Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 3717 ggr
MorganP
0

Vilken älsklingsrätt? Recepttråden!

Hej!

Alla vi tvåbenta behöver näring iform av mat. Alternativen är många samt svåra men vilken är din älsklingsrätt *slurp*

Ge tips på din älsklingsrätt samt varför rätten är så smarrig.

Dessutom: Vi på hittekatter vill även ha receptet så vi själva kan tillreda rätten.

MorganP
0

PS! Återkommer med min älsklingsrätt!

Hawknestgrove
0

Älgfile Provencale, förstås!!!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

karins
0

Vad mer för inlägg kan du komma på…din ide´spruta Fundersam måste fundera lite……

MorganP
0

#2, recept ska inkluderas vid ens inlägg -)

karins
0

Receptet Gunilla…..först tager man en älg……

Faxlin
0

#5: *Asg*

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

storAnnette
0

Väljer en av mina favoriter för det enkla receptets skull!

Stekt strömming:

Ta så många strömmingsfiléer du vill äta,salta dem efter behag och vänd dem sedan i grovt rågmjöl.Om du vill kan du lägga ihop dem två och två (s k strömmingsflundror) och lägga lite dill emellan.Stek strömmingen i smör i medelvarm stekpanna.Den är färdig när den är gyllenbrun.Servera med kokt potatis,pressad potatis,potatismos och vad som helst.Servera gärna på hårt bröd.Går också bra att ätas som ensamrätt.Mums!

Nemii
0

Ren-/viltskav!
Man köper bara färdig ren-/viltskav i affären, slänger ihop en svampsås eller liknande och serverar med potatismos. Inlagd gurka till är jättegott!! :) Definitivt en favoriträtt! ^^
Sen funkar ju fiskpinnar med majonäs och potatis också..

Radisa
0

Inte en hel rätt men sommarens nya favoritpålägg. Det smakar precis som rökt lax men man kan äta det med gott samvete då inget djur dödats!

Rökig Havsröra a’la Vegankrubb

1 Burk stora vita bönor Saft av ½ citron ½ dl rapsolja 1 kork rökarom/liquid smoke ½ dl frusen dill Ordentligt med salt och en del vitpeppar

Kör allting i matberedare ca 2 minuter, späd med mer olja eller lite citron om det skulle behövas.

Bred på gott bröd, t.ex. morotsbröd eller kanske ett hembakt surdegsbröd som du skär upp i mindre bitar.

Vegankrubb - Superbra blogg med massor av recept

anebit
0

Va kul nu har vi många underavdelningar i Hittekatter

PysselkatteriFokus                                                                  ReceptiFokus                                                                            SkämtiFokus                                                                           FödelsedagariFokus                                                                    RoligahistorieriFokus

Recept kommer senare.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Sagolika
0

Pannkakor med rårörd jordgubbssylt och vispgrädde alternativt Tofuline Vaniljglass (veganalternativ). En klassiker på sommaren.
Räcka ut tungan

Potatisgratäng med vegobiff är också jättegott!

Jenna-Gun
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då jag inte gillar att laga mat

Blir det oftast latmat, som detta recept

Receptet kan ni spara.

Jenna

Sidentass
0

Tack Jenna!

Verkar vara godis detta:-)

*säger Siden som hellre rör om bland datorfilerna än i grytorna*Generad

Simson
0

Min älsklingsrätt är den som andra tillagar… Cool

Recept:
Ett stycke kock, gärna snäll.

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Titti
0

Jag har alltid älskat Potatismos och fläsk, med mammas hemlagade lingonsylt. Räcka ut tungan

Potatismos: Skala potatis och låta koka. När det kokat färdig häll bort det mesta av vattnet. Tillsätt lite mjölk, en klick smör och ev. pyttelite muskotblomma. Mosa med hjälp av elvisp (kommit på att det blir fluffigare på det viset)

Gärna rimmat fläsk. Steks ordentligt, men inte bränt, och brunsås eller löksås till.

#7 Nu blev ju jag sugen på stekt strömming ju. Gråter Och ingen lina i pilken har jag. Får nog nöja mig med Bacon ikväll. Flört

Radisa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om man är väldigt förtjust i kött men vill testa en djurvänligare variant kan man baka seitan:

Torra Ingredienser:

7,5 dl.

Rent glutenmjöl (vetegluten)

1 dl.

Vetemjöl

2 msk

Jästflingor (bjäst)

1 tsk.

Mejram

1 tsk.

Timjan

1 tsk.

Salt

Blöta Ingredienser:

2 msk.

Olja

3-4 st.

Små Gula lökar

2 msk

Sojasås

2 msk.

Chilisås eller ketchup

5 dl.

Varmt vatten

**
Buljong:**

1 msk.

Chilisås eller ketchup

1 msk.

Sojasås

5 dl.

Buljong

Kryddningen i detta recept går självfallet att ändra om efter behag. För tyngre smak kan man t.ex.lägga till liquid smoke eller marmite.

**
Tillagning:**
Häll ner de torra ingredienserna i den ordning de nämns ovan i en bakmaskin eller en hushållsmaskin med knådstänger. Hacka och bryn löken tillsammans med oljan i en kastrull. Häll i resterande ingredienser i kastrullen och mixa till en jämn smet med hjälp av t.ex. en stavmixer. Rör mer de blöta ingredienserna tillsammans med de torra. Låt bakmaskinen eller hushållsmaskin knåda fram en jämn deg. Detta kan ta upp emot 30 minuter.

Placera degen i en oljad ugnsform stor nog att låta degen växa i. Sjud upp buljongen medens degen vilar i ugnsformen. Häll sakta buljongen över degen och låt den bakas i ugn i 175 grader i ca 60 minuter. Under bakningen kan du fördela buljongen över steken lite då och då. Efter 60 minuters bakning sänks värmen till 145 grader och setiansteken bakas i 30 minuter till. Tag ut formen och täck över den med ugnsfolie tills seitansteken har svalnat.

Tiderna är de samma för ett halverat recept. Men något mindre buljong kan användas för att steken skall bli mindre degig.

Tider : 60 min (175° c.) + 30 min (145° c.)

Skiva upp på smörgås eller ha i matlagning.T.ex. kan man i stället för sojasås använda röbetsspad samt extra salt till degen (se. blöta ingredienser). Sedan griljera med senap och ströbröd för en helt vegetarisk julskinka. Du kan spara lita av buljongen och förvara seitansteken i för att de skall fortsätta vara saftiga.

Mer recept på seitan

vanessa
0

När min man jobbar sent eller är bortrest brukar jag tillaga laxfilé. Då han är så trött på lax sedan barndomen vill han inte ha det. Så då festar jag själv. Går aldrig efter recept så gör detta på eget bevåg.

Laxfile.
På med massor av majonäs.
En bunt dill strödd över det hela.
Grovkorningt salt på det hela. Gillar det mest.

Sedan gör jag massor av broccoli till det hela, för jag gillar det. Så var ett av mina favoritrecept. Har inga recept på maten jag gör. Borde nog lära mig att använda mina kokböcker, för ibland blir det inte så roligt resultat, även om det är ätbart. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Hawknestgrove
0

Ok, hoppas inte Forumet trilskas ikväll. Hela min meny gick åt fanders  i går…

• Älginnerfile hel bit, 150-200gr /person
  • Råskalad skivad potatis
  •  Haricots Verts
  •  Sparris
  • 1 pkt bacon
  • 2-4 tomater, delade på tvären, gärna taggigt
  • Smör eller margarin till stekning
  •  viltlökssmör, valfri mängd
  • 1 vitlök riven
  • salt peppar

stek potatisen mjuk och lite brynt. lägg över i en långpanna. sätt på ugnen 220 gr. Salta och peppra filen stek på hög värme men kortändarna först. Bara så den får färg!Ta nu sparrisen och haricot vertsen och bunta ihop med ett band av bacon och lägg runt kanterna i långpannan.Sätt tomathalvorna i varje hörn, räkna en tomathalva/person. skär nu filen i ca 1 cm tjocka skivor.lägg ovanpå potatsbädden, med krossad vitlök och vitlökssmör mellan skivorna. dutta på vitlökssmör även på tomathalvorna. Häll över köttsaften på köttet, som blev kvar på skärbrädan. In i ugnen ca 20 minuter. Avnjutes med ett kraftigt rödvin.

