Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: kattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1153 ggr
Isatis
0

Lille Mösse, ännu en gång

Vad kan det bero på att han fortfarande nyser och nyser, 25 - 30 ggr i följd? Efteråt gör han tugg- och sväljrörelser. Veterinären har ingen förklaring till hans besvär. Kan han vara allergisk eller har han någon parasit? Han avmaskades med Banminth efter veterinärens rekommendation då han kom till oss. Han luktar mkt illa då han nyser och jag tycker att det ibland kommer tunna, tunna vita "strån" ur näsborrarna. Kanske är det snor eller…? När jag är riktigt förtvivlad inbillar jag mig att det är hårtunna små maskar. Kan någon ge ett råd?

Mösse skall kastreras i mitten av november, är rädd att han skall få några komplikationer p g a snuvan.

Josefa
0

Jag har en liten pajas här hemma som är täppt och periodvis mycket nysig. Jag drar upp lite ljum koksaltlösning i en spruta och spolar näsan på honom. Då nyser han ut stora sega snormaskar. Komplikationer efter kattsnuva han hade när han kom. Nu ska han käka antibiotika i 3 veckor för att se om han får ordning på det hela.

Lena
0

Det kan bli kroniska besvär efter en kattsnuva som yttrar sig med sådana nysattacker. Ibland kan det hjälpa med långvariga antibiotika behandlingar. Det man ska hålla koll på är om det blir tjockflytande och färgade flytningar från näsa och ögon. Det tyder på bakterier.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Josefa
0

Apollons gegga som han nyser ut är gulgrön, så det är ju bakterier, annars hade det varit meningslöst med antibiotika. Men han är inte snuvig eller rinnig i ögonen. Det han nyser ut är sega ganska hårda grejer.

Lena
0

#3 Nej precis det är när det blir typ gulgrön gegga som det är dags för antibiotika. Har en kisse här som har nysattacker i omgångar, men där är det klar flytning som kommer ut. Vi har varit hos veterinären flera gånger och det är inget som kan behandlas i det här läget.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Isatis
0

Tack snälla ni för svaren, nu känner jag mig lugnare.

Lena
0

#5 Håll koll på hans allmäntillstånd samt på hur ev. flytningar ser ut (vilket jag förstår att du redan gör). Skulle han bli slö, tappa matlusten eller få denna typen av gulgröna tjocka flytningar som pratas om ovan bör du ta kontakt med veterinären.  När det gäller vaccinationen rådgör med veterinären om hur ni ska tänka där.