Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 2594 ggr
Sagolika
3

Kattunge/ungkatt trol. dumpad utanför Örkelljunga

Än en gång har det dykt upp en liten katt på pappas trappa. Hans egen katt som är van att gå ut är rasande och anfaller den genom fönstret. Hon hade definitvt flugit på den om hon släppts ut. Hon är dessutom inte så glad för att hon måste vara inne, då hon är van att gå ut varje dag.

Katten är svart med vita tecken, slank och ung, troligen ca 6 mån-10 mån. Kön okänt. Har ej lyckats fotografera den än då den är rädd.

Tyvärr har det hänt innan att folk satt i system att köra ut en bit på landet med sina oönskade katter, släppa av dem från bilen och sen bara köra därifrån alternativt slänga ut dem från sitt hus och sen  inte släppa in dem i sitt hem mer. Då söker de sig till andra ställen och ofta till oss. Flera gånger har vi matat och fångat in dumpade katter, de har ej varit idmärkta och annonser samt polisanmälan har inte gett något. Vi har då omplacerat dem till nya goda hem.

Nu är det dock kris då vi inte har någonstans att göra av katten och pga en svår personlig kris med sjukdom i familjen inte heller har så mycket tid el. möjlighet att hålla på med detta. Den fryser och är hungrig samt blir anfallen av andra katter i området. Det finns en jägare i närheten som brukar skjuta av oönskade katter där då och då. Själv tycker jag att det är en hemsk "lösning" på problemet. Men det är ju viktigt att den snabbt blir omhändertagen så den slipper fara illa eller göra upphov till en ny kattkoloni.

Har kontaktat Kattjouren som är villiga att lägga upp katten på sin sida då vi lyckats ta en närbild på den.

Är det någon som har möjlighet att ta sig an katten så hör gärna av er.

Katthemsmatten
1

Stackars lilla kissen! Hoppas Kattjourens nödrop leder till snabb lösning.

Medarbetare Hittekatter iFokus

MSH
0

Men oj så hemskt! Kan ni inte ta in den i ngn bod/uthus eller nått? tills vidare….? Hoppas att kattjouren kan lösa det snabbt….?!

Sagolika
0

Nej, det kan vi inte. Det finns inget sådant tillhands.

[Skyggis]
4

citat" Har kontaktat Kattjouren som är villiga att lägga upp katten på sin sida då vi lyckats ta en närbild på den"

Hoppas jag missuppfattat det där.. Lägger de inte upp nödropet utan närbild? Kan de inte/brukar de inte lägga upp det annars? Som du själv skriver så är ju kattstackarn rädd och då är det inte alltid lätt att fånga på bild.

Katthemsmatten
2

#4 Där har du en poäng! Nödrop måste väl kunna läggas ut även utan bild. Fast man har kanske ingen eller liten erfarenhet av skyggisar……

Sagolika
2

Det är alltid lättare att få folk att engagera sig om de får se en bild på katten. Så har det varit inne på iFokus också. Det är väl bara så det är.

Katthemsmatten
3

Jo, men först nödrop och så när det finns möjlighet komplettera med bild. Tummarna blånar i väntan på en tvekande ängel.

Sagolika
1

Katten har sökt skydd på altanen och har fått mat av pappa. Vår katt är fortfarande jättesur för att hon inte får gå ut.

Andina
1

Härligt att ni tar er an den lilla trots att ni "inte kan"! Er egen katt kanske är lite surputt just nu, men det går över, jag lovar! Så känn inte dåligt samvete för det. Er katt har det ju faktiskt tryggt och bra! FlörtSurpuppor blir ofta goseänglar när allt "konstigt" har lagt sig!

Jag håller också alla tummar för att det finns någon som kan ta sig an den lilla Vännen! Önskar! Önskar! så mycket!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Katthemsmatten
5

Sagolika, du har en far med ett hjärta av guld som låter katten få skydd och mat hos er trots att den egna katten surar!

Mollie2
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag saknar en liten svart och vit katt. Är det denna?

Katthemsmatten
1

Håller tummarna för att det är det. Skicka gärna ett PM till Sagolika med dina kontaktuppgifter. Är katten märkt? Speciella kännetecken? PMa även detta för snabbare möjlighet till lösning.

Sagolika
1

Pappa har inte sett den nu på ett tag. Kommer den tillbaka ska han försöka ta kort på den. Han har ingen dator.

Lena
0

#13 Stämmer bilden i #11 med katten som varit synlig tror du?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sagolika
0

Svårt att säga. Enligt pappa så var den svart med vita tecken på hakan och tassarna. Jämt och fint tecknad. Svansen var borstig (men om det var pga rädsla eller att den hade längre päls kunde han inte avgöra).

Får jag tag på någon bild på den, så lägger jag upp den här i tråden.

Sagolika
1

Jag fotograferade av bilden och skickade den som ett sms. Tyvärr var det inte samma katt :(

Lena
1

#16 Så synd! Hade ju varit toppen menar jag om så varit fallet! Vi får hoppas det är någon annan som söker den! Bra att du lägger upp foto här sedan när du fått kissen på bild!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
1

Heja Sagolika och pappa! Skönt att veta att ni är så engagerade.

MSH
0

Verkligen TACK for det!!!

Sagolika
1

Katten har ej synts till på flera dagar. Pappa hann dock ta ett kort på den, som jag ska få nästa gång vi träffas.

Katthemsmatten
0

Spännande. Har vi tur finns det någon som läser här och har förlorat en katt. Då har ni i vart fall ett utgångsläge för att hjälpa till att börja leta. Även om den inte synts till kan den ju finnas inom en rimlig radie från din pappas hus.

Mollie2
0

Okej, men tack ändå Glad Hoppas katten hittar sin ägare!

Sagolika
0

Katten har ej synts till mer. Får dock. ev. foto denna veckan, så jag lägger upp det ändå ifall någon saknar katten. Hoppas den kanske har ett hem trots allt.

Fick dock reda på en ännu värre sak som jag ska berätta om i en annan tråd :(

Sagolika
0

Åh nej! Gråter Lilla katten hade sökt sig till pappas närmsta granne. Det var därför den var försvunnen och kom tillbaka. När vi var av med den några dagar var den hos grannen och när han var av med den var den hos oss. Grannen har också katter som inte vill ha kattsällskap, men lilla svart-vita katten kunde ta sig in i hans brygghus/tvättstuga där det var varmt och mat hade den fått precis som hos pappa. Där var ju varmare än på vår altan så det var troligen därför den stannade där.

Häromdagen låg den dock bara stilla och vilade inne i grannens brygghus och reagerade inte så mycket då han kom och tittade till den och satte dit mat. Han var tvungen att gå ut och fixa med något. När han kom tillbaka för att titta till den igen var den död.

Tydligen var den helt avmagrad. Trots att den alltså mot slutet fick både värme och mat var det försent. Antagligen var den för medtagen eller om den kanske hade någon sjukdom också. Jag vet inte. Den var nog inte mer än ett halvår gammal. Så de var säkra på att det inte var en gammal katt som var mager och sjuk pga ålder. Pappa är jätteledsen och väldigt arg på den som slängt ut katten så att det behövde gå så här illa för den. Han sa flera gånger att det är mycket tragiskt. Jag tycker också det är jättesorgligt. Jag trodde inte att det var så illa ställt med den. Den enda trösten är att den fick lite omsorg i slutet och nu slipper lida mer. Men måtte lagen komma snart som säger att alla utekatter ska vara kastrerade och id-märkta. Då om inte förr så kanske det blir ett slut på detta.

Katthemsmatten
0

Men så fruktansvärt sorgligt!!! Katter får snabbt fettlever när de svälter och en ung katt går det självklart fortare för.

Vi får hoppas att en hårdare lagstiftning i alla fall minskar problematiken.

MSH
1

Så sorgligt! Stackars liten! Det behöver ju inte vara så att den var dumpad…?! Kunde ju vara bortsprungen också, eller? Hur som helst så fick den god omvårdnad på slutet! Fanns det ingen märkning/chip?

Sagolika
0

Ingen öronmärkning. Alldeles för rädd för att kunna fångas och tas till veterinären.

MSH
3

Kan den tas nu och kolla ev chip? Eller kan du försöka se om du kan hitta ngn ägare? Finns många bortsprungna katter på tex Blocket. Tack för att ni gav den mat och lät den vara på er altan trots att er katt inte gillade det!

Sagolika
0

Nej, grannen har gjort sig av med kroppen. Den var med största sannolikhet inte chipad. Det är ett under om de ens kastrerar sina katter där på landet.

Katthemsmatten
0

Det är för j-igt att katter fortfarande inte har något som helst värde på landet. Eller, mer korrekt, framför allt på landet. De har inte så mycket värde i städerna heller. Rynkar på näsan

Sagolika
0

Det fanns ingen Efterlyst katt på Blocket som stämde in.

annebeate
1

Lilla kisseGråter

Sagolika
1

Bilderna var inte så bra, men här är de.

Hittekatten äter mat på pappas altan.

Sagolika
1

Lilla Hittekatten Gråter Bröt ihop lite när jag såg dessa bilder. Den var mindre & yngre än jag trodde.

Josefa
2

Men varför plockades katten inte in och togs till veterinär? Blir så trött på folk som ojar sig om att de redan har en eller två katter och absolut inte ens tillfälligt kan ta in en döende katt. Stackars lilla katt.

Sagolika
1

Katten var väldigt skygg och det fanns ingen fångstfälla. Dessutom har vi ingen fungerande bil just nu och det är en bra bit ut på landet. Den fick mat, vatten & skydd på vår altan. Sen försvann den och vi visste inte ens var den hade blivit av. Hade den kommit tillbaka och om de hade insett hur dålig den var, så hade vi kanske kunnat fånga in den och ta den till veterinär. Men detta gick så snabbt. Den verkade inte sjuk då pappa såg den. Inte alls så att man kunde förstå att den skulle dö när som helst.

Grannen tog in den i värmen när den sökte sig till honom och gav den mat och vatten. Men antagligen förstod han inte hur illa det var ställt med den. Att han ens hjälpte den är ganska enastående bara det. Detta är på landet. De har inte samma syn på katter som vi.

Alla bor heller inte så att de kan dela upp & förhindra katter att slåss eller smitta varann. Alla har inte bil. Alla har inte massor av pengar tillgängligt så att de kan gå till veterinären med en oförsäkrad katt som inte ens är deras egen. Själv var jag 5 mil bort och har bara hört om detta per telefon och inte sett bilderna förrän nu. Jag har varken bil eller körkort.

Hade jag vetat hur allvarligt det var, så hade jag försökt fånga in den och samlat in pengar till vet.vård. Men vi hann inte.

Jag är själv bestört över detta. Jag hade ingen aning om att det var så illa och så bråttom.

Katthemsmatten
1

Sagolika, ni har gjort vad ni kunde under de förutsättningar som rådde. Det är svårt att se hur sjuk en katt är om man inte kan ha den under uppsikt och helst i en större bur.

Sagolika
1

#Tack!