Behöver tips angående "upphittad" katt.
Vi har en honkatt som smyger runt i vårt kvarter, och två av våra hankatter som är utekatter lyckas ständigt hamna i bråk med henne. Bara för några veckor sedan hörde jag "skrik" från gatan, en av mina katter hade fått ett ordentligt sår i huvudet.
Jag tror att honkatten är okastrerad, den andra av min kattter har ibland kommit hem stark luktandes muskigt och jag har känt lukten utanför runt vårt hus också.
För två eller tre år sedan såg jag samma katthona (tror jag), men då lyckades vi få på henne ett halsband och efter ett tag så ringde några som bodde i närheten och sa att de hade tagit in henne. Vi trodde att problemet var löst. För några dagar sedan såg jag henne en bit ner på gatan från vårt hus, hon verkade lite ostadig, men jag tänkte inte så mycket mer på det. Igår släppte min sambo ut våra katter rätt sent och när han skulle hämta dem så hittade han dem fräsandes på honkatten. Min sambo såg att honkatten haltade rätt ordentligt och jag gick ner och såg henne halta iväg åt samma håll som hon kommit ifrån förut. Vi försökte hitta henne för att kolla till henne, men hon verkade inte vara så pigg på att bli hittad.
Vi tänkte sätt upp lite lappar runtomkring och ringa katthem om ingen hör av sig. Jag undrar lite allmänt vad mer vi kan göra? Det verkar konstigt att en katt som har en ägare skulle få gå ut i det tillståndet, om det är samma katt som tidigare, så har ägarna kanske flyttat eller något, jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Om det stämmer att katten är okastrerad är det ju inte särskilt bra heller. Jag undrar väl lite för var gränsen går för mig som privatperson? Har jag rätt att be eventuella ägare att kastrera katten och se till att hon får vård? Kan det finnas andra anlednignar till att hon är ute och haltar? Hon haltade inte när hon kom i bråk med vår katt för några veckor sedan. Det här blev ju väldigt långt, men jag hoppas på lite råd och tips.

Jag hade nog försökt att få en bild på henne och satt upp lappar. Om det inte gett något som helst resultat efter ett par veckor hade jag kontaktat ett katthem för att be dom fånga in katten.
Kan ju vara så att familjen flyttat och att katten traskat till sitt gamla revir. Skadat sig på vägen dit. Varför tror du att det är en okastrerad hona?
Katthems största problem är plats. Vet du någon som kan ta katten som jourkatt? Då brukar katthem kunna ställa upp med veterinärkostnader. Katten måste bli undersökt och ev behandlas. Kanske den är id-märkt? Kanske katthemmet kan hjälpa till med en fälla? Var bor ni?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Låter ju inte bra att den stackars kissen går omkring skadad på det där viset! Tyvärr kan vi ine kräva att utegående katter kastreras. Det finns dock ett lagförslag om att så ska bli fallet. Något som hade varit väldigt bra.
Det man däremot kan kräva är att en kattägare tar sin sjuka/skadade katt till veterinären. Det är man nämligen skyldig enligt gällande lag.
Frågan är om det finns någon ägare? Katten kan även ha sprungigt bort som någon här ovan skriver. Hur som helst skulle den behöva hjälp.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#2 Om det är samma katt som tidigare så tror jag att hon löpte första gången vi hittade henne. Mina kastrerade hankatter reagerar väldigt starkt på henne, men eftersom hon ändå verkar bo/ha bott inärheten borde de kanske ha vant sig. Jag vet egentligen inte hur sådant funkar eller om kater som delar revir ständigt råkar i luven på varandra. En av mina hankatter kom hem och luktade som om han hade rullat sig i urin en dag och det luktade väldigt starkt och "muskigt".
Jag har dessutom sett katten med jämna mellanrum och tror att ägaren bor rätt nära, men frågan är varför hon går ute skadad och om de har brytt sig om att kastrera henne?
#3 Katthemmet min sambo kontaktade sa bara att sådant har de inte hand om och att vi skulle ringa polisen. Vi kan inte ta in henne eftersom vi inte har råd och eftersom hon itne alls går ihop med våra katter.
En del hältor kan katter gå ute med. En stallkatt som jag tog hand om lite extra (i ett kollektivstall) kom en dag på tre ben med fjärde benet i det närmaste "hängande" efter sig. Det såg riktigt otäckt ut! Det blev förstås veterinärbesök samma kväll, där veterinären undersökte misse och sa att det var ett senfäste (?) som släppt, troligen hade misse hamnat i vägen för en bil eller på annat sätt råkat illa ut kring gården där han levde. Hur som helst så sa denne äldre erfarne veterinär att det här skulle växa fast av sig självt, men att misse skulle klara sig bra ändå, kunna fånga möss o s v, men troligtvis bli lite halt resten av livet. Det var helt OK att misse fick vara i och kring stallet medans han läkte (annars hade vi fått ordna ngt!). Jag satte upp lappar högt o lågt i stallet om att misse var skadad, hade varit hos veterinär etc så att ingen annan också skulle dra iväg till veterinären med honom. Och döm om min förvåning när misse på rekordtid blev bra i sitt ben - och helt fri från hälta!!! Det var nästan som trolleri så snabbt som han återhämtade sig!
Så hältor kan vara "ofarliga" för missar att gå ute med, men självklart vill man ju att misse ska vara ordentligt kollad av veterinär så man vet vad man har att göra med.
Försök kolla om misse ser ut att ha någon akut skada (t ex sårskada). Kolla också om hon är öronmärkt/har halsband med tfn nr etc.
Lappa också i området. Även om du inte kommer i kontakt med ägaren så kanske någon annan känner till katten och kattens situation/ägare. Du kan även skriva på lapparna att du är orolig för katten eftersom den tycks vara skadad. Då har ju matte/husse chansen att höra av sig till dig och berätta ifall det skulle vara så att hältan är av kronisk art eller under kontroll.
Håller tummarna för att du hittar misses ägare!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Då var gåtan med katten löst. Ägarna bor i vårt kvarter. Det är en okastrerad hankatt, vilket förklarar våra katters beteende. Skadan den har är gammal och det är därför den haltar. Jag pratade med kattens ägare som sa att han ska kastreras.
Det här var rätt intressant eftersom jag hittade en annons på Stockholms katthems hemsida om en katt som såg ut nästan precis som den här och som hade smugit runt i vårt område sen i somras. Jag kontaktade den som hade lagt upp annonsen och tydligen så hade ingen hört av sig och katten hade förmodligen flyttat vidare. Dessutom såg vi ännu en liknande katt för några år sedan som också såg väldigt lik ut den här, men det var en hona. Jag är glad att denna katt har ett hem i alla fall och att den tas hand om.

#7 Inte konstigt om det finns fler katter som ser ut som den där om han är okastrerad och går ute 
#8 Precis vad jag skulle kommentera! Hoppas nu att ägarna inte bara säger att de ska kastrera utan verkligen gör det också……..
Medarbetare Hittekatter iFokus

#7#8 Det där med logisk tankeföljd, att det blev kattungar av okastrerade katter hade jag inte ens tänkt på
. Var mer inne på att en okastrerad katt som springer ute skapar andra problem.