Hjälp katten e rädd för min sambo
Jag har en fd hittekatt som är ca 3 år gammal och när jag är hemma själv ligger han hos mig o springer runt i lägenheten men när min sambo kommer hem så springer han under ett bord o är där hela kvällen, min sambo har bott här i ett år men fortfarande verkar Zigge rädd för honom. Finns det nåt sätt o hjälpa dem på traven? Har 2 andra katter oxå o de är sociala mot sambon

om din sambo övertar matningen ett tag så kissen assosierar honom med något positivt?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Hur beter sig sambon när han rör sig osv? Skygga katter behöver att alla som vistas i samma hem rör sig "mjukt" och lugnt, och likaså pratar i lugn ton. Bullriga gapskratt t ex som ju bara är glädje uppfattas t ex som obehagligt för en skygg katt. Undrar om din sambo kanske är mer "bullrig" som person är dig?
Ett tips är att börja med att endast din sambo är den som ger maten för en längre tid framöver. Mat är vägen till kisses hjärta :) Om ni ger torrfoder så kan han t ex locka med det i handen eller kasta bitar försiktigt till katten. Om ni ger blötmat är det ju perfekt för då måste någon ta fram det med jämna mellanrum ur kylskåpet, och det borde din sambo då göra :)
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
Ja, det kan vara ett dåligt minne. Kvinnor brukar också vara lite mjukare och lugnare. Skulle också göra som Mardat rekommenderade.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus