Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettmedia
Läst 608 ggr
Faxlin
0

Gästrike katthem utan hem

Katthemmet för hemlösa katter tvingas leta nya lokaler.
Det blir följden när de gamla verkstadslokalerna vid Sveden rivs och lämnar plats åt de nya bostadshusen med utsikt över Gavleån.
- Vi visste att vi inte skulle få vara kvar här i all evighet. Men det känns ändå svårt, säger Ing Marie Nordqvist och Lena Eliasson i föreningen som driver Gästrike katthem i Valbo.

De fick beskedet i torsdags. Byggnaderna ska rivas i vinter.

Även om det inte var en överraskning så hade de hoppats få vara kvar längre.

För tre år sedan tvingades de flytta katthemmet från Sörby urfjäll i Gävle. Entreprenören Sören Thyr, som avled i fjol, hyrde ut lokalerna på det gamla industriområdet vid Sveden i Valbo.

- Han lovade ordna andra lokaler om vi skulle få lov att flytta igen. Men nu vet vi inte, säger Ing Marie Nordqvist, ordförande i föreningen.

Hittade kattungar i kartong
För tillfället bor 22 vuxna katter och 21 kattungar i lokalerna. Drygt 30 katter står på kölista.

Flera av katterna har varit hemlösa och tagits hit av omtänksamma människor, djurskyddsföreningar eller polisen. Katterna kan ha lämnats vind för våg efter stugsemestern eller satts ut skogen. Andra har kommit hit för att vårdnadshavarna eller deras familjer drabbats av allergier.

Ett exempel: För några dagar sedan fick katthemmet ta emot några kattungar som lämnats i en kartong på en parkeringsplats.

Katterna får bo här tills de fått nytt, stadigvarande hem. Under tiden tar Ing Marie Nordqvist och de andra frivilliga krafterna i Gästrike katthem hand om dem.

Sysselsätter 40-tal personer
Ing Marie Nordqvist tycker att kommunen borde hjälpa till med nya lokaler.

- Vi tar hand om lösa katter som annars skulle springa runt och skita ned i bostadsområden. Vi skapar också plats för skoltrötta ungdomar och praktikplatser för folk som behöver arbetsträning.

Under ett år ordnar katthemmet på det viset sysselsättning för ett 40-tal personer.

- Vi utför ett viktigt socialt arbete. Vi får inga bidrag från kommunen utan sköter allt helt ideellt.

Under 2006 var utgifterna 218 000 kronor, varav nästan hälften gick till vaccinering, kastrering och andra insatser hos veterinären. En femtedel gick till hyran.

Större delen av kostnaderna täcks med bidrag från privatpersoner, bössinsamlingar och loppis.

- Det får inte kosta för mycket i hyra, säger Ing Marie Nordqvist om lokalerna som hon hoppas att kommunen eller kanske fastighetsägaren kan ordna.

Hon vill också att katterna ska kunna komma ut i friska luften. På Sveden har katterna inhägnade rastgårdar.

Hans Runald, vd i BS Förvaltning i Gävle AB, säger så här:
   - Vi försöker hjälpa till så gott vi kan. Vi har några alternativ. Men de visste premisserna när de flyttade in.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Det här tråkiga beskedet läste jag i arbetarbladet igår. jag blir så arg och ledsen och frustrerad. Sitter och håller på och kontaktar bekanta med stora lokaler i hopp om att kunna hjälpa dem. Hoppas så att det går att hitta en lösning åt dem.

Audiatur et altera pars

Simson
0

Jag försöker använda mig av knappen "tipsa en vän" just för det men det går ej iväg några mail för mig…fungerar det för dig??

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Faxlin
0

Ska kolla det.

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Japp det fungerade för mig i alla fall.

Audiatur et altera pars

app.syl
0

oj va tråkigt att höra hoppas det kommer fram en lösning

Faxlin
0

Jag tycker det är rent förjäkligt att komunen inte kan hjälpa de två katthem som finns. Åtminstone med lokaler då de gör ett så bra jobb. Helt klart behövs de två hemmen. Och vad ska hända med alla missar om de inte hittar någon ny lokal. Usch blir ledsen i ögat av sådant här.

Audiatur et altera pars

Gullan402
0

Känner medlidande, hoppas lokalfrågan löst sig tills byggnaderna rivs.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!