Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 1340 ggr
[Bullen300]
0

Min katt lakrits är borta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min katt Lakrits är borta. Orkade inte att skriva så här är texten från en fbgrupp jag skrev till.

Lakrits är en steriliserad honkatt som försvann den 27/12-11 i Grythem, Örebro. Hon hade på sig ett regnbågsfärgat halsband med ett blått hjärtformad bricka. Hon bor i Lund men vi var på besök hos farmor och farfar. Hon är öronmärkt med 7001L.

Om du har sätt henne mejla goodfeelingxd@gmail.com eller skicka ett PM här

Katthemsmatten
2

Vad har du gjort sedan Lakrits försvann? Har du t ex kontaktat Örebro Katthem för att höra om de fått någon förfrågan/fått in henne, polisanmält försvinnandet, lappat området, annonserat i lokalpressen och på Blocket? Nedan är en länk till en artikel med goda råd. Hoppas du får litet hjälp i sökandet. Lycka till!

http://hittekatter.ifokus.se/articles/4ff72bffd4ebea07670017d7-nar-din-katt-ar-bortsprungen

Medarbetare Hittekatter iFokus

Uppkatten
2

Viktigt också att du lappar digitalt, t ex på katthemmens efterlyst-sidor. Tänk på att hon kan ha hoppat ombord på ngt släp och åkt iväg för egen tass (inte ovanligt) därför är det viktigt att du "lappar digitalt" i en stor del av landet. Om du söker på "Alla katthem i Sverige" så får du upp en lista som du kan utgå ifrån! Många katthem - dock inte alla - har sådana här efterlyst-sidor.

Har bl a läst om en katt som åkte till Gotland för egen tass - så det gäller att leta både högt och lågt och långt borta….

Möjligen är din misse på väg hem, så lappa extra noga längs den sträckan, helst både digitalt och "live"!!!

Är missen chipmärkt? Har hon några särskilda kännetecken förutom halsband och öronmärkning?

Ge inte upp!!!! Det händer att katter hittar hem efter mycket lång tid ute!!!!! Jättebra att hon är kastrerad och öronmärkt!!!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Bullen300]
2

jag har lappat,polisanmält kollar runt på katthem (och deras fb sidor) kollat blocket varje dag. har kollar örebros katthem, även satt upp en efterlysning där. gjort efterlysning på fb  som delas som bara den!

hmmm…. ja,duu när hon gick med svansen uppe så var toppen på sne(vet inte hur man ska förklara det men kan rita). En sak jag lärde henne va att hon skulle sitta ner först och kolla på mig innan hon fick gå ut. samma sak med mat.

Katthemsmatten
2

Har du lagt upp din text på Djurpolisen iFokus, Katter iFokus? Försöker bara komma på fler ställen för dig att annonsera på.

Har du någon/några som kan hjälpa dig att sätta upp lappar i området där hon försvann och kanske fortsatt söderut? Någon som kan prata med folk i området för att höra om de sett någon katt de inte känner igen?

Lena
0

#3 Du verkar ha gjort allt det där som man ska göra när ens katt försvinner! En sak du kan tänka på är att katter lätt blir inlåsta i bodar, garge och liknande utrymmen. Därför värt att hålla ett extra öga på sådana ställen. Sedan är det bra att förnya med lappar med eftersom lappar brukar försvinna. Folk kan även tro att efterlysningen är inaktuell. Hittelön är en anna bra grej att få framförallt barn och unbdom aktiva i sökandet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Bullen300]
1

när vi satte upp lappar så var ungefär halva grythem(inklusive oss här hemma) och letade efter hemma. Vi satte upp flera lappar sen i dom andra byarna så nu kan man typ säga att hela grythem håller koll på om dom ser henne.

Jag har lagt upp på katter iFokus,här, Djurskydd i Fokus och så tror jag att jag la upp på Djurpolisen iFokus.

5# alla grannar har kollat riktigt noga. Vi har även själv kollat under huset och i bilarna men inga spår.

Uppkatten
0

Men som Lena skriver viktigt att förnya och designa om lapparna/annonserna då o då så folk förstår att misse fortfarande är borta!!!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Bullen300]
1

7# det ska såklart fixas!

Katthemsmatten
0

Vi håller tummarna för dig och Lakrits!

MSH
0

Åh så fin! Håller alla tummar!!

Lena
0

#6 Det verkar ju som att ni har bra koll på allt man ska göra. Det blir ju skillnad när man bor på mindre ställen med, jämfört med i större städer där allt och alla är mer anonyma.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
1

Ser att du gjort mycket och samtidigt här fått många goda råd i tråden. Följ dem. Tipset om att designa om lapparna och då ha hittelön med är bra. Som redan skrivits måste ofta lapparna förnyas med jämna mellanrum antingen pga de plockas ner eller blir oläsliga allt eftersom tiden går. Kolla också regelbundet med polisen, ring 114 14. Se till att ha inne efterlysningar på så många kattsidor du kan finna här i landet. Ju fler desto bättre.

Fortsätt håll uppe hoppet om att återfå välbehållen din underbart söta kisse Laktris. Jag påminns själv ständigt om en katt  i min närhet som hittades just via en lapp mycket lång tid efter det han försvann.

MSH
3

Annebeate; det är sådana positiva solskenshistorier som gör att vi som söker efter våra katter håller ut:-)! Tänker ofta på din vän, vilken lycka!!

emjon
3

Fortsätt och håll koll och om du inte redan gjort det så lägg ut förnyad annons på Blocket.

Vi har nyligen följt Andinas tråd här om en upphittad kisse.Tack vare ID-märkning och hennes idoga arbete med kissen och sökning efter ägaren lyckades hon till sist.

Kissen kommer tillbaka till sin ägare efter lång tid ute så ge inte upp hoppet och jag hoppas du återfinner lilla Lakris välbehållen. Chansen ökar betydligt eftersom kissen är märkt.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren