Är nejlikor giftiga för katter?
Ja som rubriken lyder. Någon som vet?

Bra fråga, någon som vet?

Inte mig veterligen (är florist)…men mycket med växters giftighet har ju även att göra med mängden man får i sig…antar inte gubben har tuggat i sig nejlika utan någon av de fyrbenta vännerna….kolla på nätet under det latinska namnet..dianthus….för att vara på den säkra sidan…det finns säkert någon uppgift om det….lycka till!…
Hälsningar Efvis

Jo det är Helge förstås, som vanligt, men han har inte ätit något än, han har bara visat intresse.

Nejlikor kan enligt giftcentralen vara irriterande, men inte giftiga. Växtfrågor och gift kan ni hitta här: http://www.giftinformation.se/
Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Är du säker på att samma gäller för katter som för människor? Tack för den braiga länken!

Hundra är jag inte, men mina äter nejlikor och mår inte dåligt. De äter en massa saker som anses giftiga som tulpaner och påskliljor. /Vanessa

#6 Det är vattnet som dessa blommor (tulp och påskliljor) står som är farligt för katterna att dricka….pga att olika ämnen lämnar växten via stjälkarna) men återigen…mängden är av betydelse oxå…
#5 Visste väl att det var Helge som var framme….det behövs ju knappast sägas…;-)…
Hälsningar Efvis

#7 SÅ det är vattnet som är giftigt och inte själva blommerna?

Hittade en länk!
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

§8 När det gäller tulpaner så är de ju ätliga för oss så de kan ju knappast vara giftiga för katter heller men någonstans läste jag att det är löken som är giftig.
§7 Jo så klart är det nyfikne Helge som måste provsmaka allt han ser. Jag har flera blommor som anses giftiga men dem har han aldrig visat något intresse för, för de flesta är gröna växter och han är mest intresserad av sånt som blommar, som krukan med nejlikor som jag fick t.ex. Snittblommor kan jag öht inte ha inne för om han inte äter på dom så drar han ut dom ur vasen så det är helt meningslöst. Jag har tagit det säkra före det osäkra och hängt upp nejlikan på väggen där han inte kan komma åt den, annars hade jag tänkt ha dem i en stor urna under en högre växt. Det hade varit snyggt men sen han kom i huset så får man inte alltid ha det som man själv vill

Stackars Helge….allt som är roligt antingen försvinner det eller så placeras det så man inte kan nå det….;-)..
#8 kan vara både ock ,men även bara växt eller vatten som är skadligt/giftigt för djur och/eller människor.
Länken från anebit är bra….står även nyttiga växter i slutet.
Hälsningar Efvis
Här är en till, som inte kan ha snittblommor inne. Jätteroligt att välta ner vasen och dra ut blommorna. Krukväxter går inte heller. Jo, Doftgeranium, eller Dr Nåntings hälsoblomma, den där som doftar citron, går bra och en väldigt taggig kaktus. Sen är det ampelliljor som köps för att ätas upp.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#9 Kanonbra att du lagt in en länk till Giftinformationscentralen! Har nu lagt dem bland våra länkar, skriver även ett särskilt inlägg om den på avdelningen "Kattsjukdomar och problem" här i forumet.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Se upp för ampellilja, den skall ej var giftig men den kan framkalla för mycket kräkningar hos känsliga katter.
Jag ställde ner en på golvet åt Rasmus som han åt av i kanske 1 eller 2 veckor.
Sen kräktes han i en hel vecka, osmält föda ca 5 minuter efter matintag, han fick inte behålla nånting.
Inte ens kokt torsk eller kokt kyckling som han fått förut när han kräkts fick han behålla…
Till slut gav jag honom ½ - 1 tsk mat/timme..
Var till Vetten och dom hittade inget fel på honom men jag köpte Hills magmat……. bara lite förhöjt njurvärde (179) så han har ätit Hills njurmat ett tag.
Nu är han bra, och jag tror att det var ampelliljan, jag kan inte hitta nån annnan orsak.
Han var så stark så 3 stycken fick hålla i honom när dom tog blodprov, dom hade aldrig sett så grova kattben.. Hi hi hi
Hm….. Men just ampellilja ger jag i syfte för att de ska kräkas hårbollar… Naturligtvis så får de inte obegränsat. De kräks aldrig mat, utan bara ampellilja och hårbollar. Men vanlig repat gräs gillar de bäst. Kvickrot är mums och finns nästan hela året…. Kattgräs är inget de gillar. Sånt tjafs……

Ampellilja brukade jag ge mina katter då och då. Nu har jag inga kvar…dom älskade att smaska på den!

Ja inte vet jag, han kanske åt för mycket för blomman stod på golvet hela tiden…………
Jag ställde ju ned den för att han skulle kräkas upp hårbollar men istället kom det bara upp osmält mat även i en vecka sen jag tagit bort blomman.

För mycke Ampellilja kanske inte är bra…
Ja…. för mycket och för litet skämmer allt….

§19 Nu låter du som min gamla mamma 

Hahaha…#19 0ch #20….
Hälsningar Efvis
hihi, men det stämmer!
Min tuggade en hel del på ampelliljan i början, tuggade på alla växter nu har hon de sista månaderna tappat det intresset fast hon kan tugga ibland. Har endas hittat en hårboll o den kom för en månad sedan. Iof är hon ju bara 14 månader men färller som bara den. Annars kan jag inte ha snittblommor jag heller utan de ligger ngn helt annan stans än i vasen.
//Pia

Ampellilja brukar vara minst sagt populärt och många rekommenderar dem. Angående snittblommor, så måste jag numera ha plasten kvar runt dem… Ändå står de på baktassarna och försöker dra ner så att de kan äta. Men gör det bara på de fina presentblommorna jag får. De andra får de slaffsa i sig om de vill. För jag kan inte ha plast på allt, speciellt som jag har en plastfetisch katt. Men nu är det massor av blommor på balkongen, så snittblommor är inte lika attraktiva. Tack och lov. Nyss planterade jag nytt kattgräs får se hur länge den håller… /Vanessa

§24 du skulle se Helge när han äter kattgräs på balkongen. Jag sådde i en ganska stor och hög kruka och sen kom jag på att den kanske var lite väl hög för honom att äta ur men tji fick jag för vad får jag se? Jo Helge som hänger på "armbågarna" och käkar gräs för fullt. En stund senare så har han klättrat upp i krukan och ligger och tar igen sig i gräset
Inte alla katter som har en egen gräsmatta på balkongen inte.

§26 det dröjer nog eftersom matte bara har en vanlig kamera och med mobilen kan jag inte föra över bilder till datorn men jag har nog tagit kort på honom när han ligger där så det kommer så småningom. Har du en birma som heter Atos? Det känner jag också en birma som heter. Har du en hel blomlåda där med kattgräs?