Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattens-status
Läst 1019 ggr
miranda1
0

Vem ska omplacera din katt?

Tror att vi alla bara kan hålla med henne!
***bra skrivet!

http://www.kattvarnet.nu/vemskaomplacera.htm

/Miranda

Alexej
0

Vilken bra inlägg, det bästa som jag har läst om avlivningskatter. Får man kopiera den?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Efvis
0

Enormt bra skrivet…så himla rätt hon har!

Hälsningar Efvis

anebit
0

Jättebra skrivet!   Så rätt, så rätt!

Jag tycker att katthemmen bara skall vara för de hemlösa…… Jag skulle skämmas att ringa till ett katthem och försöka få in  en familjekatt på en plats som behövs för en hemlös…….

Har du skaffat katt!  Ta ditt ansvar då!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Hennum
0

ja, verkligen! en otroligt bra artikel, eller vad det är texten kallas.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

vanessa
0

Alpplåder och snyft vad sant. Hon säger exakt vad jag känner. Bara det lilla med att de skaffat sig katten av fri vilja, men sedan känner sig tvunga att få hjälp att avyttra katten, och blir arga om inte katthem och andra kan ställa upp. Blir så trött av att läsa denna otroliga artikel. Om ämnet som är klockrent behandlat. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

MorganP
0

KKS tar ju dock både hemlösa samt omplaceringsfall i de mån det går.

Jättesvår fråga att diskutera detta med hemlösa kontra omplaceringsfall då en del som kontaktar om avlivning av familjekatter faktiskt menar det… Lägg därav till att många som blir stödhem vill ha tama katter vilket långt ifrån alla hemlösa är.

Jag förstår att man anser att katthemmen ska ta emot de hemlösa men så enkel är inte frågan.

Jaja, frågan är om den ska diskuteras till för en ny tråd… Fler katthem behöver nog satsa mer på stödhem och inte bara ha ett katthem, förslagsvis…

Morgan

miranda1
0

#6 Även om dom menar det är det inte katthemmets ansvar att ta katten, det finns gott om hemlösa katter, även sociala! Tar man in en avlivningshotad katt försvinner en plats till en hemlösing som inte har någon att förlita sig på….

/Miranda

Sidentass
0

oerhört bra skrivet…detta skulle jag vilja se publicerat i kvällspress!

Sidentass

gubben
0

Katthemmen ska först och främst ta hand om hemlösa katter tycker jag men Kattvärnet (där inlägget kommer ifrån) gör inte alltid det själva utan de tar helst hand om tama katter. Jag tycker att om man har skaffat en katt och av någon anledning inte kan ha kvar den så är det helt och hållet ens eget problem och ingenting man ska belasta katthemmen med. Därför skulle jag gärna vilja se en lag i Sverige som förbjuder avlivning av friska sällskapsdjur tillsammans med obligatorisk id-märkning av bl.a katter. Först när man har skapat lagar som tvingar människor att tänka efter innan de skaffar djur så kan man komma någonstans i kampen för att förbättra villkoren för djuren.

MorganP
0

#7 Jo, förstår ert ställningstagande vilket KKS inte för närvarande enbart har, även om KKS även hjälper de hemlösa. Vi hjälper ändå nödställda katter tilsammans.

Fick t ex min katt jag har permanent via KKS som skulle varit avlivad om denne inte hjälptes av KKS, var familjekatt. Ångrar inte att jag tog den familjekatten som stödkatt… Bor nu som sagt hos mig med sina kattkompisar. Som sagt, svår diskussion.

Än en gång, det skrivs detta med att katthemen kör si och så, men hur mycket satsas det på stödhem/akuthem/jourhem (d v s temp hem innan permanenta hem?)

vanessa
0

Förstår inte riktigt vad ni diskuterar. Men de flesta katthem har både stödhem och katthem. Stödhem för de som inte mår bra på katthem, samt kattmammor med ungar, och slutligen för att man har tillstånd för visst antal katter på katthemmet. Så vill man rädda fler så måste man se till att folk öppnar dörrarna tillfälligt.

