Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: kattsjukdomarkattens-beteende
Läst 6028 ggr
storAnnette
3

Urinprov på katt på enkelt sätt

Måns ska till veterinären igen imorgon kväll och tillfälliga matten ombads ta med urinprov.Då började vi fundera på hur det egentligen ska gå till….och här är bästa tipset:

Töm ut kattsanden ur lådan,lägg in hushålls- eller toapapper istället.När katten har kissat kan du krama ur urinen över till en ren burk!Använd gärna handskar,jag har bistått tillfälliga matten med det.

Jämfört med veterinärens tips om att försöka fånga urin med sked (undrar hur lätt det är) måste det gå väldigt mycket lättare med "pappers-sättet".Jag ska tala om det för veterinären också så fler kan göra det på enklare sätt.

miranda1
0

http://www.katkor.com/english/indexe.html

är bäst…. för att det är en holländsk veterinär som har uppfunnit det! Flört

/Miranda (proud Dutch)

PS: påverkar inte hushållspapper urinens PH på något sätt, undrar bara?

spookie
0

På min katt funkar det lika bra med en alldeles tom och ren låda. Alltså inget toapapper ;-)

storAnnette
0

Den sanden har jag läst om,hur fungerar den?Alltså,hur får man bort urinen från sanden?Den sanden finns inte överallt heller har jag förstått.

Jag tänkte också först på en tom låda (precis som när små barn använder pottan väldigt enkelt) men vi provar med papper först.

miranda1
0

det är ingen sand, dom är plastkorn som inte absorberar urinen. Det följer med en pipet till att suga upp urinen ur lådan.

Större kliniker/sjukhus borde nog sälja det.

Jenna-Gun
0

Det vore bra att ha hemma, uti fall att. Måste Googla om det.

Cammo
0

Minus och jag har en specialare när det gäller urinprov. Minus har ju FIC, just nu är han besvärsfri, men man vet inte hur länge det varar. Under vissa perioder tog vi urinprov, 5 gånger om dagen!

I hans fall för att se hur mycket blod det fanns i urinen, om det var på väg att vända(varje skov varade ca 5-7 dagar.

När Minus gick till lådan stoppade jag under en liten skål. Den är tillverkad av botten på en Kesoburk(!), avklippt med ca 1 centimeter hög kant. Plastskålen är vit och samlar perfekt upp det som kommer ut. Direkt kan man se om urinen är röd, orange eller gul/vit!

Jag ska se om jag kan ta en bild på den…inga konstigheter alls men det funkar perfekt. Han märker inte ens att jag stoppar in den under honom.

Camilla

storAnnette
0

#6 Bra med fler tips.Undrar om han inte gräver över sin urin?

Iaf så gick det väldigt bra med hushållspapper!

maggan47
0

jag har en liten kattlåda, modell utställning, som alltid är ren och tom, eftrsom det alltid är Lucas som lämnar in urin, passar det honom perfekt, så fort man tar bort hans kattlåda, och ställer ner en tom, kissar han, bara att hälla över i en burkKyssMaggan47, som ber er vänta en stund på bilden, bläddrar mellan alla tre

Alexej
0

Häftigt bildspelGlad

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus