet?

Jag hoppas att jag bara missuppfattat detta. Annars skall de väl inte klaga på att de har för få jourhem. Förvånad

Lena
1

Ja det var knepigt! Jourhem brukar det ju annars alltid vara brist på.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
1

Jag vill minnas att de har haft katter placerade längre bort än så tidigare…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

majvi
0

Då har Samvetet ändrat sig nu,Förut har katter varit placerade länge bort.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Gatukorsning
3

Jag tänker så här, om du ändå ska flytta i mars (det är ju inte så lång tid kvar) så kanske det ändå är bättre att vänta med jourhemsverksamhet tills efter flytten. Med tanke på dina egna katter också, kan ju vara jobbigt för dem att flytta, sådant är alltid svårt att veta innan hur katten tar det.

Det finns ju även katthem i Enköping har jag för mig…och kanske i Bålsta om det känns närmare.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Alwyn
4

Föreningen Samvetet förklarade att intressenter som bor i Uppsala ofta tycker att Knivsta är för långt att åka för att titta på en katt, det blir även en del åkande till veterinärer etc, så de föredrar jourhem i Uppsala city så länge de har tillgång till detta. Det har jag full förståelse för! Jag trodde bara att en hittekattsförmedling som regel har brist på jourhem så jag blev lite förvånad.

#4 tack, jag har nu kontaktat Musses vänner och de verkade väldigt angelägna om att skapa en kontakt och framtida sammarbete. Trevligt! Jag håller nog med er, och Musses vänner höll med, om att det är bäst att vänta tills i mars efter flytten. Så vi får se vad det finns för katter då som behöver hjälp :)

Lena
0

#10 Så bra att du fått kontakt med Musses vänner! Det blir ju bra att då börjar som jourhem sedan när flytten är avklarad.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
3

#10 För långt att åka till Knivsta?! Då undrar jag hur intresserad  man är av misse egentligen. Själv åkte jag från Uppsala till Stockholm efter att ha sett mina missar på nätet. Tror det blev fem vändor till Stockholm inom loppet av två veckor. Sedan fick de flytta hit.

Varje dag längtade jag efter att få åka o träffa dem!

Lena
1

#12 Nej precis! Tror de underskattar kattägarna där!

Gatukorsning
1

Ja, herre jösses…. Jag kommer själv från Uppsala och vet hur många det är som pendlar till Stockholm VARJE DAG! Både med tåg och bil. Knivsta är ju bara 10 minuter bort och då behöver man inte ens köra för fort. Håller med #13.

Men kul att Musses Vänner är intresserade! Härligt!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Uppkatten
2

Dessutom vill jag minnas att "Samvetets" veterinärmottagning kommer att öppna mottagning även i Knivsta inom kort…?

Och Knivstabor kanske också vill hälsa på missar Flört

Undrar om den du pratade med inte tänkte lite för snabbt den här gången? Obestämd

Alwyn
2

Ja jag håller sannerligen med er. Jag har åkt hela landet över flera gånger för att hämta och lämna katter. Det hör lixom till när man är seriöst intresserad. Men men, nu löser det sig säkert. Jag tror säkert att Samvetet kommer att använda jourhem utanför Uppsala när våren kommer och kattunge-explosionen börjar….borde ju va konstigt annars.

Katthemsmatten
1

Knivsta-Uppsala är ju inte någon lång sträcka. Uppkatten har jag träffat söder om Stockholm (är volontär där hon adopterade sina pälsklingar) och det finns många som åker långa sträckor för att får 'rätt' katt. Konstigt att man 'dissar' ett jourhem med motivering att det skulle vara för långt bort.

Medarbetare Hittekatter iFokus