Sedan så anser jag att hemlösa, dödsbokatter, polis, djurskyddsinspektörer, veterinärer står högt på listan över de katter som ska räddas. Sedan om TNR blir en realitet, så kanske man kan sänka trycket på katthem till viss del. MEn att ta hand om katter som kommer från hem som helt enkelt tröttnat på sin kisse går bort från min lista. De måste försöka själva. Kanske ta in dem på pensionat. Och om man tar emot dem, så ska vi ha betalt för det. Lägre än avlivningskostnaden, men ändå högt. Det ska kosta att inte ha använt hjärnan innan man skaffade sig katt. /Vanessa

gubben
0

§11 Bra rutet Vanessa!

emjon
0

Väldigt bra skrivet och jag känner Christine sedan många år tillbaka och vet vilken underbar person hon är. Hon har ett stort och varmt hjärta för alla utsatta djur och det kan man läsa om på www.hittehund.nu.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

martdat
0

Svår fråga det där, egentligen tycker jag att katthem ska vara till just hemlösa, men tyvärr funkar det inte i verkligheten så länge det finns oansvariga ägare, se bara på min ena katt, hon hade hem, hennes förra matte hotade att både avliva alt slänga ut henne för hon inte orkade höra henne löpa, och vägrade kastrera,,,, tillslut blev hon utslängd,,,, hemlös även om hon inte var ägarlös,,,,, då hämtade jag katten och här blev hon kvar… skulle egentligen omplacerat henne men då hon skulle bo här under kastration och vacinering fässte jag mig för mycket vid henne…….

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

rulda
0

Det är inte katten som väljer vare sig att bli hemlös, avlivningshotad eller plaserad i katthem/stödhem.

Det finns skumma människor i vårat land som avlivar för att dom har tröttnat på ett djur. Men ska vi inte hjälpa den katten? Det är inte katten som har valt att hamna i den familjen på samma sätt som det är inte den där hemlösa katten som har valt att inte få komma in i värmen. Det är vi människor som väljer. Vi människor väljer vilka katter vi ska kasera, vilka katter som vi ska avliva, vilka katter vi ska kasta ut.

Vi människor har även det svåra valet att bestämma vilka katter ska räddas. Ska vi rädda den där familjekatten som blir avlivad i morgon för att ägaren inte orkar anstränga sig, eller ska vi rädda den där kissen som springer där borta och letar mat?

Personligen tycker jag att katthem och andra organisationer ska vara till för katter i nöd. Katter som behöver hjälp. Gör ingen skillnad på katt och katt. För att katten har inte valt vilken social ställning den ska ha, katten har inte valt det som händer med den. Det är vi människor som väljer.
Det är vi människor som väljer vem som ska få leva och vem som ska få dö.

För övrigt tyckte jag att det var en otroligt bra skriven artikel och jag håller med ovan; få in den i en dagstidning på debattsidan eller övrigt.
jag är fly förbannad på människor som inte kan ta sitt ansvar. Det är så det första kattproblemet började. Det var nån som inte orkade ta tag i katten, det var nån som inte orkade se till att katten fick ett hem.
Men jag tror tyvärr att alla dessa människor aldrig kommer att försvinna helt.

men man kan alltid önska…

Hawknestgrove
0

JAg gör ingen skillnad egntligen. Alla sådan kattstackare är NÖDställda katter. ett dåligt hem är inte ett hem, i min mening. Men artikeln är superbra. Synd bara att rätt personer inte läser den….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

gubben
0

Krasst så kan man väl säga att familjekatten som man vill bli av med åtminstone kommer att få en smärtfri död medan den hemlösa katten med all säkerhet kommer att plågas länge innan den dör (köld, svält, elaka människor etc) så för mig skulle inte valet vara så svårt. Nu anser jag fortfarande att vi måste tvinga människor att ta sitt ansvar genom att ändra lagen och dessutom se till att lagen efterföljs. Innan dess kommer ingenting att ske utan katter kommer att fortsätta betraktas som slit och slängvaror.

miranda1
0

Håller med Gubben.

Kattena som har ägare är igentligen inte i nöd, och den är definitivt inte hemlös. Det är ju själva ägaren som hotar katten med döden….så för mig är det inte svårt att välja.

Dessutom tycker jag att det ger fel signal att lösa deras "problem" för dom. På något sätt måste man uppfostra oansvariga vuxna och det går inte genom att ta över ansvaret ifrån dom.

Inte sagt att jag inte tycker synd om deras katter, men så länge det finns katter utan hem tycker jag inte man ska ta över någon annans ansvar.