Hawknestgrove
0

Och så något gott till kaffet… 

1 dl socker
4 ägg
2dl torkad frukt
1 tsk salt
1 dl farinsocker
4 msk citronsaft
nötter
2 liter whisky

Ta fram en stor skål. kolla whiskyn genom att smaka.
Häll whiskyn i ett dlmått och drick.
Upprepa . Sätt på elvispen
Smaka återigen på whiskyn, om den firtfarande håller kvaliteten.
Blanda 1 dl smör i en stor skållägg till 1 msk socker och vispa igen.
Kolla om whiskyn fortfarnade är god, drick ännu en kopp.
schtäng av elvischpen.
Knäck två hönor och schläng i schkålen, med all torkad fjukt?
Schätt på elvispen igen.
Om den fjuktade torken fastnar i schkålen, vrid loss den med en muucschkrejsel.
Schmaka sen om whiskyn fortfarande är god.
Shen schka du schila salt, 2 dl eller nå´t schånt.
de e inte scå noga!?
Kolla wischkyn.
Schila citronsaften, lägg till en mat?scek? och schå socker, eller? Nå´t,
va faaaan????
schmörj ugnen med NIvea. Vrid kakformen på 200 grader, glöm inte att schtänga av elvischpen.
Shläng ut schkålen genom fönschtret, och? aschå kolla sen whiskyn
Gå och lägg dej.? Vem fan shänner för en jävla fjuktkaka i alla fall???

vanessa
0

Glömde hur man tillagar laxen. Självklart i ugnen. Temp ca 175-225 grader. Tills den blir härligt ljusrosa, alltså inte den mörka rosa tonen de har innan besöket i ugnen. Tid, ingen aning. Kanske 20 minuter. Märks det att jag inte följer recept? /Vanessa

karins
0

#19    *ASG*  Mycke whisky i strupen…hahaha….Men hur mycke hamnade i den delikata fruchtkaschan….

Simson
0

Men Gunilla?!! HUR bakar du egentligen??  *asg*

Var whiskeyn god??? *dubbeltasgarv*

vanessa
0

Gunilla, du är ju bara för härlig. Skönt att jag inte tycker om fjuktkaka, ifall jag skulle besöka dig, fniss. /Vanessa

Hawknestgrove
0

Tomtegröt

Recept:

* 6 dl smalräfflad tomte
* 4 cl vodka av valfri "Absolut" flaska, dock ej citron, peppar eller kurant
* 800 kg kamelkrydda
* Sockerbetor från Uzbeckistan
* Garn

Sätt tomtarna i pannan och skalla dom varma.
Tillsätt via mun och strupe den valfria vodkan av märket "Absolut".
Riv kamelkryddan i surdeg och inför sockerbetorna i valfritt hål.
Sätt garn!!!

Annan äcklig mat

Hudkräm

Fotsvamp

Fläskläpp

Moderkaka

Lårkaka

Sårskorpa

Skrämda rallysniglar med prejad spagetti

Simson
0

Men Gunilla! Jag vet inte om jag skulle våga komma och äta middag hos dig??? *asg*

Vilka menyer det skulle bli…

Engla
0

Grillat kött och potatisgratäng är smaskens!

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Simson
0

Ååå jag älskar potatisgratäng! Med tomatsallad till!

Jag brukar "koka" gratängen i en stor stekpanna med mycket grädde/mjölk på spisen tills den nästan är genomkokt. Häller sedan upp den i en ungsfast form. På med ost! In i ugnen.

Det går fortare så, blir saftigare och godare.

MorganP
0

Jag bara älskar fläskkotlett med nypotatis, grönsaker samt en himla massa sås (mycket sås ska det vara till all mat *slurp*)

karins
0

#28  Här lagas det oxå massor med sås….man kan nästan säja att det är huvudingrediensen i all mat i detta hushåll…Jag kan inte komma på något recept det finns så mycke jag gillar…fast jag tror att min mammas små biffar är allra godast…och massor med sås. mina föräldrar helst farsan då älskar sås…

karins
0

Du är ju för rolig Gunilla! #Asg#

Hawknestgrove
0

ett kakrecept till

Ett ägghelvete**
* 1 dl sur kakao
* Så lite smör som möjligt
* Socker
* Ingen jävla mandel i alla fall
* 2 dl bakpulver
* 1 paket fula russin
* 1,5 dl allerginötter

Fyllning:
* 1 dl tradigt vaniljsocker
* 1 melon eller nåt
* Sprit

Häll nästan allt i en bunkjävel och kör med elvispen i en kvart.
Grädda direkt i skålen.
Skit i att smöra och bröa; kakhelvetet fastnar ändå.
Dunka ur skiten på matbordet om du kan.
Garnera med krossad melon och sprit.
Det spelar ingen roll……Skit i det då!
Dra åt helvete!!!**

MorganP
0

hahaha, du är go du Gunilla, tack för goda skratt *hick* Förlåt skål ;-)

Hawknestgrove
0

Simson, så gör jag min potatisgratäng med1 det går mycket snabbare1 men du glömmer väl inte vitlöken??? För om man glömmer den, så komer vampyrerna. Här i huset ser jag aldrig en enda vampyr. Så vitlök funkar.

