Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 7739 ggr
evangeline
0

Kan man avmaska digivande katthona?

Undrar jag! Och med vad?

Naquita
0

jepp det kan du. du kan avmaska med banminth när ungarna är små, avmaska ungarna samtidigt(näör de är runt 3 veckor) sedan gör du om hela proceduren 2 veckor senare. om ungarna är äldre och inte diar så jättemkt kan mamman få starkare medel som Axilur och ungarna en omgång banminth till.

evangeline
0

Så få se nu…om ungarna är runt 6-7 veckor och mamman bara diar litegrann så är Axilur okej för mamman och Banminth för ungarna?

Går inte Axiluren över i mjölken så ungarna får i sig av den också? Eller är det såpass lite att det inte gör nåt?

Tacksam för snabbt svar! Letat som en galning på nätet men visste längst in att jag skulle få bäst svar här :o)

miranda1
0

Du kan ge Axilur til mamman utan problem! Kan även ges till kattungar och dräktiga katter men kattungarna har nog inte bandmask så för dom räcker det med Banminth.

/Miranda

evangeline
0

Tack snälla Miranda och Naquita för era snabba svar!

En del av ungarna är väldigt svullna över buken och har haft blodig diarré….då bör man kanske avvakta med avmaskningen med just de ungarna tills de är bra i magen?

Helen

miranda1
1

Vågar inte rekomendera något men det kan ju vara att dom är så svullna i buken och irriterad i tarmarna just för att dom har mask…. då är det kanske bra att dom blir av med dom…

/Miranda

evangeline
0

Har tänkt samma sak….i slutänden mår de ju pyton i magen vilket det än beror på. Kanske lika bra att åtminstone bli av med masken och sen har ju magen en rimligare chans att återhämta sig…rent logiskt. Cammo ska ändå rådfråga om just det i morgon bitti hos vår underbare veterinär. Men jag tror nog att han resonerar likadant.

Helen

Naquita
0

det är väldigt vanligt att katter får blodig diarre , avmagrar o blir svullna utav masken. jag skulle inte ge små kattungar lr dräktiga axilur, det är alldeles för starkt för det.. det går ut i mjölken, och på större kattungar som inte diar så mkt e de ingen fara men för små kattungar så är ju risken stor att de får i sig på tok för mkt maskmedel. Banminth däremot e skonsammare.

försvinner inte masken när ungarna är en 9-10 veckor kan du ge dom axilur OM du testat med banminth innan..

miranda1
0

Axilur är en ganska säker medel med låg toxitet. "LD50" (lethal dose) har inte varit möjlig att bestämma. Utsöndring sker via avföringen för 90%.

brutt
0

Jag avmaskade både ungarna och mamman med Axilur och det har inte visat sej negativt på något sätt för dem.kattungarna skulle ju ha så små doser efter sin vikt allt om dosering med början från kroppsvikt 100 gram står på bruksanvisningen i paketet även att det kan ges till digivande honor.