Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 1313 ggr
Rafflan
1

Hemlös eller ej? hur vet man?

För någon vecka sen sprang en grå/vit hon katt i min grannes trapp uppgång, dem delade bild på fb och någon har sattit upp lapp om samma i katt i affären, tydligen har den synts till ett tag men ingen verkar veta vem som ägare den.

Nu på kvällen hitta jag den i min trapp uppgång, knackade på hos alla grannar i trappen (2 var inte hemma) och ingen kände igen katten.

Så hur gör man nu egentligen? pälsen är fin och den är i bra hull men vet att dem i grannens trapp uppgång gett den mat så vet ej om fler ger den mat eller om den har en ägare någonstans där den får mat?

Hur tar man reda på om den är hemlös/vilsa eller om den har en ägare? den ska ha haft ett halsband förut men det är borta nu…

Om den är kvar imorgon när jag kommer hem från jobbet tänkte jag åka in och kolla efter chip :)

Ambrose
3

Sätt ett halsband med ditt telefon nr och ett meddelande i stil med "Äger ni denna katt? Ring …." Om katten har en ägare så borde de ju se ett fint och färgglatt halsband på katten :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Rafflan
0

jo det kan man ju prova :)
Dock tycker jag dem borde sett lappen på affären :/

Katthemsmatten
4

Jag vet ju inte hur länge lappen suttit uppe, men själv handlar jag inte mer än kanske var 10:e dag och inte nödvändigtvis i den affär som ligger närmast min bostad, så det är inte säkert att ägaren har sett lappen. Det är därför man bör lappa väsentligt mycket bredare.

Tipset att sätta på ett halsband är bra. Om det är en seriös ägare lär den ju bli glad och ringa för att ge sig till känna. Bra att du tänker kolla chip.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Andina
0

Vad jag har gjort/fått tipsat är att skriva mitt telefonnummer med en permanent spritpenna på insidan av örat - och om man kan skriva smått även ett "Ring mig" e d. Men det är under förutsättning att man får komma katten så nära.

Så gjorde jag med min första hittekatt som letade sig hit helt avmagrad. Jag gav honom en koja av kartong, frigolit m m o mat - och skrev på insidan av örat. Han flyttade hit permanent. Efter ett halvår ca, sedan han flyttat in här hemma, fick jag kontakt med människor som visste om hans öde. Förra ägaren hade försökt ta livet av honom och sedan övergivit honom - så mitt telnr i örat gjorde ingen nytta. Men jag tycker att tipset faktiskt var ett bra tips! Ett tips som inte "stör" katten på något sätt (inte alla katter är ju vana o gillar halsband).

Lycka till - och jag hoppas verkligen att någon saknar din nyvunne vän och längtar efter honom/henne!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Rafflan
0

#3 liten stad, finns bara 1 mataffär i hela stan så om man ska ha grädda, eller liknande små grejer borde man gå in i den affären ;)

#4 den är tam och jätte kelig :)

Tänkte gå ut och erbjuda lite mat och vatten nu ikväll om den e kvar :)

Marga
4

#5 Katter kan hamna väldigt fel om dom t ex hoppar in i en bil, rymmer under en bilfärd, rymmer medan dom är på besök på annan ort etc. Katten kan därför ha ett hem som saknar den utan att ägaren handlar i affären på den lilla orten. Sök därför även bredare på efterlysningar, helst från hela landet, på hemsidor och t ex Blocket. Att kolla märkning och chip är förstås jätteviktigt.

Rafflan
0

#6 jo det vet jag men då borde den "se ut som en hemlös" = mager och tufsig :P

Katthemsmatten
3

#7 Det dröjer förvånansvärt länge innan en hemlösing ser ut som du beskriver. Det är nog därför folk inte reagerar - och som de mer hårdhudade väljer att tro att en katt alltid klarar sig.

Medarbetare Hittekatter iFokus