Apropå detta, så lagade min kompis en jätegod och enkel sås i går till det grillade. enkel utan proportioner, man smakar sig fram

Turkisk youghurt, Buljongtärning(ar) Hackad vitlök. Häll i en kastrull och värm tills buljongtärningen har smält och yoghurten blivit varma. Dundergott! Man kan naturligtvis även använda creme fraiche , men yoghurten är magrare…

Simson
0

Jag använder massor med vitlök! Det är därför jag ff är singel!! Skrattande

karins
0

Har ett eget recept på potatisgratäng, allt i en form.

10 stora potatisar
1 purjolök 200 gr
rökt skinka
200 gr kantareller eller annan svamp
riven ost efter behag
salt, svartpeppar
5dl grädde 

Skala och skiva potatisen tunnt, strimla skinkan och purjolöken, riv osten. Täck botten av en form med potatisskivor, salta o peppra. Lägg purjolöken, skinkan svampen och riven ost på potatisskivorna.Täck därefter med ett lager skivad potatis salta och peppra. Häll på grädden. ugn 225 gr. i 30 min. Tag ut formen och strö på riven ost. in i ugnen igen i 15-20 min. Servera med en grönsallad till.

Hawknestgrove
0

Mums1 den åkte in i receptmappen. Här kommer Normas goda fiskgryta, den känner MSngänget igen…..

Normas fiskgryta

• 400 gr fryst fisk(torsk,kolja, alaskapollok)
  • 2-3 stora morötter
  • 1 purjolök/gul lök
  • 1 liten burk creme fraiche(gärna mager)2 dl
  • citronpeppar
  • 1 fiskbuljongtärning
  • ev klippt persilja
  • salt  , 1/2 dl vatten
  • olja/margarin

Skala och riv morötterna grovt. Skiva löken och fräs lätt med morötterna  i lite olja/margarin utan att det får färg.

Tillsätt vattnet(OBS Ej mera än detta, blir för mycket annars)och smula ner buljongtärningen. Koka 2 min.

Skär fisken i skivor lägg ovanpå grönsakerna, sjud några minuter tills fisken är kokt.

Blanda i creme fraiche och rör om. Krydda med salt och citronpeppar. strö ev. över hackad persilja.

Detta har du lagat medans potatisen/riset/pastan kokade.

Servera och njut!

karins
0

Mmm Fiskgryta!  Här kommer efterrätten- Pappas Äppelkaka!

Skala och skiva 5 stora äpplen. Bryn äpplena i lite olja en stund. Smöra och bröa en form. Lägg i hälften av äpplena i formen. Bryt sönder Bragokex med choklad på, strö det över äpplena. Lägg sedan resten av äpplena ovanpå. Vispa 1 ägg lite socker och 3 dl mjölk, häll det över. Smula havrekakor lr dylikt. Strö dom överst på äpplekakan. ugn 175 gr. i ca. 20 min,   Servera vaniljsås eller glass till.

anebit
0

Mums vilken god tråd det här är även om en del recept är lite lite konstiga………….   *ASG*   *Hick*

Grillad lax med spenatstuvning………..

Smält bladspenat med lite smör i en kastrull, rör i valfri mängd philadelpihaost , krydda med valfri krydda.

Mums filibabba…. Dom som vill äter potatis, ris eller whisky till…

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Jenna-Gun
0

En Norrländsk specailtet.

Kams: 2½ dl mjölk, 310 g kornmjöl, 120 gr vetemjöl. 1/4 dl sirap, ½ hg messmör, salt.

Blanda samman ingredienserna till en deg och kavla ut kakor c:a ½ cm tjocka koka dem i en vassla som blev över när du gjorde färsk och sötosten, när kamsen flyter upp är de färdiga.

Servera med Sötost - Färskost - Messmör - Smör

Jenna

Jenna-Gun
0

Festregler
§1. I dessa lokaler är all förtäring av alkohol ABSOLUT FÖRBJUDEN.

§2. Utom tillsammans med fisk.

§3. Till fisk räknas alla förekommande maträtter utom pölsa.

§4. Skulle pölsa ändå serveras (vilket Gud förbjude) kan även detta räknas till fisk.

Respektera detta