En fråga till dig Morgan: Ni har säkert massor med (sociala) katter som just nu går hemlösa på kö, värför väljer ni ändå ta över kattägarens ansvar, istället än att plocka in en kisse som går ute? Vill inte bråka, bara nyfiken Glad

/Miranda

Hawknestgrove
0

Gubben, din tankegång var ju jättebra. Under förutsättning att folk har samvete att gå till veten. Annars så är det ju så lätt att tappa katten…..Eller nå´t.. Ni fattar…..

miranda1
0

fick precis detta svar av någon som försökte pracka på oss sin katt och hennes 5 ungar:

Du var en possitv människa (upplyste honom om hans ansvar) ,,,,, dig vill jag defenetivt inte lämna mina katter till. Hade jag varit som de flesta andra hade jag väl knappast brytt mig ? Då hade jag ju gjort som dom, kastat ut katterna och inte sökt ett nytt seriöst hem till dom på detta vis. Jag vet nu i alla fall ETT ställe dom inte skall till…. och de skall jag sprida vidare. Lycka till med dina attetyd problem.

Skulle vi ha tagit emot skulle jag har varit en uuuunderbaaaar människa, visar man dom på deras ansvar får man istället ta emot en massa skit. Penga mun

karins
0

Alla katter som ingen vill ha är väl tappade på det ena eller andra sättet. Vissa människor har en förmåga att låtsas tappa bort katter, skylla på bebisar de ska ha, tror att de har allergi. I själva verket är det så att katten vill de inte ha längre. och då står dom där och tänker hur ska vi göra oss av med katten…

Hawknestgrove
0

Miranda…. skulle inte den där nissen behöva sig ett stavningsprogram, eller en snabbkurs i svenska? Nu var jag inte snäll HIhihi!HemlisMen bryr han sig inte mer om hur han skriver, så förstår man att han inte bryr sig om sin katt.

gubben
0

§19 Jo fast då faller de ju under kategorin hemlösa katter.

Hawknestgrove
0

Nä, men ett dåligt hem klassar jag som inget hem.

Issa
0

Jag håller med Morgan här, det är ingen lätt fråga. Jag minns när vi började vilka höga ambisioner vi hade, men vi har fått lärt genom den hårda vägen att det fungerar inte. Inte i vår del av landet, tyvärr. Vi ville ju verkligen satsa på dom där skygga katterna helt, men det fungerar inte ekonomiskt. Med vår lilla kassa måste vi även ta in alla sorters katter för att gå runt, annars är det bara att lägga ner. Det som satsats på en färdig katt måste i rimlig tid komma åter för att läggas på nästa katt och de blyga tar väldigt lång tid på sig innan de hittar sitt hem. Sedan är det svårt att hitta jourhem till blyga katter med. Det är en skara tappra som ställer upp. Så det är en väldig balansgång man måste göra. I den del av länet jag bor är det rena "mörkerlandet". Här kan dom inte ens stava till kastrera! Ändå kan man någon enstaka gång bli väldigt förvånad när en person i mitt område adopterar en f.d. skyggis från en anna del av länet och har en hel koloni utanför dörren som man inte bryr sig om! Det är väldigt tungjobbat om man är ensam i sådana här områden. Alla katter jag har haft på jour måste slussas söderut för att över huvud taget ha en chans till ett hem.

MorganP
0

#18, det har blivit så av natur faktiskt att vi hjälper både omplacering men faktiskt främst de hemlösa (skulle du vetat om du sett vår ärendelista bakåt i tiden). Nåväl, vi jobbar så idag och vem vet hur vi arbetar om 10 år…

vanessa
0

Visst måste man även ta in tamingar från hem. Av flera anledningar. Dels för att de skygga lär sig av dem att vi tvåbenta inte är farliga. Men de med hem som man tar emot ska helst ha lite mer trängande behov. Som sjukdom hos ägaren, dödsbo, de som verkligen försökt att ordna hem. Så det är inte enbart "hemlösa" vi tar hand om. Men det ska vara med rätt avvägning så att vi som katthem inte blir en slasktratt för de som inte vill ta sitt personliga ansvar för djuret de själva skaffat sig. Denna fråga skulle inte ens komma upp på tapeten om det gällde en häst, en hund eller många andra djur. /Vanessa